Det här med att förboka spel...

Medlem
Det här med att förboka spel...

Jag får nästan aldrig spelet på releasedagen längre. Räknar inte med att få Resident Evil Village innan helgen, då dom inte har skickat det än.
Postnord vill ha 3 dagar på sig, och oftast så skickas spelen 2 dagar innan. Var för övrigt samma med en skiva jag förbokat. Den dök inte upp i fredags på releasedagen, då de skickade 2 dagar innan.
Nån som vet när återförsäljarna själva får releasespelen?

Medlem

Jag brukar få spelen vid release. Hänt ibland att jag får den dagen innan. Återförsäljarna brukar få spelen samma vecka eller ännu tidigare. Sedan skickar de ut så man får den på release. Men jag har även vart med om att det kan dröja. Vilken butik köper du ifrån?

Dock kommer jag köpa RE Village digitalt.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

NuZ
Testpilot

Man förbokar aldrig spel! Man kan ev. köpa det på releasedagen om allt man läst och sett om spelet är bra men bara dumt att förboka. Det är förbokningar som lett till att spelen är trasiga och okompletta vid releasen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av DitroX:

Jag brukar få spelen vid release. Hänt ibland att jag får den dagen innan. Återförsäljarna brukar få spelen samma vecka eller ännu tidigare. Sedan skickar de ut så man får den på release. Men jag har även vart med om att det kan dröja. Vilken butik köper du ifrån?

Dock kommer jag köpa RE Village digitalt.

Oftast från Spelbutiken. Men jag har läst om t ex Webhallen, verkar vara samma där.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Jag brukar få spelen vid release. Hänt ibland att jag får den dagen innan. Återförsäljarna brukar få spelen samma vecka eller ännu tidigare. Sedan skickar de ut så man får den på release.

Som sagt, jag får dom nästan aldrig på releasedagen längre. För ett tag sen så skickade Telia en router till mig, som jag inte hade beställt. Då behövde Postnord bara EN dag på sig

Medlem

Jag hoppas verkligen att spelbutiken skickar i tid, har också beställt därifrån. En polare kommer över för att vi skall lira det tillsammans, fan va besvikna om det inte dyker upp något lir


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av NuZ:

Man förbokar aldrig spel! Man kan ev. köpa det på releasedagen om allt man läst och sett om spelet är bra men bara dumt att förboka. Det är förbokningar som lett till att spelen är trasiga och okompletta vid releasen

Så du menar att alla buggar och icke kompletta funktioner är alltså på grund av att folk förbokar spel? Desto mer förbokningar ju trasigare blir spelet?

Vad grundar du detta på? Vad har förbokningar med detta att göra?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag hoppas verkligen att spelbutiken skickar i tid, har också beställt därifrån. En polare kommer över för att vi skall lira det tillsammans, fan va besvikna om det inte dyker upp något lir

Ja, jag läste lite på facebook, Spelbutiken och Webhallen's sidor. Samma visa igen. Folk har förbokat spel som inte dykt upp i tid.
Det här har ju pågått ett tag. Såg att nån skyllde på pandemin. Nja, spelen dök inte upp i tid innan pandemin heller. Återförsäljarna måste väl ha läst NÅN kommentar under de här åren, och kanske tänkt att om de skickar spelet EN dag tidigare, så får vi kunder de förbokade spelen i tid.

På Spelbutikens's hemsida:

"Vi skickar spelet lite före release, så du kan förvänta dig att få spelet på releasedagen. Detta förutsatt att du förbokar i tid, beställer du bara någon dag eller två före spelet kommer ut, så kommer det nog först efter release-dagen."

Jag beställer spelen månader innan release, ändå kommer det inte på releasedagen. Är det jag som gör fel?

Medlem
Skrivet av DitroX:

Så du menar att alla buggar och icke kompletta funktioner är alltså på grund av att folk förbokar spel? Desto mer förbokningar ju trasigare blir spelet?

Vad grundar du detta på? Vad har förbokningar med detta att göra?

Jag tror han menar på att företagen får in sina cash ändå och vi köper grisen i säcken, även om det är sönderbuggat osv så har dom redat sålt det.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag läste lite på facebook, Spelbutiken och Webhallen's sidor. Samma visa igen. Folk har förbokat spel som inte dykt upp i tid.
Det här har ju pågått ett tag. Såg att nån skyllde på pandemin. Nja, spelen dök inte upp i tid innan pandemin heller. Återförsäljarna måste väl ha läst NÅN kommentar under de här åren, och kanske tänkt att om de skickar spelet EN dag tidigare, så får vi kunder de förbokade spelen i tid.

Det är nog så, att istället för att riskera att vi får spelet någon dag tidigt och bryta mot avtal, så skickar de spelet i absolut sista stund (typ dagen innan). Tror du inte?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det är nog så, att istället för att riskera att vi får spelet någon dag tidigt och bryta mot avtal, så skickar de spelet i absolut sista stund (typ dagen innan). Tror du inte?

Ofta 2 dagar innan. Postnord vill ha 3 dagar på sig.
Jag gillade Posten som det var förr. De tog risker och levererade ibland spelet dagen före release. Det gjorde mig glad. Såhär såg jag ut då

Medlem

Har haft samma problem med spelbutiken senaste året, 2 gånger var det försenat och den 3e gången kom det inte alls.

Testade netonnet och dom skickade spelet på releasedagen kl 17, fick inte det först på måndag.

Har bytt till power.se nu som jag tror är gamla expert och jag fick mitt Resident Evil igår
Fick även Super Mario 3D World 3 dagar tidigt så från och med nu så tänkte jag bara köra på den siten så länge den funkar bra.

Tråkigt då jag varit kund hos spelbutiken i säkert 10 år och beställt säkert 50-100 spel utan att någon gång haft problem tidigare, fattar inte riktigt vad som har hänt.

Medlem
Skrivet av Frotti:

Har haft samma problem med spelbutiken senaste året, 2 gånger var det försenat och den 3e gången kom det inte alls.

Testade netonnet och dom skickade spelet på releasedagen kl 17, fick inte det först på måndag.

Har bytt till power.se nu som jag tror är gamla expert och jag fick mitt Resident Evil igår
Fick även Super Mario 3D World 3 dagar tidigt så från och med nu så tänkte jag bara köra på den siten så länge den funkar bra.

Tråkigt då jag varit kund hos spelbutiken i säkert 10 år och beställt säkert 50-100 spel utan att någon gång haft problem tidigare, fattar inte riktigt vad som har hänt.

Va? Fick du RE Village igår?
Jag beställde ett annat spel nyligen från Power, dock ej ett releasespel. Kanske att man ska köpa där i fortsättningen.
Vet du om dom använder nåt annan företag än Postnord?

Problemet är att Postnord vill ha 3 dar på sig, och Spelbutiken skickar inte 3 dar innan release.

Medlem
Skrivet av Frotti:

Har haft samma problem med spelbutiken senaste året, 2 gånger var det försenat och den 3e gången kom det inte alls.

Testade netonnet och dom skickade spelet på releasedagen kl 17, fick inte det först på måndag.

Har bytt till power.se nu som jag tror är gamla expert och jag fick mitt Resident Evil igår
Fick även Super Mario 3D World 3 dagar tidigt så från och med nu så tänkte jag bara köra på den siten så länge den funkar bra.

Tråkigt då jag varit kund hos spelbutiken i säkert 10 år och beställt säkert 50-100 spel utan att någon gång haft problem tidigare, fattar inte riktigt vad som har hänt.

Fan va orolig jag blir nu. Har ju planerat kvällen in i minsta detalj!
Får man fråga vad du tycker, helt spoilerfritt, om spelet hittils?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Va? Fick du RE Village igår?
Jag beställde ett annat spel nyligen från Power, dock ej ett releasespel. Kanske att man ska köpa där i fortsättningen.
Vet du om dom använder nåt annan företag än Postnord?

Problemet är att Postnord vill ha 3 dar på sig, och Spelbutiken skickar inte 3 dar innan release.

Yes, har det installerat och tänkte påbörja ikväll

Valde postnord till ombud vilket skulle ta 1-3 dagar och dom skickade i måndags och jag fick det igår.
Men med super mario 3d world valde jag hemleverans med budbee om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ofta 2 dagar innan. Postnord vill ha 3 dagar på sig.
Jag gillade Posten som det var förr. De tog risker och levererade ibland spelet dagen före release. Det gjorde mig glad. Såhär såg jag ut då

Håller med, hittade detta nu på spelbutiken.

"När skickar ni min beställning?
Vi behöver ha din beställning senast kl 16 måndag eller onsdag, och senast klockat 15 på fredagar. Om vi har det, och produkten finns på lager, så skickas beställningen normalt sett samma dag, om det inte är för stor belastning på vårt lager.

Observera att vi endast skickar på måndagar, onsdagar och fredagar, så en beställning som görs till exempel en tisdag skickas dagen därpå."

Så de måste ju skicka spelet minst idag, annars är det kört.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

NuZ
Testpilot
Skrivet av DitroX:

Så du menar att alla buggar och icke kompletta funktioner är alltså på grund av att folk förbokar spel? Desto mer förbokningar ju trasigare blir spelet?

Vad grundar du detta på? Vad har förbokningar med detta att göra?

Grundar det på egna upplevelser av hur spelen är nu för tiden. De får dina pengar och skiter i resten sen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag räknar kallt med att Mass Effect ska dyka upp på releasedagen. Jag beställde från Elgiganten, och dom har alltid levererat i tid hos mig. Jag går inte under om det dyker upp måndagen efter - jag har ju klarat mig utan det hela livet hittills med hälsan i behåll.

Medlem

Brukar vänta tills det bara är någon dag kvar och journalister har spelat och gett sina åsikter och om det verkar som att det är ett bra spel kommer jag kunna förboka det för att få dom bonusar. Annars gör jag det inte.

Medlem
Skrivet av Question No7:

Jag räknar kallt med att Mass Effect ska dyka upp på releasedagen. Jag beställde från Elgiganten, och dom har alltid levererat i tid hos mig. Jag går inte under om det dyker upp måndagen efter - jag har ju klarat mig utan det hela livet hittills med hälsan i behåll.

Jag känner att min hälsa försämras för varje gång som releasespelet dyker upp på måndag, när det skulle ha släppts på fredag. Lång helg... Speciellt som man läser att Power skickar så man har spelet TRE dagar innan release.

Medlem

Finns några EXTREMT få undantag där det just nu alltid blir dag 1 köp eller förbeställning, vilka är Civilization och GTA samt Fifa. Destiny 2 var det senaste spelet jag förbokade, därefter i stort sett aldrig mer.

Kan nog rent generellt räkna mina förbeställningar under de senaste 10 åren på 1 hand.

Medlem

Nej. Nej. Nej. Nej. Nej.

Med dom orden tycker jag vi sätter punkt för den eviga frågan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kommer aldrig förhandsboka igen efter Cyberpunk2077 och Empire of sins haveri, två spel jag förbeställde för att unna mig något i vintras som föll pladask. Empire of sin var ju ett skämt eftersom man inte kunde göra något alls med sina gubbar eller sina ställen man ägde och Cyberpunk2077 blev som det blev.

Just Cyberpunk2077 tänker jag ge en ny chans till men sedan är det kanske inte mitt spel heller, jag vågar hellre förhandsboka GTA6 eller RDR3 eftersom jag vet vad man får men ändå.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Kommer aldrig förhandsboka igen efter Cyberpunk2077 och Empire of sins haveri, två spel jag förbeställde för att unna mig något i vintras som föll pladask. Empire of sin var ju ett skämt eftersom man inte kunde göra något alls med sina gubbar eller sina ställen man ägde och Cyberpunk2077 blev som det blev.

Just Cyberpunk2077 tänker jag ge en ny chans till men sedan är det kanske inte mitt spel heller, jag vågar hellre förhandsboka GTA6 eller RDR3 eftersom jag vet vad man får men ändå.

Ja, Cyberpunk var ju en unik historia. Enda konsolspelet jag haft sen 1998 där jag var tvungen ladda ner 45 fucking GB för att kunna spela. Men jag tycker du ska ge spelet en ny chans. Jag gillar det, trots att det är ojämnt och helt crazy med alla buggar. Det har nåt

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, Cyberpunk var ju en unik historia. Enda konsolspelet jag haft sen 1998 där jag var tvungen ladda ner 45 fucking GB för att kunna spela. Men jag tycker du ska ge spelet en ny chans. Jag gillar det, trots att det är ojämnt och helt crazy med alla buggar. Det har nåt

Det är säkert grymt och bra ja

Medlem

Jag gör det ytterst sällan då det i den moderna tiden är allt för vanligt att spelen inte är i bra skick när de släpps, vissa ggr helt otroligt dåligt skick. Men det finns undantag där jag förbokar.
Rockstar ex är en sådan studio och från vissa Sony studios kan man känna sig trygg i att köpa day one (naughty dog ex.)

Har dock inte haft problem o få spel på releasedagen (fysiska alltså) på väldigt länge. spelbutiken ska man akta sig för att handla från dock om man vill ha spelen på release. De är helt värdelösa på att skeppa så man får spel vid release. Webhallen och CDON har jag dock aldrig haft några problem från än så länge.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag förbokar hej vilt. Förbokade spel ger mig en varm och go känsla av tillfredställelse och vetskapen om att ett framtida spel redan är mitt är vissa dagar det enda som håller mig från att ta klivet över kanten rakt ned i avgrunden.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

50/50 ungefär. Nu senast RE Village. Varför vet jag inte. Har aldrig lirat ett RE förut.

Medlem

Jag förbokar regelbundet spel. Möjligen har spelen vid release blivit lite trasigare, även om jag minns många spel innan förbokning var en grej som också var sjukt trasiga. Är högst tveksam till att exempel viss cyberpunk hade varit mindre trasigt om folk inte förbokat.

Kommer iallafall fortsätta förhandsboka, men kan inte hjälpa frågeställaren då jag inte köpt ett fysiskt spel på 12 år.

Medlem

De gånger jag förstår att man blir "tvingad" att förboka är när man vill ha en begränsad Collector's Edition. Annars ser jag ingen anledning varför man skulle förboka något spel när de inte kommer ta slut.

Skriv svar