Rykte: Nya Playstation VR har 4K-upplösning och vibrationsfeedback

Robot
Rykte: Nya Playstation VR har 4K-upplösning och vibrationsfeedback

Om uppgifterna stämmer blir detta en ny nivå av VR.

#playstation-vr


NuZ
Testpilot

Totalt ointresserad av VR men teknikmässigt är ju detta ascoolt ju! Om detta stämmer, vad kan priset bli då?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Medlem
Skrivet av NuZ:

Totalt ointresserad av VR men teknikmässigt är ju detta ascoolt ju! Om detta stämmer, vad kan priset bli då?

Jag gissar på runt 5 000 kr i Sverige.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om detta stämmer, vad kan priset bli då?

Jag känner att det får kosta vad det vill, jag SKA ha det!

Medlem

Intressant.
Fanns ju några patentbilder tidigare på att man skulle kunna känna "vinden" i ansiktet osv i headsetet.
Nu återstår bara Sony tillkännager att man även kan köra trådlöst så är det komplett


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny

GE MIG! (Tack på förhand.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant.
Fanns ju några patentbilder tidigare på att man skulle kunna känna "vinden" i ansiktet osv i headsetet.
Nu återstår bara Sony tillkännager att man även kan köra trådlöst så är det komplett

Trådlöst med rumble och fläktar som blåser vind i ansiktet samt stöd för 90Hz eller 120Hz. Kanske inte fläktar men idén är cool


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

wooosha.. everybody on board on the hype train!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det verkar som sony försöker sätta ihop det perfekta VR kittet som man kan få nu typ.
Jag hoppas dom tänker på avändarupplevelsen.
1 sladd låter bra men helst ska det gå att köra utan sladda också. Sen hoppas jag man inte beher starta TV'n och fippla med handkontrollen till PS5 utan att allt ska gå att styra med headsetet och vr-kontrollerna, det ska räcka med att konsolen är igång bara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Oj, det låter verkligen imponerande. Sitter fortfarande och väntar på "nästa generation" av headsets innan jag känner att det är värt att uppgradera från min Rift, och det här låter verkligen som nästa stora steg.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Hullken:

Jag gissar på runt 5 000 kr i Sverige.

Skrivet av BoyeNeE:

Jag känner att det får kosta vad det vill, jag SKA ha det!

Haha men om de lägger sig vid 5000kr är risken att det blir rätt nischade ändå. För att ”gemene gamer” ska köpa så max 3. Så känner jag iaf. men de kanske beror på mitt låga intresse också. Sjukt coolt techmässigt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Oj, det låter verkligen imponerande. Sitter fortfarande och väntar på "nästa generation" av headsets innan jag känner att det är värt att uppgradera från min Rift, och det här låter verkligen som nästa stora steg.

Fast du måste ju spela på konsol...

Medlem

Om det stämmer flyttar jag in TVn och min Xbox till toaletten och kör uteslutande PlayStation med VR till allt i vardagsrummet 😆

Medlem

Och varför inte bundla med Orange Box 2.0 när vi ändå är igång?

Redaktör
Skrivet av NuZ:

Haha men om de lägger sig vid 5000kr är risken att det blir rätt nischade ändå. För att ”gemene gamer” ska köpa så max 3. Så känner jag iaf. men de kanske beror på mitt låga intresse också. Sjukt coolt techmässigt

Quest 2 kostar ju från 3 700 kr. En bit över 3 000 som du säger, men så pass lite att jag tror det kan hjälpa till att höja den. Både grafikkort och konsoler kostar ju avsevärt mer än för tio år sedan också.


signatur
Medlem

Intressant. Hoppas det stämmer. VR börjar bli bra nu.

Ska bli intressant att se vad HTC Vive har tänkt visa upp. Det är väl idag de ska visa deras nya headset?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha men om de lägger sig vid 5000kr är risken att det blir rätt nischade ändå. För att ”gemene gamer” ska köpa så max 3. Så känner jag iaf. men de kanske beror på mitt låga intresse också. Sjukt coolt techmässigt

Jo, låter rimligt! 5000 är mycket för "pöbeln", men av det som hittills framkommit så känns just nu 5000 mer realistiskt än 3000.

Hoppas nu bara att detta släpps tidigt under 2022, och inte typ till julhandeln.

Skribent
Skrivet av Vercadi:

Fast du måste ju spela på konsol...

Jo, jag menar bara att det verkar vara det första headsetet som verkligen känns "next-gen" i VR-sammanhang, framförallt sett till ögonspårning och foveated rendering. Personligen kommer jag vänta på något liknande till PC. Det ska bli intressant att se hur bra prestanda man kan nå med foveated rendering/ögonspårning kombinerat med DLSS, förutsatt att de går att kombinera.

Medlem

Låter ju väldigt lovande.

Fast om jag skall investera i kommande också så måste det finnas stöd för fler spel. Har haft riktigt kul med PSVR men förutom Skyrim, Dirt och RE7 så är det ganska knapert ur min synvinkel i biblioteket Vill se fler riktiga spel och färre techdemos.

SoL
Medlem

Najs! Vart kan jag förboka?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Quest 2 kostar ju från 3 700 kr. En bit över 3 000 som du säger, men så pass lite att jag tror det kan hjälpa till att höja den. Både grafikkort och konsoler kostar ju avsevärt mer än för tio år sedan också.

