Epic betalade utvecklare 100 miljoner kr för gratisspel första 9 månaderna

Robot
Epic betalade utvecklare 100 miljoner kr för gratisspel första 9 månaderna

Dokument visar hur mycket varje spel kostade.

#epic, #epic-games-store


Medlem

Oj, det är verkligen en spottstyver i sammanhanget. Dock måste Epic göra något åt sin horribla klient - jag avstår vissa gratisspel för att dom tar upp plats i listan som inte går att sortera på något vettigt vis. Vore nice att kunna se vilka spel som är singleplayer/multiplayer/couch coop t. ex.

Medlem

Intressant läsning. Det kan ju vid första anblick verka vara en dålig deal för utvecklarna när man ser några av de stora siffrorna under "entitlements" (antal användare som claim:at spelet), men det var ju en garanterad inkomst för dem som en klumpsumma och det finns ju inga garantier annars att spelet hade sålt så många exemplar.

eld
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant läsning. Det kan ju vid första anblick verka vara en dålig deal för utvecklarna när man ser några av de stora siffrorna under "entitlements" (antal användare som claim:at spelet), men det var ju en garanterad inkomst för dem som en klumpsumma och det finns ju inga garantier annars att spelet hade sålt så många exemplar.

Precis, ett spel som redan släppts för ett bra tag sen och sålt färdigt på flera plattformar kommer inte sälja flera miljoner på bara några dagar.

Medlem

5miljoner nya accounts, man kan ju undra hur många av dom som köpt ett enda spel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Snabeltorsk:

5miljoner nya accounts, man kan ju undra hur många av dom som köpt ett enda spel.

Förmodligen inte så många, men det är ju onekligen lättare att i framtiden locka folk att köpa spel om de redan har ett Epic-konto.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förmodligen inte så många, men det är ju onekligen lättare att i framtiden locka folk att köpa spel om de redan har ett Epic-konto.

Precis, och dessa pengar lär väl knappt synas på Epics konton. De drunknar i intäkterna från Fortnite och Unreal Engine.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hullken:

Precis, och dessa pengar lär väl knappt synas på Epics konton. De drunknar i intäkterna från Fortnite och Unreal Engine.

Som egen entitet kommer det dröja några år innan Epic Game Store går med vinst, men Epic överlag går nog inte back.


signatur
Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

5miljoner nya accounts, man kan ju undra hur många av dom som köpt ett enda spel.

Finns ju statistik på det från rättsdokumenten. Ungefär 7% om jag minns rätt

edit: Hittade dokumentet

Umi
Medlem

Hade varit intressant hur mycket GTA V har kostat Epic

Medlem

Epic games gör det enda rätta för industrin, Tim Sweeney vet vad som gäller.

Medlem

synd bara att flesta av gratis spelen blir knappt spelade eftersom de är mycket skit. Men ja gratis är gott

Gen
Medlem

Vissa lägger pengar på annonsering och marknadsföring, andra köper sina kunder.

Skrivet av Natrium:

synd bara att flesta av gratis spelen blir knappt spelade eftersom de är mycket skit. Men ja gratis är gott

Gratis är väl inte gott om det är skit?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Finns ju statistik på det från rättsdokumenten. Ungefär 7% om jag minns rätt

edit: Hittade dokumentet

https://i.ibb.co/h1rKMyb/70285449-D4-F2-4-DD1-A541-EC59-FD741...

Ja det var inte många, ungefär vad man trodde.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Gen:

Vissa lägger pengar på annonsering och marknadsföring, andra köper sina kunder.

Gratis är väl inte gott om det är skit?

Skulle jag inte säga gratis är gott så skulle jag fått någon som sa hur fan kan du klaga om det är gratis
Jag tycker det var bara mest skit. Men jag tog även med att andra kanske tycker just de klaga inte för det är gratis.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

Skulle jag inte säga gratis är gott så skulle jag fått någon som sa hur fan kan du klaga om det är gratis
Jag tycker det var bara mest skit. Men jag tog även med att andra kanske tycker just de klaga inte för det är gratis.

Jag tror "Jag tycker det mesta inte var för mig" låter bättre, "skit" pekar ju starkt på att det är rent av dåliga spel, vilket är lite av en hyperbol

Hela listan av spel varierar ju från fantastiska superhits till helt okej spel, nästan alla ligger på 80+ på metacritic.

Medlem
Skrivet av nils45:

Epic games gör det enda rätta för industrin, Tim Sweeney vet vad som gäller.

Du glömde smiley wink emojin efter texten...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gen
Medlem
Skrivet av Natrium:

Skulle jag inte säga gratis är gott så skulle jag fått någon som sa hur fan kan du klaga om det är gratis
Jag tycker det var bara mest skit. Men jag tog även med att andra kanske tycker just de klaga inte för det är gratis.

Hehe förstår dilemmat

Jag har nog bara tagit emot ett spel och det var Carcassonne, kan för allt i världen aldrig lära mig reglerna kring den sovande gubben på gräset, så skönt att datorn kan det iaf

Medlem

Vore intressant att se hur många som spelat och inte spelat spelen de claimar gratis...

Medlem

Låter ju fjuttigt med nyheten om att de betalade 1,2 miljarder för Borderlands 3 ensamrätten. Kan det stämma, eller rör det sig om typ 100 milj dollar och 1,2 milj SEK? Kanske inte är så konstigt egentligen. Reagerade bara när jag nu såg båda rubrikerna nästan bredvid varandra.
Go deal på alla gratisspel och ännu göttigare deal för 2K Games som det verkar.


signatur

- pixelfantast

eld
Medlem
Skrivet av skymf:

Låter ju fjuttigt med nyheten om att de betalade 1,2 miljarder för Borderlands 3 ensamrätten. Kan det stämma, eller rör det sig om typ 100 milj dollar och 1,2 milj SEK? Kanske inte är så konstigt egentligen. Reagerade bara när jag nu såg båda rubrikerna nästan bredvid varandra.
Go deal på alla gratisspel och ännu göttigare deal för 2K Games som det verkar.

Det var $80 miljoner garanterat antingen från försäljning eller ur epics egen ficka, men spelets försäljning gick över detta så epic behövde inte ta detta ur egen ficka.

Resten av summan var dock något som epic betalade oavsett.

Medlem

Detta var intressant läsning. Det skjuter också ner den information som fanns för några månader sedan, att utvecklarna fick fullt betalt för varje spel som någon tog emot gratis.

1
Skriv svar