Vi måste sluta behandla spel som mjölk med utgånget bäst-före-datum

Medlem

Ooh... Någon som minns Strife! Jag älskade det spelet. Körde väl en variant av Doom-motorn? Det var ett av de första spelen, iaf FPS, där inte alla gubbar som gick runt var fientligt inställda.

För övrigt så har jag mer problem med föråldrad spelmekanik än grafik, vilket du ju också nämner. Det är svårt att förlika sig med save points och bedrövliga inventories.

Sedan är ju en hel del spel man nötte i timmar förr egentligen inte så bra, men man nöjde sig med mindre.

Medlem

Jag har tappat räkningen på hur många spel, filmer och cd jag köpt "i ny version".
Nyss låg Steam nere för mig. Det kändes lite obehagligt, men nu fungerar det igen.


signatur

autograph

Inaktiv

Riktigt bra spel, blir alltid återkommande i min dator, vettefan hur många gånger warcraft 2 blivit installerad, och tillochmed Myst, sen alla tidiga unreal/urealtournament.

Medlem

Är det inte lite en tidsanda också att inte konsumera gammal media? Vi som är uppvuxna under TV-monopolets dagar blev upplärda av SVT att repriser är bättre än nytt material, och tjeckisk dockteater är bättre än amerikansk tecknad film. Nu när vi är emanciperade och kan välja själva så undviker iaf jag både repriser och dockteater. Utbudet är så enormt att man inte har tid att köra repriser på gammal skåpmat, utan får fokusera på att försöka hänga med i veckans släpp, och det gäller all media.

Medlem

If you know this place, your childhood was awesome!
https://9gag.com/gag/av51WMq

DM map, Q2dm1:
https://img-comment-fun.9cache.com/media/a49qR5d/aVl5g1bW_700...


signatur

autograph

Medlem

Problemet med gamla spel är ofta, för mig, kontrollerns.
Super Mario Bros 1 har knöliga kontroller.
Gamla strategispel ofta likaså.
Heroes 1-3 där man måste ha en hjälte som leker UPS och springer till olika dwellingsflr att köpa trupper tex.
Kontrollerna hamnar I vägen för att njuta av spelet.

Grafiken är mindre viktig, men visst. En del gamla spel i 3D miljöer ser ut som dynga och vara distraherande.. Där har 2d åldrats bättre ofta.

Medlem

Flera av mina favoritspel är från 90-talet. Grafiken är verkligen inte det viktigaste. Ett bra spel är ett bra spel.
Många av retro-spelen har en unik atmosfär, väl värda att uppleva, och är roliga och spännande att spela.
Just Quake, som nämns i artikeln, är ett lysande exempel

Minns en gång när jag tipsade en tjej om Silent Hill. Hon gillade skräckspel. När hon såg lite gameplay så sa hon att det var för fult, och hon valde istället det senaste Silent Hill som nyss hade släppts då (minns inte vilket)

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/RwoUSp4.jpg

"Why would anybody play this?"

Själv ser jag bakåtkompatibilitet och nyutgivningar av äldre spel som en form av kulturvård. Det finns så oerhört mycket spelvärt från äldre generationer att man skulle kunna ignorera alla nya spel och bara köra retro under lång tid.

Kan bara hålla med. Jag nästan grät av glädje när de släppte Shenmue till PS4, och Tombi! och Toejam & Earl på Store

Medlem
Skrivet av baxtex:

Yes, än en gång är det fördelar för piraterna. Att spel som Riddick försvinner är förkastligt men ISO:n lever säkerligen kvar på olika trackers för den som vill spela det.
Vi skulle behövt någon slags open source tracker där man måste typ betala för att lägga upp spel och ladda ned dem.

Med det sagt så är det extremt sällan jag spelar någon som är äldre än 5 år skulle jag säga. Då får det vara något riktigt speciellt.

Problemet är att spel kommer att försvinna från tjänsten.

