Turen som jag hade för snart 15 år sedan. En berättelse om Wii.

Inaktiv
Turen som jag hade för snart 15 år sedan. En berättelse om Wii.

I år har det ju gått hela 15 år sedan Nintendos storsäljare Nintendo Wii släpptes. En konsol som fick människor att fäktas med sina Wii remotes för att träffa en golfboll.
Ja, det kom ju mycket mer än bara Wii Sports till Wii. Annars hade det inte blivit en lika stor succé.

2006 var ett år när det hände mycket för mig, ett år som egentligen var väldigt jobbigt för mig men mitt i allt så fanns det en sak jag var bestämd för. Jag skulle inte köpa Nintendos nästa konsol. Jag förstod inte hur de ens kunde överge klassiska handkontroller för något så dumt som Wii remotes. Men jag skulle ändra mig.

I december läste jag en tidning, vet dock inte vilken tidning det var men på de två sista sidorna stod det kort om gamla klassiska Nintendo spel.
Super Mario 64 och några fler spel hade de skrivit några rader per spel om.
Till en början förstod jag inte varför de skrev om det men det var ändå intressant att läsa, tills jag såg att alla dessa spelen var Virtual Console spel.

Jag visste inte alls vad Virtual Console var vid detta laget eftersom jag hade nobbat Wii totalt, men när jag förstod att det var digitala spel som man kunde ladda ner till Wii så började jag bli mer och mer intresserad av detta.
Det var som en dröm som blev verkligen, man kunde köpa spel från nästan alla Nintendos tidigare konsoler till en och samma konsol. Detta måste jag ha.

Inte lång tid senare åkte jag in till Karlstad och gick till Game för att se om de hade en Wii till mig och mycket riktigt fanns det en Wii, så jag köpte den och koder för att kunna ladda på med Wii points så att jag kunde börja ladda ner de spel som jag ville ha.

Många år senare så insåg jag vilken tur jag hade.
Det var på någon sida där vi diskuterade Wii och en person nämnde att hen hade förhandsbokat sin Wii men att det var slut så hen fick sin Wii först i mars 2007.
Själv var det i januari 2007 enligt min Wii shop som registrerade när jag hade laddat på med Wii points för första gången.

Jag gillade verkligen Wii och jag tycker än idag att det är synd att det inte längre går att köpa några fler spel via Wii Shop endast ladda ner spel som man redan äger.
När jag tänker på detta så finns det många spel som har gått förlorade för dem som inte redan köpt dessa spel. Spel som det inte går att få tag på någon annanstans. Jag tänker främst på Wii Ware spel.
Spel som släpptes endast digitalt till Wii och eftersom det inte går att köpa dessa spel fysiskt så kan man endast få tag på dessa spel om man hittar en Wii där dessa spel redan finns köpta. Men det är nog inte det lättaste att göra.

Nu när Nintendo Wii ändå blir 15 år så vore det ju ändå kul om dessa Wii Ware spel återsläpptes så att man kan ladda ner dem igen. Om inte på Wii, varför inte på någon annan konsol.
Man kan ju ändå hoppas att spelen inte är helt bortglömda.

Medlem

Har inte Wii U några wiiware-spel? Eller är det bara virtual console?

Annars håller jag med dig, trist när digitala butiker stänger så att det inte går att skaffa spelen igen, lagligt.

Inaktiv
Skrivet av PoiRan:

Har inte Wii U några wiiware-spel? Eller är det bara virtual console?

Annars håller jag med dig, trist när digitala butiker stänger så att det inte går att skaffa spelen igen, lagligt.

Du tänker nog på 3DS.
När Wii Shop och butiken på DSi stängdes ner så gick det fortfarande att köpa spel som tidigare hade släppts på DSi via sin 3DS. Men jag tror att även dessa spel har tagits bort.

På Wii U finns det Virtual Console spel men det är dessa spel som återsläpptes under Wii U’s tid.

1
Skriv svar