Resident Evil 7 var "för otäckt", och därför ändrades balansen i Village

Robot
Resident Evil 7 var "för otäckt", och därför ändrades balansen i Village

Capcom vill att alla ska känna sig "bekväma".

#capcom, #resident-evil-7, #resident-evil-village


Medlem

Buuuuuu........


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

öh va?
Halva 7an är en shooter typ. Det är huset som är lite läbbigt om man kör i VR men så fort man kommer ut ur huset så blir det allt annat än otäckt. Då är allt tidigare RE spel otäckare speciellt RE 2.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Tyckte demot var kasst så inget spel jag lär köpa. Men var riktigt snyggt iaf på ps5


signatur

PS5 och inget annat.

ZF
Medlem

Tycker inte det var för läskigt, utan bara för grisigt och utdraget. Vilket istället bara gjorde det oläskigt. Kanske VR var tänkt att kompensera detta, men jag orkade aldrig sätta mig in i den biten.

Visst, spelen har glidit lite i genre innan med, men för sjuan kunde dom ju lika gärna kunde licensierat Saw istället. Känns knappt som det har någon koppling alls till tidigare spel..

Medlem

Jag håller just nu på och försöker spela igenom det...igen. Läskigt är väl bara förnamnet. Skräckspel har aldrig varit min passion men jag gillade Village-demon. Kändes helt klart "mindre" läskigt än vad jag hittills har upplevt i RE7.

Medlem

Jag spelade 7an i VR och tyckte inte det var överdrivet läskigt, skönt det i VR. Förutom fadern i huset, så tyckte jag man hade rätt goda chanser mot slöa fiender och spelet gav en andrum. Good times...

FM-guru
F.d. Sisyr

Var väl mest i början som man lyckades bra med skräckbiten i sjuan, efter det har det varit mer actionbetonat, tycker jag.

Moderator | Testpilot

Många anser dock, bland annat Easy Allies, att Village är ett av de läskigaste spelen hittills. Smaksak, som allt annat


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktigt obehagligt, tackar att jag bodde på internat när jag spelade igenom 7an och hade alltid någon som tittade på när jag spela, annars hade jag inte kommit långt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

So synd att RE7 VR inte finns på Steam VR!

Finns det någon chans att VR versionen kommer till Steam nån gång? Sony har ju börjat släppa sina egna titlar på PC...

Inaktiv

För läskigt är inget negativt i min ordbok. Synd att dom ändrar för att behaga massorna. Fast dom vill ju sälja kopior. Om man är känslig ska man kanske inte spela skräckspel. Var grymt i VR i alla fall.

Medlem

Wtf...? Samma människor som tycker att vissa filmer är "för läskiga" så de ändras? Stamma hemma om du inte tycker om det och låt andra se? Har förvisso inte spelat just RE7 men 5 och 6 med en polare (ett av våra bästa spelminnen är 5:an. Fyfan vad kul det var).

Att ett skräckspel är "för läskigt" är löjligt. Det är hela poängen.

Medlem

men suck.. töntar.. RE ska vara läskigt...

Medlem

vet inte vad andra tycker men hela grejen för mig är att om jag vill lira resident evil så ska det självklart vara så läskigt det kan vara, Annars kan man spela andra spel, inte direkt jag spelar res för gudomlig vapen hanteringen och FPS action direkt.

Medlem

Låter bra för min del!

Medlem

Va? Jag har alltid hatat skräck i film och spel, stängde av RE7 typ tre gånger fösta 45 men sen var det ju inte för läskigt, hela poängen är väl att skräckspel ska vara läskiga.

Medlem
Skrivet av A1200G:

So synd att RE7 VR inte finns på Steam VR!

Finns det någon chans att VR versionen kommer till Steam nån gång? Sony har ju börjat släppa sina egna titlar på PC...

I och med att det inte kommit ut än, så skulle jag gissa på att det aldrig kommer hända.

Alla spel som kommer ut som PSVR exklusiva har ju aldrig kommit ut någon annanstans efteråt, så det går väl att dra slutsatsen att Sony betalar för permanent exklusivitet. Tyvärr är det nog samma med Hitman också. :/

Medlem

Gillade RE7 men det hade otroligt dålig monster design. Bara massa svarta lerklumpar typ haha, hoppas RE8 är avsevärt bättre på den fronten.

Medlem

"För läskigt" låter inte helt rimligt. Det de skriver om att man vänjer sig vid en viss spänning låter mer troligt.
När jag slutar spela ett skräckspel är det oftast för att de verkar tro att ett svårare skräckspel är ett läskigare skräckspel och detta stämmer inte. Om spelet är svårt att klara slutar det vara läskigt och börjar bli frustrerande. Om du dör flera gånger på samma ställe och det blir "trial & error" ramlar hela illusionen ihop.

