Filmskapare anklagar Capcom för att ha stulit monsterdesign i Resident Evil Village

Robot
Filmskapare anklagar Capcom för att ha stulit monsterdesign i Resident Evil Village

Det är inte Lady Dimitrescu det gäller.

#capcom, #resident-evil-village


Medlem

Vart går gränsen för ett plagiat och inspiration?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Idén är ju rätt originell och att två olika skapare kommit på samma design låter långsökt.
Men som magma säger, vart går gränsen?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag tycker det är plagiat. Det skiljer sig väldigt lite framifrån vad jag kan se. Resident Evils blad ser ut att vara motorsågsblad medan Frankenstein's Army är vanliga flygplanspropeller. Skillnaden är så pass liten att jag skulle inte vara förvånad om Capcom skulle bli stämda för plagiat.

Medlem

det där är ju koncept artistens fel.

Medlem

Jag har filmen. Ganska originell!


signatur

autograph

Medlem

Tycker att dom ser väldigt likt ut, bara några få ändringar i RE versionen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av UggleMannen:

det där är ju koncept artistens fel.

Håller med dig men samtidigt är det ju Capcom som väljer att gå vidare med den. Kan ju hoppas att det "bara" varit bristfälliga interna kontroller.

Annars så är dom extremt lika. Känns alldeles för unika för att vara ett sammanträffande. Men den andra bilden på twitter håller jag inte alls med om dock.

Hoppas i varje fall att Capcom ger honom erkännande för monstret om inget annat.

Medlem

Enbart propellergubben som ser lik ut, resten är knappt i närheten. Man måste dra en gräns någonstans.

Medlem

Skall hälsa från Karlsson på taket att han också är argledsen men stolt!

Medlem

Känns ganska långsökt att Capcom ens kände till att filmen existerade.

Medlem

Bra att han får lite PR då kanske några ser hans film.

Medlem

Var gränsen går? Det borde väl den som plagierar veta!?


signatur

autograph

Medlem

"Amatörer lånar, genier stjäl".


signatur

autograph

Medlem

"Plagiat är den högsta formen av smicker", eller hur var det nu...


signatur

autograph

Medlem

jag tycker det är nja, lite som att är inte zombies plagiat man förr eller senare bör stöta på monster som är gjorda mer eller mindre lika som någon annan har skapat tidigare.

Medlem

Det finns bara ett original, som jag brukar säga.
Resten är plagiat eller "inspiration". Det beror på hur det hanteras, och om det tillför något.
"Inspirerat av" eller en "hyllning/tribute" bör man ju då tillägga.
Man vet ju själv, och kan väl då skriva det!? Alla som känner till det förstår ju ändå. Pinsamt annars!


signatur

autograph

Medlem

Frankenstein's Army är en grymt bra film!

Det är hur tydligt som helst att de tog med Propeller Head från Frankenstein's Army bara för att de tyckte det var en cool design. I Frankenstein's Army passar Propeller Head in för att han är ett experiment av Frankeinstein som gör Zombots av stupade soldater. I Resident Evil har de en Propeller Head för att? Om Propeller Head skulle ha passat in i Village så borde de ha haft ännu fler Zombots liknande karaktärer.

Medlem

Svårt att säga huruvida det här är plagiat rakt av, men eftersom att RE alltid har sysslat mer med biologiska monster än teknologiska, så antar jag att de kan ha sneglat på filmen ifråga. Resident Evil Village var väldigt hit&miss för mig, och i stort sett hela kapitlet där denna motorsågspropeller ingick var en stor miss.

KoP
Medlem

Jag hade en keps med en propeller på när jag var liten. Jag tror nog jag ska stämma både Frankenstein's Army skaparen och Capcom för plagiat av min barndom.

Medlem

Inte första gången kreativitet har skapat samma resultat oberoende av varandra.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

SPOILER!

Jag tyckte att de "stulit" hela Benevientos sektion från Autopsy of Jane Doe.

Medlem

Den första med propellern är garanterat lånat från filmen.
Övriga är att greppa efter halmstrån.

ZF
Medlem

Lite lustigt att surfa på Frankenstein för att sen klaga på att man eventuellt har InsPirerat vidare bara.

Är inte rimligen all derivatan som kommer ur detta då också fritt fram att använda?

Mary borde skrivit en TOS..

Skribent
Skrivet av kebbe:

Känns ganska långsökt att Capcom ens kände till att filmen existerade.

Men det är ju då man också försöker komma undan med "plagiat" eller lånade saker, när källan inte är speciellt känd dvs. Det är ju ingen känd film, men det är inte helt långsökt att någon designer är filmfantast och sedan har sett filmen, blivit inspirerad eller rent av lånat rakt av.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem

https://naruzap.files.wordpress.com/2010/10/deadrising2-2010-...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/86/Propellerheads...

https://static.wikia.nocookie.net/megaman/images/4/4a/Airman....

https://kirby.fandom.com/wiki/Propeller

Oavsett hur det verkligen ligger till i just det här fallet, lär aldrig bli klart om ingen säger "ja, jag tog den gubben och ändrade lite" rakt ut.

Inspiration till snarlika slutresultat kan komma från de mest oväntade håll. Och det ligger ju bokstavligen nära till handa att Capcoms studio lika gärna kan ha hittat den i närheten.

1
Skriv svar