Microsoft: Vi har aldrig gått plus på Xbox-konsolerna

Robot
Microsoft: Vi har aldrig gått plus på Xbox-konsolerna

Bekräftar att det är spel och kringtjänster som drar in degen.

#apple, #epic-games, #microsoft, #nintendo, #playstation, #switch, #xbox


Medlem

Jag gör också förlust på mina hårdvaruaffärer.

Medlem
Skrivet av snubben:

Jag gör också förlust på mina hårdvaruaffärer.

Och mjukvaran... *en mal kryper över plånboken*

Medlem

Trodde detta bara gällde vid början av generationen, men de kanske menar att förlusten i början ändå inte räddas av att de tjänar på konsolen längre fram, då går de alltså fortfarande med förlust totalt sätt.

Jag som är intresserad av hårdvara och specifikationer tycker såklart att det är tråkigt att Nintendo inte gör som konkurrenterna.

Störst förlust bör väl Sony göra just nu med PS5 digital?
Nyfiken på hur stor förlust Microsoft gör med Series S, man har ju sparat in rätt mycket på specifikationerna på hårdvaran där, de lär också tjäna mycket pengar på expansion av lagringen där, det är ju hutlöst dyrt om man jämför med andra SSD enheter.

Medlem

Som Sony alltså. Inte så förvånande.

Ambassadör
Xbox

Inga överraskningar där inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Ja, detta var ju inget nytt. Ändå är det alltid människor som gnäller över att konsolerna är för dyra.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Trodde detta bara gällde vid början av generationen, men de kanske menar att förlusten i början ändå inte räddas av att de tjänar på konsolen längre fram, då går de alltså fortfarande med förlust totalt sätt.

Jag som är intresserad av hårdvara och specifikationer tycker såklart att det är tråkigt att Nintendo inte gör som konkurrenterna.

Störst förlust bör väl Sony göra just nu med PS5 digital?
Nyfiken på hur stor förlust Microsoft gör med Series S, man har ju sparat in rätt mycket på specifikationerna på hårdvaran där, de lär också tjäna mycket pengar på expansion av lagringen där, det är ju hutlöst dyrt om man jämför med andra SSD enheter.

Mja, den är ju inte hutlöst dyr om man jämfört med andra PCIe Gen 4 NVMe SSDer i samma storleksklass och samma prestanda.

En gen 4 pci-e firecuda på 1TB t ex ligger på 2190kr i nuläget. Visst det är dyrt i förhållande till vad en Series S kostar i grundläget, men den ligger lite drygt på samma nivå som en M.2 gör till en PC med sina 2490kr.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

It's not a lake, it's an ocean

Det alla redan visste. De drar in pengar på allt annat. Skulle tro att det är ganska goda marginaler på handkontroller också, som det ju säljs en hel del av under en generation.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns som MS har råd o ta den smällen med tanke på hur mkt mynt de tjänar på en hel hög med diverse saker som .. det här.. vad heter det nu.. windows ja och en massa annat.
En o annan 50 öring blir det i månaden för dem helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Som Sony alltså. Inte så förvånande.

Ps4 gick med vinst efter mindre än ett år så ditt uttalande är väl rätt felaktigt?

Jaha det är du, freeman89. Fortsätt med ditt Sony bad Microsoft good. Du gör det så bra.

Medlem

Känt sedan länge.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ps4 gick med vinst efter mindre än ett år så ditt uttalande är väl rätt felaktigt?

Jaha det är du, freeman89. Fortsätt med ditt Sony bad Microsoft good. Du gör det så bra.

Det vi snackar om här är väl hurvida man går på vinst igenom försäljning av själva konsollerna - eller om man går på vinst igenom (i huvudsak) royalties ifrån spelförsäljning.

Vet att iaf sen PS2/Xbox men säkert tidigare också så har pengarna som dras in på försäljningen av konsoller varit i princip obetydlig eller kanske oftast har man gått direkt back...