Grejen är att skräckspel inte bör vara svåra, de bör KÄNNAS svåra utan att vara det. Varje gång du dör och laddar om en sparfil blir du påmind om att du är trygg och spelet bara är på låtsas, skräck är som mest effektiv när du är som minst medveten om att du egentligen är trygg.

Så om de med "för läskigt" menar "för intensiva skräckmoment som är utmanande att ta sig förbi" så har de nog helt rätt. Genom att göra skräcken lite mindre intensiv och lättare att sig förbi kan spelet bli exponentiellt mycket läskigare - på ett sätt som faktiskt räknas.

Medlem

Idioti, är det enda jag kan säga. Därför jag tyckte demot var värdelöst då. Saknade skräcken, bara seg och väldigt tråkig action.

Medlem

Ha ett "läskigt läge" samt ett för casual-spelare då?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har ej spelat

Medlem

Känns lite fel, lite som om de skulle ändra skräckfilmer så att folk som inte gillar och inte känner sig bekväma med skräckfilmer ska kunna titta. Är väl bättre de kikar på något annat...

Medlem

Gillade stämningen och själva settingen i 7an, men fan vad det vart tråkigt snabbt.
Kändes riktigt "amerikaniserat" på nåt vis, med lååång och tradig introduktion, cutscenes som inte går att hoppa över, gäspig & tjatig story... Ogillar också FPS formatet med cutscenes. Det känns så löjligt på nåt vis. Framförallt har man sett det alldeles för många gånger.

Medlem

7an hade bra känsla i första halvan, seen blev det för mycket skjutande. Lite besviket att dem gjorde det mindre "läskigt", den främsta anledningen man vill spela skräckspel är att känna sig obekväm. Men ja, är där inte tillräckligt med folk som köper spelet så är det ju klart en marknadsfråga.

Men det väcker ju en liten fråga om skräckspel ska vara exklusivt indie eller AA nivå, mindre pengar som måste tjänas tillbaka.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Quake-konnässsör

Nästa vecka kommer ID Software ut och säger, "Nej tyvärr så är Doom för mycket röj, för mycket demoner. Istället kommer vi sikta in oss på små gulliga murvelmarsvin som kommer gå runt på banorna och som bär på broccoli."

Det ska väl vara skräck? Och då ska de vara skräck. Men verkar som många stora företag vill gå mellanmjölk vägen och anpassa spelen inför en majoritet och sedan tjäna 'em cashes. Sen är det förmodligen de som klagar som tycker att det är för läskigt, och de är de som hörs mest, medans de som tycker att spelet är perfekt inte säger så mycket. Expansionerna till RE7 var ju mer action än skräck också, visst det fanns humor i det, men det passade inte riktigt in i miljön.

Om något ska de väl lägga på mer skräck än något i Resident Evil. Sen så kan man göra olika sorters skräck, jumpscare är ganska billigt, men skräcken som man får i exempelvis Alien Isolation, känslan att man alltid har något efter sig, känslan att den varelsen kan komma ut vart som helst och vara bered på att alltid leta och gömma sig någonstans, den känslan är underbar. Sen bidrar rörelsedetektorn till mycket av den känslan också, dock så förstörde vapnen spelet senare för att man kunde slås tillbaka mot varelsen, men men

Medlem

Jag tyckte också innan att det inte kan bli förmycket skräck.

Tills jag spelade The Exorcist: Legion VR. Fyf*n säger jag bara!

Medlem
Skrivet av almblad:

Nästa vecka kommer ID Software ut och säger, "Nej tyvärr så är Doom för mycket röj, för mycket demoner. Istället kommer vi sikta in oss på små gulliga murvelmarsvin som kommer gå runt på banorna och som bär på broccoli."

Det ska väl vara skräck? Och då ska de vara skräck. Men verkar som många stora företag vill gå mellanmjölk vägen och anpassa spelen inför en majoritet och sedan tjäna 'em cashes. Sen är det förmodligen de som klagar som tycker att det är för läskigt, och de är de som hörs mest, medans de som tycker att spelet är perfekt inte säger så mycket. Expansionerna till RE7 var ju mer action än skräck också, visst det fanns humor i det, men det passade inte riktigt in i miljön.

Om något ska de väl lägga på mer skräck än något i Resident Evil. Sen så kan man göra olika sorters skräck, jumpscare är ganska billigt, men skräcken som man får i exempelvis Alien Isolation, känslan att man alltid har något efter sig, känslan att den varelsen kan komma ut vart som helst och vara bered på att alltid leta och gömma sig någonstans, den känslan är underbar. Sen bidrar rörelsedetektorn till mycket av den känslan också, dock så förstörde vapnen spelet senare för att man kunde slås tillbaka mot varelsen, men men

Eller som att nästa Alien isolation spel måste ha helbelysta rum och inga aliens för de är för läskiga...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det var ju det som gjorde 7an minnesvärt. Åtminstone inledningen. Övrigt kommer jag inte ihåg mycket av.

12
Skriv svar