Ja precis. Sen beror det på hur mycket marknaden skriker efter det och hur lågt Sony är villiga att gå. Men killgissar på 3-5 iaf. och det känns ändå dyrare än vad de flesta vill lägga på kringutrustning, så blir fortfarande bara för de som är intresserade. Med Quest så behöver du inget annat heller för deras egna spel. Med konsol för 5 och headset för 5 så blir det ändå 10 lök lixom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Quest 2 kostar ju från 3 700 kr. En bit över 3 000 som du säger, men så pass lite att jag tror det kan hjälpa till att höja den. Både grafikkort och konsoler kostar ju avsevärt mer än för tio år sedan också.

Sen så rekommenderade ju typ alla när Quest 2 släpptes att köpa elite remen(tror jag det var, det som håller fast headsetet) som nu kostar 49€. Andra trevliga tillbehör kostar också en del, som link-kabeln 99€(för PC), större lagring 100€ och då får du betydligt lägre prestanda(1,37Tflops vs 10,28Tflops), eller betalar väldigt mycket mer ifall du vill driva det med dator istället.

Jag är hypad över PSVR2, PSVR hade lite för låg prestanda, kändes mer som koncept än en produkt för stora marknaden, spel kommer inte behöva var så simpla heller som förut, vilket gör stor skillnad.

Det ända som sticker ut i denna nyheten är eye-tracking, det andra har det ryktats om innan.
Det fanns även teorier att feedback funktionen var till för att motverka illamående.
Sony har även sagt att de kommer ta teknik från Dualsense till PSVR2, men man kunde väl anta innan att det främst gäller för kontrollerna.
De ändå två negativa sakerna än så länge är väl att man förmodligen kommer behöva ha en sladd och att det kan bli lite låg bandbredd emellan headsetet och konsolen, ifall de tänkt att heasetet ska kopplas till USB-C porten(10Gbit).

Ett stort minus skulle vara ifall det inte är kompatibelt med PSVR spel, men det hoppas jag verkligen att de löser, skulle vara otroligt dumt annars.
Extra känsligt för mig eftersom att jag vill uppleva RE7 i VR

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Intressant. Hoppas det stämmer. VR börjar bli bra nu.

Ska bli intressant att se vad HTC Vive har tänkt visa upp. Det är väl idag de ska visa deras nya headset?

Japp VIVECON är idag 18:00.

Medlem

Grymt taggad på detta! För mig som inte har en sjudundrandes PC så kommer detta bli mitt först VR-headset jag äger. PSVR2 är ett givet köp för mig.

Skrivet av Molotov:

Intressant.
Fanns ju några patentbilder tidigare på att man skulle kunna känna "vinden" i ansiktet osv i headsetet.
Nu återstår bara Sony tillkännager att man även kan köra trådlöst så är det komplett

Skrivet av Taskman:

Trådlöst med rumble och fläktar som blåser vind i ansiktet samt stöd för 90Hz eller 120Hz. Kanske inte fläktar men idén är cool

Trådlöst blir det nog inte. Har de inte redan avslöjat att det blir en "one-cable-solution" ?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om uppgifterna stämmer blir detta en ny nivå av VR.

#playstation-vr


Vr porr snart på in gång! Köp 2 vr set och dela det med din partner för roll spel och ombytta roller. Spelet köps separat runt hörnet. Köp även flashlight med inbyggd bluetooth uppkoppling till din enhet, för att få en maxad immersiv upplevelse. Batterier igår ej.

Medlem

Är riktigt taggad på nya PSVR ifall vi verkligen får eye-tracking. Högre FOV känns viktigt och det har de ju redan bekräftat.
Prismässigt har jag svårt att se att jag ska kunna köpa den för mindre än vad jag betalade för PSVR vid release. 4120kr (måste ha varit nedsatt pris?)
Gissar på minst 4500kr. 6000kr med nya kontrollerna plus något spel.

Gnällkuk
Skrivet av Hellspites:

Vr porr snart på in gång! Köp 2 vr set och dela det med din partner för roll spel och ombytta roller. Spelet köps separat runt hörnet. Köp även flashlight med inbyggd bluetooth uppkoppling till din enhet, för att få en maxad immersiv upplevelse. Batterier igår ej.

Ja, vi vet ju alla att det är porren som legat till grund för utvecklingen av internet. Satsas för lite på VR-porr! Behöver släppas mer porrspel och upplevelser, bundla med fleshlight? All utveckling verkar ju gå åt rätt håll, men inte tillräckligt fort!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sen hoppas jag man inte beher starta TV'n och fippla med handkontrollen till PS5 utan att allt ska gå att styra med headsetet och vr-kontrollerna, det ska räcka med att konsolen är igång bara.

Det är ju redan möjligt med PSVR så vore konstigt om dom ändrar på det. Eller är det något jag missar här?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, vi vet ju alla att det är porren som legat till grund för utvecklingen av internet. Satsas för lite på VR-porr! Behöver släppas mer porrspel och upplevelser, bundla med fleshlight? All utveckling verkar ju gå åt rätt håll, men inte tillräckligt fort!

Haha, mitt inlägg var ju mer utav ett skämt
Men jag håller med det, de är för lite sex i spelen. Cyberpunk 2077 hade ju varit perfekt för riktigt porr. För hur miljön var uppbyggt. Men men. Fleshlight givitvis så menade jag de.

12
Skriv svar