Vill byta bank, vilken ska jag ha?

Skribent
Vill byta bank, vilken ska jag ha?

Ett jävligt tråkigt ämne egentligen men med tanke på att medelåldern här ligger på runt 36 år så borde relativt många ha lån och haft lite att göra med banker, så jag tänkte ta tillfälle i akt att ställa en vuxenfråga som handlar just om vilken bank folket har, varför ni har den och om ni kan rekommendera den till mig.

För att få neutrala synpunkter (och slippa sidodiskussioner om hur jag kan ha just DEN DÄR banken o.s.v.) tänkte jag utelämna vilken bank jag har i nuläget och be om era åsikter. Kanske vinner den banken som jag har i nuläget överlägset och då får jag ju på ett neutralt sätt reda på att gräset uppenbarligen inte är grönare på andra sidan.

Ser fram emot att ta reda på favoritbanken här på FZ! (ursäkta igen för tråkigt ämne, men ser fram emot att få någon synpunkt i alla fall)

Det går att välja flera svarsalternativ om man skulle ha bolån hos en och sparande hos en annan o.s.v.

Medlem

Alla är princip samma skit, tycker dock man oftast läser om server problem hos swedbank.
Ska du ta lån så är nog sbab eller avanza bäst om du har råd.
Ska man spara pengar så gör det hos nordnet/avanza.

Medlem

Jag har lite blandat och allt räknas väll inte som banker men.
Bankkonto för lön och madrasspengar: Skandiabanken
Sparande, mm: Avanza, Lysa, Savr, Lendify
Bostadslån: SBAB


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har du tänkt använda Google Pay så har inte alla banker det (än).
https://support.google.com/pay/answer/9093549

Medlem

Jag har Nordea men flyttade mitt bolån (och sparande) till Avanza efrersom jag tjänar nästan en tusenlapp i månaden på det. Jag tror inte att någon av storbankerna kan erbjuda speciellt bra bolån längre.

Medlem

Har haft de flesta på din lista genom åren (ej DB och LB), den jag använt privat de senaste 20+ åren är Skandiabanken. De har strulat minst för mig. Har idag även bolånet där (hade SBAB innan men fick bättre ränta på Skandiabanken).

Sparar gör jag knappt privat. En hel del bolag jag inte FÅR handla aktier med pga. jobbet. Det lilla jag har ligger idag i krypto. Pension via jobbet ligger faktiskt också på Skandiabanken. Är väl kanske inte helt nöjd med avgifterna just där men men, förvaltningen har varit mycket mycket bra och den ligger rejält plus idag.

Kör en del via Revolut också, mest för uttag utomlands, virtuella visa-kort som håller för en betalning osv, det är dock bara för transaktioner och betalningar jag kör det. De ändrar ju sina regler/avgiter för detta stup i kvarten också, kan vara irriterande.

Medlem

Har haft Swedbank och de har haft en del problem under de 15 år jag använde dem.
Jag skulle rekommendera LF eller Skandia. Här Skandia själv och fungerat ypperligt medans bolånet är hos SBAB.
Sparande har jag hos Avanza och Opti just nu. Här även lite hos Mintos.

Här inget kort hos barnen eftersom det kostar utan kör Curve med PFC under då jag kan swisha dit. Betalar sidan allt med det i Google pay. Hade gärna använt revolut men swish är ett krav då jag som sagt inte har något kort kopplat till lönekontot


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Backloggens befriare

Jag har haft ICA Banken sedan 2006 och är relativt nöjd. Funkar smidigt och enkelt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Rekommenderar Handelsbanken som all round!

Har aldrig haft ett enda problem - någonsin. Jo, det enda som slår mig är faktiskt Swish. Men Swish felen är oftast från Swish de själva när de sker.

Sparande: Avanza/ Nordnet

Lån: SBAB/ Nordea


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Megadelux

Sambon blev nekad lånelöfte på hus vi kollade på. Hon saknade 7kr !!! Ja, SJU KRONOR i inkomst per månad hos Swedbank.

