"Stäng av auto-update" manar Returnal-studion inför kvällens patch

Robot
"Stäng av auto-update" manar Returnal-studion inför kvällens patch

Så du slipper bli av med din spelomgång.

#playstation-5, #returnal


Medlem

Så om man stänger spelet får man börja om från början... som i spelet.

Medlem

Nu har jag inte spelat Returnal, men känns spontant dåligt designval om du förlorar progress ifall du råkar ha Ps5 på viloläge när uppdateringen släpps, och du "råkar" ha på autoupdate (som jag tror alla har på som Default)...

Medlem

Känns som en liten icke nyhet gällande sparandet? Rätta mig om jag har fel men det är väl exakt så alla Souls-spel är ? du sparar vid vissa sparpukter och hoppar du ur mitt i emellan sparpunkter så förlorar du den speltiden?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Känns som en liten icke nyhet gällande sparandet? Rätta mig om jag har fel men det är väl exakt så alla Souls-spel är ? du sparar vid vissa sparpukter och hoppar du ur mitt i emellan sparpunkter så förlorar du den speltiden?

Såsom jag har förstått det, i Returnal om du stänger av så förlorar du all progress, inkluderat de saker du har plockat på dig till din förra sparpunkt/checkpoint.
I Souls-spel så förlorar du inget om du stänger av spel, du behåller allt du har plockat upp, alla souls etc. Det enda som du måste göra om i Souls-spel är att alla monster har respawnat så du måste slakta dig tillbaka där du slutade.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Känns som en liten icke nyhet gällande sparandet? Rätta mig om jag har fel men det är väl exakt så alla Souls-spel är ? du sparar vid vissa sparpukter och hoppar du ur mitt i emellan sparpunkter så förlorar du den speltiden?

Jag har för mig souls spelen sparar på plats. Om du går ur till huvudmenyn så sparas spelet där du står och du kan fortsätta exakt där din karaktär befann sig när du gick ut till huvudmenyn såvida du inte är i en bossfight, då ser spelet det som att du dog o du får börja vid senaste bonfiren du var vid.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Känns som en liten icke nyhet gällande sparandet? Rätta mig om jag har fel men det är väl exakt så alla Souls-spel är ? du sparar vid vissa sparpukter och hoppar du ur mitt i emellan sparpunkter så förlorar du den speltiden?

Sitter å spelar dark souls 3 just nu och där kan man spara och quitta precis när man vill.

Har inte provat i en bossfight förstås, men har svårt å se varför man skulle behöva det om det inte är ett krisläge irl eller dylikt . Å den har man antingen spöat på 1-5 minuter eller dött på 10 sekunder

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Känns som en liten icke nyhet gällande sparandet? Rätta mig om jag har fel men det är väl exakt så alla Souls-spel är ? du sparar vid vissa sparpukter och hoppar du ur mitt i emellan sparpunkter så förlorar du den speltiden?

Returnal känns mycket mer oförlåtande än Soulsborne. Dör man på en boss i dom spelen så behöver man inte spela om 90 minuter för att komma tillbaka till den igen.

Medlem

Känns ju som ett riktigt dåligt designat spel.
Jag förstår ju grejen med att man får börja om när man dör, men att man inte kan stänga spelet eller att det inte ens kan uppdateras utan att man ska få börja om är ju riktigt dåligt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

ZF
Medlem

Först tänkte jag att hela den här cirkusen var en höna av en fjäder. Men kom sen ihåg att jag lika ofta förvånas av hur många det är som fortfarande stänger av maskinen, drar ur sladden till och med..

0.5w är ju rätt bra. Men i en del har kanske mamsens förmanande satt sig hårt.

Skrivet av Påskmust:

Returnal känns mycket mer oförlåtande än Soulsborne. Dör man på en boss i dom spelen så behöver man inte spela om 90 minuter för att komma tillbaka till den igen.

Det här får mig att undra lite på hur fotbollsspel är utformade nuförtiden.

SoL
Medlem
Skrivet av ZF:

Först tänkte jag att hela den här cirkusen var en höna av en fjäder. Men kom sen ihåg att jag lika ofta förvånas av hur många det är som fortfarande stänger av maskinen, drar ur sladden till och med..

0.5w är ju rätt bra. Men i en del har kanske mamsens förmanande satt sig hårt.

