Blev nyss väldigt upprörd på Ubisoft

Medlem
Blev nyss väldigt upprörd på Ubisoft

Edit: med tanke på svaren som kommer här i tråden så verkar det vara många som inte vet hur speldelning på Xbox fungerar och varför det är surt att Ubisoft gjort som dom har gjort. Så jag klistrar in ett senare svar från mig här uppe där jag försöker förklara

Citat:

Om jag köper ett spel eller en subscription så kan alla andra som loggar in på min "hemma xbox" komma åt och spela det jag har köpt.
Och det fungerar utmärkt med alla spel och DLC som inte kräver ett ubisoft konto.
Så damen kan spela samtliga spel som jag har köpt fast hon loggar in som sig själv tack vare denna feature, även spel från Ubisoft.
Men Ubisoft har nu valt att deras DLC ska kopplas specifikt till det MS konto som köpt det.
Innan ubisoft kontot, t.ex. under AC: Odyssey så kunde hon spela både spel och DLC på sitt konto.

Vi med xbox kanske bara varit bortskämda med denna funktion. men vi har haft den, och nu har Ubisoft gjort den sämre.

Jag fick precis lära mig något den "hårda" vägen, Season Pass från Ubisoft blir nu knytna till ditt Ubisoft konto.

Hemma har jag två xboxar, jag köper subscriptions och spel på mitt MS konto, sen kan damen spela de spel som finns där, fast på sitt egna MS konto.
Det enda som krävs är att hon antingen loggar in mitt MS konto först och sedan switchar till sin profil, eller sätter sig på "hennes" xbox som egentligen är min "Hemma Xbox".

Detta har fungerat klockrent, både på köpte spel och DLC från olika utgivare.

Men sen Ubisoft började med att tvinga på sitt Ubisoft Connect för att kunna spela så fungerar allt som tidigare gällande grundspelet.
Men nu kan endast det Ubisoft-konto som är kopplat det MS konto som köpte spelet komma åt Season Pass content.

Jag och damen har ju då ett varsitt MS konto och ett varsitt Ubisoft konto, hennes Ubisoft konto är då kopplat henns MS konto, och hennes MS konto har ju inte köpt Season Pass.

Så Ubisoft tycker nu att alla som vill spela Season Pass på sitt egna konto ska köpa sitt egna Season Pass, något som kommer gå bort helt.
Jag tänker ju inte först köpa grundspelet och sedan två season passes på det.

Så, nu har jag skrivit av mig och kommer vägra Season Pass/DLC från Ubisoft.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Inaktiv

Jag försöker inte dryga mig men känns för mig i varje fall självklart att om det är två skilda konton att det krävs två köp.

Eller missar jag något? Som sagt försöker inte vara dryg så kan vara att jag missuppfattat.

Medlem

Det är rätt logiskt att med två skilda konton behöva varsitt köp av dlc, season pass, cosmetics etc.

Jag förstår inte riktigt problemet.
Det är väl självklart att du inte kan dela innehåll över olika konton?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Klart du inte kan utnyttja två användare på en prenumeration. Inga konstigheter.

Medlem
Skrivet av Piraten88:

Det är rätt logiskt att med två skilda konton behöva varsitt köp av dlc, season pass, cosmetics etc.

Skrivet av hannes.theorell:

Jag förstår inte riktigt problemet.
Det är väl självklart att du inte kan dela innehåll över olika konton?

Jag har kört samma ”knep” för familjedelning med min bror som bor borta i staterna och har alltid funkat med dlc’s och så. Det är en etablerad ”feature” som finns både på Xbox och Playstation, dock avsedd för folk som delar hushåll förstås. Men att Ubisoft går in och spärrar så här är något nytt

Edit: vill tillägga att även saker som Game Pass, Live Gold och EA Access delas via denna vägen

Inaktiv
Skrivet av Nocternity:

Jag har kört samma ”knep” för familjedelning med min bror som bor borta i staterna och har alltid funkat med dlc’s och så. Det är en etablerad ”feature” som finns både på Xbox och Playstation, dock avsedd för folk som delar hushåll förstås. Men att Ubisoft går in och spärrar så här är något nytt

Men fortfarande inget konstigt med det. Kul om man lyckats kringgå systemet men inte så att man blir förvånad över att de stänger den dörren.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Men fortfarande inget konstigt med det. Kul om man lyckats kringgå systemet men inte så att man blir förvånad över att de stänger den dörren.

