Nu är spelen för dyra.

Kontot avslutas

Att tänka på att priset har varit nästan samma för spel i över 20 års tid så kan jag förstå att priset höjs till 800 kr. Allt går ju upp i pris och blir dyrare.
Sen sjunker ju priset oftast efter ett tag.

Det som är tråkigt är när äldre spel går upp i pris så mycket så att det hamnar på en släng över tusen lappen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Om man tycker att spel är dyrt köpt det inte. Sedan som många andra har skrivit så är väl underhållning för pengarna det viktigaste. Vet att när jag köpte Halo 4 limited edition (tror det gick på runt 1000kr) och jag spelade det massor och var super nöjd med mitt köp även fast jag inte hade mycket pengar då.

Jag tycker inte spel är för dyra då mitt köp kommer att leda till mer spel i framtiden. Exempel om jag köper Stardew Valley ökar det oddsen att den typen av spel kommer fler utav. Om jag köper alla DLC till Space Engineers kommer det leda till mer utveckling av spelet.

Att köpa spel är inte bara underhållning. Det är en inventering att min hobby kommer fortsätta att finnas i framtiden.
Självklart är det inte dans på rosor då mycket av pengar blir bort slösade till höga chefs löner som kanske inte är helt nödvändiga men inget i världen är perfekt.

Medlem

Tycker det är bra att det börjar mätas mer hur många av spelarna som faktiskt har orkat spela klart spelen. Branschen har en del att lära där. Eller så är det väl snarare vi som konsumerar spel som behöver lära oss att inte köpa grisen i säcken.

Vad hände med demos?

Medlem

Visst är jag ok med ett högre pris generellt men 849:- som exempel för Miles Morales om jag vill ta del av uppgraderingen till Spiderman (ett spel jag förövrigt betalade över 700:- för till ps4 på release) känns lite väl saftigt. Ja jag jobbar och har råd men tycker ändå det är för dyrt.

Håller heller inte med om pris per timme-argumentet. Rdr 2 tror jag kostade 749:- vid release, vilket jag även betalade, men hade aldrig särskilt kul med det även om jag spelade igenom det på i runda slängar 70 timmar. Hade jag däremot fått spela det först för att sen bestämma pris i efterhand med upplevelsen i fokus så hade nog 299:- passat mig bättre.

Att jag köpte den digitala varianten av ps5 och gnäller lite lätt på priserna kan man ju ha åsikter om kanske men tycker ändå priserna utöver reor på psn kan ligga åtminstone lite närmre de fysiska exemplaren iom att så många dyra pengaposter faktiskt försvinner helt med digitala kopior.
Är det nåt som borde upp i pris så är det ju de fysiska exemplaren, helt klart.

Måste ändå applådera Sony för alla reor de kör var och varannan månad. Finns alltid nåt av värde om än inte de allra senaste liren.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tycker det är bra att det börjar mätas mer hur många av spelarna som faktiskt har orkat spela klart spelen. Branschen har en del att lära där. Eller så är det väl snarare vi som konsumerar spel som behöver lära oss att inte köpa grisen i säcken.

Vad hände med demos?

Fast den mätningen visar oss ingenting.

Ett exempel är att jag gillar Skyrim, men även efter alla dessa år har jag aldrig klarat av storyn. Storyn är inte viktigaste för mig i spelet, utan mer att springa runt och bygga sin karaktär. Jag har kompisar som också har spelat Skyrim som inte har klarat det (och såklart kompisar som har klarat hela storyn).
Jag har Baldur's Gate 1 och 2, köpte spelen när de släpptes, och har även köpt Enhanced Editions på Steam. Jag har inte klarat något utav spelen, men för mig gör det inget då jag har kul när jag spelar dem.

Att folk inte klarar ut spel så betyder det inte att spelen i sig är dåliga, det betyder bara att de kanske inte fastnade för storyn helt, men annars har haft sjukt kul under den tiden de spelade spelen.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Visst är jag ok med ett högre pris generellt men 849:- som exempel för Miles Morales om jag vill ta del av uppgraderingen till Spiderman (ett spel jag förövrigt betalade över 700:- för till ps4 på release) känns lite väl saftigt. Ja jag jobbar och har råd men tycker ändå det är för dyrt.