Var inga problem hos Nordea för mig (vi har samma lön:ish på samma arbetsplats) Så hon tog sitt pick o pack från Swedbank och kom till mig på Nordea. Jag har aldrig haft strul med dom.

Men som vissa andra här Har jag även Avanza.

Flakmonkey

Har Nordea och har egentligen ingenting att gnälla på. Har lån och fonder där och det fungera bra. Tycker deras app är bra vilket kanske är det viktigaste för mig. Sen kan jag nog få bättre lånevilkor på andra bankar men där är man dumlat och scoutar inte runt ordentligt.

Har även Avanza för handel och det fungerar ju fint det med.

Medlem
Skrivet av renod:

Sambon blev nekad lånelöfte på hus vi kollade på. Hon saknade 7kr !!! Ja, SJU KRONOR i inkomst per månad hos Swedbank.

Var inga problem hos Nordea för mig (vi har samma lön:ish på samma arbetsplats) Så hon tog sitt pick o pack från Swedbank och kom till mig på Nordea. Jag har aldrig haft strul med dom.

Men som vissa andra här Har jag även Avanza.

Haft nära på exakt samma upplevelse fast hos Länsförsäkringar bank, hos Nordea var det inga konstigheter för oss heller!

Medlem

För en vanlig person så är det helt ärligt är det inte så stor skillnad mellan bankerna om du inte har någon "hållhake" (kontakter, massa pengar, inflytelserika föräldrar m.m.) på banken på något vis, men då är man inte en helt vanlig person.

Annars beror det mera på VEM man pratar med i vilken bank tror jag. Med det sagt så har jag aldrig haft problem med SEB, inte för att de är så hjälpsamma heller, men men.

Mina föräldrar säger att det är bra att ha samma bank genom livet, detta och försäkringsbolag, men med banken gäller verkligen inte det (inte längre iaf), tumregeln är att banken ALDRIG kommer göra något om de själva inte tjänar på i slutändan, oavsett hur länge man varit kund, vanlig kund.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

För en vanlig person så är det helt ärligt är det inte så stor skillnad mellan bankerna om du inte har någon "hållhake" (kontakter, massa pengar, inflytelserika föräldrar m.m.) på banken på något vis, men då är man inte en helt vanlig person.

Annars beror det mera på VEM man pratar med i vilken bank tror jag. Med det sagt så har jag aldrig haft problem med SEB, inte för att de är så hjälpsamma heller, men men.

Mina föräldrar säger att det är bra att ha samma bank genom livet, det är säkert, detta och försäkringsbolag, men med banken gäller verkligen inte det, tumregeln är att banken ALDRIG kommer göra något om de själva inte tjänar på detta i slutändan, oavsett hur länge man varit kund, vanlig kund.

Just med föräldrar och använda samma bank hela livet, min far, som kund hos Nordea i över 40 år ville ta ett litet bostadslån, men då han nu är pensionär så ville inte Nordea hjälpa honom överhuvudtaget då han inte uppnådde en viss inkomst.
Lånet hade inte varit några problem att betala med kapitalet han sitter på men då det inte uppfyllde kravet enligt deras algoritmer så var de där 40år'en som kund skitsamma.
Han har idag Danske Bank som även jag har, alltid varit hjälpsamma i våra ärenden.
Använder DB för privatekonomi och SBAB för bostadslån, sambon har LF och har aldrig hört några klagomål kring det heller.

Summa summarum så handlar det om vad du är ute efter i dagsläget, vilka ger bäst räntor på sparande, hjälp med investeringar i fonder/aktier (om det är intressant) osv.

Medlem

Länsförsäkringar är det självklara valet.

De stora bankerna delar ut överskott till aktieägarna; LF har återbäring som går till kunderna i banken. De är inte börsnoterade och har vad jag känner till inte varit inblandade i några större skandaler likt de stora bankerna.

