Nu är spelen för dyra.

Medlem

5-600 kr känns rimligt för ett spel, speciellt med tanken på att man får räkna med day 1, 2, 3 och kanske 4 patch för att göra vissa spelbara

Edit: man får inte glömma lootlådor/season pass som är så poppis numera är utöver dom där 5-800 kr som vissa spel ligger runt

k3m
Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Jämför en film som kostat 100 000 miljoner dollar att producera. Inte säljer de filmen för 800 kr eller ens 400 kr för den delen. Och med tanke på att en film kan ge lika mycket eller mer värde i form av dejt/minne/känslor, så är ett spels värde inte värt 800kr enligt mig. Det man måste också tänka på är att ett spel är lätt att distrubuera, kräver ingen traditionell lagerhållning, inga eller nästan inga mellanhänder på så sätt blir ju vinsten enorm för spelbolaget. Så 500 kr för ett spel idag är för dyrt enligt mig. Även konsolerna är för dyra enligt mig. Visst att de har mervärde med tanke på att konsolerna levererar mer än spelupplevelse, men fortfarande brister konsolerna i övriga upplevelser enligt mig.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Med den logiken så hade du alltså varit beredd att betala 80000kr för monster hunter world. För det är "sjukt billigt" med 80kr/h?

Met den tanken som du citerade; syftar det enbart på spel där man lagt minst X timmar och då blir kostnaden 80kr/h eller annan kostnad beroende på vad X är när spelet kostar Y kronor.
Annars får du räkna 80kr/h på ALLA spel och det går ju inte eftersom den ekvationen är fel från början.

Gällande topic i övrigt.
Gällande priser på spelen så är det inte dyrt och man "måste inte" köpa det direkt - De som säger att man måste har bara en "bra" ursäkt för att spela direkt. Jag vill spela direkt ofta, men kostar det för mycket så skiter jag i det.

Köper jag ett spel för 500 - Hoppas jag få ut minst 30-40h på det. Går ofta att göra eftersom jag kan ta reda på det innan om jag vill spela och hur lång tid det tar. Finns alltid undantag men det är in så ofta det händer så det jämnar ju ut sig i slutändan. Är jag osäker väntar jag tills spelet går för 299:- och kanske kan få ut 15-20h istället så det blir billigt.

Det är relativt enkelt att tänka. Jag betalar 700 för det. Är det 2 timmar långt så är det inte värt det alls = inget köp.
Är det längre än 10h så kan det vara värt det för många men det är knappt jag anser det för mig själv, därav jag inte betalar det för spelen. Förr gjorde jag oftare det(betalade mer) men inte längre. Mest för att jag inte har tid, är äldre har barn och måste prioritera annorlunda.
Så tid = pengar är ganska enkelt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag håller faktiskt med TS.

Köpte cyberpunk på rls. Kraschade konstant, och då betalade jag fullpris. Vet inte hur många gånger servern gått ner i wow där betalade jag för alla collectors edition samt en månadskostnad.

Snacka om att spelbolagen blåser oss, lurar oss på pengar på något som sedan inte fungerar. Måste väl vara någon form av bedrägeri ?


signatur

Skitfiske

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Råvarumarknaden, inte minst när specifik råvara isoleras, är inte direkt heller kopplad till vår köpkraft - det finns en indirekt koppling, genom bland annat efterfrågan av varor och tjänster där råvarorna är en del i ledet. Men att använda utvecklingen på ett specifikt råvarupris (så som guld) som inflationsmått är ganska värdelöst. (Koppar är ytterligare ett exempel som inte direkt korrelerar med inflationen.)

Länken du skickar med i sista inlägget har ju egentligen inte med inflation i sig att göra, och där börjar vi gå än mer offtopic.
Nationalekonomi samt internationell dito (vad som bidrar till inflation eller deflation eller spekulation kring framtida utveckling som leder till någon av dessa, exempelvis) är förvisso intressant, men inte direkt vad tråden egentligen handlar om.

Varför har Svearikets Riksbank 120 ton av den råvaran? 🙂 Varför har ECB den råvaran som asset nr. 1 i sin balance sheet? Märk väl, som dessutom revauleras varje kvartal. 🙂 Varför har USAs centralbank 8.500 ton av den råvaran och varför har de inte sålt eller köpt ett enda gram sen 1971? Och varför värderar USAs Centralbank 1 uns AU 99.99 till 42 $ när marknadspriset ligger på 1750 $? Och har gjort så i över 50 år och gör det fortfarande. Dvs USA har inte revaulerat på över 50 år medan EU revaulerar varje kvartal.