Håller heller inte med om pris per timme-argumentet. Rdr 2 tror jag kostade 749:- vid release, vilket jag även betalade, men hade aldrig särskilt kul med det även om jag spelade igenom det på i runda slängar 70 timmar. Hade jag däremot fått spela det först för att sen bestämma pris i efterhand med upplevelsen i fokus så hade nog 299:- passat mig bättre.

Att jag köpte den digitala varianten av ps5 och gnäller lite lätt på priserna kan man ju ha åsikter om kanske men tycker ändå priserna utöver reor på psn kan ligga åtminstone lite närmre de fysiska exemplaren iom att så många dyra pengaposter faktiskt försvinner helt med digitala kopior.
Är det nåt som borde upp i pris så är det ju de fysiska exemplaren, helt klart.

Måste ändå applådera Sony för alla reor de kör var och varannan månad. Finns alltid nåt av värde om än inte de allra senaste liren.

Ursäkta sidospår, men kände att jag måste fråga. Varför la du 70 timmar på ett spel du inte tyckte vad kul?

Medlem

Hur långt är ett snöre?

Jag köpte Under a killing moon för 699kr för, vad kan det vara, 25 år sen kanske. Vi har nog vant oss vid att elektronik och underhållning är snorbillig under ganska lång tid, särskilt jämfört med liveunderhållning där en konsertbiljett eller fotbollsmatch kan kosta inte bara en utan flera tusenlappar. Folk som producerar underhållning och kultur ska ha vettiga löner och arbetsvillkor, men om ökade priser bara leder till ökade bonusar till ledning och äktieägare så är jag helt med på att det är för dyrt.

k3m
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Film kostar inte 800kr eller 400kr, men däremot ~150kr för 1(!) biobesök där du kan se filmen en gång, sen om du vill köpa det på t.ex. UHD så kostar det ytterligare 300kr (jag tar UHD då så vitt jag vet så är det bara Ps5/XSX som börjar träda in på 800kr marknaden), då är du uppe i 450kr. 450kr för ~5 timmars underhållning (1ggn på Bion sen en filmkväll du har med din dejt/minne/känslor). Med tanke på att flesta spelen idag är 10+ timmar lång speltid så skulle alltså spel behöva kosta motsvarande 900+kr för samma underhållningskostnad/timme.

Sen gällande mer värde så håller jag inte med. Det är såklart subjektivt, då vissa kanske dejtar folk som älskar bio men hatar spela, medan andra är tvärtom. Jag ser mervärdet i spel då du som spelare väljer hur du vill spela spelet. RPGs där du kan välja hur storyn ska utspela sig (vissa spel mer än andra). Co-Op där du och din dejt kan spela tillsammans, skratta och prata hur högljutt ni vill. Vissa spel har flertal olika slut så replayability kan vara hög, därmed få en ny upplevelse, det kan du inte få av att se på biofilm.
Jag älskar att gå på Bio, men jag har fondare minnen från att ha spelat med andra än att ha gått på bio, gett mycket mer underhållning för pengarna samt väckt diskussioner som varat längre än vad filmer gör.

Gällande distribution så känner jag att film har det lika lätt? Du kan köpa filmer digitalt från flera olika källor, du slipper tänka på lagerhållning då du streamar filmen, och så länge den inte tas bort från deras servrar så kan du alltid se filmen när du känner för det.

Men som sagt, det är subjektivt, försöker inte ändra hur du ser på det Ville mer reflektera hur jag ser det från mitt perspektiv

det är bara så att det blir fel att räkna som du gör. De viktigaste delarna är kundvärde och utgifter på en vara. Och spel som producerats för 1 000 000 kr säljs säg till 10 000 kunder för 100 kr så blir det 1 000 000 kr. Och att sälja 10 000 spel för en hundring till en möjlig kundkrets på 8 000 000 000 utan koventionella leveranser/lagring m.m. gör att värdet på ett spel iaf för mig är väldigt lågt. En bok kräver däremot lager o leveranser och där tycker jag att böcker borde få kosta mer än vad de gör idag (kundvärdet för mig). Med detta sagt så är jag ingen ekonom elr har koll på annat. Men kundvärdet på ett spel för mig vet jag vad det är och det är inte över 500 kr. Ps. jag har betalat för samlarutgåvor upp till 1 500 kr.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jodå, det är klart det finns. Inte minst om du faktiskt vill stötta spelutvecklarna, eller tror på deras vision kring sitt spel även framåt.
Star Citizen är ju ett klockrent exempel på det där. Sen om alla är nöjda med sitt "köp" i efterhand? Well, jag vill påstå att det överlag är svårt att vara 100% nöjd över alla sina spelköp så väl nu som historiskt, men det är givetvis extremt individuellt.

