Det här med att förboka spel...

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Skrev inte endast Fz, skrev av dom som recenserar en recensions kopia! Alla andra spel som är en stor majoritet kan vi då inte köpa eftersom alla ska vänta på att läsa om det

De som släpper ett spel gör väl alltid reklam någonstans?! Sedan kolla vad steambetyg är osv om man är osäker. Att vansinnesköpa ett spel 1år innan release skulle aldrig falla mig in. Framförallt när det är digitalt och nu för tiden är det minimal risk att fysiska exemplar tar slut. Varför ge dem pengar innan de ens har gjort färdigt produkten du ska köpa?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

jag förbokar spel. ser inga problem med att förboka spel.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Skrivet av NuZ:

De som släpper ett spel gör väl alltid reklam någonstans?! Sedan kolla vad steambetyg är osv om man är osäker. Att vansinnesköpa ett spel 1år innan release skulle aldrig falla mig in. Framförallt när det är digitalt och nu för tiden är det minimal risk att fysiska exemplar tar slut. Varför ge dem pengar innan de ens har gjort färdigt produkten du ska köpa?

klart dom gör reklam, men reklam kan visa att ett spel ser bra ut innan det släpps åxå.. Och du säger att man ska köpa spel efter man vet att det e bra.. Och hur ska man kunna se på steambetyg om alla ska sitta och vänta på ett steambetyg eftersom dom inte skall köpa det för ens dom ser att nån säger att det e bra? som du säger här:

Skrivet av NuZ:

Inte så att spel tar slut i dagens digitala värld heller för den delen. Man ska inte ge dem pengar förens de levererar det de marknadsfört och gjort reklam för. Bättre för konsumenter om folk slutade förboka digitala spel och faktiskt köper det som är bra


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

klart dom gör reklam, men reklam kan visa att ett spel ser bra ut innan det släpps åxå.. Och du säger att man ska köpa spel efter man vet att det e bra.. Och hur ska man kunna se på steambetyg om alla ska sitta och vänta på ett steambetyg eftersom dom inte skall köpa det för ens dom ser att nån säger att det e bra? som du säger här:

För spelföretagen ger ut gratis exemplarer av spel till recesenter, streamers, YTers osv. Det är så alla gör, både stora såsom små företag. Om spel ska säljas så måste ordet gå ut, och bästa sättet är att ge några personer gratis kopia.

Har du ett exempel på något spel som aldrig har recenserats, och utvecklarna aldrig gett gratis kopior till t.ex. streamers?

Skrivet av Shamanfox:

För spelföretagen ger ut gratis exemplarer av spel till recesenter, streamers, YTers osv. Det är så alla gör, både stora såsom små företag. Om spel ska säljas så måste ordet gå ut, och bästa sättet är att ge några personer gratis kopia.

Har du ett exempel på något spel som aldrig har recenserats, och utvecklarna aldrig gett gratis kopior till t.ex. streamers?

Tror du själv att ALLA spel som görs får en officiell recenssion? där e ju hur mycket spel som hels på steam t.ex ska alla dom spelen ha fått en recenssion? osanolikt..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tror du själv att ALLA spel som görs får en officiell recenssion? där e ju hur mycket spel som hels på steam t.ex ska alla dom spelen ha fått en recenssion? osanolikt..

Du får gärna läsa hela kommentaren
Jag nämnde inte bara recensioner, utan även folk som får spelet gratis som en del av marknadsföring; t.ex. Streamers, YouTubers m.m.

Skrivet av Shamanfox:

Du får gärna läsa hela kommentaren
Jag nämnde inte bara recensioner, utan även folk som får spelet gratis som en del av marknadsföring; t.ex. Streamers, YouTubers m.m.

Men allt det gäller ju så klart även på alla spel endån väll?? tror du att alla spelen har lyckats göra sånt?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Men allt det gäller ju så klart även på alla spel endån väll?? tror du att alla spelen har lyckats göra sånt?

Har du exempel på något spel som inte har lyckats få sitt spel marknadsfört genom att låta någon extern part spela spelet innan/under release?
Och om mot förmodan någon inte lyckas, ja, då är det lite trist? Då kanske deras spel inte var tillräckligt bra, eller tillräckligt bra marknadsfört för att väcka intresse för en recension.