Jag har ingenting emot lån och ökad penningmängd i sig men jag misstänker att de har lite att göra med faktor x30 och faktor x8 ökningen. Ökad penningmängd är själva definitionen av inflation.

Off topic och kan självklart vara ren trams (gör din egen research) men skrivet bara för peka på att the devil is in the details. 🙂

Medlem

Vi fick väl konsolen billigt och playstation studios spel skall väl equalise det lite. Har inget emot att betala 800kr för exklusiva spel. Då deras marknad strypts till en plattform. Men förväntar mig då att det är kvalité till spel, en hög lägsta standard och det lilla extra


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av k3m:

Jämför en film som kostat 100 000 miljoner dollar att producera. Inte säljer de filmen för 800 kr eller ens 400 kr för den delen. Och med tanke på att en film kan ge lika mycket eller mer värde i form av dejt/minne/känslor, så är ett spels värde inte värt 800kr enligt mig. Det man måste också tänka på är att ett spel är lätt att distrubuera, kräver ingen traditionell lagerhållning, inga eller nästan inga mellanhänder på så sätt blir ju vinsten enorm för spelbolaget. Så 500 kr för ett spel idag är för dyrt enligt mig. Även konsolerna är för dyra enligt mig. Visst att de har mervärde med tanke på att konsolerna levererar mer än spelupplevelse, men fortfarande brister konsolerna i övriga upplevelser enligt mig.

Film kostar inte 800kr eller 400kr, men däremot ~150kr för 1(!) biobesök där du kan se filmen en gång, sen om du vill köpa det på t.ex. UHD så kostar det ytterligare 300kr (jag tar UHD då så vitt jag vet så är det bara Ps5/XSX som börjar träda in på 800kr marknaden), då är du uppe i 450kr. 450kr för ~5 timmars underhållning (1ggn på Bion sen en filmkväll du har med din dejt/minne/känslor). Med tanke på att flesta spelen idag är 10+ timmar lång speltid så skulle alltså spel behöva kosta motsvarande 900+kr för samma underhållningskostnad/timme.

Sen gällande mer värde så håller jag inte med. Det är såklart subjektivt, då vissa kanske dejtar folk som älskar bio men hatar spela, medan andra är tvärtom. Jag ser mervärdet i spel då du som spelare väljer hur du vill spela spelet. RPGs där du kan välja hur storyn ska utspela sig (vissa spel mer än andra). Co-Op där du och din dejt kan spela tillsammans, skratta och prata hur högljutt ni vill. Vissa spel har flertal olika slut så replayability kan vara hög, därmed få en ny upplevelse, det kan du inte få av att se på biofilm.
Jag älskar att gå på Bio, men jag har fondare minnen från att ha spelat med andra än att ha gått på bio, gett mycket mer underhållning för pengarna samt väckt diskussioner som varat längre än vad filmer gör.

Gällande distribution så känner jag att film har det lika lätt? Du kan köpa filmer digitalt från flera olika källor, du slipper tänka på lagerhållning då du streamar filmen, och så länge den inte tas bort från deras servrar så kan du alltid se filmen när du känner för det.

Men som sagt, det är subjektivt, försöker inte ändra hur du ser på det Ville mer reflektera hur jag ser det från mitt perspektiv

Medlem
Skrivet av aasecond:

Tips till @redaktionen @FZ : gör en artikel om prisutvecklingen av spel, från e.g. 1991 till nu. Hur kan det vara så att spel ökat så lite i pris jämfört med andra varor?

Konsumentprisindex (KPI från SCB)
1990: 1187
2020: 1918
Ökning: +61.5%

En liter mjölk (standard) - Jordbruket i siffror
1990: ca 5 kr
2021: ca 10 kr
Ökning: +100%

Spel - Amiga/konsol (kolla annonser i några gamla Datormagazin-blaskor på dmzarkivet.se)
1990: 300 kr
2021: 800 kr
Ökning: +166%

Dvs, spelpriserna har ökat mer än konsumentpriser överlag eller ett basalt paket mjölk. Men det knepiga är egentligen att förhålla sig till kostnaden för utvecklingen av ett spel och om +166% är skäligt. Inga spelbolag tjänade lika mycket pengar 1990 som de gör idag i alla fall.