Personligen ser jag spel numera som slit och släng produkter. Kul i stunden men inget jag förväntar mig kunna spela om 10-20 år. Min xbox och xbox 360 slutade fungera för länge sedan, spel idag som kräver internetuppkoppling kommer vara helt ospelbara om bara några år när servrarna stängs ner, licenser går ut för t ex musik så att spelet slutar säljas etc. Tyvärr så är det ju bara crackade spel som överlever detta. Personligen tycker jag att spel som kräver t ex DRM, uppkoppling osv borde patchas bort efter 2-3 år när det inte säljer längre och är crackat sedan länge. Då finns det åtminstone någon chans att spelet går att lira (lagligt) om 20 år.

Spel kommer och går vilket kommer öka mängden spel som helhet att upptäckas, tror inte det skulle vara ekonomiskt hållbart att pumpa in varenda spel som någonsin existerat i en sådan tjänst pga alla avgifter de måste betala utgivare, serverunderhåll etc.

Medlem

Det hade varit trevligt om Sony hade satsat mer på BC, Square-Enix och Konami har ett flertal PS1/PS2-spel som jag önskar jag kunde spela på PS4an med en Dualshock 4. Chrono Cross, Threads of Fate, Xenogears osv, och framför allt Suikoden-serien.

Medlem

Jag känner att BC är lättare när det gäller konsoler. Konsoler håller längre än t.ex. 3.5" HDD (i min erfarenhet iaf), samt det anses ha samlarvärde.

Jag har fortfarande kvar Baldur's Gate 1:an och 2:an. 1:an saknar 1 skiva tyvärr ("pärmen/sleeven" har jag kvar där man förvarar skivorna). 2:an har jag Big Box kvar, alla skivor böcker och manualer. Däremot har jag inte testat installera det just pga jag inte tror den är kompatibel med min HW som jag har på datorn.
Att köpa en äldre dator samt skärm till den för att lira äldre spel känns bökigt. Även om CRT är önskvärt för äldre konsoler så kan jag spela SNES/Sega/N64 på min 65" OLED TV, behövde bara fippla lite på inställningarna så att bilden inte såg för skarp ut.

Jag hade mer än gärna sett nyreleaser på äldre PC-spel i fysisk form. Jag har Baldur's Gate 1 och 2 på Steam, men samtidigt så gillar jag fysiska kopior, kunna bläddra i manualer (bara någon månad sen läste jag igenom min Diablo 2 manual som jag inte hade bläddrat i på flera år), titta på concept art osv.

Hade jag varit smartare när jag var yngre så hade jag behållt alla mina big boxes på diverse spel. Nu har jag skivor kvar (orginala D1 skivan) eller i vissa fall fodral t.o.m. (Atlantis: The Lost Tales/Atlantis: Det försvunna riket). Samma gällande konsolspel som jag hade när jag var yngre, som jag surt bytte in för nyare spel för att ha råd med det.

Medlem

Någon obskyr konsol vars namn eller modell jag inte jag hitta fram, sen blev det Atari 2600.

Efter det blev det Vectrex följt av min älskade C64 (som jag har 6-7st av fortfarande) tätt följd av diverse amiga modeller. Sen blev det pc.

Ah visst ja, när jag gick i lågstadiet släpptes Game & Watch grejerna med..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Och ibland är det bäst att leva i nuet!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Och ibland är det bäst stt leva i nuet!

Kanske, men personligen spelar jag retorlir dagligen och älskar det! <3 (insåg precis att jag skrev älskar DIG och inte DET hade blivit en udda stämning mellan oss om jag inte rättat det )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ha ha förtår! Jag skrev också en bokstav fel ser jag nu. Försöker hela tiden leva i nuet och spela nya spel så att jag inte hakar efter! Barnen drar in mig i lite barn spel också ibland. Och kommer självklart köra senaste Ratchet and Clank när det kommer typ för barnens skull.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ha ha förtår! Jag skrev också en bokstav fel ser jag nu. Försöker hela tiden leva i nuet och spela nya spel så att jag inte hakar efter! Barnen drar in mig i lite barn spel också ibland. Och kommer självklart köra senaste Ratchet and Clank när det kommer typ för barnens skull.

Man kan göra båda sakerna


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

För det mesta så orkar jag inte titta bakåt när det kommer till spel. Har väl egentligen mest att göra med att jag är nog gammal att ha spelat de flesta klassiker redan när det kom och har inget intresse av att spendera mer timmar med gamla spel. Däremot kan utgåvor med tex Another world eller den härliga remaken av Wonder boy uppskattas, man missade ju ändå en del guldklimpar. Fast i allmänhet har många spel åldrats som överjäst surströmming.
Fast skulle aldrig klaga över att man inte kan spela gamla spel, vill man ha dom är det bara att köpa en bättre begagnad enhet och spelen billigt på tradera eller dylikt, inte så många som man måste hosta upp osannolika summor för.

Skribent
Skrivet av Alienshade:

Och ibland är det bäst att leva i nuet!

Men retrospelen existerar ju här och nu de också!

Skribent
Skrivet av Evilof:

Problemet med gamla spel är ofta, för mig, kontrollerns.
Super Mario Bros 1 har knöliga kontroller.
Gamla strategispel ofta likaså.
Heroes 1-3 där man måste ha en hjälte som leker UPS och springer till olika dwellingsflr att köpa trupper tex.
Kontrollerna hamnar I vägen för att njuta av spelet.

Grafiken är mindre viktig, men visst. En del gamla spel i 3D miljöer ser ut som dynga och vara distraherande.. Där har 2d åldrats bättre ofta.

Ja. Kontroller, gränssnitt och framför allt bristen på quality of life-förbättringar som gör spelen mindre omständliga, kan vara jobbiga trösklar att övervinna i en del äldre spel.

Medlem

Jag undrar vilken generation som står för det här?
Jag har aldrig haft problem med att spela ett spel för det är kul och inget annat, och jag har aldrig haft problem med bakåtkompatibilitet. Men jag gissar att det är konsol spelarena som sitter mest i detta problem.

Medlem

Jag spelar bara nya coola spel för allt annat är o-coolt!!1!11!!

Skämt åsido: det krävs en himla massa dedication för att kunna njuta av t.ex. Nintendo 64 år 2021, inte minst behövs en fet burkteve för att man ska slippa utsmetad grafik, och det är helt enkelt en för stor plats-bov i utbyte mot nostalgin att köra ett superhackigt GoldenEye.

Nä, då upptäcker jag hellre nya spel som jag inte kört tidigare, som lockar på fler sätt än bara med nostalgins förföriska kraft. It Takes Two kan jag t.ex. inte sluta tänka på, för att det gör co-op på ett barnsligt kreativt sätt! Och Astros Playroom lär bli en fröjd tack vare DualSensen.

Detta medan Lara Croft i Tomb Raider 1996 känns som att styra en punkterad sopbil, med giftiga polygoner som närmast fräter i ögonen...

Ps. Får hem PS5 vilken dag som helst nu så jag KAN vara lite färgad av min längtan efter den... 😄

Medlem
Skrivet av QuiGonRat:

Jag spelar bara nya coola spel för allt annat är o-coolt!!1!11!!

Skämt åsido: det krävs en himla massa dedication för att kunna njuta av t.ex. Nintendo 64 år 2021, inte minst behövs en fet burkteve för att man ska slippa utsmetad grafik, och det är helt enkelt en för stor plats-bov i utbyte mot nostalgin att köra ett superhackigt GoldenEye.

Nä, då upptäcker jag hellre nya spel som jag inte kört tidigare, som lockar på fler sätt än bara med nostalgins förföriska kraft. It Takes Two kan jag t.ex. inte sluta tänka på, för att det gör co-op på ett barnsligt kreativt sätt! Och Astros Playroom lär bli en fröjd tack vare DualSensen.

Detta medan Lara Croft i Tomb Raider 1996 känns som att styra en punkterad sopbil, med giftiga polygoner som närmast fräter i ögonen...

Ps. Får hem PS5 vilken dag som helst nu så jag KAN vara lite färgad av min längtan efter den... 😄

Nja det går utmärkt att lira tex N64 på äldre versioner av platt TV också, har en 12 år gammal LCD 34 tums som ej tar någon plats.