Men tyck inte synd om dom, eftersom att anledningen är att även om dom tänkt om så dom tjänar retailpriset gånger 2 på varje konsollköp så hade dom intäkterna snabbt ändå bara skulle innebära en bråkdel av intäkterna från spel royalties.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det vi snackar om här är väl hurvida man går på vinst igenom försäljning av själva konsollerna - eller om man går på vinst igenom (i huvudsak) royalties ifrån spelförsäljning.

www.polygon.com/platform/amp/2014/5/23/5744344/ps4-already-pr...

Medlem

Inte ovanligt att Nintendo går med vinst per konsol för Switch, dom har ju en historia av att göra konsoler som säljes med vinst istället för förlust som för Sony och Microsoft.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Funderar lite på vad relevansen för Epic/Apple rättegången är i detta. Kan se set som argument för båda sidor.

Antingen kan Apple visa på att det är helhelten i ett ekosystem som måste tas i beaktande, och för att få till en helhet måste man kontrollera alla delar av ekosystemet som Microsoft och Sony gör.

Eller så är detta ett argument för Epics sida, att det är ok för Microsoft och Sony att kontrollera mjukvaruförsäljningen genom sina stores för att de går back på hårdvaran, men i Apples fall gäller inte det då de (förmodlingen?) gör rätt bra vinst på hårdvaran också.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det alla redan visste. De drar in pengar på allt annat. Skulle tro att det är ganska goda marginaler på handkontroller också, som det ju säljs en hel del av under en generation.

Japp en handkontroll går ju loss på 600kr? Ms har använt mer eller mindre samma design sedan xbox 360. En handkontroll kostar troligtvis under 10kr att producera så all R&D är nog betald sedan länge..

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mja, den är ju inte hutlöst dyr om man jämfört med andra PCIe Gen 4 NVMe SSDer i samma storleksklass och samma prestanda.

En gen 4 pci-e firecuda på 1TB t ex ligger på 2190kr i nuläget. Visst det är dyrt i förhållande till vad en Series S kostar i grundläget, men den ligger lite drygt på samma nivå som en M.2 gör till en PC med sina 2490kr.

Jämför du hastigheten istället för gränssnittet så är du nere i typ 1400Kr, tror inte att gen 4 gör någon större skillnad emot gen 3 när överföringshastigheten är densamma.
Firecuda har typ dubbla hastigheten emot Xbox lösning.

Sen är det också dumt med Series S när man ändå får betala mellanskillnaden upp till Series X när storleken på lagringen med stor sannolikhet kommer bli besvärlig framöver.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Japp en handkontroll går ju loss på 600kr? Ms har använt mer eller mindre samma design sedan xbox 360. En handkontroll kostar troligtvis under 10kr att producera så all R&D är nog betald sedan länge..

Ja tillbehör drar de nog in mycket på, Nintendo säljer ju papper som man ska vika och lägga sina joycons i för flera hundra. Till de första Xbox 360 minns jag att man fick köpa ett tillbehör om man ville ha Wifi.
Samtidigt så kan man använda sina one kontroller på series även för series spel, så de går nog miste om en hel del handkontrolls försäljningar där. Microsoft drar nog in det mesta på spel och tjänster.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Ja tillbehör drar de nog in mycket på, Nintendo säljer ju papper som man ska vika och lägga sina joycons i för flera hundra. Till de första Xbox 360 minns jag att man fick köpa ett tillbehör om man ville ha Wifi.
Samtidigt så kan man använda sina one kontroller på series även för series spel, så de går nog miste om en hel del handkontrolls försäljningar där. Microsoft drar nog in det mesta på spel och tjänster.

MS har kört en del fula tag. Svindyra hårddiskar med egengjorda anslutningar, specialgjorda minneskort till 360:n, m.m. För att inte tala om Nintendo: när Wii var ny hade den klart lägre prislapp än 360 och PS3, men det var en konsol med en halv handkontroll (man fick köpa Nunchuk separat). Så med två kompletta handkontroller, vilket man gärna ville ha i Wii Sports, var priset inte särskilt lågt längre. Och Switch ska vi inte tala om: en joycon (som inte är nån bra kontroll) + fästplatta kostar ju över 1 000 spänn. Helt rubbat. Måste säga att Sony framstår som bäst på den fronten, mer öppenhet (man har kunnat byta hdd/ssd) och inte fullt så svindyra tillbehör (kamera, PSVR, m.m.)


