Ytterligare 74 Xbox-spel har fått högre framerate

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag vet att de inte uppgraderat upplösningen just nu, det jag undrade var om spelet hade fått en 4k uppdatering eller ej. När det släpptes kördes det i full hd på xbox eftersom One X inte fanns, men ps4 pro fick 4k (vet ej om det var native eller skalat). Att driva ezio spelen i 4k 60fps bör inte vara något en series X har problem med så det hänger väl på om utvecklarna orkat släppa en patch eller ej.
Listor på nätet vet man ju inte om de är aktuella.

Nej det fick de inte, Syndicate fick inte heller någon fastän det kom en 4K-patch till Pro. Här kan du se Xbox One X Enhanced-titlarna, vilket det då isf. skulle röra sig om då det är motsvarande Pro-patcharna som skickades ut.
https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-one/xbox-one-x-enhanced...

Några series X-specifika patchar finns heller inte, och kommer troligtvis inte komma då det är så gamla spel det handlar om nu.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag gillade det, och kommer köra igenom Dead Kings(?)-dlc’t nu när det går att köra i 60fps istället för 20 som det snittade på Xbone 🤣

Skrivet av Vercadi:

Ett av de bättre AC spelen

Pga. er gick jag back 100kr idag och backloggen växte.

Tack vänner

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

AC Unity värt att spela igenom? Någon som vill flika in sina synpunkter.

Fö. häftiga nyheter från MS.

Jag spelade inte Unity vid release, mycket pga att det fick mycket skit från media då det var buggigt, svårdrivet och relativt "meh" oavsett dess buggar enligt många.

Jag väntade ett par år och slog till när det var någon rea på Uplay. När det kommer till gameplay så är det inte alls revolutionerande, men gillar du Black Flag så kommer du svälja Unity utan större konstigheter. När det kommer till story så var jag nöjd, men igen, inget revolutionerande. Däremot miljön den var för mig revolutionerande (pun intended). De lyckades verkligen med illusionen att skapa en tidskapsel till "det långa 1800-talet".

Kan starkt rekommendera att ändra talspråk till franska (all text fortsätter på engelska såklart) vilket såklart säljer in illusionen en smula mer.

Skribent
Skrivet av Chicobello:

Nu får fan Sony steppa upp sitt game. Skrattretande få titlar som fått en boost på PS5.

Väntar fortfarande extremt otåligt på att Bloodborne ska få en boost så att jag kan orka spela igenom det nån satans gång. Gav upp till slut för jag fick huvudvärk av den vingliga bilduppdateringen i spelet. I vissa spel kan jag ha överseende, men i ett spel som kräver finess och precision blir det jobbigt i längden.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Himla kul. Det var det spelet som jag hoppades allra mest på skulle få en FPS-boost. Blir att starta upp det ikväll.

Har suttit och spelat halva dagen nu. Tror jag blivit 60fps beroende. Hur ska man ens kunna spela 30 längre?

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Jag spelade inte Unity vid release, mycket pga att det fick mycket skit från media då det var buggigt, svårdrivet och relativt "meh" oavsett dess buggar enligt många.

Jag väntade ett par år och slog till när det var någon rea på Uplay. När det kommer till gameplay så är det inte alls revolutionerande, men gillar du Black Flag så kommer du svälja Unity utan större konstigheter. När det kommer till story så var jag nöjd, men igen, inget revolutionerande. Däremot miljön den var för mig revolutionerande (pun intended). De lyckades verkligen med illusionen att skapa en tidskapsel till "det långa 1800-talet".

Kan starkt rekommendera att ändra talspråk till franska (all text fortsätter på engelska såklart) vilket såklart säljer in illusionen en smula mer.

Tack för att du tog dig tiden. Har införskaffat det och planerar att köra igenom. Ska komma ihåg att köra talet på franska!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Har suttit och spelat halva dagen nu. Tror jag blivit 60fps beroende. Hur ska man ens kunna spela 30 längre?

Känner mig kluven. Jag led inte alls av 30fps förrän jag vande mig vid 60, varpå många spel kändes ospelbara. Lite dumt på ett sätt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Själv föredrar jag att det faktiskt kommer NYA spel till min NYA konsoll. Men alla gillar olika.

För det kommer inga NYA spel till Xbox?

Massa kul runt hörnet. Sen med alla uppköp av studios ser framtiden onekligen intressant ut på Xbox.

Just det så kan man spela många äldre grymt bra spel, i modern FPS och med ett väldans stort bibliotek.