Golden eye och Tomb raider kom ut med bara 1 års mellanrum och är väldigt bra exempel hur spel kan åldras åt varsitt håll, Håller inte med om att golden eye är särskilt hackigt förutom vissa stunder när många fiender är på samma plats, i övrigt flyter den på rätt så bra och spelas fortfarande av väldigt många, bla speedrunners. Tomb raidar har dock åldrats en annan väg, och din beskrivning av spelet passar väl in

Medlem
Skrivet av abso:

Nja det går utmärkt att lira tex N64 på äldre versioner av platt TV också, har en 12 år gammal LCD 34 tums som ej tar någon plats.

Golden eye och Tomb raider kom ut med bara 1 års mellanrum och är väldigt bra exempel hur spel kan åldras åt varsitt håll, Håller inte med om att golden eye är särskilt hackigt förutom vissa stunder när många fiender är på samma plats, i övrigt flyter den på rätt så bra och spelas fortfarande av väldigt många, bla speedrunners. Tomb raidar har dock åldrats en annan väg, och din beskrivning av spelet passar väl in

Jag håller helt med gällande att spela konsol på platt TV. Jag spelar på min OLED TV, gäller bara att man ställer in inställningarna så att det känns bra för en själv.

Gällande Golden Eye, där håller jag inte med. Jag tycker inte spelet har åldrats väl. Den har väldigt många frame-rate problem och sikta är bökigt. Att folk speedrunnar spelet gör ju inte att spelet har åldrats väl. Finns folk som speedrunnar spel som har åldrats dåligt, men de gör det pga nostalgin eller att de ser en charm i det.
Jag försökte spela Golden Eye för något år sen, men orkade inte spela länge. Vet inte hur jag tyckte om spelet så mycket när jag var liten, men nu så känner jag inte någon nöje från varken grafiken, frame rate problemen eller aim-systemet.

Med det sagt, det är subjektivt. Det finns folk som gillar spela spelet än idag, och det finns de som växte upp med spelet men klarar inte av att spela det längre.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag håller helt med gällande att spela konsol på platt TV. Jag spelar på min OLED TV, gäller bara att man ställer in inställningarna så att det känns bra för en själv.

Gällande Golden Eye, där håller jag inte med. Jag tycker inte spelet har åldrats väl. Den har väldigt många frame-rate problem och sikta är bökigt. Att folk speedrunnar spelet gör ju inte att spelet har åldrats väl. Finns folk som speedrunnar spel som har åldrats dåligt, men de gör det pga nostalgin eller att de ser en charm i det.
Jag försökte spela Golden Eye för något år sen, men orkade inte spela länge. Vet inte hur jag tyckte om spelet så mycket när jag var liten, men nu så känner jag inte någon nöje från varken grafiken, frame rate problemen eller aim-systemet.

Med det sagt, det är subjektivt. Det finns folk som gillar spela spelet än idag, och det finns de som växte upp med spelet men klarar inte av att spela det längre.

siktet och FPS:en är definitivt bökigt, lirade golden för 3-4 år sedan och det tog nån timma tills jag lyckades vänja mig, men det är det långt ifrån alla som gör

Medlem

Stora problemet som jag ser det idag är att man inte längre gör spel som passar de flesta som vill spela spel. Man gör ett spel och försöker få alla att spela spelet oavsett vad man tycker är roligt eller inte.

Man så få spel i antal att man missar stora delar av sin möjliga publik, varje gång det kommer ett nytt spel är det nästan till 100% en FPS skjutare på ett eller annat sätt. De kommer förtäckta som RPG, 3D person shooter eller likande men ändå dock samma recept som vilket FPS spel som helst som kommit de senaste 10 åren.

Nästan alla typer av spel är borta, vart är de nya beat em up spelen, plattformare, shoot em up, rpg's, visst det kommer ibland något enstaka väldigt bra spel i ovanliga genres så som senaste Mega Man.

Spel idag har blivit så fruktansvärt enkelspåriga, och alla kopierar andras små konceptjusteringar så fort något sålt, alla spela idag skall ha battle royale lägen fast ingen vill spela dem. Alla FPS shooters skall vara COD, där det enbart spelar roll vem som skjuter snabbast och först.

Saknar spel som Battlefield 1942 och Battlefield 2 när det kommer till FPS genern, vill ha många flera klassiska plattformare med ny grafik som senaste Mega Man. Spyro remaken är riktigt bra, men den studio blir nu en understudio till vem som råkar göra årets COD.

Spel som World of Warfcraft blir byggda så att alla skall kunna spela spelt utan några större problem eller alternativt så måste man vara totalt hardcore för att kunna spela. Vad hände med MMO som de var förr som EQ när man i lugn och ro kunde ta sig framåt, där resan var viktigare än slutet? Den sociala aspekten var det som var de viktiga? Idag är det enda som kommer på MMO så förenklat så det handlar bara om att få bästa utrustningen för att kunna fortsätta till nästa raid. Tillverkare av spelet försöker låsa in dig och få dig att spela så länge det bara går istället för att göra något som gör att jag vill komma tillbaka naturligt. Detta gör man med att göra artificiella dagliga questar, du får bara göra en dungon en gång per dag, du måste vänta på din weekly lockout.

Alla vill inte ha det senaste FPS spelen, visst dom har blivit snyggare och bättre på många delar. Men gameplay i dem blir bara sämre och sämre i min mening. Blir bara färre och färre singel spelar spel hela tiden, och det blir bara mera och mera politik som smyger sig in i de få spelen som kommer. Man skall ha allt köns korrigerat och du måste alltid uppskatta andra sexuella preferenser och alla former av genus och raspolitik.

Vart är dagens Duke Nukem 3D där man tar livet med en klackspark och istället satsar på att göra nöje, visst det är lite sexistiskt men det måste det ju även få vara. Det fyller ett syfte och får spelare att dra på smilbanden, vem hade inte ett leende på ansiktet när man gick fram i en strippscen i Duke 3D och fick höra "Shake it baby, shake it".

Sedan vart är alla spel som var rent story drivna? I dag är nästan alla FPS, RPG's till ex öppna världar där du som spelare skall förväntas lägga timmar på att hitta storyn? Jag saknar linjära spel med story där man bara kunde sätta sig ner och njuta av en relativt bra story, sällan världsklass på den men den var där. Istället lägger man inte massor av under uppdrag som inte har något med storyn att göra bara för att man skall göra spelet längre.

Vart har vi alla spel som Wing Commander och Tie Figther? Spelindustrin har blivit väldigt smal, och ärligt talat betydligt mindre lockande att ge sig in i som konsument för min del.

Men för att göra det även värre blir mera och flera spel som GAS "Games as a service" där du förväntas att köpa ett spel 10ggr om för att få hela spelet. Samt att de mera och mera fylls med meningslösa uppdrag som inte för spelet framåt på annat sätt än att hålla dig kvar i tjänsten och betala ås mycket som möjligt. All denna micro DLC istället för att släppa rikta expansioner.

För mig börjar det kännas som att spel en gång i tiden var något som jag verkligen gillade, och något jag kunde köpa och spela rakt av. Kunde lägga ned en timme och sedan kände man sig relativt nöjd. Men det känns även som att dagens marknad är ämnad för någon helt annan och många kunders intressen tars inte på allvar eller anses inte längre vara lönsamt. Men är det något som har lite hopp i framtiden är det ju indiemarknaden så det faktiskt gör spel i flera geners än AAA marknaden. Även om det så klart där sakans väldigt mycket budget, men man får hoppas att de stora drakarna som inte längre ser spel utan bara pengar försvinner som Activision Blizzard, EA, Ubisoft med mera försvinner så kanske vi har turen att se nya stora studios som kan göra AAA spel kommer fram.

Skribent
Skrivet av Gandir:

Stora problemet som jag ser det idag är att man inte längre gör spel som passar de flesta som vill spela spel. Man gör ett spel och försöker få alla att spela spelet oavsett vad man tycker är roligt eller inte.

Man så få spel i antal att man missar stora delar av sin möjliga publik, varje gång det kommer ett nytt spel är det nästan till 100% en FPS skjutare på ett eller annat sätt. De kommer förtäckta som RPG, 3D person shooter eller likande men ändå dock samma recept som vilket FPS spel som helst som kommit de senaste 10 åren.

Nästan alla typer av spel är borta, vart är de nya beat em up spelen, plattformare, shoot em up, rpg's, visst det kommer ibland något enstaka väldigt bra spel i ovanliga genres så som senaste Mega Man.

Spel idag har blivit så fruktansvärt enkelspåriga, och alla kopierar andras små konceptjusteringar så fort något sålt, alla spela idag skall ha battle royale lägen fast ingen vill spela dem. Alla FPS shooters skall vara COD, där det enbart spelar roll vem som skjuter snabbast och först.

Saknar spel som Battlefield 1942 och Battlefield 2 när det kommer till FPS genern, vill ha många flera klassiska plattformare med ny grafik som senaste Mega Man. Spyro remaken är riktigt bra, men den studio blir nu en understudio till vem som råkar göra årets COD.

Spel som World of Warfcraft blir byggda så att alla skall kunna spela spelt utan några större problem eller alternativt så måste man vara totalt hardcore för att kunna spela. Vad hände med MMO som de var förr som EQ när man i lugn och ro kunde ta sig framåt, där resan var viktigare än slutet? Den sociala aspekten var det som var de viktiga? Idag är det enda som kommer på MMO så förenklat så det handlar bara om att få bästa utrustningen för att kunna fortsätta till nästa raid. Tillverkare av spelet försöker låsa in dig och få dig att spela så länge det bara går istället för att göra något som gör att jag vill komma tillbaka naturligt. Detta gör man med att göra artificiella dagliga questar, du får bara göra en dungon en gång per dag, du måste vänta på din weekly lockout.

Alla vill inte ha det senaste FPS spelen, visst dom har blivit snyggare och bättre på många delar. Men gameplay i dem blir bara sämre och sämre i min mening. Blir bara färre och färre singel spelar spel hela tiden, och det blir bara mera och mera politik som smyger sig in i de få spelen som kommer. Man skall ha allt köns korrigerat och du måste alltid uppskatta andra sexuella preferenser och alla former av genus och raspolitik.

Vart är dagens Duke Nukem 3D där man tar livet med en klackspark och istället satsar på att göra nöje, visst det är lite sexistiskt men det måste det ju även få vara. Det fyller ett syfte och får spelare att dra på smilbanden, vem hade inte ett leende på ansiktet när man gick fram i en strippscen i Duke 3D och fick höra "Shake it baby, shake it".

Sedan vart är alla spel som var rent story drivna? I dag är nästan alla FPS, RPG's till ex öppna världar där du som spelare skall förväntas lägga timmar på att hitta storyn? Jag saknar linjära spel med story där man bara kunde sätta sig ner och njuta av en relativt bra story, sällan världsklass på den men den var där. Istället lägger man inte massor av under uppdrag som inte har något med storyn att göra bara för att man skall göra spelet längre.

Vart har vi alla spel som Wing Commander och Tie Figther? Spelindustrin har blivit väldigt smal, och ärligt talat betydligt mindre lockande att ge sig in i som konsument för min del.

Men för att göra det även värre blir mera och flera spel som GAS "Games as a service" där du förväntas att köpa ett spel 10ggr om för att få hela spelet. Samt att de mera och mera fylls med meningslösa uppdrag som inte för spelet framåt på annat sätt än att hålla dig kvar i tjänsten och betala ås mycket som möjligt. All denna micro DLC istället för att släppa rikta expansioner.

För mig börjar det kännas som att spel en gång i tiden var något som jag verkligen gillade, och något jag kunde köpa och spela rakt av. Kunde lägga ned en timme och sedan kände man sig relativt nöjd. Men det känns även som att dagens marknad är ämnad för någon helt annan och många kunders intressen tars inte på allvar eller anses inte längre vara lönsamt. Men är det något som har lite hopp i framtiden är det ju indiemarknaden så det faktiskt gör spel i flera geners än AAA marknaden. Även om det så klart där sakans väldigt mycket budget, men man får hoppas att de stora drakarna som inte längre ser spel utan bara pengar försvinner som Activision Blizzard, EA, Ubisoft med mera försvinner så kanske vi har turen att se nya stora studios som kan göra AAA spel kommer fram.

Att storspelen överlag är mer strömlinjeformade och likriktade idag beror på alla möjliga anledningar. Dels har spel blivit en enorm bransch, och med större omsättning blir det så klart mer och mer fokus på pengar. Inte så konstigt, då storspel kostar en satans massa mer, och tar längre tid att göra, idag än på 90-talet. Nya sätt att tjäna pengar (läs: flå spelare på våra surt förvärvade slantar) genom mikrotransaktioner av olika slag innebär också förändringar i hur många spel designas. Plus då att trender ändras i takt med spelares preferenser och tekniska landvinningar.

Men bortom AAA-spelen vill jag påstå att spelmediet är extremt brett idag. Genrerna och speltyperna du nämner finns ju, bara man söker sig bortom de stora jättarnas hypemaskiner.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Att storspelen överlag är mer strömlinjeformade och likriktade idag beror på alla möjliga anledningar. Dels har spel blivit en enorm bransch, och med större omsättning blir det så klart mer och mer fokus på pengar. Inte så konstigt, då storspel kostar en satans massa mer, och tar längre tid att göra, idag än på 90-talet. Nya sätt att tjäna pengar (läs: flå spelare på våra surt förvärvade slantar) genom mikrotransaktioner av olika slag innebär också förändringar i hur många spel designas. Plus då att trender ändras i takt med spelares preferenser och tekniska landvinningar.

Men bortom AAA-spelen vill jag påstå att spelmediet är extremt brett idag. Genrerna och speltyperna du nämner finns ju, bara man söker sig bortom de stora jättarnas hypemaskiner.

Det tar ju lång tid att göra på grund av flera andledningar, men mycket av det är dålig ledning av projekten de tar för sig. Sedan är det inte någotn som hindrar dem från att bredda sitt utbud av spel. Det skulle gynna spel företagen att bli bredare inte något annat, lägga alla ägg i en korg är aldrig en bra lösning för något företag.

MIcros transaktioner är girighet inte för att göra spel bättre, finns måga bra sätt att tjäna pengar på men microtransaktioner ser jag som förkastligt då det ända de är till för är att försöka få folk beroende av att köpa dessa skins med mera. Visst det är små pengar för ett skin men det är väldgit många som köper väldigt mycket och för mycket mera än de har råd med.

I dag är spel desginade för att dra in spelarna och få dem att investera orimligt mycket tid i ett spel, för att sedan få dig att köpa mera och mera.

Sedan blir det vanligare och vanligare också att de stora företag släpper ofärdiga spel, köper man ett spel på dag 1 idag får man nästan vara possitivt överraskad om det startar mer eller mindre.

Medlem

Menar du hype tills cyberpunk ? Sen efter den smällen var det inte många som vart hype på deras nästa fast utveckling av spel är nog väldigt komplicerad. Lyssnade för någon vecka sen på game makers notebook där dom just diskuterade buggar och det är en bug som fixas men så leder den till andra bugar. Jag har ett spel som jag är hype på det är biomutant dom har ju även gått under radarn för att undvika stress och press. Den ligger på 8/10 så det kan nog bli spännande.

Fast hype kan vara dåligt med. Som sagt bra text

Skribent
Skrivet av Isak19:

Menar du hype tills cyberpunk ? Sen efter den smällen var det inte många som vart hype på deras nästa fast utveckling av spel är nog väldigt komplicerad. Lyssnade för någon vecka sen på game makers notebook där dom just diskuterade buggar och det är en bug som fixas men så leder den till andra bugar. Jag har ett spel som jag är hype på det är biomutant dom har ju även gått under radarn för att undvika stress och press. Den ligger på 8/10 så det kan nog bli spännande.

Fast hype kan vara dåligt med. Som sagt bra text

Vi är ju långt ifrån immuna mot hype nu heller. Då vore vi väl inte mänskliga.

Medlem

Själv har jag precis gjort en stor investering i min Amiga 1200 för att uppgradera den (typ 4000-5000kr) samt börjat spara till en Vampire V4+ med.

Annars går min U64 konstant


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar