Nya Fable kommer drivas av samma spelmotor som Forza-spelen

Robot
Nya Fable kommer drivas av samma spelmotor som Forza-spelen

Från snabba vrålåk till fe-mumsande grodor.

#Fable, #Forza, #Playground-games


Medlem

Låter bra, för den motorn är riktigt väloptimerad.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Kommer bli mycket intressant att se deras utveckling och anpassning av grafikmotorn till RPG-genren. Kan potentiellt bli hur bra som helst, med siktet riktat mot stjärnorna med Horizon som riktmärke.

Medlem
Skrivet av magma:

Låter bra, för den motorn är riktigt väloptimerad.

Det är Frostbite också men den var inte byggd för RPG så Dragon age och Mass Effect fick stora problem.

Medlem

Nice va länge sen man fick sätta tänderna i ett fable spel nu

Vad tycker ni om Fable-serien? Jag älskade ettan. Jag såg vissa förbättringar med tvåan men tyckte att magisystemet var en gigantisk försämring jämfört med ettan. Trean krävde att man skulle hålla nere alla knappar i några sekunder för att interagera med objekt, typ en cirkel som kom fram för att öppna en dörr. Det spelet stod jag ut med i ungefär en halvtimme innan jag började gråta av frustration och gav upp.

Hur ser ni på de tre spelen? Just hur man kunde kombinera magi som inte bara gjorde skada med svärd och pilbåge tyckte jag var underbart i ettan och det är så jag önskar att fler spel behandlade magi. Att kunna kasta ut en tryckvåg precis när man tryckte på knappen för att chockera fienden eller teleportera sig en kort bit var helt underbart. Jämfört med Skyrim där man måste "byta" magin man håller i för att kasta den och sen byta tillbaka så känns det överlägset. Är det någon som faktiskt använder annan magi i strider än för att direkt göra skada? Samma problem i Fable 2 där man var tvungen att hålla nere en knapp X antal sekunder för att välja en magi. Så istället för att snabbt kunna reagera på situationen blev man stående flera sekunder medan fienden slår obehindrat på spelaren.

Serien har gått stadigt nedåt enligt mig. Jag vet att många kände att ettan blev förstörd på grund av Molyneux och hans lögner, men jag hörde aldrig dem så för mig var det höjdpunkten. Tvåan var vacker, men magisystemet var så otroligt mycket sämre. Trean misslyckades med att överhuvudtaget implementera knappar (inte det enda spelet som har laddningscirklar för interaktioner och jag klarar inte av en enda i något spel någonsin). Jag hoppas de gör ett spel liknande ettan igen.

Medlem

Brister min läsförståelse? Forza 8 & Horizon 5 har inte strålspåring, utan man skall börja implementera det nu?
Har det med att MS har uppdaterat utvecklingsverktygen sent?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Vad tycker ni om Fable-serien? Jag älskade ettan. Jag såg vissa förbättringar med tvåan men tyckte att magisystemet var en gigantisk försämring jämfört med ettan. Trean krävde att man skulle hålla nere alla knappar i några sekunder för att interagera med objekt, typ en cirkel som kom fram för att öppna en dörr. Det spelet stod jag ut med i ungefär en halvtimme innan jag började gråta av frustration och gav upp.

Hur ser ni på de tre spelen? Just hur man kunde kombinera magi som inte bara gjorde skada med svärd och pilbåge tyckte jag var underbart i ettan och det är så jag önskar att fler spel behandlade magi. Att kunna kasta ut en tryckvåg precis när man tryckte på knappen för att chockera fienden eller teleportera sig en kort bit var helt underbart. Jämfört med Skyrim där man måste "byta" magin man håller i för att kasta den och sen byta tillbaka så känns det överlägset. Är det någon som faktiskt använder annan magi i strider än för att direkt göra skada? Samma problem i Fable 2 där man var tvungen att hålla nere en knapp X antal sekunder för att välja en magi. Så istället för att snabbt kunna reagera på situationen blev man stående flera sekunder medan fienden slår obehindrat på spelaren.

Serien har gått stadigt nedåt enligt mig. Jag vet att många kände att ettan blev förstörd på grund av Molyneux och hans lögner, men jag hörde aldrig dem så för mig var det höjdpunkten. Tvåan var vacker, men magisystemet var så otroligt mycket sämre. Trean misslyckades med att överhuvudtaget implementera knappar (inte det enda spelet som har laddningscirklar för interaktioner och jag klarar inte av en enda i något spel någonsin). Jag hoppas de gör ett spel liknande ettan igen.

Jag körde coop med brorsan och hade en good time. Fable 3 var ganska "användarvänligt" med kul gameplay.

Medlem
Skrivet av doversund:

Brister min läsförståelse? Forza 8 & Horizon 5 har inte strålspåring, utan man skall börja implementera det nu?
Har det med att MS har uppdaterat utvecklingsverktygen sent?

De spelen finns dock inte. Däremot finns Forza MotorSport 7 och Forza Horizon 4. De ska lägga till Ray Tracing i nya Fable. Verkar inte stå nåt om Forza titlarna.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

De spelen finns dock inte. Däremot finns Forza MotorSport 7 och Forza Horizon 4.

Där brast din läsförståelse, jag är väl medveten om att spelen inte existerar, men de utvecklas i skrivande stund eller hur?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Där brast din läsförståelse, jag är väl medveten om att spelen inte existerar, men de utvecklas i skrivande stund eller hur?

Ok. Trodde du skrivit fel o mena de senaste Forza spelen. Jo men det är klart de kommande Forza liren kommer få Ray Tracing. Men står inget om det här.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Låter lovande. Horizon-serien har ju bjudit på riktigt fina öppna miljöer, precis vad man vill se i nästa Fable. Ska bli intressant att se om de kommer implementera dynamic seasons också. Kan ju skapa en hel del variation i gameplayet. T.ex. att man möter olika fiender beroende på vilken säsong det är, och att man kan gå på fruset vatten och komma åt ställen man inte kan under sommaren och tvärtom.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Ok. Trodde du skrivit fel o mena de senaste Forza spelen. Jo men det är klart de kommande Forza liren kommer få Ray Tracing. Men står inget om det här.

Det står ju att turn 10 studios (de som gör Forza-serien) söker efter utvecklare till Forzatech (Motorn som driver Forza-serien), och att man skall implementera strålspåring.
Då undrar man hur de ligger till egentligen i utvecklingen?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

eld
Medlem
Skrivet av Thane:

Det är Frostbite också men den var inte byggd för RPG så Dragon age och Mass Effect fick stora problem.

Hade nog mer att göra med att det är en motor folk inte hade vana med snarare än vad den var byggd för, nya motorer är generellt mer byggda för att byggas ut.

Medlem
Skrivet av doversund:

Det står ju att turn 10 studios (de som gör Forza-serien) söker efter utvecklare till Forzatech (Motorn som driver Forza-serien), och att man skall implementera strålspåring.
Då undrar man hur de ligger till egentligen i utvecklingen?

A just de. Är ute på jobb o något stressad o skrivit ståendes i farten så tänkte inte på det. Tror dock absolut att de kommande Forza liren kommer ha stöd för Ray Tracing. Som du skrev i din första fråga så verkar det vara som så.
Back to work...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av doversund:

Brister min läsförståelse? Forza 8 & Horizon 5 har inte strålspåring, utan man skall börja implementera det nu?
Har det med att MS har uppdaterat utvecklingsverktygen sent?

Det är bara artikelförfattarens tolkning, vilken självklart inte är korrekt. Så här står det i jobbannonsen:

"In addition to adding new features like raytracing to support the next console generation, we are also enriching the toolset to support an open world action RPG – Fable."

Detta är en jobbannons. De behöver mer folk till sitt ForzaTech-team. De har självklart arbetat med att expandera motorn under lång tid.

Medlem
Skrivet av doversund:

Det står ju att turn 10 studios (de som gör Forza-serien) söker efter utvecklare till Forzatech (Motorn som driver Forza-serien), och att man skall implementera strålspåring.
Då undrar man hur de ligger till egentligen i utvecklingen?

Tja, de visade ju en "In Engine" -demo på senaste e3 så tror nog de har suttit med raytracing ett bra tag.

Turn10 är inte direkt några nybörjare på grafikmotorer i vilket fall som helst.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Vad tycker ni om Fable-serien? Jag älskade ettan. Jag såg vissa förbättringar med tvåan men tyckte att magisystemet var en gigantisk försämring jämfört med ettan. Trean krävde att man skulle hålla nere alla knappar i några sekunder för att interagera med objekt, typ en cirkel som kom fram för att öppna en dörr. Det spelet stod jag ut med i ungefär en halvtimme innan jag började gråta av frustration och gav upp.

Hur ser ni på de tre spelen? Just hur man kunde kombinera magi som inte bara gjorde skada med svärd och pilbåge tyckte jag var underbart i ettan och det är så jag önskar att fler spel behandlade magi. Att kunna kasta ut en tryckvåg precis när man tryckte på knappen för att chockera fienden eller teleportera sig en kort bit var helt underbart. Jämfört med Skyrim där man måste "byta" magin man håller i för att kasta den och sen byta tillbaka så känns det överlägset. Är det någon som faktiskt använder annan magi i strider än för att direkt göra skada? Samma problem i Fable 2 där man var tvungen att hålla nere en knapp X antal sekunder för att välja en magi. Så istället för att snabbt kunna reagera på situationen blev man stående flera sekunder medan fienden slår obehindrat på spelaren.

Serien har gått stadigt nedåt enligt mig. Jag vet att många kände att ettan blev förstörd på grund av Molyneux och hans lögner, men jag hörde aldrig dem så för mig var det höjdpunkten. Tvåan var vacker, men magisystemet var så otroligt mycket sämre. Trean misslyckades med att överhuvudtaget implementera knappar (inte det enda spelet som har laddningscirklar för interaktioner och jag klarar inte av en enda i något spel någonsin). Jag hoppas de gör ett spel liknande ettan igen.

Yep Fable 1 var bra och resten var dåliga

1
Skriv svar