Resident Evil Village

Medlem
Skrivet av Buster:

13! timmar?? Det var snålt... (JajagvetattRE2och3ärjättekorta)

Bra recension!

Jag förstår inte. Första rundan i RE2:RM tog nästan 20 timmar för mig.

Gillar att gå lugnt fram och insupa atmosfär och leva mig in. Lämnar sällan ett rum utan att ha utforskat 100 %.

Sen har man ju kört rundor som är på 5-6 timmar, men det är inte alls lika kul.

Jag kommer att njuta av Village likt en god avec. Det får ta sin tid.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Tänkte också köra igenom 7an inför Village.
Kom 4h in i spelet sen upptäckte jag att jag inte kunde komma längre.
Tydligen hade jag gjort slut på all burner fuel (man måste ha lite kvar för att bränna ner ett insektsbo och fortsätta in i rummet bakom).
Letade i en hel timme efter mer fuel men fann inget.
Jag har fan inte ork att köra om allt igen.
Dryg design att man kan fastna på det viset, kan jag tycka.

Gjorde att jag tappade suget på Village. Så får nog bli på rea till jul eller nåt istället.

Medlem
Här kommer lite mer olika betyg på spelet

GameReactor SE gav det 8 av 10. GR Danmark o Finland gav det 7 av 10. GR Norge gav det 9 av 10. GameReactor EU gav det 7 av 10.
_______________________________________________________
Här är Plus & Minus av Resident Evil 8. från GR SWE:
_______________________________________________________
+
Mystisk fantasyatmosfär, bitvis riktigt läskigt, roliga pussel, varierade fiender, perfekt tyngd i spelkontrollen, storslagna bossfighter, häftiga ljudeffekter
-
Få övertygande skräckmoment, övertydligt upplägg, lågupplösta detaljer

Skrivet av Buster:

13! timmar?? Det var snålt... (JajagvetattRE2och3ärjättekorta)

Bra recension!

Hmmm, 13 timmar. Då kommer jag få ut säkert 20 timmar då jag verkligen tar min tid med att utforska varje vrå och hörn i TV-spelsvärldar. Jag brukar stanna till och njuta av vacker skarp o detaljerad grafik även o sedan knäppa lite fräsiga foton för att lägga upp i aktivitetsfältet på Steam.

Skrivet av Freakon:

Jag förstår inte. Första rundan i RE2:RM tog nästan 20 timmar för mig.

Gillar att gå lugnt fram och insupa atmosfär och leva mig in. Lämnar sällan ett rum utan att ha utforskat 100 %.

Sen har man ju kört rundor som är på 5-6 timmar, men det är inte alls lika kul.

Jag kommer att njuta av Village likt en god avec. Det får ta sin tid.

Me too. Allt SKA utforskas grundligt med mikroskop.

Skrivet av Flower Knight:

Är Resident Evil 7 och 8 läskigare än Outlast?

Nej, personligen anser jag OutLast vara läskigare än Resident Evil 7. Tror Resident Evil 8 kommer vara riktigt bra men tyvärr inte lika creepy som Resident Evil 7 var. Om du som jag älskar skräck, så kolla upp spelet (Visage) som jag rankar som det otäckaste skräckliret som finns. Det är en P.T. liknande upplevelse. Otroligt atmosfäriskt och creepy. Grym grafik i Unreal Engine 4.

Skrivet av anon_79617:

Tänkte också köra igenom 7an inför Village.
Kom 4h in i spelet sen upptäckte jag att jag inte kunde komma längre.
Tydligen hade jag gjort slut på all burner fuel (man måste ha lite kvar för att bränna ner ett insektsbo och fortsätta in i rummet bakom).
Letade i en hel timme efter mer fuel men fann inget.
Jag har fan inte ork att köra om allt igen.
Dryg design att man kan fastna på det viset, kan jag tycka.

Foo hiilveede. Det är survival-horror. Du måste hushålla med dina grejer annars blir det pannkaka o soppatorsk av skiten..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Redaktör
Ponny
Skrivet av D1versity:

Framkom inte i recensionen men är det mycket "jump-scares" element eller finns det inga och så bygger skräcken upp istället?

Det finns jumpscares. Dock inte till leda, tycker oftare det byggs upp på ett (i mitt tycke) läckrare vis.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av CARTMAN:

Hmmm, 13 timmar. Då kommer jag få ut säkert 20 timmar då jag verkligen tar min tid med att utforska varje vrå och hörn i TV-spelsvärldar. Jag brukar stanna till och njuta av vacker skarp o detaljerad grafik även o sedan knäppa lite fräsiga foton för att lägga upp i aktivitetsfältet på Steam.

Jag stressade definitivt inte genom spelet, så tror det kan bli svårt att få ihop 20 timmar om man ens försöker. Men har gärna fel!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Full pott av er, inte dåligt pinkat av ert betyg av spelet. Läste aldrig utan scrolla ner till betyget då jag inte vill bli spoilad då det redan
är köpt efter ha gått efter min egen smak. Såna här spel vet man redan att de kommer bli full poängare. Då Capcoms senaste 4 spel
har varit mästerliga

Medlem

Du är, som dina kollegor, en jävel på att skriva recensioner. Njuter mer av dina ord än jag nog bryr mig om själva spelet. Kalas, precis som vanligt!

Medlem
Skrivet av submariner:

Full pott av er, inte dåligt pinkat av ert betyg av spelet. Läste aldrig utan scrolla ner till betyget då jag inte vill bli spoilad då det redan
är köpt efter ha gått efter min egen smak. Såna här spel vet man redan att de kommer bli full poängare. Då Capcoms senaste 4 spel
har varit mästerliga

4 av 5 fick spelet i FZ™ betyg. Så inte fullpott riktigt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Efter att testat demot så tycker jag spelet känns föråldrat. Grafiken känns som för förra generationen och gameplay känns också lite föråldrat med väldigt tydligt utplacerade föremål, stela miljöer och skriptade event. Att det är skriptat och utplacerade föremål är inte fel men förväntar mig att det görs på ett sätt som gör att det känns mer naturligt.

Varför kan jag bara öppna just den lådan och inte alla andra lådor?
Varför måste jag ta skruvmejseln från nyckelknippan istället för de 10-tal skruvmejslar som hänger på väggen i garaget.

Hade förväntat mig en eller två nivåer högre kvalitet än vad det verkar vara.

Med det sagt så kan spelet säkert vara kul i alla fall men jag tror att för min del så skippar detta.

Resident Evil spelen har alltid varit "speliga".
Så vissa självklara logiska saker kan man inte göra.
Tänk för kunde man inte gå och skjuta samtidigt ens


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fragtjuv

Bra och informativ recension. Kul att det gick ett bra betyg.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent

Spelet ser riktigt bra ut. Ofta väldigt detaljrikt. Den där byn är en gotisk (mar)dröm. Resident Evil åker till Transylvanien, typ.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Är Resident Evil 7 och 8 läskigare än Outlast?

För min del var RE7 mycket läskigare än outlast
Outlast var jump scares och försökte bara skrämma dig hela tiden, vilket var otroligt tråkigt.

RE7 skräcken kom från miljön och ljudbilden, kändes som man var fast i en mardröm hela tiden.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Elgiganten säljer det för 499 kr, vilket är lite lockande. Men då är det leverans först efter helgen (om man inte vill betala en hundring extra för expressfrakt).

Edit: Valde NetOnNet i stället.

Det där är ju intressant. PS4 versionen går för 499 spänn och verkar gå att uppgradera till PS5-version utan extra kostnad.
Det är alltså billigare att köpa PS4 versionen och uppgradera än att köpa PS5-versionen, som är hundra spänn dyrare, direkt.
Tycker nog inte det är värt 100 spänn för att få PS5-loggan på fodralet

Redaktör
Ponny
Skrivet av AtlasBreaker:

Du är, som dina kollegor, en jävel på att skriva recensioner. Njuter mer av dina ord än jag nog bryr mig om själva spelet. Kalas, precis som vanligt!

Men! Hörrö. Taaack! Sådana lever man gott på.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Flower Knight:

Är Resident Evil 7 och 8 läskigare än Outlast?

Jag har en backlog-lucka att fylla, om man säger så. Men jag började faktiskt spela första Outlast en kväll för några år sedan. Sedan bestämde jag att "Nä, det har var inte rätt just nu"... Av någon anledning?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hur är skräcknivån den här gången? Vill gärna spela det men klarade inte ens av 7:ans demo =P

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tune:

Hur är skräcknivån den här gången? Vill gärna spela det men klarade inte ens av 7:ans demo =P

Överlag mildare, vill jag påstå. Det finns rejält nervpärsiga ögonblick, men inte så konstant tärande som särskilt inledningen av sjuan var. Pröva! Vad kan gå fel...?


signatur

En Bamseponny av folket

HSB
Avstängd
Skrivet av Flower Knight:

Jag har bara spelat del 5 och del 4 (i den ordningen). Gillade båda skarpt men det var ju över 10 år sedan.

Funderar på att köpa Village men jag blir så jädra stressad av skräckspel, haha. Tror spelet kan passa mig eftersom jag inte kommer märka om vissa grejer är återanvända.