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av baxtex:

Japp en handkontroll går ju loss på 600kr? Ms har använt mer eller mindre samma design sedan xbox 360. En handkontroll kostar troligtvis under 10kr att producera så all R&D är nog betald sedan länge..

De lade ned enorma summor på R&D för Xbox One-kontrollen, tror det var 500 miljoner kr eller något sådant. Men jag har svårt att tro att det lagts särskilt många dollar på Series-kontrollen, den är ju i stort sett identisk. Såvida de inte utforskade flera alternativ som de sedan dumpade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De lade ned enorma summor på R&D för Xbox One-kontrollen, tror det var 500 miljoner kr eller något sådant. Men jag har svårt att tro att det lagts särskilt många dollar på Series-kontrollen, den är ju i stort sett identisk. Såvida de inte utforskade flera alternativ som de sedan dumpade.

Ja, det uppmärksammade väl mer förbättringarna förut, tror det var när Xbox one släpptes som dem highlightade att det var x antal förbättringar.

Undra hur mycket Nintendo lägger på deras handkontroller, de brukar ju inte vara så ergonomiska direkt.
Upplever att fram till och med Gamecube så försökte man väldigt mycket, styrspakstillbehöret till Wii var väl rätt okey med, men annars så sitter de inte så bra.
Vet dock inte hur bra Nintendo Pro controller är utformad.

De första sakerna jag reagerade på att tillbehören vart dyra var Playstation 1 minneskort, N64 handkontroller(man ville ju spela Mario kart och Goldeneye med sina kompisar)och sen tror jag att minnesexpansionen till N64 kändes dyr också.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

MS har kört en del fula tag. Svindyra hårddiskar med egengjorda anslutningar, specialgjorda minneskort till 360:n, m.m. För att inte tala om Nintendo: när Wii var ny hade den klart lägre prislapp än 360 och PS3, men det var en konsol med en halv handkontroll (man fick köpa Nunchuk separat). Så med två kompletta handkontroller, vilket man gärna ville ha i Wii Sports, var priset inte särskilt lågt längre. Och Switch ska vi inte tala om: en joycon (som inte är nån bra kontroll) + fästplatta kostar ju över 1 000 spänn. Helt rubbat. Måste säga att Sony framstår som bäst på den fronten, mer öppenhet (man har kunnat byta hdd/ssd) och inte fullt så svindyra tillbehör (kamera, PSVR, m.m.)

Minneskort har väl alltid varit special fram till Wii där de tillät vanliga SD kort och slutet av xbox 360 när de fixade så man kunde spara på USB lagring. Sony körde även något eget till sina telefoner och bärbara konsoler har för mig det inte var vanliga varianter av SD kort i alla fall. Nu får vi se hur det blir med "minneskorten" till series men som jag förstått så är de inte mycket dyrare än motsvarande prestanda på vanlig m.2 ssd.

Nintendo är i en egen liga med sina priser, vet att jag köpte en "pro" handkontroll till min Wii u kostade 900kr och den hade inte ens analoga avtryckare... Fattar inte hur de kan släppa en konsol 2013 som inte har analoga avtryckare på handkontrollen.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Minneskort har väl alltid varit special fram till Wii där de tillät vanliga SD kort och slutet av xbox 360 när de fixade så man kunde spara på USB lagring. Sony körde även något eget till sina telefoner och bärbara konsoler har för mig det inte var vanliga varianter av SD kort i alla fall. Nu får vi se hur det blir med "minneskorten" till series men som jag förstått så är de inte mycket dyrare än motsvarande prestanda på vanlig m.2 ssd.

Jo, det är mycket dyrare, som sagt.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Minneskort har väl alltid varit special fram till Wii där de tillät vanliga SD kort och slutet av xbox 360 när de fixade så man kunde spara på USB lagring. Sony körde även något eget till sina telefoner och bärbara konsoler har för mig det inte var vanliga varianter av SD kort i alla fall. Nu får vi se hur det blir med "minneskorten" till series men som jag förstått så är de inte mycket dyrare än motsvarande prestanda på vanlig m.2 ssd.

