Det här med att förboka spel...

Medlem

Gör som ni vill med förbokningar men hajpa aldrig ett spel.
Jag förbokar väldigt sällan och när jag gör det blir det oftast någon vecka innan släpp om jag vet att jag kommer ha tid över.
Jag är oftast väldigt skeptisk till spel jag inte har spelat även om det ser bra ut i trailers osv.

Medlem

Ser så många klaga på folk som förhandsbokar spel, men jag tycker absolut inte att detta ska vara en generell regel. I många fall så släpps exempelvis recensioner innan spelet släpps vilket ändå ger en rätt så bra bild av vad man ger sig in på, och i andra fall är magkänslan såpass stark att man kan förhandsboka med gott samvete.

När man har spelat spel i över 25 år så tycker jag personligen att man har byggt upp en rätt bra känsla för vilka spel som kommer att vara bra och vilka som kommer att floppa, så för min del så är det extremt sällan som jag ångrar ett köp av ett förhandsbokat spel.
Jag skulle vilja säga att problemet är folk som förhandsbokar DÅLIGA spel, och har man inte en tillräckligt bra "hunch" så är det helt enkelt bättre att vänta.

Resident Evil Village är t.ex. redan förhandsbokat (digitalt på steam), inte en chans att jag blir besviken med det köpet!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Ser så många klaga på folk som förhandsbokar spel, men jag tycker absolut inte att detta ska vara en generell regel. I många fall så släpps exempelvis recensioner innan spelet släpps vilket ändå ger en rätt så bra bild av vad man ger sig in på, och i andra fall är magkänslan såpass stark att man kan förhandsboka med gott samvete.

När man har spelat spel i över 25 år så tycker jag personligen att man har byggt upp en rätt bra känsla för vilka spel som kommer att vara bra och vilka som kommer att floppa, så för min del så är det extremt sällan som jag ångrar ett köp av ett förhandsbokat spel.
Jag skulle vilja säga att problemet är folk som förhandsbokar DÅLIGA spel, och har man inte en tillräckligt bra "hunch" så är det helt enkelt bättre att vänta.

Resident Evil Village är t.ex. redan förhandsbokat (digitalt på steam), inte en chans att jag blir besviken med det köpet!

Ja, jag har spelat igenom 12 olika RE, så klart jag ska ha Village!

e ingen större skillnad på att förboka eller att köpa det på första dagen.. samma spel endån!! och om alla ska sitta och vänta läsa om spelet in man köper det finns där ju ingen garanti att nån kan skriva om det från början för inte alla spel blir recenserad.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av NuZ:

Grundar det på egna upplevelser av hur spelen är nu för tiden. De får dina pengar och skiter i resten sen

e det säkert att dom får dom pengarna?? eller får dom pengarna efter släpp och av t.ex steams återlämnings policy gått ut, dvs 2veckor efter släpp eller 2timmar spelandes


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Man förbokar aldrig spel! Man kan ev. köpa det på releasedagen om allt man läst och sett om spelet är bra men bara dumt att förboka. Det är förbokningar som lett till att spelen är trasiga och okompletta vid releasen

spoiler: folk köper trasiga spel efter release så länge de är bra. Så om folk slutade förboka så hade det inte lett till att spel helt plötsligt blev helt fria från buggar vid release.

Det har dock blivigt mer flexibelt med när man kan fixa spel, men det har mer att göra hur lätt det är att skicka ut patchar jämfört med förut.

en sneskasett är för evigt trasig, men idag kan du skicka ut en hotfix när du vill.

Medlem

Räknas Kickstarter som förbokning?
Har annars bata förbokat ETT ordinarie tv/dataspel sen typ Wii + wii Sport släpptes. Och det var Cyberpunk...
Oh well, fick en Chromecast och en handkontroll på köpet, vilket var halva grejen.

Men Kickstartat några spel som jag trott på.
Pillars of Eternity, Divinity OS 2 och några få till isomettiska cRPGs.
Där har det varit väldigt säkra kort. Man vet vad man får.

Även Kickstartat en liten handfull brädspel och varit nöjd. De har varierat från bra till helt fantastiska.

eld
Medlem
Skrivet av Evilof:

Räknas Kickstarter som förbokning?