Då ska du spela remaken av RE2, bland det bästa jag spelat. Tror du kan få det rätt så prisvärt nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Buster:

13! timmar?? Det var snålt... (JajagvetattRE2och3ärjättekorta)

Bra recension!

13 - 20 timmar typ är mer än lagom för ett skräckspel. Det är inget utdraget open world liksom (open world Resident Evil, urk!) Och vem hade orkat lira igenom ett 40 timmar långt RE om och om igen för att låsa upp nya vapen och prylar? 😄

Medlem

Jagar dom där vampyr damerna runt en i slottet?
Om dom gör det så är det ju tråkigt jag vill kunna rensa ett område för att kunna utforska och snoka reda på saker därför köpte jag inte re 2 remake då dom ändrade så mr x jagade en hela tiden i polis huset

Redaktör
Ponny
Skrivet av Vampir:

Jagar dom där vampyr damerna runt en i slottet?
Om dom gör det så är det ju tråkigt jag vill kunna rensa ett område för att kunna utforska och snoka reda på saker därför köpte jag inte re 2 remake då dom ändrade så mr x jagade en hela tiden i polis huset

Utan att spoila för mycket: jakt förekommer. Dock inte i samma mängd som Mr. X.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av androsynth:

13 - 20 timmar typ är mer än lagom för ett skräckspel. Det är inget utdraget open world liksom (open world Resident Evil, urk!) Och vem hade orkat lira igenom ett 40 timmar långt RE om och om igen för att låsa upp nya vapen och prylar? 😄

13-20-40... Typ som när Stefan skall räkna matte. Då röstar jag på 20 timmar då. Eller kan man kanske be om 23 timmar, då har man ju en timme att äta, sova och gå på toa också?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Emret:

Det där är ju intressant. PS4 versionen går för 499 spänn och verkar gå att uppgradera till PS5-version utan extra kostnad.
Det är alltså billigare att köpa PS4 versionen och uppgradera än att köpa PS5-versionen, som är hundra spänn dyrare, direkt.
Tycker nog inte det är värt 100 spänn för att få PS5-loggan på fodralet

Haha. Lite komiskt, nästan. Du får helt enkelt skriva ut en PS5-logga och klistra utanpå!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Karmak:

För min del var RE7 mycket läskigare än outlast
Outlast var jump scares och försökte bara skrämma dig hela tiden, vilket var otroligt tråkigt.

RE7 skräcken kom från miljön och ljudbilden, kändes som man var fast i en mardröm hela tiden.

Jag tycker början av RE7 är läskigare, men sen tappar det spelet rejält i skräck. Tycker inte de håller ihop stämningen de bygger upp i början speciellt bra i andra halvan. Då tycker jag Outlast är mer jämnt över hela spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vilket mästerverk till recension! Satans!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Rockefellerz:

Vilket mästerverk till recension! Satans!

Din kommentar var det inte heller något fel på. Tack! <3


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För mig slutade Resident Evil-serien med femman. Sjuan och åttan må vara bra som egna spel men jag är helt enkelt inte alls intresserad av ett RE ur förstapersonsperspektiv.

Medlem

Jag köpte paketet på Steam med både 7:an och 8:an. Installerar nu.

Funderar på att spela 8:an före 7:an just för att det verkar lite mindre läskigt och för att jag är sugen efter demot eller är det bättre att köra dem i ordning? (Förstår att 7:ans story givetvis blir lite spoilad).

Ska slita tjata nu

Medlem

Har lirat en timme och kan enkelt säga er att det är i samma stuk som 7an var. Skrämsel faktorn är där om inte värre än vad
7an var. Sen att det finns lite mer ammo behövs då varulvarna kräver fler skott än vad monsterna gjorde i 7an. Så action är det verkligen inte utan survival horror i sin klass. Spel som Outlast är ju skit ju då det bara går att springa och gömma sig då man varken kan slå tbx eller skjuta vilket är för mig totalt värdelöst. Resident Evil 7 och nu 8an är på en annan nivå. Lätt köp säger jag bara

Medlem

Ledsen om det varit uppe tidigare men hittade inte . . .

Om jag köper PS4 versionen av Resident Evil Village - kan jag då gratis uppgradera det till PS5 versionen direkt ?
Beställde PS5 versionen för några månader sen hos Elgiganten och dom skickar ut den idag . . . . min lokala butik har bara spelet till PS4 därav min fråga

Väldigt tacksam om nån vet säkert hur det fungerar

Är sååå sugen att spela det i helgen på PS5

Skriv svar