Buggade fiender – utnyttja eller inte?

Medlem
Skrivet av Vinkelslipen:

Massor av gånger i Fallout 3, 4, New Vegas samt Skyrim.

Är det ens möjligt att inte döda en buggig fiende i ett spel av Bethesda?

Medlem

Spelar man på den svåraste svårighetsgraden så brukar en av dom få sätten att döda en boss eller någon "elite" mob i tidigt skede vara att abusa AI-pathing eller liknande, så svaret skulle väl vara ja, i alla fall i tidigt skede när man blir oneshottad av allt

Medlem

Jag utnyttjar detta till max helt skamlöst så fort tillfälle ges. Går det att skippa en boss med hjälp av en bugg så gör jag i regel det. Oavsett vad jag tycker om spelet. Vanligtvis skrattar jag gott åt när ett spel börjar dumma sig.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Den här buggen jag fick på Batman är bland de sjukaste jag fått i ett spel.
https://youtu.be/TC6AgVCX3-k


signatur

Praise the Sun! \[T]/

Medlem

Haha, har haft rubrikbilden som thumbnail på Youtube ända sen första artikeln skrevs om den buggen här på fz!

Om det inte är så att buggen förtar hela spelupplevelsen och gör allting lätt och tråkigt, utan i stället sker i ett spel som försöker jävlas med mig, så utnyttjar jag det till fullo.

Medlem

Lyckades bugga sista brawl fighten i cyberpunk. Jag skäms inte ett dugg för den bossen är dum i huvudet och musiken under fighten är cancerframkallande. Har det t.o.m inspelat xD

https://youtu.be/joBLjM2TYZE

Medlem

Klart man gör det, känns ju dumt att inte göra det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ett varmt minne är när min son (7 bast) hittade på en egen exploit för att ta ner en allt för stark drake i Dragon Quest Builders 2. Han satt i 10-15 minuter och slog på draken. Vi har slutresultatet inspelat och vi pratar om det ibland.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Den där jävla björnen i Metro Exodus utnyttjade jag en bugg när jag besegrade. För att jag var rädd för honom och ville få det överstökat.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Quake-konnässsör
Medlem

bror på helt mitt humör och vad det är för spel

Gnällkuk

Ja, jag orkar inte spela om, om det inte är så att alla fiender typ buggar ur. Då laddar jag om från senaste checkpointen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Man bör ju inte.....man ska inte....men blev så på en boss i Surge 2 😁

Medlem

Är inte för kräsen jag uttnyttjar alla buggar jag kan i singel player spel


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

all the time. Buggar fiender så inte startar jag om spelen o förlorar massa speltid om jag inte sparat nyligen.
Det är rätt kul när bossar eller fiender buggar ur. Vissa spel är extrema på detta med.. I UbiSoft's spel får man många roliga skratt åt urbuggade fiender ex.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Datorn utnyttjar ju mig maximalt om jag buggar ur så jag svarar med samma mynt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers

Så skyldig. Det vanligaste är nog att jag gladeligen utnyttjar svag AI i kombination med långsamma fiender och hinder på kartan. Bara låta hindret vara mellan dig och monstret, gå lite hit, gå lite dit. Skjuta/slå på pixlarna som sticker fram.


signatur
KoP
Medlem

Klart man gör. Alla gör det. Finns väl ingen som laddar om en checkpoint bara för att en fiende fastnar och man obehindrat kan avliva denne?

Hände förövrigt senast igår då jag spelade arkadspelet The Cliffhanger: Edward Randy ihop med en polare. På banan där man är uppe bland molnen och hoppar emellan vingarna på flygplan så fastnade bossen på höger sida utav skärmen vilket gjorde att vi obehindrat kunde bekämpa honom.

Medlem

Som jag tror dom flesta här så skulle jag aldrig försöka få en motståndare att bugga medvetet, men om det händer så tvekar jag väldigt sälla att utnyttja tillfället.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Är det ens möjligt att inte döda en buggig fiende i ett spel av Bethesda?

Hade en i Skyrim där man skall hämta Dawnbreaker och fienden tog endast skada av shouts, dessutom så buggade Lydia fast i den grottan så hon var försvunnet resten av spelet.

Flakmonkey

Följer nog samma "regler" här som så många andra. Utnyttja mönster och "dum" AI, ja. Många spel bygger ju på just det och på många sätt kan man ju likna det vid hur man skulle möta en mänsklig spelare. För att slå en sådan så utnyttjar man ju den personens mönster och spelintelligens. Om det uppstår en bugg eller om mönstret är en bugg (som att sitta nere i hörnet och duckslå för att knäcka shadow link i Zelda 2) så är det inget jag utnyttjar medvetet. Det förtar mycket av glädjen med det hela känner jag. Lite på samma sätt kan det ju dock vara att utnyttja helt legitima (enligt mina egna regler då förstås) mönster och dum AI. Typ att bara smådutta på dumma fiender, backa, smådutta igen, etc etc och hålla på så i en kvart. Då är det inte längre en fråga om färdighet utan bara en fråga om man orkar med tristessen eller inte.

Medlem

Jag säger som Nick Nolte i 48 Hrs:
I fight dirty.

Medlem

Might & Magic VI har en "boss" som heter Q. Den försöker man bugga till så man har ett vägghörn mellan honom och partyt. Han är omöjlig att döda annars


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Absolut, även i multiplayer, det är ju trots allt ett spel, med allt det innebär

Dock har jag problem med liknande situationer i verkligheten. När jag lirade fotboll fick vi ju lära oss att om en motspelare blev skadad så slutade du inte att spela innan domaren blåste av, men det bar alltid emot lite. Det var ju dock på tidigt 90-tal, när spelare klarade att hålla sig på fötterna, så det var inte så ofta jag såg någon ligga på marken och vrida sig.

Medlem

Det är inte så man sitter och aktivt letar buggar för att klara något. Men hittar man nån "strategi" (utan att googla alltså) medans man spelar så det är klart men utnyttjar den, försöka stå på ställen där inte bossen kommer åt en t.ex.

Medlem

Aldrig bossar. Men vanliga fotsoldater får allt smaka bly. Eller stål. Eller eld. Buggar det redigt ordentligt så kan man ju ibland få se modellerna på nära håll, vilket är nice


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Beror på spelet. Generellt så skyr jag inga medel, men om jag känner att jag vill testa en viss utmaning utan att bugga den så kan jag tänka mig att göra det. Förutom exempel som nämnts tidigare med bossar etc så är den buggiga AI:n i Starcraft 1:Broodwar ett exempel jag tänker på. Jag vet att om jag scoutar med en worker och attackerar AI:ns workers kommer alla försöka attackera min worker och jag kan lura runt dem i princip hur länge som helst vilket gör att AI:n inte har någon ekonomi och därmed vinner jag lätt. Eller så kan jag göra vissa specifika build orders antingen rush builds eller economic builds som jag vet att AI:n inte kan bemöta, och vinna på så sätt. Ibland roar jag mig också med att köra 1vs3 på en väldigt liten karta med alla som zerg och rusha dem med sunkens på deras eget creep etc. Men om det blir för lätt så brukar det bli att jag vill utmana mig själv genom att antingen testa någon ny strategi eller höja svårighetsnivån eller antalet motståndare.

Medlem

Om jag cheesat i ett spel?

Fråga den där eldsprutande draken vid bron i Dark Souls. Jag dräpte den med pilbåge från ett speciellt ställe på säkert avstånd med runt 400 pilar. Det tog en stund men det var det värt... 😁

Jag tycker att de flesta spel har otroligt tråkiga strider överlag. Så för min del är det snarare något jag gör för att det är roligare, spela mot utvecklarna snarare än fienden.

Just nu spelar jag igen Horizon Zero Dawn. Miljöerna är vackra, storyn förhållandevis intressant. Men striderna med robotarna är så oerhört enformiga. Kan jag hitta ett sätt att fula mig igenom så tar jag den alla dagar i veckan!

Medlem

I Cyberpunk så blev jag beskjuten men jag kunde inte se nån som sköt på mig. Men sen såg jag dom, två morons som glitchade fram och tillbaka genom en vägg.
Jag började skjuta tillbaka, och det tyckte dom inte om.

12
Skriv svar