Små, personliga och superbra personal är min erfarenhet av LF, har också rekommenderat flera i min familj samt vänner att byta över till dem och alla är lika nöjda.

Appen är en av de bättre jag har sett bland bankappar.

I övrigt ska man tänka på banker som vilken annan pengatjänande verksamhet som helst. De vill givetvis alltid tjäna pengar, det är deras främsta syfte.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag bytte både företag och privat till länsförsäkringar från SEB; bästa beslutet någonsin. Personlig banktjänsteman och kontor, fantastiskt trevlig personal på telefon med 1/20 av telefonköerna som SEB hade. 10/10 recommend.

Medlem

Beror på vad du är ute efter på en bank

har du bara bolån , skulle jag ta den bank som är bäst ränta för stunden o aldrig sätta lån till mer än max 1-2år om man inte vill köra
rörligt, men som vanligt det handlar om vilken risk man vill ta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Pantbanken

(jag hittar ut själv)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Länsförsäkringar, från början för att en av mina föräldrar jobbade där, men upplever de som bra att ha att göra med. Då jag har allt samlat där så är jag så kallad Guldkund vilket ger bra rabatter på försäkringar och andra avgifter.

Gnällkuk
Skrivet av socialarbetaren:

Länsförsäkringar är det självklara valet.

De stora bankerna delar ut överskott till aktieägarna; LF har återbäring som går till kunderna i banken. De är inte börsnoterade och har vad jag känner till inte varit inblandade i några större skandaler likt de stora bankerna.

Små, personliga och superbra personal är min erfarenhet av LF, har också rekommenderat flera i min familj samt vänner att byta över till dem och alla är lika nöjda.

Appen är en av de bättre jag har sett bland bankappar.

I övrigt ska man tänka på banker som vilken annan pengatjänande verksamhet som helst. De vill givetvis alltid tjäna pengar, det är deras främsta syfte.

Kan bara instämma, skaffade LF när jag köpte min bostad för över 15 år sedan och appen är riktigt bra och har haft väldigt god erfarenhet av support när jag väl behövt det. Ett stort plus är att det extremt sällan är problem med betalningar!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Länsförsäkringar + avanza (spar)

Hade Nordea till för ett par år sedan och var egentligen inte missnöjd förutom med deras internetbank, dålig sida/app och på tok för många "tillfälliga avbrott" för en bank av deras storlek. Man kunde nästan garantera att det slutade fungera vid storhelger samt lönehelger.

LF kan jag inte klaga på alls

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Kan bara instämma, skaffade LF när jag köpte min bostad för över 15 år sedan och appen är riktigt bra och har haft väldigt god erfarenhet av support när jag väl behövt det. Ett stort plus är att det extremt sällan är problem med betalningar!

Även jag stämmer in med LF. Bara goda erfarenheter, fått bra ränta, rabatter på övriga försäkringar och inte att förringa bra bemötande.

Har även haft en del kontakt med dom gällande en del försäkringsärenden och aldrig varit något problem.

Bytte till dom för 2 år sedan och aldrig ångrat det.

Medlem

Bytte från Länsförsäkringar till Swedbank nu när vi köpte hus. Dom var inte intresserade av att prata med en och hade riktigt dåliga räntor. Vägrade ge oss ett lån utan propsade på topplån med hög ränta.

Aldrig haft problem med dom tidigare men som med allt beror det nog vem man får prata med också.

När det börjar skilja 1000kr per månad i räntekostnader så var valet lätt att byta.

Har fortfarande endel försäkringar kvar hos LF då dom var billigast på det.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag har Nordea men flyttade mitt bolån (och sparande) till Avanza efrersom jag tjänar nästan en tusenlapp i månaden på det. Jag tror inte att någon av storbankerna kan erbjuda speciellt bra bolån längre.