Har inga ekonomiska hinder att köpa ett spel för 800 kr, men ytterst tveksamt om jag gör det.

Medlem
Skrivet av ada1881:

Konsumentprisindex (KPI från SCB)
1990: 1187
2020: 1918
Ökning: +61.5%

En liter mjölk (standard) - Jordbruket i siffror
1990: ca 5 kr
2021: ca 10 kr
Ökning: +100%

Spel - Amiga/konsol (kolla annonser i några gamla Datormagazin-blaskor på dmzarkivet.se)
1990: 300 kr
2021: 800 kr
Ökning: +166%

Dvs, spelpriserna har ökat mer än konsumentpriser överlag eller ett basalt paket mjölk. Men det knepiga är egentligen att förhålla sig till kostnaden för utvecklingen av ett spel och om +166% är skäligt. Inga spelbolag tjänade lika mycket pengar 1990 som de gör idag i alla fall.

Har inga ekonomiska hinder att köpa ett spel för 800 kr, men ytterst tveksamt om jag gör det.

Haha, redan 1991 köpte jag spel till mitt SNES för runt 600-700+ kr, så det Amiga-exemplet på 300 kr ger jag inte mycket för. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av ada1881:

Konsumentprisindex (KPI från SCB)
1990: 1187
2020: 1918
Ökning: +61.5%

En liter mjölk (standard) - Jordbruket i siffror
1990: ca 5 kr
2021: ca 10 kr
Ökning: +100%

Spel - Amiga/konsol (kolla annonser i några gamla Datormagazin-blaskor på dmzarkivet.se)
1990: 300 kr
2021: 800 kr
Ökning: +166%

Dvs, spelpriserna har ökat mer än konsumentpriser överlag eller ett basalt paket mjölk. Men det knepiga är egentligen att förhålla sig till kostnaden för utvecklingen av ett spel och om +166% är skäligt. Inga spelbolag tjänade lika mycket pengar 1990 som de gör idag i alla fall.

Har inga ekonomiska hinder att köpa ett spel för 800 kr, men ytterst tveksamt om jag gör det.

I det fetstilta fallerar dock din jämförelse (kul siffror i övrigt) lite, då det inte längre är ett statistiskt relevant urval.
Eller för att göra det väldigt enkelt: spel i dag kostar i regel inte 800kr, precis som det fanns bra mycket dyrare spel än 300kr i början av 90-talet.
Ett exempel från DMZ nr6 1992 - Operation Overlord till Amiga 500 för 499:-. Det motsvarar i dag ca. 730:-.

EDIT: @Balunan hann före med poängen.

EDIT2: Nintendo tjänade för övrigt ganska grova pengar för 30 år sedan, med försäljningar i USA värda i storleksområdet 4 miljarder USD till närmare 5 miljarder USD, i runda slängar 8-10 miljarder USD, eller 65+ miljarder svenska kronor.

Det var en gigantisk industri redan då, och lite ironiskt nog än mer monopoldrabbad än den är i dag. Nintendo hade över 90% av konsolmarknaden i sitt grepp 1990 (se NY Times artikel länkad ovan), medan närmaste konkurrenten Sega låg på ~3%. Där kan vi prata marknadskontroll vad gäller inte minst priser.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av ada1881:

Konsumentprisindex (KPI från SCB)
1990: 1187
2020: 1918
Ökning: +61.5%

En liter mjölk (standard) - Jordbruket i siffror
1990: ca 5 kr
2021: ca 10 kr
Ökning: +100%

Spel - Amiga/konsol (kolla annonser i några gamla Datormagazin-blaskor på dmzarkivet.se)
1990: 300 kr
2021: 800 kr
Ökning: +166%

Dvs, spelpriserna har ökat mer än konsumentpriser överlag eller ett basalt paket mjölk. Men det knepiga är egentligen att förhålla sig till kostnaden för utvecklingen av ett spel och om +166% är skäligt. Inga spelbolag tjänade lika mycket pengar 1990 som de gör idag i alla fall.

Har inga ekonomiska hinder att köpa ett spel för 800 kr, men ytterst tveksamt om jag gör det.