Skrivet av Shamanfox:

Har du exempel på något spel som inte har lyckats få sitt spel marknadsfört genom att låta någon extern part spela spelet innan/under release?
Och om mot förmodan någon inte lyckas, ja, då är det lite trist? Då kanske deras spel inte var tillräckligt bra, eller tillräckligt bra marknadsfört för att väcka intresse för en recension.

MInecraft.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Shamanfox:

Har du exempel på något spel som inte har lyckats få sitt spel marknadsfört genom att låta någon extern part spela spelet innan/under release?
Och om mot förmodan någon inte lyckas, ja, då är det lite trist? Då kanske deras spel inte var tillräckligt bra, eller tillräckligt bra marknadsfört för att väcka intresse för en recension.

sen handlar inte om att bevisa att man alla spelen lyckas marknadsföra sina spel hos streams och recenssioner... det tycker jag säger sej själv att alla spel som görs i världen så kan inte alla få nån skrivning eller dyligt om det innan det släpps.. utan spel blir ofta stora för folk köper det även dom inte läst ifall det e bra eller inte och sen sprider sej ryktet från spelarna.. men det började fortfarande med att några köpte ett spel utan att läsa om det från början


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

MInecraft.

Minecraft släpptes 2011 och det kom många recensioner om spelet då. Innan 2011 så var spelet under beta/alpha. Jag tror inte många recenserar spel som är beta/alpha, utan väntar tills officiella releasen. Jag tänker hålla mig till spel som faktiskt har "released"-status, som man kan/kunde förhandsboka (vilket tråden handlar om).

Medlem
Skrivet av Frotti:

Har haft samma problem med spelbutiken senaste året, 2 gånger var det försenat och den 3e gången kom det inte alls.

Testade netonnet och dom skickade spelet på releasedagen kl 17, fick inte det först på måndag.

Har bytt till power.se nu som jag tror är gamla expert och jag fick mitt Resident Evil igår
Fick även Super Mario 3D World 3 dagar tidigt så från och med nu så tänkte jag bara köra på den siten så länge den funkar bra.

Tråkigt då jag varit kund hos spelbutiken i säkert 10 år och beställt säkert 50-100 spel utan att någon gång haft problem tidigare, fattar inte riktigt vad som har hänt.

Aj då... har själv beställt RE 8 från NetOnNet, så får väl räkna med att inte spela i helgen då. Jag som planerat hela helgen med att spela det 😁

Själv försöker jag att inte förhandsboka, eftersom jag vill läsa recensioner efter release osv. Beror också på om jag verkligen vill ha spelet eller inte, men har blivit mycket mindre förhandsbokande.

Skrivet av Shamanfox:

Minecraft släpptes 2011 och det kom många recensioner om spelet då. Innan 2011 så var spelet under beta/alpha. Jag tror inte många recenserar spel som är beta/alpha, utan väntar tills officiella releasen. Jag tänker hålla mig till spel som faktiskt har "released"-status, som man kan/kunde förhandsboka (vilket tråden handlar om).

Recenserad es efter det slagit igenom.. samma sak med ett spel som Valheim! Hade det fått samma slagkraft om ingen hade köpt det från början? Hade folk ens skrivit om det om det inte hade varit för folk som köpt ett spel innan dom läst nåt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Recenserad es efter det slagit igenom.. samma sak med ett spel som Valheim! Hade det fått samma slagkraft om ingen hade köpt det från början? Hade folk ens skrivit om det om det inte hade varit för folk som köpt ett spel innan dom läst nåt

Gällande Valheim:

https://howtomarketagame.com/2021/02/23/valheim-7-lessons-fro...

Citat:

Lesson 7: Streamers really helped
So no big surprise but Valheim is the perfect game for streaming: Gameplay is deep, highly replayable, you can’t spoil it, and you can invite friends and fans to play on your server. That is such a potent mix for modern influencer marketing.

It seems streamers really started covarying the game Feb 1st. I am not positive but I am pretty sure that the Valheim / Coffee Stain team started running a streamer campaign. Look at this Twitch coverage chart generated by SteamDB.

You can tell that early videos from those streamers were commissioned: They either mentioned they got a free key or they robotically read the marketing copy. See below:

https://youtu.be/57eHa-VJsyo
https://youtu.be/Q-7wkwY6_V0

HOWEVER, a few days after those videos, you can tell the streamers were smitten. They played organically. Jade PG who posted that wooden paid-for ad, has released an entire set of videos all about Valheim.

