Epic betalade 1,2 miljarder kr för Borderlands 3-ensamrätten

Robot
Epic betalade 1,2 miljarder kr för Borderlands 3-ensamrätten
Medlem

Det är ju sådana sjuka summor pengar. Den mängden pengar för exklusivitet och sedan alla pengar som sedan kommer in genom den faktiska försäljningen. Svindlande!

Medlem

Skulle vara intressant att se om de tjänade på det. Men jag tvivlar väldigt starkt på det.

Medlem

Delvis fel. $80M fick de tillbaka genom minimum garantin två veckor efter försäljningen av spelet påbörjats.

Medlem

Just GTA V tror jag inte de behövde betala så mycket för. Där är nog Rockstar vid det här laget mest intresserade av att få så många användare som möjligt att spendera pengar i MP-läget.

Medlem
Skrivet av Margy:

Just GTA V tror jag inte de behövde betala så mycket för. Där är nog Rockstar vid det här laget mest intresserade av att få så många användare som möjligt att spendera pengar i MP-läget.

De lär betalat så in i helvete mycket för GTA. Varför skulle rockstar sälja ut sitt spel billigt när de ändå vet att alla redan köpt det 50ggr om och vill man så sjukt gärna spela så kan man spela på steam eller rockstars egen butik.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem

Vilket jävla slöseri med pengar. Känns inte som att denna galenskap gynnar oss gamers iaf. Tänk om de istället använt pengarna till att utveckla den bästa onlinebutiken och launchern på marknaden.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Vilket jävla slöseri med pengar. Känns inte som att denna galenskap gynnar oss gamers iaf. Tänk om de istället använt pengarna till att utveckla den bästa onlinebutiken och launchern på marknaden.

Det låter lite tokigare än vad det är, de hade garanterat 2k, en summa pengar på $80 miljonber oavsett hur det sålde, men försäljningen gick över det, så det var inte en kostnad, det övriga kostade däremot pengar.

Sen angående slänga massa pengar på epic store: alla här som jobbat med mjukvaruutveckling förstår nog att man inte kan slänga 5000 utvecklare på en shopfront och förvänta dig att utvecklingen går snabbare. För många kockar helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vilket jävla slöseri med pengar. Känns inte som att denna galenskap gynnar oss gamers iaf. Tänk om de istället använt pengarna till att utveckla den bästa onlinebutiken och launchern på marknaden.

Håller delvis med dig. Hade dom lagt pengar på att göra butiken/launchern bättre istället för spel, så hade dom antagligen suttit där med en 1 miljard kronor dyr spelbutik och launcher som ingen använder eftersom alla använder Steam istället.

Medlem

Det dom betalar för exklusivitet får dom tillbaka en del av när dom säljer spelet sen. Utgivarna får förbetalt men försäljningen av spel efter det går till Epic, sen om det är lika mycket som dom betalat för exklusivitet tror jag inte men ändå.
Det är inte så att dom bara skänker bort 115 Miljoner dollar och att försäljningen också går till utgivaren.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Gen:

Vilket jävla slöseri med pengar. Känns inte som att denna galenskap gynnar oss gamers iaf. Tänk om de istället använt pengarna till att utveckla den bästa onlinebutiken och launchern på marknaden.

Är du seriös? Tycker du också att Ica borde satsa sin vinst på att göra lyxigare butiker och höja sina priser på mat? Fattar inte hur man kan fördra massa överflödiga funktioner i en game-launcher (ok, vissa värdefulla funktioner saknas fortfarande i egs) istället för billigare spel.... Antar att folk har för myclet fritid. Jag spenderar 99,99% av min 'gaming tid' i spel, inte i launchern.

Medlem

Borderlands 3 ? Har inte de spelet gått och dött än..

Medlem
Skrivet av Mox+:

Delvis fel. $80M fick de tillbaka genom minimum garantin två veckor efter försäljningen av spelet påbörjats.

FZ journalism strikes again!

Redaktör
Skrivet av Mox+:

Delvis fel. $80M fick de tillbaka genom minimum garantin två veckor efter försäljningen av spelet påbörjats.

Skrivet av Snabeltorsk:

Det dom betalar för exklusivitet får dom tillbaka en del av när dom säljer spelet sen. Utgivarna får förbetalt men försäljningen av spel efter det går till Epic, sen om det är lika mycket som dom betalat för exklusivitet tror jag inte men ändå.
Det är inte så att dom bara skänker bort 115 Miljoner dollar och att försäljningen också går till utgivaren.

Ah! Företagsekonomi är lite som danska för mig: man kan uttyda vissa saker men får kämpa med helheten. Tack för att ni säger till!


signatur
Medlem

Tvisten handlar, av vad jag förstått, alltså om Apple gjort sig skyldig till missbruk av monopolställning när de tar ut avgifter på in-app purchases.

Jag förstår inte vad vem försöker visa med de här uppgifterna om vad Epic kostat på sin butik!? 🙄
Är det någon här som kan upplysa mig?

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Tvisten handlar, av vad jag förstått, alltså om Apple gjort sig skyldig till missbruk av monopolställning när de tar ut avgifter på in-app purchases.

Jag förstår inte vad vem försöker visa med de här uppgifterna om vad Epic kostat på sin butik!? 🙄
Är det någon här som kan upplysa mig?

Om Epic menar att Apple tar ut för höga avgifter i sin butik, så menar Apple att Epics modell där de skänker bort saker för miljoners miljoner kanske inte är så bra referens om man eftersträvar en hållbar ekonomisk modell på sin verksamhet

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om Epic menar att Apple tar ut för höga avgifter i sin butik, så menar Apple att Epics modell där de skänker bort saker för miljoners miljoner kanske inte är så bra referens om man eftersträvar en hållbar ekonomisk modell på sin verksamhet

Ok! Den argumentationen känns lite tonårsaktig, men det dka bli intressant att följa det som händer.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Ok! Den argumentationen känns lite tonårsaktig, men det dka bli intressant att följa det som händer.

Ja, jo, det kan man väl tycka. Men det är ju så att Epic står och skriker och pekar finger på Apple om att de tar ut hutlösa summor för att hantera köp inom apparna och att de utnyttjar sin stora ställning på marknaden. Så samtidigt som Epic predikar om hur Apple borde sköta sina affärer pekar då Apple på Epic och säger "fast hörni, ni skänker ju bort miljoners med miljoner produkter - och så klagar ni på att vi tar betalt för våra tjänster?". Det är en vettig poäng de har

1
Skriv svar