Nu är spelen för dyra.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Väldigt bra fråga. Jag brukar spela färdigt de flesta spelen jag köper helt enkelt. Visst hade jag kanske inte svintråkigt hela tiden då men jag hoppades nog på att storyn skulle ta fart mer än var den gjorde.

Starkt. Jag har svårt att spela klart spel av många olika anledningar. Gav rdr 2 ett försök, men fastnade aldrig. Mest styrningen jag hakade upp mig på tror jag.

Dödgrävaren
Skrivet av ratdeath:

Ja, dom vet hur dom håller kvar oss som är sentimentala

Själv har jag ingenting kvar, körde 6 år på Chesapeake när Uo var helt nytt, en fantastisk tid!

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Starkt. Jag har svårt att spela klart spel av många olika anledningar. Gav rdr 2 ett försök, men fastnade aldrig. Mest styrningen jag hakade upp mig på tror jag.

Jag har upplevt att jag har en tendens att tvinga mig själv att klara spel som jag inte tycker om, och råkat spela längre än 2h då. Helt sjukt. Precis som jag ska få valuta för pengarna på något sätt.

Medan när det är spel jag tycker om så känner jag ingen hets alls då jag gillar spelet och alltid kan komma tillbaka.

Det är något fel på mig..

Medlem
Skrivet av JackG100:

Själv har jag ingenting kvar, körde 6 år på Chesapeake när Uo var helt nytt, en fantastisk tid!

Det var den bästa tiden Spelade själv en stund på Chesapeake fram till Europa öppnade upp.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast den mätningen visar oss ingenting.

Ett exempel är att jag gillar Skyrim, men även efter alla dessa år har jag aldrig klarat av storyn. Storyn är inte viktigaste för mig i spelet, utan mer att springa runt och bygga sin karaktär. Jag har kompisar som också har spelat Skyrim som inte har klarat det (och såklart kompisar som har klarat hela storyn).
Jag har Baldur's Gate 1 och 2, köpte spelen när de släpptes, och har även köpt Enhanced Editions på Steam. Jag har inte klarat något utav spelen, men för mig gör det inget då jag har kul när jag spelar dem.

Att folk inte klarar ut spel så betyder det inte att spelen i sig är dåliga, det betyder bara att de kanske inte fastnade för storyn helt, men annars har haft sjukt kul under den tiden de spelade spelen.

Lustigt att du nämner just Skyrim och BG2 som jag lagt ner 500+ timmar i och fortfarande inte har klarat storyn. Jag håller med om att "main storyn" är ett trubbigt verktyg, men det går ju att fragmentera ner det i mindre beståndsdelar. Hur många spelade >10 timmar t.ex.? Jag håller inte med om att alla (eller ens de flesta) som inte fastnar för storyn i ett spel har haft sjukt kul ändå. Jag tror tvärtom att många blir besvikna och går vidare till nästa spel i den djupa skattkistan av spel merparten av oss har tillgång till nuförtiden.

Huvudsaken är att spelbranschen numera får betalt för produkter deras kunder, i relativt hög utsträckning, inte tycker om. Utvecklarna har sin fan base som älskar deras spel och på toppen av det 70% fler köpare som helt sonika accepterar förlusten och letar vidare.

Tid är det mest värdefulla vi har. Jag spelade ofta demos på 1990-talet och då skall sägas att utvecklarna straffades oerhört myckert hårdare än idag av piratkopiering.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Starkt. Jag har svårt att spela klart spel av många olika anledningar. Gav rdr 2 ett försök, men fastnade aldrig. Mest styrningen jag hakade upp mig på tror jag.

Förstår dig. Lite väl styltig och tung om jag inte missminner mig.
Gratisspel är dock väldigt sällan jag spelar klart om jag inte fastnar direkt. Oddworld Soulstorm senast. Kanske har med snålheten å göra när jag betalat, och det faktum att jag nu bor i småland^^.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Spelbolagen tjänar mer å mer pengar för varje år.
Endå höjs priserna på spelen. När det i många fall inte kostar mycket att slänga ut uppföljare efter uppföljare.
Visst så länge folk köper så höjer dom priset. Ingen rakteforskning..
Ja menar bara det är dåligt av branchen och ja tror det kommer synas i försäljningen av nya aaa spel denna generationen.
Lustigt hur många som försvarar en prishöjning.
Det kommer fortfarande ut spel som är otroligt snygga å välgjorda som är gjorda av bara 10 20 människor. Å så har vi megaföretag med 500 anställda som inte klarar av å släppa vanliga uppföljare (assassins creed osv) utan att göra dom exakt lika eller snarare sämre å sämre.

Nya call of duty på psn för över 800kr
E ni seriösa som tror det spelet är värt det..?
Å det handlar inte om att "man får ju vänta två år då"
Det är ett dåligt pris på en produkt.

Skrivet av Rassa:

Men du är medveten om att bolagen tjänar mer pengar nu. I ren vinst. Du betalar ett överpris på en produkt.
Visst det är dyrare å hålla igång servrar osv. Men deras vinst på spelen är högre en den va förr..
Du kan inte se problematiken? Att höja priset bara för sakens skull är dåligt av branchen.
Folk ska kunna spela dom nyaste spelen också ja... varför ska det va för dyrt så att vissa inte har möjlighet å måste vänta flera år på deras favoriter..? När bolagen endå går med stora vinster..

Nu får du väl ändå sluta trolla? Folk har tämligen tydligt försökt förklara, över flera sidor, varför prishöjningar har fler och mer förankrade anledningar än du får det att verka som.

Du missar ju poängen så otroligt grovt, gång på gång, att det börjar bli tröttsamt att låta tråden vara öppen överhuvudtaget - det känns ju liksom inte som att det går att diskutera frågan när du konsekvent vägrar ta in de sakliga argument mot dig som förekommer.

Sen finns det givetvis subjektiva åsikter gällande huruvida spel är för dyra eller inte, och sådana får du (och alla) givetvis ha, och det kan vara en intressant fråga att diskutera i sig (om spel börjar bli för stora projekt med för stor budget, om spelföretag utnyttjar sina spelare, psykologin bakom F2P, lootlådor, FOMO och vad det nu må vara, exempelvis). Men din retorik är som att du sitter inne på någon slags sanning, och att priserna är för höga och att priserna odiskutabelt höjs. Så är inte fallet, om du hade tagit dig tid att kika på, och förstå, källorna som dyker upp i tidigare inlägg.

Jag kan, med ungefär samma logik, skrika högt över hur spel är för billiga - titta på hur många spel för 1-2€ det finns på Steam, eller till och med sådana som är gratis att spela. Hur många spel Epic gett bort på sistone. Lycka till att hitta särskilt många spel för den pengen för 20-30 år sedan. (Däremot lektes finansieringsmodeller med då också, Shareware är ett exempel.) Anekdotiskt minns jag personligen inte så många spel som kostade 0:- i ex. Ginza-katalogen i min barndom.
Ser du hur den typen av argument inte fungerar?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Tycker det är helt rimligt att ta 849 kr för ett spel som en stor studio har jobbat på i flera år där jag får underhållning i 40-80h.
Jag tycker faktiskt spel är en billig underhållning, tycker du det är dyrt så köp på rea eller hitta något annat att göra. Att gnälla över att underhållning för under 22 kr i timmen (849kr/40h=21,23 kr/h) är dyr tycker jag bara är larvigt. En bio biljett är ju dubbel så dyr per timme! Då räknade jag snällt med att en biljett kostar 160 kr och att filmen är 3 timmar lång.

Full förståelse för att alla inte har ekonomi för att köpa spel dag ett, absolut inget fel i de men att säga att underhållning för 22 kr i timmen är dyrt är inget jag köper.

Fast det där är ju en liknelse som inte håller om man skall dra allt inför samma jämförelse. Ta till exempel Minecraft, där jag har kanske 2000 timmar loggade (samtliga single player) och jag betalade 15 Euro för det spelet. Det är, säg 1 öre i timman, och därmed är spelet i ditt exempel i runda slängar 2200 gånger så mycket dyrare, eller 330,000 kronor, än Minecraft, och det är väldigt dyrt tycker jag.

Eller varför inte jämföra med att titta på LTT och han har tusentals timmar 'underhållning' på Youtube och då är ju 22 kronor i timman väldigt, väldigt, väldigt mycket dyrare - än gratis. Eller hur. Nej, det går inte att ta ett spel och jämföra med andra aktiviteter i nån konstig ekvation med underhållning per timma.

Med det sagt har jag en SNES-box här hemma nånstans med en prislapp på som säger 749 spänn. Det är omräknat med inflation från ca 1995 998 riksdaler, det. Och jag vet inte... men jag är nog rätt så säker att Cyberpunk har mer content och bjuder på en större sensationell spelupplevelse idag än vad Double Dragon V gjorde på nittiotalet.

Avstängd

Det beror ju på vilken modell de har. Är upplägget att du köper något för 500-700 SEK och that's it, so är det fine om det finns gott om innehåll. Är det däremot samma kostnad, sedan microtransactioner, DLCs (ej expansioner!) månadskostnader eller dylikt så är det inte alls okej.

Detta inkluderar DLC/MTs som är kosmetiska såväl som direkt PTW.

Medlem

Med tanke på hur mycket spel man får för pengarna så har det nog aldrig varit så billigt som nu. Priset för att utveckla ett spel kan dra iväg och alla ska ha betalt! Visst 800kr är mycket oavsett men själva värdet av spel jag gillar värderar jag mycket högre än så! Välproducerat och proffsigt med riktiga skådespelare och storys som är bättre en i Oscar nominerade filmer och musik i världsklass av musiker i världsklass. Dessutom den senaste tekniken och grafiken. Spel är en billig lyx produkt för oss som har tak över huvudet och har råd. Jag tycker alltid att 800kr är dyrt och vill såklart helst ha gratis det är ju fasiken typ 5 pizzor vi snackar om! Men egentligen hur många andra fritidsintressen/ hobbies får man +60 timmars nöje med i flera månader av den kvalitén för det priset?

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Nu får du väl ändå sluta trolla? Folk har tämligen tydligt försökt förklara, över flera sidor, varför prishöjningar har fler och mer förankrade anledningar än du får det att verka som.

Du missar ju poängen så otroligt grovt, gång på gång, att det börjar bli tröttsamt att låta tråden vara öppen överhuvudtaget - det känns ju liksom inte som att det går att diskutera frågan när du konsekvent vägrar ta in de sakliga argument mot dig som förekommer.

Sen finns det givetvis subjektiva åsikter gällande huruvida spel är för dyra eller inte, och sådana får du (och alla) givetvis ha, och det kan vara en intressant fråga att diskutera i sig (om spel börjar bli för stora projekt med för stor budget, om spelföretag utnyttjar sina spelare, psykologin bakom F2P, lootlådor, FOMO och vad det nu må vara, exempelvis). Men din retorik är som att du sitter inne på någon slags sanning, och att priserna är för höga och att priserna odiskutabelt höjs. Så är inte fallet, om du hade tagit dig tid att kika på, och förstå, källorna som dyker upp i tidigare inlägg.

Jag kan, med ungefär samma logik, skrika högt över hur spel är för billiga - titta på hur många spel för 1-2€ det finns på Steam, eller till och med sådana som är gratis att spela. Hur många spel Epic gett bort på sistone. Lycka till att hitta särskilt många spel för den pengen för 20-30 år sedan. (Däremot lektes finansieringsmodeller med då också, Shareware är ett exempel.) Anekdotiskt minns jag personligen inte så många spel som kostade 0:- i ex. Ginza-katalogen i min barndom.
Ser du hur den typen av argument inte fungerar?

Okej stäng tråden..? Ja e klar här.
Fattar inte vilken planet du kommer ifrån men ja säger ju inte att 100kr för ett spel är dyrt. Även om ja inte vill betala det för nåt hobby projekt i steam...

Summerar vi upp tråden nu tycks det vara rätt tydligt:

Spel är inte för dyra, det är du som är för fattig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Visst kostar spel mer att göra idag men antalet köpare är också ohyggligt många fler än förr. Få spel håller längre än 20 timmar innan en tröttnat på dess gimmick. De som gör det är oftast inte storspelen utan någon nytänkande mindre utvecklare med nya idéer som storstudios inte haft på åratal. Varför betalar folk massor för spel som knappt utvecklats på länge som tex Assassin's Creed som i princip är Fifa i dagens läge? Varje iteration är samma urvattnade skit med möjligen några putsningar och en burk färg, kanske med en liten ny gimmick om en har tur.

Medlem
Skrivet av Vresiberba:

Fast det där är ju en liknelse som inte håller om man skall dra allt inför samma jämförelse. Ta till exempel Minecraft, där jag har kanske 2000 timmar loggade (samtliga single player) och jag betalade 15 Euro för det spelet. Det är, säg 1 öre i timman, och därmed är spelet i ditt exempel i runda slängar 2200 gånger så mycket dyrare, eller 330,000 kronor, än Minecraft, och det är väldigt dyrt tycker jag.

Eller varför inte jämföra med att titta på LTT och han har tusentals timmar 'underhållning' på Youtube och då är ju 22 kronor i timman väldigt, väldigt, väldigt mycket dyrare - än gratis. Eller hur. Nej, det går inte att ta ett spel och jämföra med andra aktiviteter i nån konstig ekvation med underhållning per timma.

Med det sagt har jag en SNES-box här hemma nånstans med en prislapp på som säger 749 spänn. Det är omräknat med inflation från ca 1995 998 riksdaler, det. Och jag vet inte... men jag är nog rätt så säker att Cyberpunk har mer content och bjuder på en större sensationell spelupplevelse idag än vad Double Dragon V gjorde på nittiotalet.

Helt klart svårt att räkna krona per timme än om det är skapligt relevant. Är 50 timmar i Minecraft lika mycket värda som 50 timmar i Breath of the Wild? Kan man jämföra krona per timme för en ljudbok med en film? Det ena kan vara en terapisyssla som man kan sitta och upprepa i evigheter medans det andra är en mer koncentrerad, noga framtagen upplevelse där varje minut betyder något. Skule själv inte vara så nöjd med att betala 75kr/h för att titta på den stora Älgvandringen på SVT t.ex. Eller en TV-serie som sträcker sig över 10 säsonger och har massa upprepning och filler.

Hades är ett av mina favoritspel på sistone och jag älskade varje timme, men jag skulle inte säga att de timmarna är värda lika mycket som timmarna i God of War. Grind, repetition och terapispelande jämfört med att häpnas över varje spelad minut (bortsett möjligen Nifelheim). Båda är värda sina pengar, men det är helt klart olika upplevelser som förtjänar olika prislapp.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Förstår dig. Lite väl styltig och tung om jag inte missminner mig.
Gratisspel är dock väldigt sällan jag spelar klart om jag inte fastnar direkt. Oddworld Soulstorm senast. Kanske har med snålheten å göra när jag betalat, och det faktum att jag nu bor i småland^^.

Haha, var så trött igår när jag läste ditt svar att jag fick läsa fyra gånger innan jag förstod att du menade att det var styrningen som var styltig och tung och inte att du menade att JAG var styltig och tung

Medlem
Skrivet av Shadee:

Haha, var så trött igår när jag läste ditt svar att jag fick läsa fyra gånger innan jag förstod att du menade att det var styrningen som var styltig och tung och inte att du menade att JAG var styltig och tung

Hahaha. Så kan det gå😄.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Visst kostar spel mer att göra idag men antalet köpare är också ohyggligt många fler än förr. Få spel håller längre än 20 timmar innan en tröttnat på dess gimmick. De som gör det är oftast inte storspelen utan någon nytänkande mindre utvecklare med nya idéer som storstudios inte haft på åratal. Varför betalar folk massor för spel som knappt utvecklats på länge som tex Assassin's Creed som i princip är Fifa i dagens läge? Varje iteration är samma urvattnade skit med möjligen några putsningar och en burk färg, kanske med en liten ny gimmick om en har tur.

Bara en inflikning, jag köpte assassins creed
Black flag och sen tog jag paus från serien i några år och återbesökte den nyss i Odyssey igen som jag köpt på rea.
Tycker det är skoj alltså, vet inte vilka spel jag missat, poängen är väl bara att jag kände aldrig att jag behövde köpa varje iteration, ungefär som iaf jag känner med en James Bond- rulle, men jag vet vad jag kan förvänta mig och det är helt ok med tanke på utbudet som finns.
Men för nån, så var kanske Odyssey introduktionen till serien.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Ja, men då fick du en kassett, fodral, manual osv. Jämför hellre kost för musik man köpte via skivor gentemot t,ex Spotify ...

Spel som säljs digitalt borde ligga på 400kr max imo, mer för fysisk kopia.

Köpa fysiskt går ju fortfarande med fodral etc men kassetterna kunde vara halva spelets kostnad.
Ett Playstationspel kunde dock fortfarande kosta 500-600 kr vilket med inflationen är mer än vad kostar idag.
Utvecklingskostnaderna har kontinuerligt ökat pga spelens komplexitet.
Sedan hade vi mellan 1995 och 2019 en reallöneökning på 66 %. Vi lägger med andra ord en mindre andel av våran inkomst per spel.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Jag tycker 800 är för mycket. Då väntar jag hellre och hoppas fler gör så med, så att priserna sjunker.

Speltid per timme är halvdant begrepp. Dels kan det ju vara tradig utfyllnad som man kunde lagt tiden på annat istället och dels kan ju spelet vara halvdant i sig. Då har man slängt pengar i sjön man kunde lagt på annat. Recensioner går inte att lite på generellt, det är betygsinflation. Önskar de flesta körde betyg 1-5 som här.

Min smärtgräns är 599 för ett nytt spel. Det handlar om princip o inte att jag inte har råd.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Så. Över 800 kr för ett nytt spel. Inget exta, ingen collector.. bara grundspelt.
Ja säger det är för dyrt..
Spelar ingen roll om det så är red dead 2 eller cyberpunk. 800 är För mycket för bara spelet utan något extra.
Ja har typ blivit die hard PS nu men asså snacka om å driva folk mot gamepass.

Bara för inflationen gått i taket senaste 5 åren tjänar inte vanligt folk mera.. detta är inte rimligt.
Har fortfarande inte köpt ett enda ps5 spel.
Dels för att man får så mycket med. Som Days gone å persona 5..
Men hade priset vart runt 650 eller iaf högst 700 Hade ja säkert köpt både demon souls och nu returnal. Kanske miles morales..
Tror detta kommer straffa sig.

Finns ju en enkel lösning på problemet sluta att köpa spelen så kommer priserna att gå ned ganska fort.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Summerar vi upp tråden nu tycks det vara rätt tydligt:

Spel är inte för dyra, det är du som är för fattig.

Spel är för dyra, är den enkla sanningen.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Spel är för dyra, är den enkla sanningen.

För att summera det som sagts och underbyggts med någorlunda tydliga källor tidigare i tråden: nej.
Må vara att du tycker att det är en sanning, men din åsikt innebär inte faktum.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har slutat köpa nya spel.
Det senaste spelet jag köpte (Streets of Rage 4) kostade 152 kr 🤣


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Att mäta värde i ren volym känns jäkligt märkligt när det kommer till upplevelser och nöjen.

Är Eldorados djupfrysta kycklingfilé 1kg för 69 kronor mer värt än en perfekt tillagad Oxfilé på stans bästa restaurang för 369 kronor?

Går liksom inte att jämföra.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

För att summera det som sagts och underbyggts med någorlunda tydliga källor tidigare i tråden: nej.
Må vara att du tycker att det är en sanning, men din åsikt innebär inte faktum.

För mig är min åsikt ett fullkomligt faktum, och spel är för dyra.

Skriv svar