Nintendo är i en egen liga med sina priser, vet att jag köpte en "pro" handkontroll till min Wii u kostade 900kr och den hade inte ens analoga avtryckare... Fattar inte hur de kan släppa en konsol 2013 som inte har analoga avtryckare på handkontrollen.

Kanske det. Men även på Xbox One var det nån speciallösning så att man inte bara kunde byta disk. Series-minneskorten är ju också någon speciallösning (jag vet inte om de presterar extraordinärt, det är möjligt). Jag har lite svårt för sånt, att behöva krångla eller betala mer utan att få nåt mervärde för pengarna. Jag fattar förstås att de vill tjäna en hacka, men de bör samtidigt ge nåt för de extra pengarna.


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Undra hur mycket Nintendo lägger på deras handkontroller, de brukar ju inte vara så ergonomiska direkt.
Upplever att fram till och med Gamecube så försökte man väldigt mycket, styrspakstillbehöret till Wii var väl rätt okey med, men annars så sitter de inte så bra.
Vet dock inte hur bra Nintendo Pro controller är utformad.

Jag är inte heller ett fan av Nintendos kontroller. Gamecubekontrollen är både skön och cool (men passar väldigt illa för vissa genrer, som racing). Pro Controller till Wii U är helt OK, om än för lätt (och med konstig placering på styrspakarna). Nintendo Switch Pro Controller har jag inte spelat med än, den ligger kvar i kartongen här hemma tills jag köper en Switch. Har dock klämt och känt på den och den känns solid och skön. Kommer dock aldrig gilla triggers som saknar djup. Tycker fortfarande Xbox har den bästa handkontrollen överlag (får se om det håller när jag väl lagt labbarna på en DualSense).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske det. Men även på Xbox One var det nån speciallösning så att man inte bara kunde byta disk. Series-minneskorten är ju också någon speciallösning (jag vet inte om de presterar extraordinärt, det är möjligt). Jag har lite svårt för sånt, att behöva krångla eller betala mer utan att få nåt mervärde för pengarna. Jag fattar förstås att de vill tjäna en hacka, men de bör samtidigt ge nåt för de extra pengarna.

Ja, att lägga ut runt 2500 kr bara för att kunna få plats med fler next-gen-spel är surt och tar emot något enormt. Det är nästan en halv Xbox Series X, det. I mina ögon finns det inget tråkigare utgiftsområde än just lagring.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske det. Men även på Xbox One var det nån speciallösning så att man inte bara kunde byta disk. Series-minneskorten är ju också någon speciallösning (jag vet inte om de presterar extraordinärt, det är möjligt). Jag har lite svårt för sånt, att behöva krångla eller betala mer utan att få nåt mervärde för pengarna. Jag fattar förstås att de vill tjäna en hacka, men de bör samtidigt ge nåt för de extra pengarna.

På xbox one kunde man spela spelen från externa lagringsenheter bara de var över 200GB och anslutna med usb3.0. Men visst byta interna är enklar på ps4 och det är ju en fördel för de som gör sånt.
Series minneskorten går på 2500kr men det är ju en ganska snabb ssd. Har också för dålig koll på vad den motsvarar men tror inte de m. 2 ssd 1TB man köper för 1200kr är uppe i den prestandan.
Jag hade föredragit att de hade en m. 2 plats där man kunde stoppa i en egen vi får se hur det ser ut med kompatibilitet när ps5ans aktiveras. Men så länge de håller minneskorten till rimliga nivåer spelar det ingen roll för mig. Än så länge har jag inget behov.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, det är mycket dyrare, som sagt.

Okej vad kostar en ssd man kan köpa som har samma prestanda? Länka gärna Vill veta hur mycket dyrare. Är det 15% eller pratar vi 60%?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Okej vad kostar en ssd man kan köpa som har samma prestanda? Länka gärna Vill veta hur mycket dyrare. Är det 15% eller pratar vi 60%?

WD Black SN750 NVMe SSD M.2 1TB kostar 1340:- på Inet, den har 3430MB/s i överföringshastighet, jämfört med Series S/X 2500MB/s.
Series S/X ska enligt Microsoft tekniker prestera garanterat 2000MB/S, antar att de menar under längre tid och belastning, antar att WD black borde klara av det med.

Så typ halva priset?

Prisjakt

12
Skriv svar