Det finns spel jag köpt i flera kopior endast för att gynna speltillverkaren, för att de gett mig så förbannat mycket och/eller bra underhållning.

Det kan jag hålla med om. Finns ett fåtal spel som är värda mer än vad de säljs för. Speciellt flertalet indie-spel.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Hur långt är ett snöre?

Folk som producerar underhållning och kultur ska ha vettiga löner och arbetsvillkor, men om ökade priser bara leder till ökade bonusar till ledning och äktieägare så är jag helt med på att det är för dyrt.

Håller med. När man ser t ex då hur styrelsen i Cyberpunk plockade ut en jävla massa cash, så förstår man att det blir en motreaktion. För det var ju inte så att spelet som släpptes var direkt färdigt osv.

Men som jag skrev innan. Det är ju omkostnader med för att producera spel. Folk verkar glömma det.

Vad tror ni en spelutvecklare som sysslar med 3D drar i månadslön? Min fru är 3D designer och kan säga att det är bra mycket mer än sitta i kassan på ICA.

Inte nog med enorma utvecklingskostnader så är det annat som ska betalas. Reklam/PR, trycka spelet och fodral. Om det är en online funktion. Ha servrar igång, som ska funka klanderfritt helst.

Finns hur mycket kostnader som helst. Det är ju vi spelarna med som driver upp priset, till en viss del. För vi kräver bättre och bättre spel prestanda, grafik, servrar osv. Det kostar.

Medlem
Skrivet av k3m:

det är bara så att det blir fel att räkna som du gör. De viktigaste delarna är kundvärde och utgifter på en vara. Och spel som producerats för 1 000 000 kr säljs säg till 10 000 kunder för 100 kr så blir det 1 000 000 kr. Och att sälja 10 000 spel för en hundring till en möjlig kundkrets på 8 000 000 000 utan koventionella leveranser/lagring m.m. gör att värdet på ett spel iaf för mig är väldigt lågt. En bok kräver däremot lager o leveranser och där tycker jag att böcker borde få kosta mer än vad de gör idag (kundvärdet för mig). Med detta sagt så är jag ingen ekonom elr har koll på annat. Men kundvärdet på ett spel för mig vet jag vad det är och det är inte över 500 kr. Ps. jag har betalat för samlarutgåvor upp till 1 500 kr.

Kul att man säger att det är subjektivt och så kommer du tillbaka och säger "du räknar fel". Jag räknade precis som du gjorde, jag tog dina siffror och visade hur film kan anses (precis, anses) vara en dyrare underhållning än spel. Du baserar på produktionskostnad, men där kan jag säga dig att oavsett om filmen har kostat den summan du uppgav, eller hälften utav vad du uppgav, så kostar biobiljett desamma, och UHD-filmen kommer kosta desamma. Deras priser sällan reflekterar produktionskostnaderna. Desamma gäller spel.

Jag förstår inte hur du räknar eller försöker komma med, för det låter som om spelens pris borde baseras på antal tryckta exemplarer? Det vore skevt, då man kan inte på förväg säga hur många spel som säljs. Sen ser jag inte vad det har för betydelse för dig som konsument om ett spel säljs till 10.000 kunder eller 8M kunder?

Du pratade om film tidigare, varpå jag påpekade att film kräver ingen lagring då du kan streama det, därmed så behöver du inte köpa det fysiskt. Nu går du ifrån film till bok? En bok kräver inte heller lager och leveranser. Har du aldrig hört talas om Kindle? Kobo? iPad? Väldigt många börjar gå över till att läsa böcker genom läsplatta istället för att köpa fysiska böcker just pga bekvämlighet. Då slipper du lika många mellanhänder som om du lanserar spel digitalt på Ps5.