Det är konstigt i den bemärkelse att det är första gången det i så fall skett under dom 7-8 år det varit möjligt att göra så här (från Xbone och PS4, vet inte om det var möjligt att familjedela på tidigare konsoler)

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag försöker inte dryga mig men känns för mig i varje fall självklart att om det är två skilda konton att det krävs två köp.

Eller missar jag något? Som sagt försöker inte vara dryg så kan vara att jag missuppfattat.

Skrivet av Piraten88:

Det är rätt logiskt att med två skilda konton behöva varsitt köp av dlc, season pass, cosmetics etc.

Skrivet av hannes.theorell:

Jag förstår inte riktigt problemet.
Det är väl självklart att du inte kan dela innehåll över olika konton?

Skrivet av Lolflakes:

Klart du inte kan utnyttja två användare på en prenumeration. Inga konstigheter.

Ni kanske inte har ett xbox med detta är inget "knep" utan en feature
Om jag köper ett spel eller en subscription så kan alla andra som loggar in på min "hemma xbox" komma åt och spela det jag har köpt.
Och det fungerar utmärkt med alla spel och DLC som inte kräver ett ubisoft konto.
Så damen kan spela samtliga spel som jag har köpt fast hon loggar in som sig själv tack vare denna feature, även spel från Ubisoft.
Men Ubisoft har nu valt att deras DLC ska kopplas specifikt till det MS konto som köpt det.
Innan ubisoft kontot, t.ex. under AC: Odyssey så kunde hon spela både spel och DLC på sitt konto.

Vi med xbox kanske bara varit bortskämda med denna funktion. men vi har haft den, och nu har Ubisoft gjort den sämre.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Gnällkuk

Dagens i-landsproblem. Nä, nu måste jag använda ett annat konto i familjen på vissa titlar! *avgrundsvrål*


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av Issue:

Ni kanske inte har ett xbox med detta är inget "knep" utan en feature
Om jag köper ett spel eller en subscription så kan alla andra som loggar in på min "hemma xbox" komma åt och spela det jag har köpt.
Och det fungerar utmärkt med alla spel och DLC som inte kräver ett ubisoft konto.
Så damen kan spela samtliga spel som jag har köpt fast hon loggar in som sig själv tack vare denna feature, även spel från Ubisoft.
Men Ubisoft har nu valt att deras DLC ska kopplas specifikt till det MS konto som köpt det.
Innan ubisoft kontot, t.ex. under AC: Odyssey så kunde hon spela både spel och DLC på sitt konto.

Vi med xbox kanske bara varit bortskämda med denna funktion. men vi har haft den, och nu har Ubisoft gjort den sämre.

Okej då förstår jag! Nej spelar inte xbox och ensam i hushållet med att spela. Klart om det fungerat innan så förstår jag att det suger om det stängt den funktionen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dagens i-landsproblem. Nä, nu måste jag använda ett annat konto i familjen på vissa titlar! *avgrundsvrål*

lite surt för damen att efter 60h speltid behöve spela om det på mitt konto för att sedan komma till nytt content... visst, svältande barn i afrika har det värre men för det måste man väl få skriva av sig lite?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Ni kanske inte har ett xbox med detta är inget "knep" utan en feature
Om jag köper ett spel eller en subscription så kan alla andra som loggar in på min "hemma xbox" komma åt och spela det jag har köpt.
Och det fungerar utmärkt med alla spel och DLC som inte kräver ett ubisoft konto.
Så damen kan spela samtliga spel som jag har köpt fast hon loggar in som sig själv tack vare denna feature, även spel från Ubisoft.
Men Ubisoft har nu valt att deras DLC ska kopplas specifikt till det MS konto som köpt det.
Innan ubisoft kontot, t.ex. under AC: Odyssey så kunde hon spela både spel och DLC på sitt konto.

Vi med xbox kanske bara varit bortskämda med denna funktion. men vi har haft den, och nu har Ubisoft gjort den sämre.

Det är Microsofts beslut att göra så. Då kan du inte kräva samma sak från Ubisoft bara för det.

Medlem

Kalla mig dum om ni vill, men jag förstår inte riktigt vad problemet är här faktiskt Jag trodde man var tvungen att köpa allt till varje konto oavsett hur många man har i hushållet?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Det är Microsofts beslut att göra så. Då kan du inte kräva samma sak från Ubisoft bara för det.

Sant. Har väl bara blivit för bortskämd så jag inte såg det så.
Men för vår del så det enda som kommer att hända är att vi antingen slutar köpa deras DLC eller börjar spela på samma konto i fortsättningen.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kalla mig dum om ni vill, men jag förstår inte riktigt vad problemet är här faktiskt Jag trodde man var tvungen att köpa allt till varje konto oavsett hur många man har i hushållet?

Inte med Xbox, har blivit bortskämda på så sätt.
Ingame prylar som kosmetika samt valuta har alltid varit knytet till sitt separata konto. Men spel och DLC har räckt med att en köpt, sen har de andra kunnat spela det


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Inte med Xbox, har blivit bortskämda på så sätt.
Ingame prylar som kosmetika samt valuta har alltid varit knytet till sitt separata konto. Men spel och DLC har räckt med att en köpt, sen har de andra kunnat spela det

Ja på samma Xbox men byter du enhet funkar det inte.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ja på samma Xbox men byter du enhet funkar det inte.

Vad menar du?

Jag har idag 2 xboxar. Den ena är satt till min hemma Xbox och kan damen logga in direkt med sitt konto för att komma åt allt.
Den som inte är min hemma Xbox måste damen först logga in mig för att sedan switcha till sitt konto och då kommer hon också åt allt


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Inaktiv

Ja det är tyvärr ubisoft som inte vill vara lika generösa som Microsoft och EA.

Medlem

Det är en bajskorv i soppan, men jag har vant mig att äta soppa utan bajskorv...

...och jag vill inte ha en basjkorv i soppan

Är väl självklart med bajskorv i soppan?

Logiskt med basjkorv i soppan!

Vad är problemet med basjkorv i soppan?

Klart du inte kan äta soppa utan bajskorv?

Basjkorv i soppan? Bah! Dagens i-landsproblem

Medlem
Skrivet av Issue:

Inte med Xbox, har blivit bortskämda på så sätt.
Ingame prylar som kosmetika samt valuta har alltid varit knytet till sitt separata konto. Men spel och DLC har räckt med att en köpt, sen har de andra kunnat spela det

Alright, men det är väl inte orimligt att man tvingas köpa dlc till var och en? Jag menar, det är lite förståeligt att de ändrat det då.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gnällkuk
Skrivet av Issue:

lite surt för damen att efter 60h speltid behöve spela om det på mitt konto för att sedan komma till nytt content... visst, svältande barn i afrika har det värre men för det måste man väl få skriva av sig lite?

Absolut, men att bli "väldigt upprörd" känns en smula överdrivet Trevlig helg!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, men att bli "väldigt upprörd" känns en smula överdrivet Trevlig helg!

Men du vet, skriva i affekt, då blir det så.
La tid på att felsöka och ominstallera och googla på varför nytt content inte blivit nedladdat.
Skapar ett ärende där supporten dels inte förstår vad jag menar och ber mig testa olika saker för att sedan i femte svaret komma på: ajuste, men det här är ju by design i alla deras nya spel.
Nu har jag gått tillbaka ett steg till att vara upprörd över försämringen de infört


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Alright, men det är väl inte orimligt att man tvingas köpa dlc till var och en? Jag menar, det är lite förståeligt att de ändrat det då.

Vet inte. Varför ska man göra skillnad på main game och DLC?
Jag tycker det är lika konstigt som att begära att alla som vill spela på Xbox ska köpa som egna skiva av NHL21, tänk då på man är en familj där tre vill spela spelet på samma Xbox, men alla behöver köpa en egen skiva.
Konsol har ju historiskt varit något man sätter i ett allrum eller vardagsrum och sen köper man ett spel till konsolen, oavsett vem som vill spela det.
Och det är fortfarande så, men inte för DLC, för Ubisoft.
Jag kanske bara överreagerar då det under flera års tid fungerat så att man köper spel och DLC till konsolen och alla i familjen kan spela det. Men nu vill Ubisoft att alla i familjen ska köpa dlc själva


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Vet inte. Varför ska man göra skillnad på main game och DLC?
Jag tycker det är lika konstigt som att begära att alla som vill spela på Xbox ska köpa som egna skiva av NHL21, tänk då på man är en familj där tre vill spela spelet på samma Xbox, men alla behöver köpa en egen skiva.
Konsol har ju historiskt varit något man sätter i ett allrum eller vardagsrum och sen köper man ett spel till konsolen, oavsett vem som vill spela det.
Och det är fortfarande så, men inte för DLC, för Ubisoft.
Jag kanske bara överreagerar då det under flera års tid fungerat så att man köper spel och DLC till konsolen och alla i familjen kan spela det. Men nu vill Ubisoft att alla i familjen ska köpa dlc själva

Det kan vara så att det är jag som inte riktigt hänger med här. Jag trodde du menade att ni kunde spela på vars en maskin samtidigt? (jag är trött, så om jag låter förvirrad så tja...då är jag nog det med)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det kan vara så att det är jag som inte riktigt hänger med här. Jag trodde du menade att ni kunde spela på vars en maskin samtidigt? (jag är trött, så om jag låter förvirrad så tja...då är jag nog det med)

Både och, ja, vi kan spela på varsin maskin samtidigt. Men även om vi bara delat på en och samma konsol så har dom fortfarande genomfört ändring så att den andra, tredje, fjärde personen behöver köpa sen egen DLC


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Ni kanske inte har ett xbox med detta är inget "knep" utan en feature
Om jag köper ett spel eller en subscription så kan alla andra som loggar in på min "hemma xbox" komma åt och spela det jag har köpt.
Och det fungerar utmärkt med alla spel och DLC som inte kräver ett ubisoft konto.
Så damen kan spela samtliga spel som jag har köpt fast hon loggar in som sig själv tack vare denna feature, även spel från Ubisoft.
Men Ubisoft har nu valt att deras DLC ska kopplas specifikt till det MS konto som köpt det.
Innan ubisoft kontot, t.ex. under AC: Odyssey så kunde hon spela både spel och DLC på sitt konto.

Vi med xbox kanske bara varit bortskämda med denna funktion. men vi har haft den, och nu har Ubisoft gjort den sämre.

Skrivet av Lolflakes:

Det är Microsofts beslut att göra så. Då kan du inte kräva samma sak från Ubisoft bara för det.

Detta summerar väl alltihopa. Microsoft vill nog säkert att du ska ha den möjligheten i största möjliga mån. Tex ta spelet sea of thieves där du kan spela 2 spelare samtidigt på endast en kopia.

I detta fallet lär hela "skulden" ligga på ubisoft som troligen inte har samma upplägg.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Detta summerar väl alltihopa. Microsoft vill nog säkert att du ska ha den möjligheten i största möjliga mån. Tex ta spelet sea of thieves där du kan spela 2 spelare samtidigt på endast en kopia.

I detta fallet lär hela "skulden" ligga på ubisoft som troligen inte har samma upplägg.

Mm. Har helt enkelt blivit bortskämd med hur det har fungerat förut


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ni kan väl öppna ett nytt gemensamt konto för de specifika spel ni båda vill spela så kan ni turas om. Om man nu inte kan vara inloggad på två konton samtidigt. Vet inte hur det funkar.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Issue:

Mm. Har helt enkelt blivit bortskämd med hur det har fungerat förut

Det här låter ju vansinnigt uselt. Från vilka spel gäller det, vet du det?


signatur

Jump in.

12
Skriv svar