Takeaways
If you have a game that is streamer friendly try to commission enough streamers to cover it to give you that initial boost.
Things like private servers that streamers can share with their community go over well.

Så de gav ut nycklar gratis till Streamers som marknadsföring. Så ja, Valheim hade fått samma stora slagkraft även om folk hade avvaktat med att köpa spelet.

Edit: Gällande Minecraft, efter lite mer grävning så hittade jag att Notch delade med sig en Alpha-version som var gratis på ett forum, innan spelet släpptes offentligt: https://www.pcgamer.com/the-first-moments-of-minecraft/
Sen ska Notch ha haft en Blog med diverse uppdateringar osv som man kunde följa utvecklingen. Så det fanns mycket info om spelet samt åsikter om spelet innan någon kunde köpa sig in i den offentliga alphan/betan. Så återigen; folk har fått testa spel gratis och sen sprids ordet/ryktet.

Medlem

Preorder för collectors mesta dels blir avbokningar ibland. För icke Collectors så blir de oftas digitalt nu dagen innan om jag absolut vill ha de. Annars när de droppat i pris.

Skrivet av Shamanfox:

Gällande Valheim:

https://howtomarketagame.com/2021/02/23/valheim-7-lessons-fro...

Så de gav ut nycklar gratis till Streamers som marknadsföring. Så ja, Valheim hade fått samma stora slagkraft även om folk hade avvaktat med att köpa spelet.

jaha då dom gav ut nycklar kanske, mitt misstag.. men ändrar inte det faktum att det e ganska omöjlig att alla spel får ut koder till folk och man då inte ska få köpa dom spelen för man inte har kunnat läsa om dom, finns alldeles för många spel för att det ska gå ihop rent oddsmässigt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Gällande Valheim:

https://howtomarketagame.com/2021/02/23/valheim-7-lessons-fro...

Så de gav ut nycklar gratis till Streamers som marknadsföring. Så ja, Valheim hade fått samma stora slagkraft även om folk hade avvaktat med att köpa spelet.

Fast det är ju inte så mycket slagkraft om ingen köper ett spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju inte så mycket slagkraft om ingen köper ett spel.

Det var inte det jag sa? Valheim fick sin största slagkraft tack vare streaming (om man jämför med Steam Reviews och när spelet vart populärt på Twitch när de började Social Media kampanjen).
Det jag menade var att Valheim hade fått lika stor slagkraft om de som köpte spelet direkt vid launch hade väntat på recensioner eller tittat på Streams/YT där folk som fått gratisnycklar hade spelat spelet och visat hur bra det är, och sen gjort sin bedömning därefter.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

jaha då dom gav ut nycklar kanske, mitt misstag.. men ändrar inte det faktum att det e ganska omöjlig att alla spel får ut koder till folk och man då inte ska få köpa dom spelen för man inte har kunnat läsa om dom, finns alldeles för många spel för att det ska gå ihop rent oddsmässigt

Välkommen till konkurrens? Det betyder inte att man ska gå och förboka spel hejvillt utan att vänta på recension/gameplay från någon. Återigen; om ingen recension görs om spelet och ingen får gratisnycklar att spela, eller ingen är intresserad, då är det säkert inget bra spel till att börja med, och då ska vi väl vara glada att ingen går och förbokar spelet bara för att sen bli besviken och kastat pengar i sjön?
Vet inte om du försöker argumentera att förbokning är bra på något sätt? Hur gynnas vi konsumenter över att vi förbokar jämtemot att vi väntar ett par dagar?

Medlem

Förköper bara om det är en collectors edition som jag vill ha.

Skrivet av Shamanfox:

Välkommen till konkurrens? Det betyder inte att man ska gå och förboka spel hejvillt utan att vänta på recension/gameplay från någon. Återigen; om ingen recension görs om spelet och ingen får gratisnycklar att spela, eller ingen är intresserad, då är det säkert inget bra spel till att börja med, och då ska vi väl vara glada att ingen går och förbokar spelet bara för att sen bli besviken och kastat pengar i sjön?
Vet inte om du försöker argumentera att förbokning är bra på något sätt? Hur gynnas vi konsumenter över att vi förbokar jämtemot att vi väntar ett par dagar?