Om du jämför något från 1990 så måste du ta något som är nytt för den tiden om jämförelsen ska hålla. Amiga 1000 släpptes 1985, Amiga 500 '87. Om vi tar 1990 så kan vi ta t.ex. Turtles 2 The Arcade Game som kostade 549 när det var nytt (https://img.tradera.net/images/171/390422171_91b41819-6689-49...). Har även minnen om att morsan köpte Super Mario Bros 3 för 600 spänn om inte mer.
Ökning från 550 till 800kr är 250kr, dvs 45.45%, betydligt lägre än det du försöker påstå, och istället visar att spelpriserna har ökat mindre än konsumentpriser överlag.

Medlem
Skrivet av ada1881:

Konsumentprisindex (KPI från SCB)
1990: 1187
2020: 1918
Ökning: +61.5%

En liter mjölk (standard) - Jordbruket i siffror
1990: ca 5 kr
2021: ca 10 kr
Ökning: +100%

Spel - Amiga/konsol (kolla annonser i några gamla Datormagazin-blaskor på dmzarkivet.se)
1990: 300 kr
2021: 800 kr
Ökning: +166%

Dvs, spelpriserna har ökat mer än konsumentpriser överlag eller ett basalt paket mjölk. Men det knepiga är egentligen att förhålla sig till kostnaden för utvecklingen av ett spel och om +166% är skäligt. Inga spelbolag tjänade lika mycket pengar 1990 som de gör idag i alla fall.

Har inga ekonomiska hinder att köpa ett spel för 800 kr, men ytterst tveksamt om jag gör det.

https://segaretro.org/index.php?title=File:SegaForce_SE_1993_...
Från 1993 hittar vi i Sega Force spelpris, c.a pris för all del men priset ligger runt 495:- mestadels.

Vilket ger en ökning på 61%, vilket är helt i linje med Konsumentprisindex. Detta också baserat på att ett fåtal nya spel sålts för 800kr. Och kollar vi på Prisjakt så handlar det om 29st spel som kostar 750kr eller mer. Det stora hela verkar vara förbokningar och deluxe editioner. Och då 81st spel håller sig under 750kr och 67st är under 600kr så kostar inte alla spel tokmycket.. det är ett fåtal som kommer säljas in till 800kr (utan att vara delux eller liknande)

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Absolut, har inte sagt att man inte har rätt att klaga.
Jag ser bara inte poängen med att klaga på företag för att de tjänar pengar. Köp inte deras produkter så stödjer du inte deras girighet. Tror vi alla har något företag vars produkter vi undviker av diverse anledningar.

Det har redan nämnts i tråden att du kan komma billigt undan om du köper spelen senare när de är på rea eller köpa begagnat. Man förlorar inget på att avvakta med att köpa spel om man tycker 800kr är för dyrt.

Gäller detta också spel som behöver en stor spelarbas där om det inte finns spelare så förlorar man hela poängen med spelen, Ta t,ex. Om ett BR spel skulle kosta 800 och det fanns 50 spelare totalt i kvar som spelade spelet för det sög och alla hade lämnat spelet efter 1 vecka sedan det kom ut. (Nu skulle detta nog aldrig hända men det finns en chans även hur liten den en är.)
Finns många spel som drivs att det finns spelarbas och utan dom finns det inge spel längre.

Många gånger varför man vill köpa spel vid release är för att vara med från början och inte få en känsla av att hamna efter i olika titlar. Detta är vad jag har hört från kompisar och bekanta för det mesta.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Gäller detta också spel som behöver en stor spelarbas där om det inte finns spelare så förlorar man hela poängen med spelen, Ta t,ex. Om ett BR spel skulle kosta 800 och det fanns 50 spelare totalt i kvar som spelade spelet för det sög och alla hade lämnat spelet efter 1 vecka sedan det kom ut. (Nu skulle detta nog aldrig hända men det finns en chans även hur liten den en är.)
Finns många spel som drivs att det finns spelarbas och utan dom finns det inge spel längre.

Många gånger varför man vill köpa spel vid release är för att vara med från början och inte få en känsla av att hamna efter i olika titlar. Detta är vad jag har hört från kompisar och bekanta för det mesta.

Ja? Det gäller alla spel. Vill du inte betala 800kr för något så skipper du spelet, eller väntar tills den är på rea, eller köper det begagnat.
Det du beskriver är FOMO. Jag har inte stött på ett enda spel där man aldrig kan ta ifatt andra om man börjar senare, och då menar jag spel såsom CoD, BF, PUBG, Warzone, Destiny, eller MMOs såsom EVE Online, WoW, FFXIV osv.

Det du beskriver finns inte en chans att hända. Spel får nya spelare konstant en bra bit framöver efter release, även om de är dåliga. Det skulle ta ett bra tag för ett spel att dö ut.
Om mot förmodan det skulle hända så suger ju det såklart, men om man är rädd för sånt så avvakta? Återigen, ingen är tvingad att köpa spel Day 1. Finns inget spel där man måste köpa Day 1, annars hamnar man för långt efter för att kunna ha kul i spelet.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Tips till @redaktionen @FZ : gör en artikel om prisutvecklingen av spel, från e.g. 1991 till nu. Hur kan det vara så att spel ökat så lite i pris jämfört med andra varor?

Vad tror du den totala kostnaden var för att snickra ihop ett spel som Chrono Trigger från noll, boxa det, frakta det över hela världen och slutligen sälja drygt 2 miljoner ex över hela sin livstid på butikshyllorna?

Vad tror du den totala kostnaden var för att slänga ihop Valheim i Unity, ladda upp på Steam och sälja 6 miljoner exemplar på en månad?

Medlem

spel var orimligt dyra till NES på 80-talet (man fick max ett per år i julklapp) och dom är orimligt dyra i dag också.

Medlem

Dem flesta spel är ju ändå på 30-50% rabatt rätt så ofta, även fast dem är bara några månader gamla. Har du dåligt om cash så är det ju för det mest bara att vänta ett tag(slänger du in ett game på wish-list på steam, så mailas du när det är rabatt osv)

Skrivet av kebbe:

Vad tror du den totala kostnaden var för att snickra ihop ett spel som Chrono Trigger från noll, boxa det, frakta det över hela världen och slutligen sälja drygt 2 miljoner ex över hela sin livstid på butikshyllorna?

Vad tror du den totala kostnaden var för att slänga ihop Valheim i Unity, ladda upp på Steam och sälja 6 miljoner exemplar på en månad?

Skillnaden är att kostnaden för att snickra ihop ett spel som Chrono Trigger tog stopp när spelet väl var släppt.
Kostnaden för att snickra ihop spel idag rullar vidare i form av en aldrig sinande ström av patchar, DLC och annat extramaterial som spelare förväntar sig få långt efter att spelet är släppt. En löpande kostnad som den inledande försäljningen självfallet måste täcka.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av A1200G:

De som påstår att det inte finns någon inflation. En kompis köpte bostadsrätt 1997 för 50.000 kr. Samma bostadsrätt kostar idag 1.500.000 kr. Säg att en genomsnittlig lön låg på 12.000 kr 1997. Tvivlar på att det idag ligger på 360.000 kr. 🙂

Spelen kommer bli ännu dyrare och passera 1.000 kr gränsen. Vill du ha bra spel till bra priser så är det idag VR som gäller. Påminner faktiskt om 90-talet där du hittar riktiga guldklimpar för 20-30 €. 👍

PS
År 2000: 1 Oz AU 99.99: 2.000 kr
År 2021: 1 Oz AU 99.99: 15.000 kr

Säg att en genomsnittlig lön låg på 15.000 kr år 2000. Tvivlar på att det 20 år senare ligger på 113.000 kr. 🙂

Du vet inte vad inflation är.


signatur

IDKFA

Medlem

Jämfört med annan mediekonsumtion så har spelen fortsatt kosta som förr medan utvecklingsteam bara har vuxit. Det var nog tvunget att hända förr eller senare. Däremot så uppvisar ju inte spelbranschen någon som helst form av uppfinningsrikedom medan kostnaderna ökar vilket jag irriterar mig på.

I mitt läge med att återvända till bra spel, lägga ner tid på de spel jag väljer att spela samt användandet av Game Pass så passar utvecklingen bra. Jag drabbas inte lika hårt. Men: jag har gått igenom detta förr. Googla på Nintendo och priskartell.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Nu är det ju så att hårdvaran ni har fått nya konsolerna och möjligheterna till grafiken osv. Gör att konsolen kostar mer att göra. Det vart två val dyrare konsol eller dyrare spel.

Medlem

Finns det verkiigen många vuxna som spelar så hårt att de får "slut" på spel om de inte köper ett nytt spel på releasen?

Vart tog disciplinen vägen? Handla smart och strategiskt, så kan man komma undan billigt.

Medlem

Jag har satt en gräns för max två spel per år vid release resten köper jag för max halva nypriset dvs jag får vänta runt ett halvår innan jag spelar det. Då slipper man köpa på sig för många spel och man hinner spela färdigt de man köper.

Medlem
Skrivet av k3m:

Jämför en film som kostat 100 000 miljoner dollar att producera. Inte säljer de filmen för 800 kr eller ens 400 kr för den delen. Och med tanke på att en film kan ge lika mycket eller mer värde i form av dejt/minne/känslor, så är ett spels värde inte värt 800kr enligt mig. Det man måste också tänka på är att ett spel är lätt att distrubuera, kräver ingen traditionell lagerhållning, inga eller nästan inga mellanhänder på så sätt blir ju vinsten enorm för spelbolaget. Så 500 kr för ett spel idag är för dyrt enligt mig. Även konsolerna är för dyra enligt mig. Visst att de har mervärde med tanke på att konsolerna levererar mer än spelupplevelse, men fortfarande brister konsolerna i övriga upplevelser enligt mig.

Dock så tjänar väl filmbolaget pengar efter du har betalat pengar på tv-nätverk och streamingtjänster. Så inte riktigt helt ok jämförelse.

Kanske bättre att jämföra med en bok? dock har väl kanske inte boken samma produktionskostnad (eller vafan vet jag, kan inte skriva skit).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad tror du den totala kostnaden var för att snickra ihop ett spel som Chrono Trigger från noll, boxa det, frakta det över hela världen och slutligen sälja drygt 2 miljoner ex över hela sin livstid på butikshyllorna?

Vad tror du den totala kostnaden var för att slänga ihop Valheim i Unity, ladda upp på Steam och sälja 6 miljoner exemplar på en månad?

Fast Valheim kostar väl 25% av vad ett normalt spel kostar? Eller missar jag poängen?

Medlem

Beror lite på vad det är för spel. Ett spel som GTA 6 skulle jag lätt betala 1000spänn för då jag vet jag kommer älska spelet och få ut många många speltimmar. Nu ibörjan på en ny generation gör jag tyvärr dumma spontanköp då det är brist på nya spel.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..

En snabb vända på Prisjakt visar ju att du kan få Demon's Souls för 698:- inkl frakt. Returnal för 699:- inkl frakt, alternativt 726:- inkl frakt (Och då släpptes det alldeles nyss). Miles Morales får du ju för 487:- inkl frakt. Och då är alla dessa spel nya när du köper dem.

Jag förstår din poäng om spelens skenande priser, men om du endast har hittat spel för 800 kr så har du inte ens letat.

I övrigt vill jag även tipsa om att köpa PS4-versionen av spel som ändå ger dig en gratis uppdatering till PS5-versionen. Ex. Miles Morales om du hittar det begagnat eller på rea.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Resident Evil 8 Village till PS5 för 566 kronor.

Ratchet & Clank för 689 kronor.

Sen kan man ju tycka att 566 eller 689 kronor är för dyrt, men några 800 kronor och över är det ju i alla fall inte.

Returnal ligger förvisso på 799 kronor, så exempel finns ju. Men Jag håller inte med om att fenomenet är vanligt.

EDIT: Om du nu är intresserad av Resident Evil kan jag tipsa dig om att köpa PS4-versionen. Den uppgraderas till PS5-versionen utan extra kostnad.

Fast dessa priser är ju inte "för alla" i det fallet då många sitter med en endast digital PS5 och då går alla fysiska spel bort och du begränsas till t.ex Sonys egna butik som inte är jätte billig precis.

Medlem

Spelen ska kosta 599 kronor eller mindre. Annars blir det inget köp.

Medlem

Att köpa digitala spel på konsol är svindyrt. Även äldre spel kostar skjortan, 199kr för ett sunkigt Sonic spel till 360:n exempelvis. Däremot så kan man få fysiska spel till vanliga priser. Fick tag på RE: Village till Series X för 499 och AC:Valhalla & Immortals till PS5:an för 300kr/st idag.

Skrivet av Winzi:

Fast dessa priser är ju inte "för alla" i det fallet då många sitter med en endast digital PS5 och då går alla fysiska spel bort och du begränsas till t.ex Sonys egna butik som inte är jätte billig precis.

Detta är anledningen till att digital PS5:an inte är billigare i längden.

Skriv svar