Sony stäms för att digitala spel endast kan köpas på Playstation Store

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag skulle vilja stämma GameStop (som finns på listan) för att vara sjuka i huvudet med sina extrema priser.

Samtidigt kan du hävda att du representerar alla invånare i alla länder där GameStop finns, bör bli en rätt bra summa.

Medlem

Hade varit smidigt om det inte var ett sån sjukt överpris.

ZF
Medlem

Även om just detta mot all rim och resin går igenom så kommer det garanterat inte spela någon som helst roll i slutändan.

Det hela hänger på att utgivaren får nycklar gratis, eller till bättre än under Sonys självkostnadspris. Så det kommer de ju då bara kompensera på annat håll, eller täppa till helt genom att helt sonika sluta med koder helt annat än för DLC-bruk i fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

De som bara köper digitala spel är en del av problemet. Samma med lootlådor och ingame-valuta. Då har man ingen rätt att böla sen.

Eller så är det de som inte köper digitala spel som är problemet;). De digitala priserna skulle ju lika gärna kunna sjunka om fysiska spel försvann helt. Vem vet.

Har heller aldrig riktigt förstått varför man inte får klaga bara för att man "är en del av problemet". Man kan ju fortfarande, som jag t.ex, tycka att de digitala spelpriserna är för höga även att jag nu enbart köper digitalt.

Medlem

Nu hade jag kanske tur som fick tag i en PS5 med skiva så kan köpa spel och även lira de flesta ps4 spel med skiva.
Men när jag köper via ps store så är det enbart när dem har rea. Förstår att min taktik kanske inte går när man har valt en digital version av sin konsol. Men då får man nog ändå skylla sig lite själv. Ingen har ju gjort det valet åt dig utan det är du själv som väljer om du vill ha en digital only konsol utan att göra efterforskning på hur det ser ut med spel. Spelen finns, fast att de är dyrare.

Måste bara nämna att det senaste spelet jag köpte på PS Store är metal Gear solid 5 ultimate eller liknande för endast 37-38 kronor. Ground zero och hela spelet samlat. Inte allt för dyrt i mina ögon. 😊

Medlem

Vore lite kul om microsoft gjorde allt annat än microsoft store obrukbart på deras OS, då jävlar hade det tagit hus i helvete.
Hade argumentet hållit där genom att säga att det är microsofts plattform ?
Vad hade resultatet blivit om nu playstation släppte in steam och epic, gog osv på deras OS.
Konsoler hade blivit dyrare då dom måste säljas med vinst istället för förlust, thats about it.

Hade folk varit redo att punga ut 3-5 lök kanske mer.. För en konsol utan att snegla över på pc marknaden ? Who knows.
Antagligen inte.

Det är väl det som är grejen med konsolerna, mycket prestanda för pengarna, orealistiskt mycket, därmed förlust affären.
Stämmer förvisso inte med nintendo som helt lever på sina titlar och gör vinst på konsolerna.

Skribent
Skrivet av HYBRiS:

Du blandar ihop statliga och privata monopol. Statliga kommer ju aldrig vara "olagliga", då det handlar om statligt kontrollerade verksamheter, som har helt andra krav på sig. Det finns också statligt kontrollerade och lagliga monopol som gynnar privata aktörer, så som patent-, mönsterskydd och upphovsrätt.

Däremot så finns det konkurrenslagar för att förhindra att det blir monopol och kartellbildning mellan privata bolag.

Det vore högst intressant om denna stämning lyckas, då något verkligen måste göras för att pressa ned de digitala spelkostnaderna till en sundare balans mellan fysiska och digitala spelsläpp. Just nu så tvingas man nästan köpa spelen fysiskt ändå för att de är så mycket billigare än de digitala (sic!)

Jag tror inte spelpriserna kommer pressar ner, jag tror i så fall att spelen slutar säljas i butik och endast säljs digitalt för dyra pengar. Bara kolla hur PC-marknaden ser ut idag. Nya spel finns knappt att få tag på ute i den fysiska marknaden, utan man är helt utelämnad till Steam, Epic m.fl.

För skojs skull kan vi ju titta till vad Resident Evil Village kostar på Steam och vi ser då en standard version för 59,99€ och en deluxe för 79,99€. Visst, krona för krona är det fortfarande billigare än konsol, men när det fanns fysiska alternativ i butiker vill jag minnas att det skiljde runt 150-200 SEK på den fysiska kopian och den digitala.

Om stämningen lyckas så borde ju Sony kunna välja att gå helt digitalt, d.v.s. inte lämna ut några licenser till spel på skiva och sedan ta en avgift för varje spel som aktiveras på deras tjänst från en utomstående tjänst samt ta en större del av kakan av de spel som säljs på deras egen tjänst, eller är jag ute och cyklar?

Skribent
Skrivet av KeyserSoze:

Vore lite kul om microsoft gjorde allt annat än microsoft store obrukbart på deras OS, då jävlar hade det tagit hus i helvete.
Hade argumentet hållit där genom att säga att det är microsofts plattform ?
Vad hade resultatet blivit om nu playstation släppte in steam och epic, gog osv på deras OS.
Konsoler hade blivit dyrare då dom måste säljas med vinst istället för förlust, thats about it.

Hade folk varit redo att punga ut 3-5 lök kanske mer.. För en konsol utan att snegla över på pc marknaden ? Who knows.
Antagligen inte.

Det är väl det som är grejen med konsolerna, mycket prestanda för pengarna, orealistiskt mycket, därmed förlust affären.
Stämmer förvisso inte med nintendo som helt lever på sina titlar och gör vinst på konsolerna.

Rent krasst har du rätt. Windows är Microsofts egendom.

Det är en fight man skulle vilja se egentligen, när Microsfot säger åt Valve att de inte får en Steam-applikation till Windows. Saftiga advokatkostnader innan den tvisten skulle vara löst!

Medlem

Jag är absolut inte emot att större del av försäljningen går direkt till tillverkaren istället för hur det blir med fysik produktion, transport, distribution och återförsäljning som alla skall ha sin del av kakan, vilket innebär betydligt mer än de 30% som det ojats över på Google Play och Appstore.
Men däremot så kommer ju konsekvensen bli att fysisk försäljning konkurreras ut om man inte slutar ge artificiell hjälp för att hålla den vid liv genom orealistisk uppressade digitala priser.
Om vi istället haft en konkurrensutsatt digital spelmarknad som åtalet åsyftar, så hade det sedan varit svårare varit enklare med en sund prissättning även digitalt. I dag finns det i princip bara en butik att köpa varje digital titel.

Skrivet av Shadee:

Jag tror inte spelpriserna kommer pressar ner, jag tror i så fall att spelen slutar säljas i butik och endast säljs digitalt för dyra pengar. Bara kolla hur PC-marknaden ser ut idag. Nya spel finns knappt att få tag på ute i den fysiska marknaden, utan man är helt utelämnad till Steam, Epic m.fl.

För skojs skull kan vi ju titta till vad Resident Evil Village kostar på Steam och vi ser då en standard version för 59,99€ och en deluxe för 79,99€. Visst, krona för krona är det fortfarande billigare än konsol, men när det fanns fysiska alternativ i butiker vill jag minnas att det skiljde runt 150-200 SEK på den fysiska kopian och den digitala.

Om stämningen lyckas så borde ju Sony kunna välja att gå helt digitalt, d.v.s. inte lämna ut några licenser till spel på skiva och sedan ta en avgift för varje spel som aktiveras på deras tjänst från en utomstående tjänst samt ta en större del av kakan av de spel som säljs på deras egen tjänst, eller är jag ute och cyklar?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

100% digitalt är inte bra, blir inte förvånad att vi får betala 1000+ för spel snart.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Shadee:

Rent krasst har du rätt. Windows är Microsofts egendom.

Det är en fight man skulle vilja se egentligen, när Microsfot säger åt Valve att de inte får en Steam-applikation till Windows. Saftiga advokatkostnader innan den tvisten skulle vara löst!

Haha indeed, advokat battaljoner i fältslag

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Arbetare som gräver efter Tantal med en lön på mindre än 10 spänn dör varje månad för att vi ska kunna spela på en sprillans ny PlayStation 5 (även barn och gravida arbetare) och vi gnäller på höga priser? Aja nu ska inte jag vara sån men jag håller ju inte med om att Sony har dyra priser digitalt så jag har nog inget vettigt att tillägga denna debatt ändå 😆

Varför gräver du efter Tantal, och vad har du det till?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Vad konstigt. Kan svära på att man kan köpa spel digitalt på andra ställen. Ha ha!

Jo, för tex. Steam och Xbox går det fint.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Varför gräver du efter Tantal, och vad har du det till?

Säg en tid och plats så ska jag upplysa dig.

Medlem

Visst hade det varit fint om det gick o köpa koder för spel i ps store på andra plaster men det lär inte hända..
Sedan har vi tillgång till spelen utanför Sonys store tack vare fysisk media och då kan man hitta bra priser lite här o var.
Kommande ratchet o clank nu ex. kan man förboka för rätt vettigt pris (jämfört med digital utgåvan iaf) hos netonet för tillfället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Helt frivilligt att köpa PS-spel, tycker man att det är för dyrt får man väl pyssla med något annat tills spelet efter något år hamnar på rea eller blir en del av PS Plus/Now (ja det är betaltjänster). Har man dessutom införskaffat den digitala varianten av PS5... ja vad ska jag säga? Jag har PS5 med optisk läsare men kommer troligtvis köpa det mesta digitalt då det är bekvämare och miljövänligare än att hålla på med plastfodral/skivor. Tycker jag att PS5 spelen är dyra? Ja absolut, men spel är inget jag behöver för att överleva dagen utan är något som jag införskaffar som en del av min hobby och för att få lite underhållning. Finns alldeles för många i-landsproblem därute....

Jag håller med dig till 100%. Jag köper nästan aldrig några spel vid release längre av tre anledningar. Ett: för att spara pengar, två: för att många spel är trasiga vid release och tre: jag har en jättestor backlogg som jag försöker hinna igenom.
Det är ju dessutom nästan alltid någon form av rea på Playstation Store och orkar man inte vänta på att spelet man vill ha hamnar där får man ju betala fullpris.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

100% digitalt är inte bra, blir inte förvånad att vi får betala 1000+ för spel snart.

*vid release
Det är väldigt få spel på exempelvis Playstation Store som aldrig är på rea. Och väljer du att köpa spelet vid release då accepterar du priset. Senaste spelet jag köpte vid release var Ghost of Tsushima därefter har jag bara handlat på rea.
Det är ju för övrigt likadant med de flesta varorna förutom mat, det är dyrare att införskaffa vi release. Det gäller bilar, filmer, musik, mobiler, laptops, skärmar etc. och gillar du inte priset är det bara att vänta eller hoppas på rea.
Men 100% digitalt kanske hade resulterat i högre priser och helt brist på reor. Vad vet jag.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Går ju dock att köpa PSN Gift Cards med 20-30% rabatt, typ 1000 kr för 800 kr, vilket då innebär att man får samma rabatt på inköpet på Playstation store. I Sverige har vi exempelvis Benify som erbjuder den möjligheten (vanligtvis 20%, men låg på 30% under BF).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

eld
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

.
Men 100% digitalt kanske hade resulterat i högre priser och helt brist på reor. Vad vet jag.

Rent statistiskt sett så har ju digitalt bara ökat antalet reor och sänkt priser, över alla plattformar då.

Det är enklare att sänka pris på en digital produkt jämfört med att sänka priser på spel i fysiska butiker, som dessutom oftast går med förlust på spelen för att locka kunder till butiken i hopp om att sälja andra saker.

Medlem

Vill ha dem på hårddisken men är det inga guldkorn så blir det fysisk version. Synd att det är flera hundra dyrare. Kunde legat på samma men önskat helst att digitalt vore billigare. Bör vara dyrare att köpa fysiskt exemplar av ett spel

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Eller så är det de som inte köper digitala spel som är problemet;). De digitala priserna skulle ju lika gärna kunna sjunka om fysiska spel försvann helt. Vem vet.

Har heller aldrig riktigt förstått varför man inte får klaga bara för att man "är en del av problemet". Man kan ju fortfarande, som jag t.ex, tycka att de digitala spelpriserna är för höga även att jag nu enbart köper digitalt.

Priset skulle antagligen gå upp om ingen konkurrens fanns. Om du är den enda som kan sälja en produkt som många vill ha då är det bara att driva upp priset.

Gällande själva stämningen, den är bara dum, i många fall så finns spelen i andra affärer, men inte i digital utgåva. Och om man nu inte gillar Sony så gå med Microsoft eller Nintendo. Kommer priserna vara bättre? HAHA NOPE! Och om han hoppar på dem för att spelen är exklusiva då kan han inte stämma dem för "monopol" utan då måste han stämma dem för exklusiviteter och då är det bara att hoppa in i bilen och stämma ALLA! Även stämma alla "vanliga" affärer som är enda affären som säljer produkt X, t.ex. Ikea är de enda som får sälja bokhyllan Billy och det gillar inte jag, jag vill kunna beställa den ifrån Mio, tycka vad man vill om exklusiviteter men de har alltid och kommer alltid finnas, kollar man på Epic som exempel, problemet är inte att de har exklusiva spel, problemet är att de köper dem, de försöker skapa ett monopol, som de samtidigt anklagar andra för. Sen ska man ju också tillägga att om du ska släppa ett spel på en konsol så måste du som utvecklare/utgivare betala en avgift för att ens få ha ditt spel hos dem, där av anledningen att PC spel oftast är billigare (eller var innan digital försläjning tog över helt).

I övrigt så var det många som trodde att priserna skulle gå ner med digitalautgåvor av spel, jag menar det är ju logiskt, det krävs ju ingen produktion? Nej men det krävs massiva servrar för att hantera all nerladdning av spelen så skulle inte förvåna mig om de faktiskt måste ta mera för att tjäna lika mycket.

Vad vore bäst? Att alla spel släpps överallt, att konsoler bara handlar om hårdvara men spelen släpps på Nintendo, PC, Playstation m.m. och du kan köpa dina spel i vilken affär som helst för att sedan låta dem slåss om priserna. Kommer det bli så? Nix. Skulle det vara bättre för konsumenterna? Med all säkerhet. Vad dessa företag gör idag är ingenting som gynnar oss i slutändan, vad Epic gör t.ex. straffar bara oss som konsumenter. Vad Apple, Sony, Microsoft m.fl. gör handlar endast om pengar och har ingenting med att vi ska få bättre priser eller produkter. Ingen borde försvara något stort företag för de vill endast tjäna pengar, och vad är det för fel med det egentligen? Så länge en metod fungerar (lootboxes m.m.) varför sluta med det? Om folk är korkade nog att köpa det, ja de är en del av problemet, men om det fungerar varför sluta? Vi som konsumenter har satt oss i den här situationen helt själva.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Säg en tid och plats så ska jag upplysa dig.

???

Vad är detta för typ av argument?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Esri:

Priset skulle antagligen gå upp om ingen konkurrens fanns. Om du är den enda som kan sälja en produkt som många vill ha då är det bara att driva upp priset.

Gällande själva stämningen, den är bara dum, i många fall så finns spelen i andra affärer, men inte i digital utgåva. Och om man nu inte gillar Sony så gå med Microsoft eller Nintendo. Kommer priserna vara bättre? HAHA NOPE! Och om han hoppar på dem för att spelen är exklusiva då kan han inte stämma dem för "monopol" utan då måste han stämma dem för exklusiviteter och då är det bara att hoppa in i bilen och stämma ALLA! Även stämma alla "vanliga" affärer som är enda affären som säljer produkt X, t.ex. Ikea är de enda som får sälja bokhyllan Billy och det gillar inte jag, jag vill kunna beställa den ifrån Mio, tycka vad man vill om exklusiviteter men de har alltid och kommer alltid finnas, kollar man på Epic som exempel, problemet är inte att de har exklusiva spel, problemet är att de köper dem, de försöker skapa ett monopol, som de samtidigt anklagar andra för. Sen ska man ju också tillägga att om du ska släppa ett spel på en konsol så måste du som utvecklare/utgivare betala en avgift för att ens få ha ditt spel hos dem, där av anledningen att PC spel oftast är billigare (eller var innan digital försläjning tog över helt).

I övrigt så var det många som trodde att priserna skulle gå ner med digitalautgåvor av spel, jag menar det är ju logiskt, det krävs ju ingen produktion? Nej men det krävs massiva servrar för att hantera all nerladdning av spelen så skulle inte förvåna mig om de faktiskt måste ta mera för att tjäna lika mycket.

Vad vore bäst? Att alla spel släpps överallt, att konsoler bara handlar om hårdvara men spelen släpps på Nintendo, PC, Playstation m.m. och du kan köpa dina spel i vilken affär som helst för att sedan låta dem slåss om priserna. Kommer det bli så? Nix. Skulle det vara bättre för konsumenterna? Med all säkerhet. Vad dessa företag gör idag är ingenting som gynnar oss i slutändan, vad Epic gör t.ex. straffar bara oss som konsumenter. Vad Apple, Sony, Microsoft m.fl. gör handlar endast om pengar och har ingenting med att vi ska få bättre priser eller produkter. Ingen borde försvara något stort företag för de vill endast tjäna pengar, och vad är det för fel med det egentligen? Så länge en metod fungerar (lootboxes m.m.) varför sluta med det? Om folk är korkade nog att köpa det, ja de är en del av problemet, men om det fungerar varför sluta? Vi som konsumenter har satt oss i den här situationen helt själva.

Extremt bra sammanfattning!

Man måste skilja vad som är bra för respektive företags säljstrategi och inkomster vs vad som är bra för oss konsumenter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

???

Vad är detta för typ av argument?

Om du trollar så trollar jag tillbaka. Det är ingen nyhet att stora företag har blod på sina händer (behövs inget argument för det) och det är fel forum att prata om sånt här därför skrev jag också att jag inte har något att tillägga
debatten.

Medlem

De kanske kan köra med samma argument som MS använde för ett par veckor sedan när de stoppade stämningen angående den stora mängden defekta handkontroller från att gå till domstol.

MS hävdade att genom att köpa och använda en Xbox så har man gått med på användaravtalet där det tydligen står att man inte får dra MS inför domstol vid eventuella problem.

Det känns som att det borde vara en klausul som alla företag i så fall har med i sina användaravtal?

De har lite konstiga lagar angående stämningar i USA.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Om du trollar så trollar jag tillbaka. Det är ingen nyhet att stora företag har blod på sina händer (behövs inget argument för det) och det är fel forum att prata om sånt här därför skrev jag också att jag inte har något att tillägga
debatten.

Vafalls?

Trollet startade ju du med.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar