Sony stäms för att digitala spel endast kan köpas på Playstation Store

Robot
Sony stäms för att digitala spel endast kan köpas på Playstation Store

Speljätten anklagas för att ha ett monopol.

#Playstation-store


Medlem

Köpte själv en digital only ps5 i förhoppningen att koder kommer gå köpa på fler ställen så att det blir ungefär samma konkurrens på digitala spel som fysiska. Så hoppas detta går igenom för min gamble har inte funkat så bra än
Men men, hade jag förbokat en med skivläsare hade jag troligtvis fortfarande fått vänta på att ens få en, och med tiden kommer det finnas massor med billiga ps5spel på PS Store med.

Medlem

Precis som Epic vs Apple. Sony, Xbox, Nintendo etc har alla ett monopol gällande digitala produkter (tror inte Xbox har digitala koder hos vanliga butiker i Sverige, rätta mig gärna annars). Frågan bör väl snarare vara om de har "förtjänat" rätten att ha det.
Sony erbjuder ju fysiska spel i "vanliga" butiker världen över, det finns alltså ett alternativ att köpa spel där. Och för den som har köpt sig en Digital Edition av PS5 så får man nog helt enkelt skylla sig själv, även om det vore skönt och smidigt med samma utbud och priskonkurrens som fysiska spel.

Själv köpte jag en PS5 med skivläsare specifikt för att digitala spel är svindyra, och det går inte att sälja vidare eller bytlåna med vänner när jag har spelat klart. En Digital Edition kommer kosta så fruktansvärt mycket mer i längden.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Jag skulle vilja stämma GameStop (som finns på listan) för att vara sjuka i huvudet med sina extrema priser.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bloggade under gårdagen om Sonys höga priser gentemot fysiskt format. Sen verkar det som Microsofts inte är så mycket bättre dom heller, med undantag för deras gamepass-tjänst.

https://www.fz.se/forum/trad/444562-239-kr-i-merkostnad-for-r...

Skrivet av PGR1985:

Bloggade under gårdagen om Sonys höga priser gentemot fysiskt format. Sen verkar det som Microsofts inte är så mycket bättre dom heller, med undantag för deras gamepass-tjänst.

https://www.fz.se/forum/trad/444562-239-kr-i-merkostnad-for-r...

Nja när det kommer till digitala spel så kan man hitta dem väldigt billigt till Xbox på andra sidor. Kirrade till exempel nya Resident Evil för 476 kr digitalt nu sist.

Medlem

Hoppas det går igenom så nycklar kan säljas på fler ställen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Belfry:

Precis som Epic vs Apple. Sony, Xbox, Nintendo etc har alla ett monopol gällande digitala produkter (tror inte Xbox har digitala koder hos vanliga butiker i Sverige, rätta mig gärna annars).

Jo det finns att köpa lite var stans.

Själv undrar jag hur mycket mer den där snubben kommer få betala i rättegångskostnader mot om han bara hade bitit ihop och hade köpt spelen han ville ha till fullpris. Men.... Lycka till....... 😎

Medlem

Sony utnyttjar sina konsumenter stenhårt.

Medlem

Jag hoppas det inte går igenom. Det är ju inte olagligt att ha en monopol. Ingen är tvingad till att köpa sig en Ps4/5. De som bestämde sig köpa Ps5 Digital hade kunnat göra en snabb efterforskning och insett att det är bara PsStore som gäller när det kommee till att köpa spel.
Det är Sonys produkt, deras servrar, deras butik.
Lite som om jag skulle öppna en fysisk/digital butik som skulle bli extremt populär men att mina varor inte säljs på t.ex. Clas Ohlson, och så ska en nissa komma och stämma mig för att jag inte låter mina produkter säljas genom andra aktörer...

Medlem

Arbetare som gräver efter Tantal med en lön på mindre än 10 spänn dör varje månad för att vi ska kunna spela på en sprillans ny PlayStation 5 (även barn och gravida arbetare) och vi gnäller på höga priser? Aja nu ska inte jag vara sån men jag håller ju inte med om att Sony har dyra priser digitalt så jag har nog inget vettigt att tillägga denna debatt ändå 😆

Medlem
Skrivet av MiffedStingray0:

Nja när det kommer till digitala spel så kan man hitta dem väldigt billigt till Xbox på andra sidor. Kirrade till exempel nya Resident Evil för 476 kr digitalt nu sist.

Fan, vad gött att höra! Vi får hoppas det kommer liknande alternativ till Sonys konsol.

Medlem

Kan ändå tycka att det är skevt att en digital butik tar 39€ för ett äldre spel när du kan köpa ett fysiskt exemplar för under hundralappen plus en spottstyver för frakten.

Då har det tillverkats, fraktats och lagerhållits, där kostnaden för det sista antagligen är varför det säljs ut. Men likväl tycker jag att priserna på digitala spel inte sänks i tillräcklig utsträckning när de åldras.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas det inte går igenom. Det är ju inte olagligt att ha en monopol. Ingen är tvingad till att köpa sig en Ps4/5. De som bestämde sig köpa Ps5 Digital hade kunnat göra en snabb efterforskning och insett att det är bara PsStore som gäller när det kommee till att köpa spel.
Det är Sonys produkt, deras servrar, deras butik.
Lite som om jag skulle öppna en fysisk/digital butik som skulle bli extremt populär men att mina varor inte säljs på t.ex. Clas Ohlson, och så ska en nissa komma och stämma mig för att jag inte låter mina produkter säljas genom andra aktörer...

Härligt att det inte bara är korrupta politiker ämbetsmän som försvarar de här stackars förtagen i miljardklass när man försöker värna om konsumenterna, utan att även gemene man som inte har något att vinna på det också står upp till försvar.

Medlem

Kolla bara på Nintendo och deras prissättning. Ingen verkar bry sig om detta. Så Sony är nog inte värst då de brukar ha bra erbjudanden. Förstår inte varför Switch är så populär då det knappt finns några bra spel på konsolen. Har tyvärr en själv som bara samlar damm.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas det inte går igenom. Det är ju inte olagligt att ha en monopol. Ingen är tvingad till att köpa sig en Ps4/5. [...]

Ibland ÄR det olagligt med monopol, det händer att stater tar tag mot monopol när de blir för stora och skadiga för marknaden. Rockefellers Standard Oil i USA är ett av skolboksexemplen.

Men jag tror inte att Sonys Playstationbutik räknas som ett monopol. "Digitala playstationspel" tror jag inte ens räknas som en marknad i sammanhanget, det är aldeles för snävt. Skulle ALLA datorspel, digitalt och analogt, till ALLA plattformar endast tillåtas säljas av Sony i deras butiker till vilka priser och villkor de ställer, så KANSKE frågan om olagligt monopol tas upp.
Men då måste vi också komma över problemet att spel är lyxartiklar, och jag tvivlar att en marknad över en typ av lyxartikel behandlas lika allvarligt som marknader för exempelvis livsmedel, olja eller industriella råvaror, marknader där stater faktiskt tagit tag emot monopol som blivit för stora och börjat göra påtaglig skada.

Inaktiv

Monopol på sitt egna system? Hur tänkte han där?

Kan dock hålla med om att prissättningen är skev.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Härligt att det inte bara är korrupta politiker ämbetsmän som försvarar de här stackars förtagen i miljardklass när man försöker värna om konsumenterna, utan att även gemene man som inte har något att vinna på det också står upp till försvar.

Är Playstation's spel/affär en mänsklig rättighet?
Är Playstation på något sätt ett måste, eller en lyxvara?
Om du äger Playstation, varför stöttar du då Sonys verksamhet? Om du inte har Playstation, varför bryr du dig om hur de sköter sin verksamhet?

Det handlar inte om att värna konsumenterna, utan i detta fall konsumentens egna girighet om att få tillgång till en lyxvara för billigare peng.

Det är grej om det handlar om någon råvara eller ett viktigt behov, men så är inte fallet. Ingen lider utav att Sony inte säljer digitala koder eller spel utanför deras egna store.
Du som konsument kan skita i att köpa Playstation och använda Microsofts Xbox eller köra PC istället.
Men men, det är ju trendigt att ha högafflarna framme och hoppas att företagen som är framgångsrika ska helt plötsligt bli välgörenheter.