Vad har du för ränta på Avanza mot den du hade på Nordea?


signatur

IDKFA

Medlem

Många här som pratar om hur bra deras banker och bolån är. Men ingen presenterar några siffror, så det är ju svårt att jämföra. Själv har jag lyckats att få ner min ränta på mina bolån hos Nordea till en effektiv ränta på lån ett 1.01% och lån två 1.10% vilket är sinnessjukt lågt faktiskt


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vad har du för ränta på Avanza mot den du hade på Nordea?

Oj jag kommer inte riktigt ihåg. 1.18% mot 1.42% tror jag att det var när jag jämförde och valde att flytta lånet.
Idag är Avanza ränta på 1.04% och jag hoppas att den håller sig där ett tag till då det är ett par månader kvar tills mitt lån förnyas.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Oj jag kommer inte riktigt ihåg. 1.18% mot 1.42% tror jag att det var när jag jämförde och valde att flytta lånet.
Idag är Avanza ränta på 1.04% och jag hoppas att den håller sig där ett tag till då det är ett par månader kvar tills mitt lån förnyas.

Det blir ju några tusenlappar om året beroende på hur stort lånet är. 1.42% som du hade innan är ju även det en väldigt bra ränta


signatur

IDKFA

Medlem

Ta där du får bäst bolåneränta om det är krav på att bli kund. Annars är det väl hugget som stucket om du inte har speciella behov.

Handlar du på ICA oftast så ICA-banken eftersom du får bättre bonus (om jag inte minns fel). Har för mig att de inte heller tar växlingsavgift på uttag från automat utomlands.

Medlem

Vilken räntesats man får styrs ganska mycket av hur stort lån man har, ju större lån destå bättre kund är man i bankens ögon.

Ligger ganska högt på mellan 2 till 2,39% men har dock ett lån under 1,3 miljoner och inte förhandlat sen jag bytte bank för 6år sen

Vet jag får ner det en bit till nästa gång jag ska förhandla vilket blir våren 22


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ett jävligt tråkigt ämne egentligen men med tanke på att medelåldern här ligger på runt 36 år så borde relativt många ha lån och haft lite att göra med banker, så jag tänkte ta tillfälle i akt att ställa en vuxenfråga som handlar just om vilken bank folket har, varför ni har den och om ni kan rekommendera den till mig.

För att få neutrala synpunkter (och slippa sidodiskussioner om hur jag kan ha just DEN DÄR banken o.s.v.) tänkte jag utelämna vilken bank jag har i nuläget och be om era åsikter. Kanske vinner den banken som jag har i nuläget överlägset och då får jag ju på ett neutralt sätt reda på att gräset uppenbarligen inte är grönare på andra sidan.

Ser fram emot att ta reda på favoritbanken här på FZ! (ursäkta igen för tråkigt ämne, men ser fram emot att få någon synpunkt i alla fall)

Det går att välja flera svarsalternativ om man skulle ha bolån hos en och sparande hos en annan o.s.v.

Bank fungerar lite som franchise. Väldigt olika mellan kontoren. Handelsbanken kontoret jag har får jag direktnummer till en personlig bankman redan som vilken låginkomsttagare som helst. Bankkontoret som ligger 5km härifrån är det lite mer en generisk människa och podium med self service. Räntor, villkor, smidighet skiljer så klart mellan kontoren och banker.

Så fråga hellre lokalt vilket bankkontor och personer på kontoren folk är nöjda med. Gör du saker på nätet blir ofta lokalkontoret administratör åt den centrala delen av bankens villkor och allt är krångligare. Gör du det lokalt via telefon eller möte med kontoret, speciellt på blandlån får du gärna billigare kostnad och smidigare hantering. Jag har haft 3% ränta på blancolån förr när det stått 5.5% på hemsidan.

Handelsbanken lokalt, 1.5% på 5 års boränta under 1 miljon där jag kan slänga in lite vad som helst som bil, motorcykel eller vad som helst bara det finns utrymme upp till 75% belåning.

12
Skriv svar