Men det är klart om man är ett fanboy kan man inte se något positivt med ”andra sidan”.

Medlem
Skrivet av Marooned:

För det kommer inga NYA spel till Xbox?

Massa kul runt hörnet. Sen med alla uppköp av studios ser framtiden onekligen intressant ut på Xbox.

Just det så kan man spela många äldre grymt bra spel, i modern FPS och med ett väldans stort bibliotek.

Men det är klart om man är ett fanboy kan man inte se något positivt med ”andra sidan”.

Jag tycker GamePass är svinbra men det känns lite halvdant om man är sugen på nya spel, där känns Sony just nu hetare. Där finns ett gäng nya spel, vissa går att köra på ps4, men det är ändå nytt, det vill jag ha av en ny konsol. MS kommer säkert leverera längre fram men just nu är det tomt. Jag tycker iofs om the Medium ganska mycket.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Marooned:

För det kommer inga NYA spel till Xbox?

Massa kul runt hörnet. Sen med alla uppköp av studios ser framtiden onekligen intressant ut på Xbox.

Just det så kan man spela många äldre grymt bra spel, i modern FPS och med ett väldans stort bibliotek.

Men det är klart om man är ett fanboy kan man inte se något positivt med ”andra sidan”.

Låt stackarn njuta av de sista skälvande månaderna av "Xbox has no games"-myten. Den har visserligen inte varit sann på väldigt länge, men snart så går det inte ens att låtsas längre som vissa gör. Oklart vad nästa målstolpe blir för trollen, de hittar alltid något trams

Det finns ju faktiskt flera exempel bara i den här tråden på helt normala PS-fans som postar normalt, trevligt och resonabelt. Vi är ju alla gamers och många av oss spelar på alla möjliga plattformar även om vi har favoriter. Det är lätt att falla in i defensivt mode, men ibland blir man påmind om att de allra flesta är helt normala trots allt.


signatur

Jump in.

Medlem

Har det släppts till alla spel? Tycker inte att Wasteland 3 flyter bättre

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Låt stackarn njuta av de sista skälvande månaderna av "Xbox has no games"-myten. Den har visserligen inte varit sann på väldigt länge, men snart så går det inte ens att låtsas längre som vissa gör. Oklart vad nästa målstolpe blir för trollen, de hittar alltid något trams

Det finns ju faktiskt flera exempel bara i den här tråden på helt normala PS-fans som postar normalt, trevligt och resonabelt. Vi är ju alla gamers och många av oss spelar på alla möjliga plattformar även om vi har favoriter. Det är lätt att falla in i defensivt mode, men ibland blir man påmind om att de allra flesta är helt normala trots allt.

Det är ju dock ett vanligt och ofta återkommande fenomen, som förekommer hos både PS- och Xbox-fans, där den ena konsolen, eller dess funktioner, oftast helt okritiskt hyllas till skyarna (något som ofta nämns i form av ironiska inlägg). Hjälper så klart inte att vissa personer nästan agerar som mänskliga reklampelare för antingen MS eller Sony.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lolflakes:

Har det släppts till alla spel? Tycker inte att Wasteland 3 flyter bättre

I vissa spel så måste man aktivera det manuellt själv, Wasteland 3 är ett sådant. Detta för att det påverkar grafiskt lull-lull så det är inte igång på default som de flesta spelen är.

Du hittar inställningarna under "Manage Game & Add-ons" om du klickar på spelet.


signatur

Jump in.

Medlem

Metro exodus kommer att få ett lyft till ps5an senare i år har jag hört. Visst det är väll roligt om fler spel får det. Personligen är jag nöjd med om Metro får sen har jag inte mer tid till fler gammla uppgradade spel. Har flera redan nu som Yakuza like a Dragon och Borderlands 3 och dom kommer att ta otroligt lång tid.

Medlem

Intressant att vissa ännu verkar tro att det är samma team som gör de här BC-uppdateringarna som utvecklar spel i övrigt. Att det skulle vara något slags antingen eller. Nej, Coalition jobbar inte mindre på nästa Gears för att BC-teamet släpper en uppdatering så att Gears 4 går i 60 fps.

Här är några av de exklusiva som kommer till Xbox 2021, för er som bara bryr er om exklusiva spel:
https://news.xbox.com/en-us/2021/01/15/2021-xbox-exclusive-ga...

Skribent
Skrivet av bluebird:

Känner mig kluven. Jag led inte alls av 30fps förrän jag vande mig vid 60, varpå många spel kändes ospelbara. Lite dumt på ett sätt.