Skrivet av PGR1985:

Fan, vad gött att höra! Vi får hoppas det kommer liknande alternativ till Sonys konsol.

Håller tummarna för det jag med

Medlem

Helt frivilligt att köpa PS-spel, tycker man att det är för dyrt får man väl pyssla med något annat tills spelet efter något år hamnar på rea eller blir en del av PS Plus/Now (ja det är betaltjänster). Har man dessutom införskaffat den digitala varianten av PS5... ja vad ska jag säga? Jag har PS5 med optisk läsare men kommer troligtvis köpa det mesta digitalt då det är bekvämare och miljövänligare än att hålla på med plastfodral/skivor. Tycker jag att PS5 spelen är dyra? Ja absolut, men spel är inget jag behöver för att överleva dagen utan är något som jag införskaffar som en del av min hobby och för att få lite underhållning. Finns alldeles för många i-landsproblem därute....

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Ibland ÄR det olagligt med monopol, det händer att stater tar tag mot monopol när de blir för stora och skadiga för marknaden. Rockefellers Standard Oil i USA är ett av skolboksexemplen.

Men jag tror inte att Sonys Playstationbutik räknas som ett monopol. "Digitala playstationspel" tror jag inte ens räknas som en marknad i sammanhanget, det är aldeles för snävt. Skulle ALLA datorspel, digitalt och analogt, till ALLA plattformar endast tillåtas säljas av Sony i deras butiker till vilka priser och villkor de ställer, så KANSKE frågan om olagligt monopol tas upp.
Men då måste vi också komma över problemet att spel är lyxartiklar, och jag tvivlar att en marknad över en typ av lyxartikel behandlas lika allvarligt som marknader för exempelvis livsmedel, olja eller industriella råvaror, marknader där stater faktiskt tagit tag emot monopol som blivit för stora och börjat göra påtaglig skada.

Monopol i sig är inte olagligt. Det är som du säger dock att staten kan hoppa in ifall de anser att det är skadligt (t.ex. Systembolaget i Sverige). Men i det här fallet ser jag inte problemet. Du kan alltid köpa Ps5 med skivläsare, därmed är du inte låst till deras Online-affär.

Läser man stämningsansökan så ser man att bara 1 spel som man tagit upp som exempel är Sony-exklusivt. Och det spelet säljs för samma pris på 2 andra fysiska affärer, så det är en dålig jämförelse. Resten av spelen är multiplattform, därmed så hade denna konsument enkelt kunnat köpt en annan konsol eller spelat på PC om hen tycker att Sony fulspelar.

Du som konsument har ju alternativ att köpa vanliga Ps5 eller Digital Edition. Tycker man inte digital monopol så kan man alltid köpa vanliga Ps5 edition och köpa spelen fysiskt. Alternativt så köper man istället Xbox, eller skiter i konsoler helt och hållet.

Och innan någon börjar argumenteta om att vissa indie-spel är bara digitala, så tas det inte upp i stämningsansökan (iaf på de exemplarer där de jämförde priserna).

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas det inte går igenom. Det är ju inte olagligt att ha en monopol. Ingen är tvingad till att köpa sig en Ps4/5. De som bestämde sig köpa Ps5 Digital hade kunnat göra en snabb efterforskning och insett att det är bara PsStore som gäller när det kommee till att köpa spel.
Det är Sonys produkt, deras servrar, deras butik.
Lite som om jag skulle öppna en fysisk/digital butik som skulle bli extremt populär men att mina varor inte säljs på t.ex. Clas Ohlson, och så ska en nissa komma och stämma mig för att jag inte låter mina produkter säljas genom andra aktörer...

Fast du misstar dig på en liten detalj, det är inte enbart Sonys produkter, det är alla som vill sälja något till deras konsol öht.
Och med tanke på att dem är den största konsolen på marknaden just nu är det oerhört attraktivt för utvecklare att släppa sina spel där. Näst intill oundvikligt om du utvecklar mot konsoler och inte har en exklusiv deal med annan part.

Öppnar du en butik där du säljer julgranskulor du gjort själv och det blir en global succé får du såklart ha monopol på Shamanfox's julgranskulor. Men Clas Ohlsson får fortfarande sälja julpynt, inklusive julgranskulor.

Hade Sony alltid haft monopolet på digitala spel på sina konsoler hade jag varit mer okej med det. Då hade folk kunnat ignorera dem till en början likt många ignorerar Apple idag pga deras slutna system.
Men Sony har tagit sig till toppen genom en "schysst" marknadstrategi, och nu när dem är för stora för att ignorera slår dem över till monopol.

Ingen är tvingad att köpa en PS4/5, men som konsumenter tjänar vi inget på att stötta ett monopol.

Medlem

Köpte ps5 med optiskt läsare pga av att digitalt är så jävla dyrt. Kan boka biomutant för 499 på skiva men 649 digitalt.

Medlem

Vad konstigt. Kan svära på att man kan köpa spel digitalt på andra ställen. Ha ha!

Medlem
Skrivet av Hyrax:

Fast du misstar dig på en liten detalj, det är inte enbart Sonys produkter, det är alla som vill sälja något till deras konsol öht.
Och med tanke på att dem är den största konsolen på marknaden just nu är det oerhört attraktivt för utvecklare att släppa sina spel där. Näst intill oundvikligt om du utvecklar mot konsoler och inte har en exklusiv deal med annan part.

Öppnar du en butik där du säljer julgranskulor du gjort själv och det blir en global succé får du såklart ha monopol på Shamanfox's julgranskulor. Men Clas Ohlsson får fortfarande sälja julpynt, inklusive julgranskulor.

Hade Sony alltid haft monopolet på digitala spel på sina konsoler hade jag varit mer okej med det. Då hade folk kunnat ignorera dem till en början likt många ignorerar Apple idag pga deras slutna system.
Men Sony har tagit sig till toppen genom en "schysst" marknadstrategi, och nu när dem är för stora för att ignorera slår dem över till monopol.

Ingen är tvingad att köpa en PS4/5, men som konsumenter tjänar vi inget på att stötta ett monopol.

Tror det är du som blandar ihop detaljer och försöker göra en extrem vinkling här?

Folk som säljer spel genom Playstation Store väljer ändå själva priset de vill sälja produkterna för, inte Sony.

Om vi tar ditt julgransexempel så är det här mer korrekt jämförelse:

Jag kan skapa en egen julgran som blir extremt populär. Jag skapar 2 olika varianter; en som kan ha kulor från olika affärer, och en som är lite billigare, men den kan bara dekoreras med julpynt från min egna affär.
Ingen tvingar dig att köpa det ena eller andra. Gillar du smidigheten så kan du köpa billigare julgranen men vara fast vid att köpa julpyntet från mig, eller så köper du den andra och kan köpa pyntet från Clas Ohlsson.

Du säger att konsumenter så tjänar vi inget på att stötta monopol, det kan jag hålla med om. Men då köper man inte deras produkter. I detta fall har man gjort aktivt val och sen bestämmer man sig att försöka stämma för "skador", vilket jag inte håller med om. Ingen blir skadad utav hur Sony sköter sin verksamhet, då som sagt det är ingen rättighet och inte heller något som vi behöver (som t.ex. mat, färdmedel, boende etc).
Sony producerar lyxvaror, det är en hobby. Gillar man inte så går man vidare och tittar på andra tjänster.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Monopol i sig är inte olagligt. Det är som du säger dock att staten kan hoppa in ifall de anser att det är skadligt (t.ex. Systembolaget i Sverige). Men i det här fallet ser jag inte problemet. Du kan alltid köpa Ps5 med skivläsare, därmed är du inte låst till deras Online-affär.

Du blandar ihop statliga och privata monopol. Statliga kommer ju aldrig vara "olagliga", då det handlar om statligt kontrollerade verksamheter, som har helt andra krav på sig. Det finns också statligt kontrollerade och lagliga monopol som gynnar privata aktörer, så som patent-, mönsterskydd och upphovsrätt.

Däremot så finns det konkurrenslagar för att förhindra att det blir monopol och kartellbildning mellan privata bolag.

Det vore högst intressant om denna stämning lyckas, då något verkligen måste göras för att pressa ned de digitala spelkostnaderna till en sundare balans mellan fysiska och digitala spelsläpp. Just nu så tvingas man nästan köpa spelen fysiskt ändå för att de är så mycket billigare än de digitala (sic!)


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag hade båda versionerna av ps5 hemma vid releasen men valde att bara behålla den digitala versionen (hör och häpna^^).
Konkurrens på den digitala sidan hade ju varit kanon men man kan ju som sagt vänta på reorna som i princip kommer varje månad annars. Inte så många ps5-titlar där än sålänge dock.
Köpte enbart digitalt från mitten av förra generationen och framåt och tänker fortsätta.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror det är du som blandar ihop detaljer och försöker göra en extrem vinkling här?

Folk som säljer spel genom Playstation Store väljer ändå själva priset de vill sälja produkterna för, inte Sony.

Om vi tar ditt julgransexempel så är det här mer korrekt jämförelse:

Jag kan skapa en egen julgran som blir extremt populär. Jag skapar 2 olika varianter; en som kan ha kulor från olika affärer, och en som är lite billigare, men den kan bara dekoreras med julpynt från min egna affär.
Ingen tvingar dig att köpa det ena eller andra. Gillar du smidigheten så kan du köpa billigare julgranen men vara fast vid att köpa julpyntet från mig, eller så köper du den andra och kan köpa pyntet från Clas Ohlsson.

Du säger att konsumenter så tjänar vi inget på att stötta monopol, det kan jag hålla med om. Men då köper man inte deras produkter. I detta fall har man gjort aktivt val och sen bestämmer man sig att försöka stämma för "skador", vilket jag inte håller med om. Ingen blir skadad utav hur Sony sköter sin verksamhet, då som sagt det är ingen rättighet och inte heller något som vi behöver (som t.ex. mat, färdmedel, boende etc).
Sony producerar lyxvaror, det är en hobby. Gillar man inte så går man vidare och tittar på andra tjänster.

Kan hålla med om att din julgrans-jämförelse är bättre.
Problemet med att jämföra med julgranskulor är väl att dem alltid är i fysiskt, format, så dålig jämförelse från min sida.

Visst, Playstation erbjuder en variant med läsare så man kan sälja sin spel genom en väg dom inte reglerar, men att ta fram fysiska kopior är en väldigt mycket större och dyrare process så att såvida du inte är ett trippel-A företag är det knappt lönsamt.
Även om dom kan sätta sin egna priser på Playstations online-butik är dem helt låsta till eventuella avgifter och villkor dem har.
Man kan absolut argumentera för att Playstation gjort sig förtjänt av den här extra pengen då dom byggt och utvecklat allt runt omkring, men ingen hade tyckte det var schysst om Microsoft sa att allt som installeras på en Windows PC måste säljas genom dom såvida det inte är en fysisk CD/DVD/USB-installation.

Du har också rätt i att Playstation är en lyxprodukt som var och en får välja själva om man införskaffar eller inte och bör därav inte drabbas av monopol-regler som gäller för exempelvis el och vatten. Själv kommer jag "visa mitt missnöje" genom att skaffa den versionen med läsare om jag någonsin införskaffar ett Playstation 5, men i min mening är det ett steg i fel riktning.
Istället för att erbjuda service och priser som är bättre än konkurrenten, gör man det så pass krångligt för konkurrenten att dem aldrig har en ärlig chans.

Bara för att klargöra, jag tror inte den här stämningsansökan har någon vidare stabil grund, eller att den bör gå igenom.
Jag vill bara ha bra priser på mina spel och jag tror inte det här beslutet gynnar mig som konsument och spelutvecklare.

Medlem

Det ingår en hel hög med förra generationens bästa spel med PS Plus, vilket är det generösaste erbjudandet Sony gjort sedan starten. De satte dessutom ett väldigt rimligt pris på PS5 med skivläsare.

De som bara köper digitala spel är en del av problemet. Samma med lootlådor och ingame-valuta. Då har man ingen rätt att böla sen.

Köp inte PlayStation då om det inte passar.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

12
Skriv svar