Drömmar och vad de betyder

Skägg.
10 Chambers
Drömmar och vad de betyder

Jag sover i regel rejält tungt. När aktivitetsklockan spårar min sömn brukar delen "orörlig" dominera graferna. Men jag drömmer också en hel del, ofta där på morgonkvisten när man kanske vaknar lite för tidigt och kan somna om en stund. En del drömmar är så flummiga att man glömmer dem i samma sekund man vaknat men två drömmar är tydligare och återkommande.

"Landet"
En klassisk husdröm där man är på ett välbekant ställe (i detta fall vårt landställe) men det är inte alls som vanligt. Istället för ett litet torp är det här mer av en villa och det finns framförallt flera källarvåningar där en av dem tidigare varit någon form av butik av loppisstuk. Det är dammigt, massa gamla prylar och jag får alltid en känsla av att jag borde röja upp där. Göra i ordning och fixa. Ibland finns det lite mer kusliga inslag här, som det kan göra i gamla hus (tack Resident Evil), men den dominerande känslan är just "det där borde jag göra".

Tolkning: En manifestation av surdegar som ligger och jäser, antingen privat eller arbetsmässigt.

"Flygstarten"
Jag ska på ett långflyg, ibland oklart vart men ganska ofta "hem". Jag har glömt att checka in tidigt och får därför en av skitplatserna längst bak i planet. Nu inatt blev det bråk om filtarna och allmän kaosig stämning bland "de billiga platserna". Just dessa detaljer är inte återkommande utan mer planets oförmåga att lyfta. Antingen kommer vi aldrig från marken alls, eller så lyfter vi lite och måste sedan nödlanda strax därefter. Det blir aldrig dramatiskt utan bara händer. Det finns heller ingen rädsla i detta, jag är inte flygrädd, utan mest bara en "kom igen, hur svårt ska det vara"-känsla. Ofta startar vi från en bana som ligger lite off, med lång tagning som ibland går via tunnlar där jag ibland tänker "hur får vingarna plats?"

Tolkning: Den här är lite svårare, inte läst om den i andra drömsammanhang. Det finns ju en frustration här, förmodligen mot något som jag vill ska ske snabbare men som ligger lite utanför min kontroll.


signatur
Medlem

Drömmer ibland att jag av någon obskyr anledning köper någon bil där den som designade bilens kontroller verkar ha gått på amfetamin eller något. Ofta av någon skum bilhandlare som jobbar från något parkeringsgarage.
Har ingen tolkning av detta.

Var ett tag sedan nu, men har också drömt att jag har varit inblandad i random eldstrider av okänd anledning, och har då alltid akut brist på ammo. Dock så skjuter fienden alltid som krattor, så det brukar alltid gå bra ändå.
Ingen tolkning på denna heller.

Har också drömt några gånger att jag har varit inblandad i någon odefinerad olaglig aktivitet, och blir då alltid upptäckt.
Lämnar även här tolkningar åt andra.

Har även, såklart drömt ett antal gånger att jag var otroligt pissnödig precis innan jag vaknar och är otroligt pissnödig. I dessa drömmar är det alltid något fel på toaletten. Vanligast är att dörren saknas och en massa folk står utanför, eller också är det stopp i toan.
Tolkning överflödig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent

Jag kommer nog generellt ihåg flera drömmar per vecka, åtminstone i några minuter. Hade en period där jag alltid hade block och penna bredvid sängen för att anteckna så fort jag vaknar, och jag ska nog börja med det igen.

En typ av dröm som kommer med någon månads mellanrum är att jag återvänder till mitt gamla butiksjobb för att köra ett pass. Mycket är dock väldigt annorlunda och det blir snabbt kaos för att jag inte vet vad jag ska göra. Panik följt av otrolig lättnad när jag vaknar och inser att allt är en dröm.

Amatörpsykolog Jonnys tolkning: Jag är rädd för att "gå tillbaka" i livet och vill gärna ha en tillvaro som präglas av tydliga milstolpar/förändringar som försäkrar mig om att jag går framåt.