Kickstarter är som den ultimata förbokningen, även early access är en slags förbokning då slutresultatet är oklart.

Men inget negativt med dessa, de har levererat mer bra än dåligt för mig!

Medlem

om jag vet jag kommer köpa spelet på release dagen så brukar jag "för köpa" kanske 1 dag före. Ser ingen mening med att förboka spel månader före innan det har release.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Grundar det på egna upplevelser av hur spelen är nu för tiden. De får dina pengar och skiter i resten sen

Ok, då förstår jag synvinkeln.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Inaktiv

Helt ärligt så skiter jag högaktningsfullt i vad folk tycker om förhandsbokning. Inte ofta jag gör det men som tex med Total War: Warhammer 3 kommer jag absolut att förhandsboka, ofta är det lite billigare också vid eventuella förhandsbokningar.

Tycker mest det är komiskt när folk går bananas och skyller på folk som förhandsbokar precis som det är nyckeln till buggfria spel.

Medlem

Jag brukar förhandsboka spel som jag är väldigt hypad inför, typ 2-3 spel om året. Ibland leder det till besvikelser, men oftast inte. Förra året var det Ghost of Tsushima (helt fantastiskt) och Cyberpunk 2077 (inte alls så fantastiskt jag hade hoppats).

Postnord har helt klart blivit sämre dom senaste åren, men jag brukar få spel från Webhallen och Discshop i tid.

It's not a lake, it's an ocean

Det är inte ofta jag förbokar numera, senast var Little Nightmares II och det fick jag, som alltid, på releasedagen från Webhallen. Det har nog aldrig hänt att Webhallen varit sena, såvitt jag kan minnas. Jag har väl helt enkelt haft tur med PostNord, antar jag, för de slarvar ju till och med bort paket emellanåt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

spoiler: folk köper trasiga spel efter release så länge de är bra. Så om folk slutade förboka så hade det inte lett till att spel helt plötsligt blev helt fria från buggar vid release.

Det har dock blivigt mer flexibelt med när man kan fixa spel, men det har mer att göra hur lätt det är att skicka ut patchar jämfört med förut.

en sneskasett är för evigt trasig, men idag kan du skicka ut en hotfix när du vill.

Inte så att spel tar slut i dagens digitala värld heller för den delen. Man ska inte ge dem pengar förens de levererar det de marknadsfört och gjort reklam för. Bättre för konsumenter om folk slutade förboka digitala spel och faktiskt köper det som är bra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är inte ofta jag förbokar numera, senast var Little Nightmares II och det fick jag, som alltid, på releasedagen från Webhallen. Det har nog aldrig hänt att Webhallen varit sena, såvitt jag kan minnas. Jag har väl helt enkelt haft tur med PostNord, antar jag, för de slarvar ju till och med bort paket emellanåt.

Man kan undra ibland. En bekant kunde inte hämta ut ett paket, för det var en siffra fel i adressen på paketet. Paketet åkte tillbaks. Sen anlände det till postombudet igen. Och åkte iväg. Och kom tillbaks till ombudet ännu en gång.
Han är den enda personen i den staden med det namnet, men fick inte hämta ut det.

Medlem

Aldrig. Har ingen lust att betala fullpris för spel som ändå inte är färdiga och behöver patchas. Föredrar att betala mindre för en bättre produkt.

Skrivet av NuZ:

Inte så att spel tar slut i dagens digitala värld heller för den delen. Man ska inte ge dem pengar förens de levererar det de marknadsfört och gjort reklam för. Bättre för konsumenter om folk slutade förboka digitala spel och faktiskt köper det som är bra

Fast då kan man bara köpa spel som har recenserats av personer som fått en recensions kopia!! Eftersom ingen kan ju köpa dom andra spelen om ingen vet att det e bra


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Man förbokar aldrig spel! Man kan ev. köpa det på releasedagen om allt man läst och sett om spelet är bra men bara dumt att förboka. Det är förbokningar som lett till att spelen är trasiga och okompletta vid releasen

Men det är ju stor skillnad att förboka några dagar innan release för ha det nedladdat på releasedagen och att förboka när ett spel avtäcks flera år i förväg.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast då kan man bara köpa spel som har recenserats av personer som fått en recensions kopia!! Eftersom ingen kan ju köpa dom andra spelen om ingen vet att det e bra

Vilka spel tänker du som inte har getts ut som recensionskopia eller gratiskopior? Även mindre indie-spel brukas ge gratis till diverse Twitch-streamers eller YouTubers, så man kan få en inblick på hur spelet är, hur det spelas och spelarens åsikter.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Oakenborn:

Men det är ju stor skillnad att förboka några dagar innan release för ha det nedladdat på releasedagen och att förboka när ett spel avtäcks flera år i förväg.

Är det? Mer och mer tillåter inte recensionerna att släppas innan samma dag som spelet släpps. Tråkig utveckling och skadligt för industrin att de inte är stolta och tror själva på sin produkt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Förbokar spel som jag vill ha. Är ingen skillnad mellan att köpa ett spel dag 1 från att förboka det ur ett personligt perspektiv.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Fast då kan man bara köpa spel som har recenserats av personer som fått en recensions kopia!! Eftersom ingen kan ju köpa dom andra spelen om ingen vet att det e bra

Finns väl flera medier än bara 1? Jag brukar läsa från FZ (17 ikväll), Gamespot, IGN osv. Sen bedömmer jag efter vad de skriver om jag kommer gilla det eller inte. Går inte bara på siffror.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är det? Mer och mer tillåter inte recensionerna att släppas innan samma dag som spelet släpps. Tråkig utveckling och skadligt för industrin att de inte är stolta och tror själva på sin produkt

Håller med dig. Det var den största anledningen till att jag var skeptiskt till Cyberpunk. Inga videos annat än från PC. Tyckte det var skumt. Men det jag menar med att förboka några dagar innan release är exempelvis när jag såg några tidiga recensioner av Ghost of Tsushima som sa att det var ett bra spel och efter det valde jag att förboka spelet så jag hade det vid release.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skrivet av NuZ:

Finns väl flera medier än bara 1? Jag brukar läsa från FZ (17 ikväll), Gamespot, IGN osv. Sen bedömmer jag efter vad de skriver om jag kommer gilla det eller inte. Går inte bara på siffror.

Skrev inte endast Fz, skrev av dom som recenserar en recensions kopia! Alla andra spel som är en stor majoritet kan vi då inte köpa eftersom alla ska vänta på att läsa om det


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Beställde RE Village på Power i måndags, Budbee levererade det igår

Medlem
Skrivet av Såsåsåsåså:

Beställde RE Village på Power i måndags, Budbee levererade det igår

Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...

Medlem

Jag har lirat igenom resident evil 1-7 och resident evil remake 1-3 och varit nöjd hittils. Därför blev det en förbokning.
Nu har dessutom spelbutiken skickat mitt spel @scaryfoot :). Hoppas på en leverans imorgon eller fredag


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag har lirat igenom resident evil 1-7 och resident evil remake 1-3 och varit nöjd hittils. Därför blev det en förbokning.
Nu har dessutom spelbutiken skickat mitt spel @scaryfoot :). Hoppas på en leverans imorgon eller fredag

Jag orkade inte med 0 och 6, men annars gillar jag serien skarpt. Originalet är ett av mina topp 10 nånsin.
Hoppas du får spelet innan helgen

Medlem

Ibland "måste" man ju förboka. Ser själv inget större problem med förbokningar. Man får avgöra själv vilka utvecklare man litar tillräckligt på för att förboka från, helt enkelt. Aldrig mer CDPR, till exempel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Jag får nästan aldrig spelet på releasedagen längre. Räknar inte med att få Resident Evil Village innan helgen, då dom inte har skickat det än.
Postnord vill ha 3 dagar på sig, och oftast så skickas spelen 2 dagar innan. Var för övrigt samma med en skiva jag förbokat. Den dök inte upp i fredags på releasedagen, då de skickade 2 dagar innan.
Nån som vet när återförsäljarna själva får releasespelen?

Tyvärr är det som du säger att PostNord vill ha ett flertal dagar på sig att leverera. Ibland händer det fortfarande att jag får något dagen efter jag beställt det men det är inget jag räknar med längre.
Det är bättre att beställa från någon som skickar via exempelvis DHL idag om man vill få det på realise dagen.

Skriv svar