Jag vet inte vad kundvärde det är du försöker få fram, så jag kommer inte diskutera den saken vidare då vi har definitivt olika syn på det. Pris ska inte baseras på hur många kunder kommer köpa en produkt, eller att lagringen av produkten kommer vara "jobbigare" och därmed får priset justeras enligt det osv...

Medlem

kostar det 800 för ett så blire bara ett spel om året ist för annars 5 om det kostar 4-600


signatur

//monster

Medlem

spelen är gubbdyra nu. och reorna känns mer som vad priset borde vara.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ursäkta sidospår, men kände att jag måste fråga. Varför la du 70 timmar på ett spel du inte tyckte vad kul?

Väldigt bra fråga. Jag brukar spela färdigt de flesta spelen jag köper helt enkelt. Visst hade jag kanske inte svintråkigt hela tiden då men jag hoppades nog på att storyn skulle ta fart mer än var den gjorde.

Avstängd

Spelbolagen tjänar mer å mer pengar för varje år.
Endå höjs priserna på spelen. När det i många fall inte kostar mycket att slänga ut uppföljare efter uppföljare.
Visst så länge folk köper så höjer dom priset. Ingen rakteforskning..
Ja menar bara det är dåligt av branchen och ja tror det kommer synas i försäljningen av nya aaa spel denna generationen.
Lustigt hur många som försvarar en prishöjning.
Det kommer fortfarande ut spel som är otroligt snygga å välgjorda som är gjorda av bara 10 20 människor. Å så har vi megaföretag med 500 anställda som inte klarar av å släppa vanliga uppföljare (assassins creed osv) utan att göra dom exakt lika eller snarare sämre å sämre.

Nya call of duty på psn för över 800kr
E ni seriösa som tror det spelet är värt det..?
Å det handlar inte om att "man får ju vänta två år då"
Det är ett dåligt pris på en produkt.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Spelbolagen tjänar mer å mer pengar för varje år.
Endå höjs priserna på spelen. När det i många fall inte kostar mycket att slänga ut uppföljare efter uppföljare.
Visst så länge folk köper så höjer dom priset. Ingen rakteforskning..
Ja menar bara det är dåligt av branchen och ja tror det kommer synas i försäljningen av nya aaa spel denna generationen.
Lustigt hur många som försvarar en prishöjning.
Det kommer fortfarande ut spel som är otroligt snygga å välgjorda som är gjorda av bara 10 20 människor. Å så har vi megaföretag med 500 anställda som inte klarar av å släppa vanliga uppföljare (assassins creed osv) utan att göra dom exakt lika eller snarare sämre å sämre.

Nya call of duty på psn för över 800kr
E ni seriösa som tror det spelet är värt det..?
Å det handlar inte om att "man får ju vänta två år då"
Det är ett dåligt pris på en produkt.

Jag köpte Demon's Souls Remake för 799, värt vartenda öre. Har säkert över 100 timmar nerlagd på det spelet, och har fortfarande inte lessnat på det. Kan säga att jag har hållt på med hobbyn som har varit oerhört dyrare än vad gaming har varit.
Gällande "Det handlar inte om att "man får vänta två år då", varför kan du inte vänta på rea? Vad är det som tvingar dig att köpa (eller anse ha rätten till att köpa) ett spel på Dag 1?
Jag anser inte att 800kr är ett dåligt pris på produkt. Beror snarare på vad för produkt vi pratar om, men de spel jag har köpt för 800kr klagar jag inte på. Sen kan det finnas spel som kanske inte känns värt summan men återigen så hamnar vi på subjektiviteten utav det hela. Exempel; folk anser inte att CP2077 var värt pengar alls med hur trasigt spelet släpptes, medans andra har inte stött på några problem alls och tycker att spelet var värt det utan tvekan.
Att det skulle vara en dålig pris är subjektivt. Ser inget lustigt med att folk försvarar eller påpekar om just hur pris på spelen är relativt billig med tanke på att prisutvecklingen har varit väldigt låg jämfört med t.ex. inflation, kostnader att producera spel, driva spel efter lansering, upprätthållning utav servrar, ökad personal och kompetens, skapande av egna spelmotorer in-house m.m.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Hur långt är ett snöre?