Säger att man inte kan alltid sitta och vänta på att läsa om ett spel innan man prövar ett spel för där görs alldeles för många spel så att inte alla kan skrivas om, vilket gör att nån måste köpa ett spel innan det skrivs om


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Shamanfox:

Välkommen till konkurrens? Det betyder inte att man ska gå och förboka spel hejvillt utan att vänta på recension/gameplay från någon. Återigen; om ingen recension görs om spelet och ingen får gratisnycklar att spela, eller ingen är intresserad, då är det säkert inget bra spel till att börja med, och då ska vi väl vara glada att ingen går och förbokar spelet bara för att sen bli besviken och kastat pengar i sjön?
Vet inte om du försöker argumentera att förbokning är bra på något sätt? Hur gynnas vi konsumenter över att vi förbokar jämtemot att vi väntar ett par dagar?

Håller helt med!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Säger att man inte kan alltid sitta och vänta på att läsa om ett spel innan man prövar ett spel för där görs alldeles för många spel så att inte alla kan skrivas om, vilket gör att nån måste köpa ett spel innan det skrivs om

Vad har det med att förboka då? Skulle du förboka ett spel bara för förbokningens skull?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Vad har det med att förboka då? Skulle du förboka ett spel bara för förbokningens skull?

Men du sa att man ska vänta med att köpa spelet tills man vet att det e bra!!Och hur vet man att det e bra? Finns ju som jag sa alldeles för mångaa spel som inte kan skicka recensions nycklar eller ge till streamers å dyligt..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Ni som ofta beställer och inte får i tid, gissar på att ni bor inte nära Sthlm?
De flesta företag har ju ett centrallager allt skickas ifrån, de som bor nära får oftast i tid och de långt bort senare. Har för mig vissa företag t.o.m säger att t.ex. leverans dagen efter gäller bara södra Sverige.

Tyvärr skiter Postnord i alla som inte vill bo i storstäder.

Medlem

Har nog endast förbokat för att vara säker på att jag har råd innan det släpps, eller att det finns något lockande extra content. Annars spelar det ju ingen roll, nästan allt laddas hem digitalt senaste 10 åren.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Men du sa att man ska vänta med att köpa spelet tills man vet att det e bra!!Och hur vet man att det e bra? Finns ju som jag sa alldeles för mångaa spel som inte kan skicka recensions nycklar eller ge till streamers å dyligt..

Ja om du inte förbokar spelet så hinner du läsa om spelet. Även indie utvecklare visar upp spelet på t.ex sin steamsida. Är det något för dig tror du? Ja få köper du det. Men man ska inte förboka


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Ja om du inte förbokar spelet så hinner du läsa om spelet. Även indie utvecklare visar upp spelet på t.ex sin steamsida. Är det något för dig tror du? Ja få köper du det. Men man ska inte förboka

Sånt står ju även på för bokning hos utvecklarna


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Frotti:

Har haft samma problem med spelbutiken senaste året, 2 gånger var det försenat och den 3e gången kom det inte alls.

Testade netonnet och dom skickade spelet på releasedagen kl 17, fick inte det först på måndag.

Har bytt till power.se nu som jag tror är gamla expert och jag fick mitt Resident Evil igår
Fick även Super Mario 3D World 3 dagar tidigt så från och med nu så tänkte jag bara köra på den siten så länge den funkar bra.

Tråkigt då jag varit kund hos spelbutiken i säkert 10 år och beställt säkert 50-100 spel utan att någon gång haft problem tidigare, fattar inte riktigt vad som har hänt.

Hört från många som beställt från Power att de är snabba och man får ofta före release dagen, jag kommer definitivt testa dem på nästa spelköp.

Skrivet av Shamanfox:

De gånger jag förstår att man blir "tvingad" att förboka är när man vill ha en begränsad Collector's Edition. Annars ser jag ingen anledning varför man skulle förboka något spel när de inte kommer ta slut.

Fysiska spel kan ta slut även när det inte är Collectors edition. Spel i en spelserie man följer och vet man köper oavsett betyg ser jag inget problem med att förboka.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Sånt står ju även på för bokning hos utvecklarna

Men då frågar jag dig, varför skulle du förboka ett spel absolut ingen vet något om? Men visst, om du kan ju kasta pengar omkring dig. Jag tycker iaf att man inte ska förboka men utvecklare kan gärna ha sina mindre spel i tjänster som fantastiska Game pass istället om de inte har ekonomin att sprida reklam


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar