3Dfx, P2... hårdvaran i din första speldator?

Medlem

atari och commodore var första, sen första pcn var väl 33mhz lr nåt såntdär


signatur

//monster

Medlem

Pentium 2 233mhz, riva TNT 2, 15" crt skärm

Red alert, half life, baldurs gate, quake 2 ojojoj så många bra Goa spel det fanns att lira

Medlem

Hade det inte så gott ställt i familjen, så fick nöja mig med en ärvd 286a tills Quake kom och jag äntligen fick en ny dator av mamma och pappa, en pentium 133,den höll länge och kommer inte ihåg vad som ersatte den.


signatur

IDKFA

Medlem

p3 på 500mhz o nått billigt nvidia kort men det fick in mig i counter strike iaf resten är historia

Medlem

Skaffade en Dell-dator runt 2005-2006 tror jag, hade bara spelkonsoler dessförinnan.

CPU: Pentium 4 650 3,4 GHz
GPU: ATI Radeon X800XT 256MB
RAM: 1 GB DDR1
HDD: 2st 160GB i raid 0

Spelade mest CS 1.6

Sen utökade jag till 2GB RAM (tyckte jag var skitball)
Och kastade in ett 9800GT 512MB

Men den enkärniga processorn hade mycket svårt att hantera nya titlar som Far cry 2, GTA IV och Mirrors Edge, vilket resulterade i många tårar under nätterna eftersom jag var helt snuspank.

Sen fick jag ett sommarjobb en sommar.. Tror det var 2009. Och då byggde jag min första dator för alla pengar med bl.a. en Phenom II X4 och 8GB DDR3... Använde mitt 9800GT fortfarande tills jag uppgraderade till Radeon HD6970, vilket för övrigt var trasigt och orsakade massa BSODs.. Men deprimerad som jag var tog det mig typ ett år innan jag orkade ta tag i det och fick det då utbytt mot ett HD 7870...

Sedan lirade jag sådär ett par år tills jag byggde datorn jag sitter på fortfarande.. Egentligen skulle jag bara byta ut stock-kylaren på Phenom-processorn och ge mig på överklockning, men råkade dra med hela CPUn och böja massa pinnar som resulterade i nya prylar Varit riktigt jävla nöjd sedan dess dock.. Är först de sista 2 åren man känner att man halkar efter.. Och budgeten för nya grejer är ihopsparad och allt.. Men det är ju inte så jävla lätt att få tag på nytt idag Tror jag inväntar AM5, DDR5 & PCIe 5 faktiskt hehe


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Commodore 64, sen kom en 3-86a, vet inte riktigt vad speccsen på den var. Efter det tror jag vi köpte en 400mghz med voodoo 2-kort, ajaj då var det kört!

Medlem

ZX Spectrum 48k var den första datorn jag spelade på, var min storebrors och året var 1988 (tror jag).

Efter det blev det en Amiga 500+, cannon fodder!

Min första PC kommer jag inte ihåg förutom att det var en Olivetti 486x2 med så pass liten HDD att jag kunde ha DOS, 1 spel, och 1 Mp3 på den.

Min första riktiga speldator hade givetvis en 3dfx Voodoo2!

Medlem

en Amiga 500 inget extra.

Som pc så var det en 486'a, osäker mhz eller RAM, ingen CD-rom eller ljudkort, det kom senare.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Minns inte så mycket mer än att det var en Intel Pentium MMX 166mhz. 16mb ram kanske.

Lyssnande så klart mycket på mIRCwar! https://www.youtube.com/watch?v=dfeOxboVYUg

Är du jag?? Precis som mig. Vi hade en sån där företags-dator man leasade/hyrde via företaget på den tiden.

166MMX klockad till 200mhz
Standard ljudkort
1.6 GB hårddisk

Mitt första 3D-kort blev Monster Voodoo 2 8mb som kostade hela 1.800kr om jag minns rätt.

Medlem

P3 500mhz
Riva tnt 2 och voodoo 2 3dfx

Det var tider det !

Frilansare
Medlem

Datorn jag började spela på köptes av mina föräldrar 1998.
Jag hoppas att specifikationerna finns sparade någonstans, för det hade varit roligt att veta vad som fanns i. Gissningsvis kostade den 10-15 tusen.
Need for Speed (4): Road Challenge, Svea Rike, Sim Park och ett indiespel som heter Meteor hör till det jag spelade mest på den.

Min första egna dator köpte jag i slutet av 2008:
Nvidia GTX 280
i7 Q9550
8GB 800Mhz DDR2 RAM
WD VelociRaptor 10000 rpm 300 (?) GB

Priset landade totalt, inklusive skärm och kringutrustning på nästan 24 tusen.
Det är mitt minst prisvärda datorköp hittills.

Medlem

Min första speldator var en Amiga 500 <3
Moonstone, Alien Breed, Pinball Dreams och Fantasies, Walker, etc etc vilka minnen <3
Första PCn var en Intel pentium 133mhz om jag inte minns helt fel.
Övrig hårdvara i den kommer jag tyvärr inte ihåg men jag kommer ihåg när vi satte i ett Voodoo-grafikkort i den och då kunde köra pc-porten av Resident Evil och Quake 2 med såå mycket snyggare grafik


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Intel 386DX.
Första 3d-kortet var 3dfx Voodoo 1 - det var helt sjukt!

Medlem

Min första speldator var 1983. Det stod mellan Atari och Commodore.

Det blev en Atari 600 XL med extraminne vilket gav totalt 64 K. Så här såg den ut:

Det hade lika gärna kunnat bli C64 men Atarin hade en festlig cartridge-slot och spel som pluggades in där laddade och var spelklara på en sekund. Dessutom fanns Pac Man på cartridge för Atarin och den såg lika bra ut som i arkadhallen. Så det avgjorde det hela.

Sen blev det en Amiga 500... och en till (efter att första hade förstörts av blixtnedslag när den var uppkopplad via modem 😁) och sedan en Amiga 1200.

Medlem

1. VIC 20 med bandare + Tac2 (joystick).

Medlem

Första datorn var en Spectravideo 328 med bandstation och en stjärnmejsel som alltid låg brevid bandstationen för lite tonhuvudsjusteringar =D

EDIT: Spel jag minns är The Goonies, Knightmare och Yie Ar Kung-Fu. Yie Ar Kung-Fu tog nog säkert 30+ minuter att läsa in. Om det funkade på första försöket. Haha

Snackar vi PC var det en Pentium 75Mhz med överdrivet mkt RAM. (Pappa köpte genom jobbet och han hade hört att mycket RAM var bra, så han tog i från knäna).

Medlem

Första datorn var en Commodore 64 med bandstation som jag fick någon gång i slutet på 80-talet. Har fortfarande mina bästa spelminnen därifrån.
Första PC:n kom runt 1990 och det var en 386DX-20 med 4MB RAM! Vilken best...
Den användes länge och väl därhemma och ersattes inte förrän pentium-tiden. Tror det var en Pentium 90 eller liknande i någon Compaq-dator.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

1986, mina föräldrar ville inte att jag skulle ha en speldator, för det vara bara "trams" så det blev en PC XT. 4.77 mhz. dubbla 5.25" diskstationer. MS DOS. 3.31 samt en matrisskivare som lät en del. Men det var ju framtiden. Jag kommer från en arbetarfamilj och jag vet far var helt förundrad när jag skrev ut någon lista till honom.

Men det fanns ju en del spel med, föräldrarnas oro var nog alla våldsamheter som sågs på Commodorespelen.
Jag spelade Stugan, Space Invaders, Centipede och King´s Quest. Kings´s Questspelen var nog anpassade till EGA-grafikens 16 (?) färger så min CGA-grafik med fyra färger såg lite skev ut.

Det tog ett par år innan mina kompisar hade PC-maskiner och vi kunde börja byta spel.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Min första speldator var 1983. Det stod mellan Atari och Commodore.

Det blev en Atari 600 XL med extraminne vilket gav totalt 64 K. Så här såg den ut:

Riktigt snygg dator!

Gillar den kombon av 70/80-talsdesign.

Snyggast 80-talsdator (men som jag inte själv hade på den tiden) tycker jag dock är Spectrum 128K eller Apple IIc.

Aka. Toastrack!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

https://i.imgur.com/rKskrRf.jpg

Riktigt snygg dator!

Gillar den kombon av 70/80-talsdesign.

Snyggast 80-talsdator (men som jag inte själv hade på den tiden) tycker jag dock är Spectrum 128K eller Apple IIc.

Aka. Toastrack!

https://i.pinimg.com/originals/9a/f2/01/9af2014f742f5fab3a220...

Spectrum var en spännande dator! Jag skaffade aldrig en själv men en kompis ägde en Spectrum som vi spelade på ibland, och så läste jag ofta om den i olika datortidningar på 80-talet. En väldigt unik maskin. Jag tyckte det var kul med alla snabbkommandon för BASIC-instruktioner.

Apropå instruktioner, en liten anekdot från den tiden... Förutom att spela på Atarin så lärde jag mig även att programmera på den. I början var det enbart BASIC men efter ett tag blev det även assembler. Det började med att jag skrev ett enkelt fotboll-managerspel. Det var ingen rörlig grafik utan allt visades bara som text och siffror på skärmen. I slutet av varje spelomgång så sorterades alla fotbollslag i ligan efter poäng och målskillnad, men BASIC på Atarin var inte särskild snabb så sorteringen tog över en halvminut villket gjorde att man satt och gäspade.

Jag hade läst att Atarin hade en 6502C-cpu (som även kallades SALLY) så då köpte jag en bok om 6502-assembler. Det fanns även ett enkelt assemblerprogram i boken som var skrivet i BASIC. Jag knackade in programmet för hand på Atarin och sparade det sedan på band. Sedan skrev jag om sorteringen i 6502-assembler på tre stycken A4-sidor för hand (det tog några timmar 😁) vilket jag sedan skrev in i assemblern och körde — det fungerade på första försöket och sorteringen i maskinkod tog mindre än 1 sekund. Så det var min allra första speloptimering. 😊

Skriv svar