Det här får mig att undra lite på hur fotbollsspel är utformade nuförtiden.

Haha minns i tonåren när jag hade tjock tv på rummet och jag fick utskällning av morsan för att jag inte stängde av tvn med knappen framme på tvn så den röda lampan slocknade

Medlem

Spelet är designat som tex ett arkadspel eller ett nes spel. Tänk dig en rymdskepps shooter.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Returnal känns mycket mer oförlåtande än Soulsborne. Dör man på en boss i dom spelen så behöver man inte spela om 90 minuter för att komma tillbaka till den igen.

Det behöver du inte göra i Returnal heller, för har du samlat nycklarna som leder till bossen så kan du gå direkt dit sen när du dör.

Medlem

Lite off topic, men vart lite sugen på Returnal. Dock känns det lite jobbigt om det är NOLL sparfunktioner? I hela spelet kort och man ska köra genom det inom timmar, eller är det helt enkelt stora "chunks" så att säga? Jag är OK med att ha det lite oldschool och börja om helt och hållet, men då var spelen heller inte 40+ timmar långa.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Lite off topic, men vart lite sugen på Returnal. Dock känns det lite jobbigt om det är NOLL sparfunktioner? I hela spelet kort och man ska köra genom det inom timmar, eller är det helt enkelt stora "chunks" så att säga? Jag är OK med att ha det lite oldschool och börja om helt och hållet, men då var spelen heller inte 40+ timmar långa.

Det kan vara bra att veta att spelet har sex banor uppdelat i två kapitel.

3 + 3. Så du behöver inte spela om från början hela tiden. Du börjar om på kapitlet du befinner dig i, det vill säga antingen bana 1 eller 4.

Progression gear du hittar behåller du även om du dör.
Allt annat får du upptäcka igen och det är sakerna du hittar och valen du gör som är viktiga för att du ska ta dig långt.

När du låst upp vägen till en boss kan du välja att gå dit så snabbt du kan igen. Du kommer då att offra överlevnad och damage till förmån för tid men när du lärt dig bossens mönster kan du klara den med minimalt gear.

Jag klarade spelet nyss efter 16 timmar och 28 deaths.
Majoriteten av dödsfallen var mitt fel.
Bara några enstaka gånger tyckte jag annorlunda.

Sjukt bra spel.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det behöver du inte göra i Returnal heller, för har du samlat nycklarna som leder till bossen så kan du gå direkt dit sen när du dör.

Jasså? Har inte spelat själv men kollade in en stream igår och han som spelade hade spelat 90 minuter för att komma tillbaka till första bossen. Men han kanske hade missat nått då.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det kan vara bra att veta att spelet har sex banor uppdelat i två kapitel.

3 + 3. Så du behöver inte spela om från början hela tiden. Du börjar om på kapitlet du befinner dig i, det vill säga antingen bana 1 eller 4.

Progression gear du hittar behåller du även om du dör.
Allt annat får du upptäcka igen och det är sakerna du hittar och valen du gör som är viktiga för att du ska ta dig långt.

När du låst upp vägen till en boss kan du välja att gå dit så snabbt du kan igen. Du kommer då att offra överlevnad och damage till förmån för tid men när du lärt dig bossens mönster kan du klara den med minimalt gear.

Jag klarade spelet nyss efter 16 timmar och 28 deaths.
Majoriteten av dödsfallen var mitt fel.
Bara några enstaka gånger tyckte jag annorlunda.

Sjukt bra spel.

Tack för info! Jag är rätt sugen, men har så jävla mycket annat att spela, plus att jag definitivt kommer köpa Ratchet & Clank samt GoW Ragnarok när det kommer så redan där är det massa speltimmar. Fan att allt ska ta sån jävla tid. Önskar man kunda paus IRL.

Medlem

Ingen ny funktion för saves:

Citat:

Patch Notes:

Fixed an issue where certain Trophies might not unlock under specific gameplay conditions.
Note: missing Trophies will need to be replayed to unlock.

Multiple stability fixes addressing rare crashes/hangs.

Fixed issue with pre-order suits occasionally blocking item collection and door opening.

Fixed incorrect healing behaviour when resting in Helios.

Configuration changes to increase the number of scout corpses available in all biomes.

Fixed issues with certain custom controller mappings.