Så är det ju. På 90-talet satt jag och spelade Fifa 96 på min 486 33MHz med litet fönster, low res-inställningar och cirka 10fps och lyckades ha kul på nåt vänster. Men tiderna ändras.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Förlåt att jag är lite språkpolis här men "överklassar"?
För hög klass? blir lite stressad av uttrycket och jag hittar extremt få referenser när man söker på uttrycket.
Tänker du på utklassa?

Båda ja och nej. Utklassning, överväldigande. Det menar ja så. Okej ja. Utklassa. Så här är det på Xbox Series X finns det 35 120fps spel. På PlayStation 5 finns det 11 120fps spel. Och nu finns det drygt 100st FPS Boost:ade spel. Äldre titlar ha men ändå.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Nej det fick de inte, Syndicate fick inte heller någon fastän det kom en 4K-patch till Pro. Här kan du se Xbox One X Enhanced-titlarna, vilket det då isf. skulle röra sig om då det är motsvarande Pro-patcharna som skickades ut.
https://www.xbox.com/sv-SE/games/xbox-one/xbox-one-x-enhanced...

Några series X-specifika patchar finns heller inte, och kommer troligtvis inte komma då det är så gamla spel det handlar om nu.

Jo den listan har jag sett men hoppades på att någon skulle svara här med att listan inte var uppdaterad. :P. Men skitsam köpte spelet nu tycker ju om spelen i original versionen så full hd, 60 Fps och snyggare ljus får väl räcka.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Intressant att vissa ännu verkar tro att det är samma team som gör de här BC-uppdateringarna som utvecklar spel i övrigt. Att det skulle vara något slags antingen eller. Nej, Coalition jobbar inte mindre på nästa Gears för att BC-teamet släpper en uppdatering så att Gears 4 går i 60 fps.

Här är några av de exklusiva som kommer till Xbox 2021, för er som bara bryr er om exklusiva spel:
https://news.xbox.com/en-us/2021/01/15/2021-xbox-exclusive-ga...

Exklusiva? Komer de inte till PC också? Då betyder ju exklusivitet ingenting eftersom de inte är optimerade för XBOX hårdvara.

Medlem

DET finns INGa SpEl! --> dEt KomMer ingA NyA spEl! --> sPEleN äR inte hElt ExklUSiVA TILL enBarT eN xBOx!

Kämpa!

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Låt stackarn njuta av de sista skälvande månaderna av "Xbox has no games"-myten. Den har visserligen inte varit sann på väldigt länge, men snart så går det inte ens att låtsas längre som vissa gör. Oklart vad nästa målstolpe blir för trollen, de hittar alltid något trams

Det finns ju faktiskt flera exempel bara i den här tråden på helt normala PS-fans som postar normalt, trevligt och resonabelt. Vi är ju alla gamers och många av oss spelar på alla möjliga plattformar även om vi har favoriter. Det är lätt att falla in i defensivt mode, men ibland blir man påmind om att de allra flesta är helt normala trots allt.

Skrivet av Ribcage:

DET finns INGa SpEl! --> dEt KomMer ingA NyA spEl! --> sPEleN äR inte hElt ExklUSiVA TILL enBarT eN xBOx!

Kämpa!

Att det kommer spel till Xbox vet nog alla. Men Microsoft måste få folk att välja Xbox istället för Playstation, och då behöver de spel med stort genomslag som inte finns till PS5. De har Game pass (svinbra) och några fina titlar på gång i år (och förhoppningsvis många framöver), men risken finns att PS5 springer iväg om inte Xbox kommer igång hyfsat snabbt. PS5 har ju medvind för att PS4 gick så jäkla bra. Å andra sidan hämtade PS3 in Xbox 360:ns försprång, så omöjligt är det förstås inte. Jag håller tummarna, för konkurrens är bra.


signatur
Medlem

Flertal av de där spelen i den där länken är det som MS kallar "Console Launch Exclusive" (d.v.s. tidsbestämd exklusivitet),

Förresten, Ribcage, du får investera i ett nytt tangentbord, då det verkar vara något fel på det


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att det kommer spel till Xbox vet nog alla. Men Microsoft måste få folk att välja Xbox istället för Playstation, och då behöver de spel med stort genomslag som inte finns till PS5. De har Game pass (svinbra) och några fina titlar på gång i år (och förhoppningsvis många framöver), men risken finns att PS5 springer iväg om inte Xbox kommer igång hyfsat snabbt. PS5 har ju medvind för att PS4 gick så jäkla bra. Å andra sidan hämtade PS3 in Xbox 360:ns försprång, så omöjligt är det förstås inte. Jag håller tummarna, för konkurrens är bra.

Absolut, även om deras huvudfokus är att knyta folk till tjänsten nu och inte sälja konsoler är det såklart viktigt att de fortsätter göra det också. Med draghjälp som tunga spel då. MS flight sim är nog lite väl nischat. Får se vad det blir av Starfield och Forza. Störst blir nog Halo Infinite i år.

Medlem

Angående spelutbudet så är det lite ironiskt att Sony släppt ett nytt first party-spel till Series S/X innan MS gjort det.

Det hade kunnat bli ännu konstigare (kanske fortfarande kan bli?) om Deathloop släppts när det var tänkt. Då hade MS släppt ett first party spel till PS5 innan de släppt något till Series S/X.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Att det kommer spel till Xbox vet nog alla. Men Microsoft måste få folk att välja Xbox istället för Playstation, och då behöver de spel med stort genomslag som inte finns till PS5. De har Game pass (svinbra) och några fina titlar på gång i år (och förhoppningsvis många framöver), men risken finns att PS5 springer iväg om inte Xbox kommer igång hyfsat snabbt. PS5 har ju medvind för att PS4 gick så jäkla bra. Å andra sidan hämtade PS3 in Xbox 360:ns försprång, så omöjligt är det förstås inte. Jag håller tummarna, för konkurrens är bra.

Det är ju lite gammeltänk det där... Xbox är inte låst till en enda konsol, utan satsar lika hårt på PC och molnet där det går att nå folk utan att "de måste välja Xbox istället för Playstation". Användare i ekosystemet är det som är värdefullt, hur de kommer dit är inte lika låst som förr. Xbox Game Pass är inte bara "svinbra", det är navet i Xbox ekosystem, inte någon enskild plastlåda.

Vad det gäller exklusiva spel så har jag en känsla av att en dubbelt så stor first party organisation som PS lär ha viss betydelse framöver i generationen.

23 studios med uppemot 40 teams som har projekt igång borgar för en output på en nivå som Xbox nog aldrig sett tidigare. För 3 år sedan hade man 6 studios... Och det är ju bara first party, och de är inte färdiga med uppköpen heller. För att stödja en tjänst som Xbox Game Pass så krävs det att man kan bära upp den på egen hand, det är målet.

Vad det gäller spel med stort genomslag så av de vi känner till i nuläget så gissar jag på att Halo Infinite, Forza Horizon 5, Age of Empires IV, Hellblade 2, Avowed, Perfect Dark, Fable och Starfield får hyfsat genomslag.

De här jämförelserna mellan plattformarna som om det vore 2013 haltar ju på flera plan, dels för att Xbox ser helt annorlunda ut nu och dels för att det inte är konkurrens på samma sätt längre. Har man varken samma förutsättningar, inte mäter samma saker, inte har samma "produkt" eller har samma mål så är det ju inte relevant.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Angående spelutbudet så är det lite ironiskt att Sony släppt ett nytt first party-spel till Series S/X innan MS gjort det.

Det hade kunnat bli ännu konstigare (kanske fortfarande kan bli?) om Deathloop släppts när det var tänkt. Då hade MS släppt ett first party spel till PS5 innan de släppt något till Series S/X.

Haha ja, det är väldigt komiskt. Men det är ju en övergångsperiod mellan "gamla" och "nya" Xbox som ställer till det, allt tar lite tid. PS har ju varit en väloljad maskin de senaste 10 åren, så sent som 2017 satt Xbox fortfarande i skiten för att uttrycka sig målande. Alla satsningar har skett de senaste 3-4 åren efter att Satya Nadella bestämde sig för att lyfta upp Xbox och gaming till en pelare inom Microsoft. Vi har bara börjat se resultaten av det...


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Det är ju lite gammeltänk det där... Xbox är inte låst till en enda konsol, utan satsar lika hårt på PC och molnet där det går att nå folk utan att "de måste välja Xbox istället för Playstation". Användare i ekosystemet är det som är värdefullt, hur de kommer dit är inte lika låst som förr. Xbox Game Pass är inte bara "svinbra", det är navet i Xbox ekosystem, inte någon enskild plastlåda.

Vad det gäller exklusiva spel så har jag en känsla av att en dubbelt så stor first party organisation som PS lär ha viss betydelse framöver i generationen.

23 studios med uppemot 40 teams som har projekt igång borgar för en output på en nivå som Xbox nog aldrig sett tidigare. För 3 år sedan hade man 6 studios... Och det är ju bara first party, och de är inte färdiga med uppköpen heller. För att stödja en tjänst som Xbox Game Pass så krävs det att man kan bära upp den på egen hand, det är målet.

Vad det gäller spel med stort genomslag så av de vi känner till i nuläget så gissar jag på att Halo Infinite, Forza Horizon 5, Age of Empires IV, Hellblade 2, Avowed, Perfect Dark, Fable och Starfield får hyfsat genomslag.

De här jämförelserna mellan plattformarna som om det vore 2013 haltar ju på flera plan, dels för att Xbox ser helt annorlunda ut nu och dels för att det inte är konkurrens på samma sätt längre. Har man varken samma förutsättningar, inte mäter samma saker, inte har samma "produkt" eller har samma mål så är det ju inte relevant.

Fast så länge Microsoft inte släpper spel till Playstation, kommer de inte åt Playstation-köparnas pengar. Så även med förändrad affärsmodell borde de vara intresserade av att sälja Xboxar och på andra sätt ta marknadsandelar från Sony. Ju snabbare, desto bättre antar jag, även om det ser riktigt lovande ut spelmässigt om något år.

Men de gör mycket bra redan nu, som dessa boost-grejer.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast så länge Microsoft inte släpper spel till Playstation, kommer de inte åt Playstation-köparnas pengar. Så även med förändrad affärsmodell borde de vara intresserade av att sälja Xboxar och på andra sätt ta marknadsandelar från Sony. Ju snabbare, desto bättre antar jag, även om det ser riktigt lovande ut spelmässigt om något år.

Men de gör mycket bra redan nu, som dessa boost-grejer.

För det första så är de så klart intresserade av att sälja konsoler, det är en viktig inkörsport till ekosystemet, men det är inte lika essentiellt som för exempelvis PlayStation eller Nintendo. Hade de också släppt alla sina spel dag1 på PC och moln så hade det inte varit det för dem heller, du måste ju kunna se den skillnaden?

För det andra så är målet att ha Xbox Game Pass på det mesta. Hur många "PlayStation-köpare" tror du det finns som dels bara har PS och absolut inte kan köpa en Xbox som andra-konsol, och inte heller har PC, mobil eller liknande för att ta del av Xbox ekosystem? En Xbox Game Pass-prenumerant är en Xbox Game Pass-prenumerant oavsett om du har en Xbox-konsol eller PC eller streamar till din mobil, platta eller dylikt. Det är ju dit det är på väg, med stormsteg.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Exklusiva? Komer de inte till PC också? Då betyder ju exklusivitet ingenting eftersom de inte är optimerade för XBOX hårdvara.

Så.. Horizon Zero Dawn blev alltså helt plötsligt sämre på Playstation den dagen spelet släpptes på PC? Intressant...
Eller kan spel optimeras till konsol för att sedan släppas till PC?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

För det första så är de så klart intresserade av att sälja konsoler, det är en viktig inkörsport till ekosystemet, men det är inte lika essentiellt som för exempelvis PlayStation eller Nintendo. Hade de också släppt alla sina spel dag1 på PC och moln så hade det inte varit det för dem heller, du måste ju kunna se den skillnaden?

För det andra så är målet att ha Xbox Game Pass på det mesta. Hur många "PlayStation-köpare" tror du det finns som dels bara har PS och absolut inte kan köpa en Xbox som andra-konsol, och inte heller har PC, mobil eller liknande för att ta del av Xbox ekosystem? En Xbox Game Pass-prenumerant är en Xbox Game Pass-prenumerant oavsett om du har en Xbox-konsol eller PC eller streamar till din mobil, platta eller dylikt. Det är ju dit det är på väg, med stormsteg.

Ja, jag förstår det (men inte varför du antyder det motsatta). Men varje gång du talar om MS affärsmodell bortser du från konsolförsäljningen, som att den inte betyder nåt. Ja, Game Pass och molnet minskar dess betydelse och ger säkert nya kunder, och det är möjligt att det går plus - jag vet inte. Men jag vet att hög konsolförsäljning ger flera fördelar, t.ex. bygger varumärket (konsol = PS på kidsens skolgård) och drar in pengar (på spel, och även konsolerna senare i generationen.). Så jag tror det är viktigt, vad MS än säger.

Det är skitkul att se den entusiasm du argumenterar med, sånt skapar glädje och framtidstro. Att jag drar in med lite tvivel ibland betyder inte att jag inte tror och hoppas på MS och Xbox, bara att jag tycker det behövs lite motargument ibland. 🙂


signatur
123
Skriv svar