Jag köpte Under a killing moon för 699kr för, vad kan det vara, 25 år sen kanske. Vi har nog vant oss vid att elektronik och underhållning är snorbillig under ganska lång tid, särskilt jämfört med liveunderhållning där en konsertbiljett eller fotbollsmatch kan kosta inte bara en utan flera tusenlappar. Folk som producerar underhållning och kultur ska ha vettiga löner och arbetsvillkor, men om ökade priser bara leder till ökade bonusar till ledning och äktieägare så är jag helt med på att det är för dyrt.

Under the killing moon, haha borde kostat 2000kr med tanke på hur många skivor det var på. 12st?


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Jag köpte Demon's Souls Remake för 799, värt vartenda öre. Har säkert över 100 timmar nerlagd på det spelet, och har fortfarande inte lessnat på det. Kan säga att jag har hållt på med hobbyn som har varit oerhört dyrare än vad gaming har varit.
Gällande "Det handlar inte om att "man får vänta två år då", varför kan du inte vänta på rea? Vad är det som tvingar dig att köpa (eller anse ha rätten till att köpa) ett spel på Dag 1?
Jag anser inte att 800kr är ett dåligt pris på produkt. Beror snarare på vad för produkt vi pratar om, men de spel jag har köpt för 800kr klagar jag inte på. Sen kan det finnas spel som kanske inte känns värt summan men återigen så hamnar vi på subjektiviteten utav det hela. Exempel; folk anser inte att CP2077 var värt pengar alls med hur trasigt spelet släpptes, medans andra har inte stött på några problem alls och tycker att spelet var värt det utan tvekan.
Att det skulle vara en dålig pris är subjektivt. Ser inget lustigt med att folk försvarar eller påpekar om just hur pris på spelen är relativt billig med tanke på att prisutvecklingen har varit väldigt låg jämfört med t.ex. inflation, kostnader att producera spel, driva spel efter lansering, upprätthållning utav servrar, ökad personal och kompetens, skapande av egna spelmotorer in-house m.m.

Men du är medveten om att bolagen tjänar mer pengar nu. I ren vinst. Du betalar ett överpris på en produkt.
Visst det är dyrare å hålla igång servrar osv. Men deras vinst på spelen är högre en den va förr..
Du kan inte se problematiken? Att höja priset bara för sakens skull är dåligt av branchen.
Folk ska kunna spela dom nyaste spelen också ja... varför ska det va för dyrt så att vissa inte har möjlighet å måste vänta flera år på deras favoriter..? När bolagen endå går med stora vinster..

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Väldigt bra fråga. Jag brukar spela färdigt de flesta spelen jag köper helt enkelt. Visst hade jag kanske inte svintråkigt hela tiden då men jag hoppades nog på att storyn skulle ta fart mer än var den gjorde.

Ja betalar man mycket för ett spel vill man ju gärna få ut något för pengarna. Man får liksom högre tålamodströskel kontra ett spel man fått gratis...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Tycker inte att argumenten om att man minsann lagt ner 1000+ timmar på ett spel och att det därför är billigt per timme håller. Eller att det är billigt jämfört med vad en biobiljett kostar. Det där är högst individuellt och spelen prissätts inte på det sättet. Bolagen höjer priserna så mycket de kan tills de märker att konsumenterna backar. Deras huvudsakliga syfte är att gå med så stor vinst som det bara är möjligt.

Det kräver också stora vinster när det går bra för att kosta på ett dyrt misstag när det går tungt.

Om du har en utgift på flera miljarder i utvecklingskostnader på kanske 5 år så måste man ju ha pengar på kontot hela vägen.

Mycket bolagspengar som betalas ut men det är stora riskkapital som ska tillgodoses också.

Tyvärr ingår det mycket fluff utgifter för skit som inte har med spelen att göra som dock måste bekostas. Någonstans där drar det väl iväg och priset blir vad det blir.

Jag är glad att jag kan köpa det jag vill när jag vill och jag betalar för sånt jag gillar så att man kan fortsätta göra nya saker som jag gillar.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Men du är medveten om att bolagen tjänar mer pengar nu. I ren vinst. Du betalar ett överpris på en produkt.
Visst det är dyrare å hålla igång servrar osv. Men deras vinst på spelen är högre en den va förr..
Du kan inte se problematiken? Att höja priset bara för sakens skull är dåligt av branchen.
Folk ska kunna spela dom nyaste spelen också ja... varför ska det va för dyrt så att vissa inte har möjlighet å måste vänta flera år på deras favoriter..? När bolagen endå går med stora vinster..

Företagen är inte välgörenheter. Det är faktiskt så simpelt.

Vill du ha deras produkt? Vara beredd på att betala, eller vänta. Konsumenterna styr priset. Jag betalade inte överpris. Det är din åsikt, men försök hålla det som åsikt och inte som "fakta".
Att ha möjligheten att spela är ingen rätt som människan har. Priset är baserad på vad folket är villiga att betala samtidigt som maximera vinsten. Det tar inte flera år för ett spel att gå på rea. Det tar några månader.

Det är som att säga "Folk ska kunna åka de nyaste bilarna också ja... varför ska det vara så dyrt att vissa inte har möjligheten å måste vänta flera år?". Biltillverkarna går ju också i vinst, så borde vi inte sänka nypris på bilarna från 200K till 20K? De kommer gå i vinst ändå? Kanske inte lika mycket men ändå! /s

Det låter som att du tycker att företag får göra max en viss % i vinst, inte mer, för att du som konsument vill komma undan så billigt som möjligt men ändå få allt så fort det släpps...

Medlem

Nu kanske någon redan svarat. Med en uträkning dessutom. Men visst fan kostade ett nytt SNES spel nästan 600 SEK för nästan 30 år sedan.
Sett till inflation, Medianinkomst etc. Så lär spel ha blivit billigare inte dyrare över tid.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja betalar man mycket för ett spel vill man ju gärna få ut något för pengarna. Man får liksom högre tålamodströskel kontra ett spel man fått gratis...

Precis så. Tyvärr i vissa fall då kanske: P.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Företagen är inte välgörenheter. Det är faktiskt så simpelt.

Vill du ha deras produkt? Vara beredd på att betala, eller vänta. Konsumenterna styr priset. Jag betalade inte överpris. Det är din åsikt, men försök hålla det som åsikt och inte som "fakta".
Att ha möjligheten att spela är ingen rätt som människan har. Priset är baserad på vad folket är villiga att betala samtidigt som maximera vinsten. Det tar inte flera år för ett spel att gå på rea. Det tar några månader.

Det är som att säga "Folk ska kunna åka de nyaste bilarna också ja... varför ska det vara så dyrt att vissa inte har möjligheten å måste vänta flera år?". Biltillverkarna går ju också i vinst, så borde vi inte sänka nypris på bilarna från 200K till 20K? De kommer gå i vinst ändå? Kanske inte lika mycket men ändå! /s

Det låter som att du tycker att företag får göra max en viss % i vinst, inte mer, för att du som konsument vill komma undan så billigt som möjligt men ändå få allt så fort det släpps...

Ja har helt enket mycket högre krav än du har på spelbranchen.. å det skadar inte att tänka två gånger ibland.. tror du inte det..?
Det är inte alltid fel att tänka lite kritiskt när det gäller företags verksamhet.
Men om du tycker nya Cod är värt 800kr på releasedagen.. ja. Då kan ja inte säga nåt mer..

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Under the killing moon, haha borde kostat 2000kr med tanke på hur många skivor det var på. 12st?

Haha, just det, det hade jag nästan glömt. En av mina skivor var repigare än andra och jag minns att jag undvek de ställen i spelet där jag behövde byta till den in i det längsta för jag visste aldrig om det skulle funka.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Ja har helt enket mycket högre krav än du har på spelbranchen.. å det skadar inte att tänka två gånger ibland.. tror du inte det..?
Det är inte alltid fel att tänka lite kritiskt när det gäller företags verksamhet.
Men om du tycker nya Cod är värt 800kr på releasedagen.. ja. Då kan ja inte säga nåt mer..

Låt mig repetera det jag skrev tidigare (med tanke på att du nämner CoD igen...)

"Jag anser inte att 800kr är ett dåligt pris på produkt. Beror snarare på vad för produkt vi pratar om, men de spel jag har köpt för 800kr klagar jag inte på. Sen kan det finnas spel som kanske inte känns värt summan men återigen så hamnar vi på subjektiviteten utav det hela."

Jag har mina krav, men jag är inte snål. Så länge jag klarar mig ekonomiskt så är det upp till mig hur mycket jag spenderar på diverse hobbyn. Bara för jag inte har ett problem med pris på en produkt så betyder det inte att jag inte kan tänka mig kritiskt eller resonera gällande köpet. Företag som jag inte gillar pga hur de driver deras verksamhet undviker jag. Plånboken pratar högre än att klaga om det.

Om jag misstänker spel kommer släppas trasigt dag 1 så kommer jag inte köpa det, oavsett pris. Om jag anser att ett spel verkar extremt imponerande som jag tror jag kommer ha kul att spela i flertal timmar, då spenderar jag pengar för att köpa spelet. Om jag gillar företaget bakom spelen så kommer jag köpa deras produkter, oavsett hur mycket % de gör i vinst. Om företag har väldigt shady verksamhet så köper jag inte deras produkter.

Jag har köpt många spel genom reor. Ser absolut inget problem med att göra det, så jag ser inte varför andra verkar ha ett problem med att vänta tills ett spel är på rea? Det är ju det bästa sättet att skaffa spel billigt oavsett vart industrin är på väg...

Dödgrävaren
Skrivet av ratdeath:

Jag har haft ett UO konto aktivt sedan 1997... där kan vi prata om ett "dyrt" spel! Dock värt varenda krona, dock på sista tiden är det mer för att inte förlora huset som jag har kontot aktivt, men ibland spelar jag lite.

23 år = 276 månader á $13 = $ 3 588 x 8 kronor = ca 29 000 kronor. Nu har tyvärr inte spelade timmar men det var värt varenda krona. Det var inte billigt i början när man satt på modem/isdn Bästa som hände för plånboken var när man fick 10mbit bredband från BBB år 2000!

Uo har väl free2play nu, men kanske inte går att äga hus på ett sådant konto.

Medlem
Skrivet av aholman:

Nu kanske någon redan svarat. Med en uträkning dessutom. Men visst fan kostade ett nytt SNES spel nästan 600 SEK för nästan 30 år sedan.
Sett till inflation, Medianinkomst etc. Så lär spel ha blivit billigare inte dyrare över tid.

Amen to that.
Tycker det är en av de billigaste formerna av underhållning att köpa spel..
Kapitalismen löser detta så fint själv, de spel som säljer dåligt går på rea eller in i tex game pass ganska snabbt. Kanske priset blir rimligt då.
Om inte, är det ett dåligt spel helt enkelt.
Nu har inte jag läst mig in på alla spelföretags kvartalsrapporter men de tjänar oftast stora summor på in game purchases och inte alltid på själva spelen, samma sak där, köp inte in game saker om man inte vill stödja det, har klarat mig fint utan stt köpa något inuti ett spel, men jag kan ju inte hindra andra från att göra det. Supply and demand.
Skulle rekommendera att inte köpa spel med löften om framtida funktioner/fixar, precis som man bör göra med telefoner, bilar mm.
Köp när det är klart.
Låt sådana som tex fz testa åt dig, annars får man vara beredd på att gå på en mina ibland.
Köper oftast fysiska ex och säljer vidare när jag antingen är less, klar, eller klantade
mig. Minskar iaf förlusten.

Klart det hade varit skönt med ett demo, men på tex NES-tiden fick man bedöma ett spel på fem screenshots, en bra dag, på baksidan av kartongen.

Medlem
Skrivet av aholman:

Nu kanske någon redan svarat. Med en uträkning dessutom. Men visst fan kostade ett nytt SNES spel nästan 600 SEK för nästan 30 år sedan.
Sett till inflation, Medianinkomst etc. Så lär spel ha blivit billigare inte dyrare över tid.

Ja, men då fick du en kassett, fodral, manual osv. Jämför hellre kost för musik man köpte via skivor gentemot t,ex Spotify ...

Spel som säljs digitalt borde ligga på 400kr max imo, mer för fysisk kopia.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Uo har väl free2play nu, men kanske inte går att äga hus på ett sådant konto.

Ja, dom vet hur dom håller kvar oss som är sentimentala


signatur

Through the cables and the underground now

Skriv svar