Numerous minor fixes and improvements.

Får spelet på posten imorgon. För er som tycker det är för dyrt, kolla Tradera om någon vecka. (Om det inte är så bra att jag behåller det)

Medlem

OBS! Dagens patch skapar fler nya problem än vad den fixar!

Korrupta saves.
Permanent progress som inte sparas.
Krasch vid uppstart.

Skulle starkt rekommendera att ni inte installerar patchen.

Medlem

Patchen drogs tillbaka. Kommer en ny patch.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Nu har jag inte spelat Returnal, men känns spontant dåligt designval om du förlorar progress ifall du råkar ha Ps5 på viloläge när uppdateringen släpps, och du "råkar" ha på autoupdate (som jag tror alla har på som Default)...

Fruktansvärt dåligt designval.
En sak att man inte ska kunna spara och sen gå tillbaka om och om igen.

Men att kunna spara för att sen kunna återgå, varför det inte går är bara löjligt.

Som småbarnsförälder är jag glad om jag hinner klämma en kvart här och där i spelande, 2 timmar i stäck är en utopi som inte händer. Jag har bara tagit mig 1/3 genom last of us 2, som släpptes för snart 1 år sen

Skrivet av Anthrax:

Tack för info! Jag är rätt sugen, men har så jävla mycket annat att spela, plus att jag definitivt kommer köpa Ratchet & Clank samt GoW Ragnarok när det kommer så redan där är det massa speltimmar. Fan att allt ska ta sån jävla tid. Önskar man kunda paus IRL.

Haha! Önskar samma. Trots att jag sålde all backlog utom last of us 2 med min PS4:a (över 40 spel!) så har jag redan hamnat på en horribel backlog med PS5:an, är uppe i över 10 spel och har inte hunnit igenom ett enda sen PS5:an släpptes….

Medlem

Tycker utvalda sparpunkter likt Dead Space eller gamla Re vore bra balans, inget quick-savande varje sekund och ingen checkpoint innan varenda encounter.

Medlem

Tycker det borde finnas ett "Save & Exit" system, där man bara har ett save-state, och man kan bara ladda om just den, efter man stängt av spelet. Dör man så försvinner den. Då kan man inte använda den som en sorts checkpoint, utan bara till att fortsätta där man var ifall man blivit tvungen att stänga av.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av heady89:

Tycker utvalda sparpunkter likt Dead Space eller gamla Re vore bra balans, inget quick-savande varje sekund och ingen checkpoint innan varenda encounter.

Skrivet av Force:

Tycker det borde finnas ett "Save & Exit" system, där man bara har ett save-state, och man kan bara ladda om just den, efter man stängt av spelet. Dör man så försvinner den. Då kan man inte använda den som en sorts checkpoint, utan bara till att fortsätta där man var ifall man blivit tvungen att stänga av.

Det känns som att det är väldigt viktigt att man får börja om från början om man dör annars försvinner hela grundidén i spelet.

Det är väl detta som gör det svårt att hitta en lösning som inte går att utnyttja på ett dåligt sätt.

Har du sparfiler så går det ju alltid att ladda upp dem i cloud och ladda ner när man dör eller liknande. Jag tror detta är anledningen till att de valt att inte ha sparfiler.

Men i och med att en runda är så lång så kanske de får acceptera att folk kan fuska med save filer och implementera det i alla fall. Om det nu inte finns någon lösning som faktiskt fungerar.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det känns som att det är väldigt viktigt att man får börja om från början om man dör annars försvinner hela grundidén i spelet.

Det är väl detta som gör det svårt att hitta en lösning som inte går att utnyttja på ett dåligt sätt.

Har du sparfiler så går det ju alltid att ladda upp dem i cloud och ladda ner när man dör eller liknande. Jag tror detta är anledningen till att de valt att inte ha sparfiler.

Men i och med att en runda är så lång så kanske de får acceptera att folk kan fuska med save filer och implementera det i alla fall. Om det nu inte finns någon lösning som faktiskt fungerar.

Allting beror ju på vad utvecklarna har för strategi och mål med spelet. Är målet att fortsätta vara indie-utvecklare eller vill de få ett större kommersiellt genombrott? Vill de hitta nya målgrupper och sälja fler spel eller hellre hålla sig till en begränsad och trogen målgrupp?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

1
Skriv svar