Medlem

Drömmar är för jäkla häftigt, har länge varit sugen på att lära mig Lucid Dreaming (klardrömmande)

Moderator | Testpilot

Jag skulle rekommendera att titta på Snabb Fakta, som även skriver i sin egna tråd här på sajten.

Här är en video där han pratar om drömmar generellt:

Här är en annan om "Lucid dreaming":

Bra videos som fått mig att på tänka på det där mer bara för skoj skull.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Drömmar är för jäkla häftigt, har länge varit sugen på att lära mig Lucid Dreaming (klardrömmande)
https://youtu.be/qH-MGqokk_Y

Jag lyckades med det för många år sedan. Gick lättare och snabbare än jag trodde. Jag kollade på mina händer och tänkte för mig själv att detta är en dröm, flera gånger per dag. Så efter ett tag hände det i en dröm och då "aktiverades" det.

Rätt coolt faktiskt. Men det blev snabbt snuskigheter...

Nu för tiden händer det att jag drömmer om Alien (Xenomorph). Säkert minst 10 gånger per år. Lite snudd på mardröm men börjar bli van

FM-guru
F.d. Sisyr

Nästan varje dag minns jag någon dröm från natten när jag vaknar, men oftast faller de bort därefter. De mer minnesvärda stannar. Har ingen återkommande dröm direkt, utan det är en vild jävla blandning av drömmar om allt mellan himmel och jord, till synes utan mönster. Dock undrar man ju ofta vart fan ens hjärna får allt ifrån. Klardrömmar har jag bara varit med om två gånger, båda gångerna i min barndom.

Det som sticker ut är väl att jag aldrig drömmer mardrömmar. Som liten gjorde jag det, men den senaste gången jag drömde en mardröm (vad jag kan minnas) var för ca 15 år sen.

Medlem

Intressanta klipp det ska jag kolla.

Jag drömmer rätt mycket men jag tror jag drömmer mer detaljrikt när jag byter miljö i mitt liv, sedan har hela 2020 varit jobbig på många plan så drömmarna har varit några fler då. Jag har också drömt en hel del om min släkts sommarställe men oftast på trevligt plan, eftersom det inte är el och vatten där så skulle jag tydligen ha en utbildning där en gång minns jag...

Men det där med att man drömmer att ens hus helt plötsligt har fler rum tror jag betyder att man har något som man kan förbättra i sitt liv men man vet inte vad eller att man inte är så nöjd med det man har. Drömde att min etta på 25kvm (min första etta) helt plötsligt hade en dörr in till en riktig lyxvåning i 1880-talsstil. Det som är återkommande är ändå oändliga trapphus eller att man blir förföljd av någon med en mask/någon försöker ta sig in i ens hem osv.

Jag skriver sällan upp vad jag har drömt men en gång fick jag dikta ned flera minnesbilder jag haft i olika drömmar och sen dess har det inte hänt, kan komma ihåg en dröm i månader och kanske år ibland.

Eftersom det ändå är ett gamersajt så kan jag beskriva en dröm jag hade i somras som var lite märklig, jag jagades av Micah i RDR2 och Jocke Åhlund (Teddybears sthlm) och de ville ge mig stryk. Jag måste ha förolämpat dom ordentligt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

"Flygstarten"
Jag ska på ett långflyg, ibland oklart vart men ganska ofta "hem". Jag har glömt att checka in tidigt och får därför en av skitplatserna längst bak i planet. Nu inatt blev det bråk om filtarna och allmän kaosig stämning bland "de billiga platserna". Just dessa detaljer är inte återkommande utan mer planets oförmåga att lyfta. Antingen kommer vi aldrig från marken alls, eller så lyfter vi lite och måste sedan nödlanda strax därefter. Det blir aldrig dramatiskt utan bara händer. Det finns heller ingen rädsla i detta, jag är inte flygrädd, utan mest bara en "kom igen, hur svårt ska det vara"-känsla. Ofta startar vi från en bana som ligger lite off, med lång tagning som ibland går via tunnlar där jag ibland tänker "hur får vingarna plats?"

Tolkning: Den här är lite svårare, inte läst om den i andra drömsammanhang. Det finns ju en frustration här, förmodligen mot något som jag vill ska ske snabbare men som ligger lite utanför min kontroll.

Intressant, jag har samma typ av återkommande drömmar. Resan till flygplatsen innefattar bekymmer som grundar sig i orimlig infrastruktur och påstigningen på planet sker med helt ologiska metoder. Startsträckan är därefter en mardröm.. den är förlagd till att zicksacka mellan höghus, under broar och upp längs med branta bergsstigningar som pressar hela maskinen till bristningsgränsen. Väl uppe på marschhöjd är sedan allt frid och fröjd.

Kanske tyder det på en motsättning till att komma igång med saker och ting men när det väl är påbörjat och startsträckan är över så brukar allt gå galant.


signatur

Constants and variables

Medlem

Har en ensam dröm som har återkommit om och om igen sen jag var 15-ish, den är skum men ändå så pass tydlig att jag förstår att den har att göra med ett trauma jag upplevde- har ändock inte lyckats bli kvitt den, men påverkas inte lika illa av den nu efter 16 år så är lättare att acceptera att den bara finns där i bakgrunden och troligtvis kommer göra det framöver med. Bortsett från den så drömmer jag oftast om sjukdomar, död och katastrof vilket jag antar har att göra med att jag har ångestproblematik.
Har bra drömmar emellanåt också förstås, i regel under perioder då jag är bättre i måeendet- men har mer bara uppskattat de drömmarna och inte funderat särskilt mycket över vad hur eller varför.

Kan fö. tycka det är hemskt skönt de gånger jag vaknar och inte kommer ihåg mina drömmar. ;D

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nuckan:

Intressant, jag har samma typ av återkommande drömmar. Resan till flygplatsen innefattar bekymmer som grundar sig i orimlig infrastruktur och påstigningen på planet sker med helt ologiska metoder. Startsträckan är därefter en mardröm.. den är förlagd till att zicksacka mellan höghus, under broar och upp längs med branta bergsstigningar som pressar hela maskinen till bristningsgränsen. Väl uppe på marschhöjd är sedan allt frid och fröjd.

Kanske tyder det på en motsättning till att komma igång med saker och ting men när det väl är påbörjat och startsträckan är över så brukar allt gå galant.

Känner igen det där med sicksackandet, men har som sagt inget skräck kopplat till det alls, bara en ”men kom igen, kör bara”-känsla.

Din förklaring är nog väldigt nära sanningen

Skrivet av Kjattögel:

Har en ensam dröm som har återkommit om och om igen sen jag var 15-ish, den är skum men ändå så pass tydlig att jag förstår att den har att göra med ett trauma jag upplevde- har ändock inte lyckats bli kvitt den, men påverkas inte lika illa av den nu efter 16 år så är lättare att acceptera att den bara finns där i bakgrunden och troligtvis kommer göra det framöver med. Bortsett från den så drömmer jag oftast om sjukdomar, död och katastrof vilket jag antar har att göra med att jag har ångestproblematik.
Har bra drömmar emellanåt också förstås, i regel under perioder då jag är bättre i måeendet- men har mer bara uppskattat de drömmarna och inte funderat särskilt mycket över vad hur eller varför.

Kan fö. tycka det är hemskt skönt de gånger jag vaknar och inte kommer ihåg mina drömmar. ;D

Husdrömmen kan som sagt innebära en viss dos skräck men när jag drömmer obehagliga drömmar handlar det mer om klassiska ”kommer inte undan hur mycket jag än springer”-scenarion. Har väldigt sällan mardrömmar, max en gång per år.


signatur
Medlem

Jag drömmer väldigt sällan, iaf inte vad jag kommer ihåg.
Men om jag drömmer som jag minns så tillhör jag dom som är medvetna om det och kan kontrollera.
Det börjar alltid "dåligt", så då vaknar jag men somnar igen och "börjar om drömmen".
När jag var liten så spelade jag olika spel i drömmarna som jag önskade mig. Spelen representerade inte hur dom var på riktigt utan hur jag trodde dom var
När jag blev äldre drömde jag att jag var hockey-proffs. Det var roligt att göra mål inför fullsatta läktare. Tyvärr gjorde drömmarna mig inte bättre på hockey.
Sen blev det massa snuskdrömmar och det är nog samma idag om jag väl börjar drömma
Enda dåliga med drömmar är att jag inte känner mig utvilad när jag vaknar utan är alltid väldigt trött. Annars är jag pigg på morgonen om jag inte har drömt.
Jag gissar att jag rör mig mycket och "stör" min egna sömn när jag drömmer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag drömmer allt som oftast om jobb och då om respiratorer/narkosmaskiner som vägrar fungera som de skall. Inget går någonsin bra i mina drömmar - tolka det den som vill.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Har en ensam dröm som har återkommit om och om igen sen jag var 15-ish, den är skum men ändå så pass tydlig att jag förstår att den har att göra med ett trauma jag upplevde- har ändock inte lyckats bli kvitt den, men påverkas inte lika illa av den nu efter 16 år så är lättare att acceptera att den bara finns där i bakgrunden och troligtvis kommer göra det framöver med. Bortsett från den så drömmer jag oftast om sjukdomar, död och katastrof vilket jag antar har att göra med att jag har ångestproblematik.
Har bra drömmar emellanåt också förstås, i regel under perioder då jag är bättre i måeendet- men har mer bara uppskattat de drömmarna och inte funderat särskilt mycket över vad hur eller varför.

Kan fö. tycka det är hemskt skönt de gånger jag vaknar och inte kommer ihåg mina drömmar. ;D

Har också ångestproblematik, någon form av ångestsyndrom i varje fall och känner igen mig i det när du beskriver katastrofer och död osv. Kan drömma att en närstående eller vän har dött, nu har jag drömt att samma person dött fler gånger och det är rätt jobbigt även om det bara är en dröm. Kanske är därför jag ibland drömmer om inbrott eller liknande.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag drömmer väldigt sällan, iaf inte vad jag kommer ihåg.
Men om jag drömmer som jag minns så tillhör jag dom som är medvetna om det och kan kontrollera.
Det börjar alltid "dåligt", så då vaknar jag men somnar igen och "börjar om drömmen".
När jag var liten så spelade jag olika spel i drömmarna som jag önskade mig. Spelen representerade inte hur dom var på riktigt utan hur jag trodde dom var
När jag blev äldre drömde jag att jag var hockey-proffs. Det var roligt att göra mål inför fullsatta läktare. Tyvärr gjorde drömmarna mig inte bättre på hockey.
Sen blev det massa snuskdrömmar och det är nog samma idag om jag väl börjar drömma
Enda dåliga med drömmar är att jag inte känner mig utvilad när jag vaknar utan är alltid väldigt trött. Annars är jag pigg på morgonen om jag inte har drömt.
Jag gissar att jag rör mig mycket och "stör" min egna sömn när jag drömmer.

Försöker inte drömtyda men jag tänkte lite på att jag läste en artikel om att man ofta drömmer om problemlösningar, att man drömmer om spel man vill spela eller vill bli hockeyproffs handlar kanske mer om att förbereda sig för saker i livet. Sedan har jag drömt en hel del om vissa spel, byggde en stad i Cities Skylines en gång, någon gång så var det en blandning av Football Manager och GTA. Tror jag blev lite bättre på spelen iaf... xD

Medlem

Jag minns ofta mina drömmar, t ex gång bodde jag i en stor sko.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar