Samlandet av fysiska vs digitala saker

Medlem
Samlandet av fysiska vs digitala saker

Jag gillar att spara saker, i alla fall en del saker som är roligt att titta på men nu för tiden pga det digitala världen så känns det mindre relevant att spara en del saker. Vad har ni sparat?

CD-skivor är för heligt för att slänga bort, jag har slängt några singlar och jag tänker att mina CD-skivor kommer att bli lika coolt som LP-skivor men jag vet att det aldrig kommer att vara på samma nivå. Jag hoppas att det kommer att bli en våg där man också vill köpa CD-skivor.
Det som jag saknar lite är att bränna ut samlingsalbum som jag hade glädje av förr i tiden, bästa låtarna man gillar just det året som man kan spela i bilen, i stugan med mera. Men eftersom man har allt i en playlist så pallar man inte att göra CD-skivor men det kanske kommer någon sådan dag vem vet.

Sedan är det ju det här med DVD-filmer, när jag skaffar ett PS5 så tänker jag fortsätta ha en som kan läsa DVD-skivor (underlättar eftersom alla spel jag köper är fysiska, köper enbart digitalt till steam), det är något nice med det fysiska och det gäller även filmer, som sagan om ringen-filmerna eller live-dvder med Red Hot Chili Peppers eller Neil Young. Hur sparar ni?

Det digitala har jag massor av, det är mängder med fotografier som jag behöver sortera ut ordentligt och jag tror det är många dubletter. Jag har funderat länge på att beställa pappersfoton av dom "bästa" bilderna, för det är ju inte säkert allt kan finnas för evigt bara för att det är på min hårddisk (ja ett hus kan brinna ned) och tror jag förlorat vissa bilder pga datorstrul. Hur sparar ni på allt ni fotograferar? Eller låter ni Instagram vara ett digitalt fotoalbum? Är lite bakåtsträvande och det här med moln (förutom iCloud) har jag någon bra koll på, sen kostar det pengar.

Medlem

Har börjat köpa mer och mer LP-skivor men lyssnar i princip 99% på Spotify. Men känner att jag vill äga skivorna och samtidigt bidra med en extra slant till artisterna.

Medlem

Så länge det finns fysiska format så kommer jag köpa det uteslutet. Gäller både film, spel och musik.
Det är en helt annan känsla med fysisk media.
Samlandet går i vågor tycker jag, ibland får man lite feeling och köper på sig en hög med filmer, men ibland känner man inte alls för det.

Medlem
Skrivet av Thane:

Har börjat köpa mer och mer LP-skivor men lyssnar i princip 99% på Spotify. Men känner att jag vill äga skivorna och samtidigt bidra med en extra slant till artisterna.

Jag kommer att köpa en LP-spelare en vacker dag, har ingen trots att jag har några LP-skivor som dammar. Det är mest lokala förmågor dock.

Skrivet av wido:

Så länge det finns fysiska format så kommer jag köpa det uteslutet. Gäller både film, spel och musik.
Det är en helt annan känsla med fysisk media.
Samlandet går i vågor tycker jag, ibland får man lite feeling och köper på sig en hög med filmer, men ibland känner man inte alls för det.

Sant så sant

Medlem
Skrivet av wido:

Så länge det finns fysiska format så kommer jag köpa det uteslutet. Gäller både film, spel och musik.
Det är en helt annan känsla med fysisk media.
Samlandet går i vågor tycker jag, ibland får man lite feeling och köper på sig en hög med filmer, men ibland känner man inte alls för det.

Samma här. Fysiskt är kul! Förutom spel så köper jag på mig Laserdiscs för att formatet är så jäkla charmigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Flakmonkey

Vill jag bara ha något för konsumtion så kan jag lika gärna ha det digitalt. Musik är en sådan grej för mig, visst har jag kvar CD-skivor och annat men det är verkligen inget måste. Däremot så har jag samlat på mig Tintin-albumen på vinyl eftersom jag får en härlig nostalgikick av dem. Med spel är det samma sak. Tidigare köpte jag allting fysiskt men numera så ser jag ingen poäng i att göra det förutsatt att det inte är något som jag verkligen vill ha kvar. Behöver inte vara samlarutgåvor eller så, men för mig är minnen mycket betingade med fysiska objekt. Känslan av att hålla i dem, läsa i en manual eller kanske se det där kantstötta hörnet kan trigga härliga minnen, och förstås även mindre härliga såna.

Visst kan man minnas saker utan att ha någon fysisk pryl, lukt, etc etc som påminner en om det, men det förstärker effekten tycker jag.

Gällande fotografier och annat så tycker jag att enkelheten i ta dem och den otroliga mängden som nu finns har förtagit mycket av värdet med dem. Har också planer på att sätta ihop album, men aldrig tagit tag i det ordentligt.

Medlem

Har några gamla fysiska spel kvar, (Half-Life big box, Super Mario m.fl), i en hylla.
Har skärt ner rätt ordentligt på det, så har bara några kvar för att visa upp typ.

Köper alltid fysiskt när det finns, mest för att man kan sälja och få tillbaka pengarna när man är klar med spelet. La precis ut Demon´s Souls på tradera till PS5.

Visst är det en annan känsla med fysiskt, tycker det är mycket roligare att köpa spel till konsolerna än digital till PC. tex.
Antar att det kommer dö ut mer och mer, men kommer troligtvis finnas kvar i nån form även i framtiden (såsom LP och CD, Bluray, DVD etc).


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

1
Skriv svar