Xbox Series fyller 6 månader - Vad tycker du om konsolerna?

Robot
Xbox Series fyller 6 månader - Vad tycker du om konsolerna?

Nu har vi levt med next-gen i ett halvår och vi är nyfikna på om dina första intryck består - vilket betyg sätter du på Xbox Series?

#xbox-series


Medlem

Även om det saknas exklusiviteter vägs det upp av omkringliggande tjänster som Quick Resume, FPS Boost och i överlag en stabilare upplevelse med snabbare laddningstider. Spelen kommer det vet vi, men visst hade det varit roligt att sätta tänderna i Halo Infinite redan nu.

Medlem

Jag är så jäkla nöjd med min Series X. Ljudnivån, laddhastigheten allt!
Quick resume är magiskt!!!

Det enda tråkiga är att vänta på uppdateringarna/optimeringen för cyberpunk, RDR2

Medlem

Håller med inlägget ovan. Bara spelat om gamla spel på den än så länge, med min Elite 2 som hängt med sen förra konsolen. Så någon upplevelse av next gen har jag inte fått. Quick resume är det bästa så här långt.

Medlem

Är besviken, 6000kr för en en nextgen som består av massa fps boostade spel. Ny släppen är inte heller bra, valhalla saknar själ man tröttnar efter 30timmar, eller buggiga Cyberpunk och watch dogs. Sen alla desssa remake, remaster, eller version 2,3 osv vore skoj om spelstudios satsade på nåt nytt istället


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Redaktör
Ponny

Som många andra saknar jag nya spel, men kudos till Xbox för hur de tänker och jobbar kring bakåtkompatibilitet. Jag älskar ju att spela om gamla favoriter, och det ska vara precis så här okomplicerat. Hatten av. Att en del dessutom boostas är en grym bonus.


signatur

En Bamseponny av folket

Mycket nöjd klart mer nöjd med min Serie X än PS5, tystare läsare när man ska titta på 4K UHD Blu Ray, mycket optimeringar mot äldre spel.

Deras satsning på Gamepass och FPS Boost är riktigt bra och att Ea Spel ingår delvis. Enormt utbud sen tycker jag deras butik på digitala spel generellt haft bättre erbjudande än PSN Store.

På minus kontot är väl bristen på exklusiva spel som mest troligt ser ut och ta fart från 2022.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Jäkligt kompetent maskin, inte lika spännande som ps5 tycker jag men stabil. Nu väntar man bara på nya spel.

Medlem

Stämmer in i kören av vad många redan nämnt; quick resume, ljudnivån, laddningstider m.m.

Har aldrig älskat Xbox som jag gör these days


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Båda är bra men gillar Xbox mer pga känns som bättre maskin som är tyst och älskar Game Pass.

Medlem

Bakåtkompatibiliteten med fps boost etc är helt outstanding. Imponerande maskin

Medlem

Folk som inhandlade nya konsolen men gnäller på inga spel eller bara remakes av gamla spel - det visste ni väl om....? Den här konsolgenerationen är ett brutalt skämt när det kommer till nya spel på release, absolut ingen anledning att köpa en ny konsol tills om minst ett år verkar det som.

Medlem

Jag har både Series X och PS5 och jag har svårt att utse en klar favorit. Båda maskinerna är helt fantastiska fast på olika sätt. Båda maskinerna är snabba att använda och laddningstider är minimala

Xbox Series X + och -
+ Liten i formatet och knäpptyst
+ Quick resume
+ Smart Delivery
+ Stöd för Dolby Atmos (som är en branschstandard)
+ GamePass
- Känns gammal och ibland ofärdig i gränssnittet
- Lågupplöst dashboard i SDR
- Slarvig lokalisering (översättning till Svenska)
- På flera ställen (kringtjänster bland annat) beskrivs maskinen som en Xbox One och inte en Series X. Liten detalj såklart men slarvigt.
- Kontrollen är intetsägande och i väldigt liten skillnad jämfört med Xbox One.

Playstation 5 + och -
+ DualSense-kontrollen - den överlägset största fördelen med PS5
+ Snyggt och nytt gränssnitt i 4K HDR
- Skrymmande
- Dåliga komponenter (haft två maskiner med tjutande fläkt)
- Kopiera-steget är fortfarande kvar
- Ingen riktig quick resume
- Irriterande HDMI-länkning

Summering: Xbox gör väldigt mycket rätt men är också en smula tråkig jämfört med PS5:an. PS5:an har dock ett antal irritationsmoment som gör att användarvänligheten får sig en törn.
I det stora hela föredrar jag DualSense-kontrollen framför Xbox Wireless Controller. Det som får mig att köpa spel till PS5:an är de exklusiva titlarna samt de spel som drar nytta av DualSense-funktionerna. Xboxen kommer få driva spel som finns på GamePass och spel som skulle råka prestera bättre på Xbox.

Medlem

Fantastiskt konsol. Fått mig att spela igenom en massa spel jag aldrig trodde jag skulle röra tack vare gamepass. Outriders, Dragon Quest, MLB The Show (fö. riktigt kul trots att man knappt kunde något om baseball innan). Även lättare att spela tillsammans med vänner och prova nya spel då alla nu har dom via gamepass.

Kan rekommendera er att spela Gears 5 Hivebusters för en liten försmak på vad next-gen kan bli. Galet snyggt gjort. Men ser också fram emot de nya titlarna som kommer längre fram.

Dex
Medlem

Underhållande maskiner som är väldigt bra, men vill verkligen se lite nya spel nu också. Börjar bli lite trött på att allting hela tiden handlar om gamla spel! Förhoppningsvis blir det ändring på det under E3 och ännu mer förhoppningsvis så har dom en hel del spel som kommer snart också

Medlem
Skrivet av Emret:

- Kontrollen är intetsägande och i väldigt liten skillnad jämfört med Xbox One.

Tycker du verkligen att den är väldigt liten? Det är en skillnad i storlek, ja, men den är minimal enligt mig. Knappt så jag reflekterar över det så länge jag inte verkligen tänker på det.

I övrigt en bra sammanfattning.

Jag köpte först Series X på releasedagen. Köpte även en Series S för några veckor sedan som jag har ståendes vid min rigg. Riktigt nöjd med båda, även om Series S mest var en plojgrej och ett spontanköp. Nackdelen med Series S är att den inte har någon optisk läsare, men hade ju varit omöjligt att göra den så liten annars.

Det finns inte så mycket mer att säga om Series X än vad som redan sagts. Snabb, smidig och snygg! Mycket snyggare än PS5 och smälter in bättre, men antar att det är en fråga om smak.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker du verkligen att den är väldigt liten? Det är en skillnad i storlek, ja, men den är minimal enligt mig. Knappt så jag reflekterar över det så länge jag inte verkligen tänker på det.

Nej storleksmässigt tycker jag den är perfekt. Det jag skrev ovan var att skillnaden mellan kontrollen till Xbox Seris S|X och Xbox One är väldigt liten. Så det känns inte så nytt jämfört med PS.

Medlem

Full pott för min Series S.
Så sjukt snygg, tyst och smidig maskin.

Kanske blir att man uppgraderar till X i framtiden när man har bättre tv och tillgången är bättre.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av Emret:

Nej storleksmässigt tycker jag den är perfekt. Det jag skrev ovan var att skillnaden mellan kontrollen till Xbox Seris S|X och Xbox One är väldigt liten. Så det känns inte så nytt jämfört med PS.

Aha! Haha, nu fattar jag! Fel av mig. Måste ha mer kaffe...

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker du verkligen att den är väldigt liten? Det är en skillnad i storlek, ja, men den är minimal enligt mig. Knappt så jag reflekterar över det så länge jag inte verkligen tänker på det.

I övrigt en bra sammanfattning.

Jag köpte först Series X på releasedagen. Köpte även en Series S för några veckor sedan som jag har ståendes vid min rigg. Riktigt nöjd med båda, även om Series S mest var en plojgrej och ett spontanköp. Nackdelen med Series S är att den inte har någon optisk läsare, men hade ju varit omöjligt att göra den så liten annars.

Det finns inte så mycket mer att säga om Series X än vad som redan sagts. Snabb, smidig och snygg! Mycket snyggare än PS5 och smälter in bättre, men antar att det är en fråga om smak.

Nu blir jag lite nyfiken. Varför har du en Series S stående bredvid en X? Kan förstå att man har båda enheterna till olika rum osv, men på samma ställe?

Medlem

Har aldrig varit så ointresserad av en Xbox som just Series X och S.
Men det är väll för att man har en PC att spela på.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dex:

Nu blir jag lite nyfiken. Varför har du en Series S stående bredvid en X? Kan förstå att man har båda enheterna till olika rum osv, men på samma ställe?

Nej, alltså Series X har jag inkopplad till min TV i vardagsrummet, och min Series S står vid min PC, inkopplad till ena datorskärmen.

Mainar Series X, men om TV:n ockuperad kan jag dra mig tillbaka till min man cave och sitta och lira Xbox vid min PC. Egentligen ett ganska onödigt inköp, men ha-begäret var för stort, och skönt att ändå ha möjligheten att sitta någon annanstans och spela... Dock trist om man köpt spel fysiskt och inte kan spela det på Series S.

Tanken är att spela storspel på X (som till exempel RE8 som jag hoppas få idag), och lite mindre arkadspel/Game Pass på S.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Även om det saknas exklusiviteter vägs det upp av omkringliggande tjänster som Quick Resume, FPS Boost och i överlag en stabilare upplevelse med snabbare laddningstider. Spelen kommer det vet vi, men visst hade det varit roligt att sätta tänderna i Halo Infinite redan nu.

FPS boosten och bakåtkompabilitet i allmänhet är ju väldigt trevligt, men som PS5 ägare så känner jag inte att jag missar så mycket just nu.
Jag är mer inställd på mid-gen uppgradering(när exklusiva spel, "next-gen" och maskineriet kommer igång på riktigt).

Så kanske blir en Xbox Series XX(eller vad en eventuellt uppdaterad maskin kommer heta) kommer.

Halo 5 har ju fått rätt mycket kritik, så jag väntar på recensioner innan intresset för Infinite kommer.
Ifall de lyckas bra så är jag i alla fall intresserad av konceptet.

Starfield är mest hype och fantasi, så det ligger väl på samma nivå som Halo för mig.

Möjligheterna för Microsoft med deras studios framöver är intressant, men det är en bit dit.
De är ju uppe i 24 Studios nu, så släpper de ett spel i kvartalet så skulle dessa kunna släppa ett spel var 6:e år.
Nu varierar storleken och kvalitén rätt mycket såklart, men tanken på att det skulle kunna finnas ett spel varje kvartal som tar 6 år att utveckla är ju rätt grymt ändå.

Så Xbox har en tröskel att komma över för mig, men det kan bli köp längre fram.

Medlem

Supernöjd med min Series X och kan stämma in med många före mig

Saknas lite next gen spel men det är ju väntat och inget man kan klandra Xbox eller Microsoft för eller Playstation för dem som sitter med en PS5, många utvecklare har fått skjuta fram releaser pga covid osv. Men MS har gjort ett bra jobb med bakåtkompatibiliteten och optimeringen av äldre titlar i väntan på nya.

Kan inte säga så mycket i jämförelse med tidigare Xbox konsoler då jag tidigare enbart kört Playstation och detta är min första Xbox.
Kontrollen är mycket skönare än PS4, har inte känt på en PS5 kontroll så jag kan inte dra den jämförelsen.
Bäst är nog quick resume som även funkar om du har konsolen i snabbstart läge när du stänger av den, så på bara någon minut är du tillbaka där du slutade dagen innan. Jättelämpligt nu när man jobbar hemma och kan snabbt och enkelt lira lite på lunchrasterna

Cloud saves vet jag inte hur jag kan ha klara mig utan tills nu, när ungarna vill ha boxen för att spela Roblox eller Fortnite kan jag lira tex Halo eller Forza på PC'n istället och sen när grabbarna lagt kan jag enkelt bara hoppa över till boxen och fortsätta där i soffläge

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Nej, alltså Series X har jag inkopplad till min TV i vardagsrummet, och min Series S står vid min PC, inkopplad till ena datorskärmen.

Mainar Series X, men om TV:n ockuperad kan jag dra mig tillbaka till min man cave och sitta och lira Xbox vid min PC. Egentligen ett ganska onödigt inköp, men ha-begäret var för stort, och skönt att ändå ha möjligheten att sitta någon annanstans och spela... Dock trist om man köpt spel fysiskt och inte kan spela det på Series S.

Tanken är att spela storspel på X (som till exempel RE8 som jag hoppas få idag), och lite mindre arkadspel/Game Pass på S.

Du kan väl skicka bilden till telefonen eller datorn från Series X?
Vet inte hur responstiden ser ut, men det låter ju bra som koncept.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nu har vi levt med next-gen i ett halvår och vi är nyfikna på om dina första intryck består - vilket betyg sätter du på Xbox Series?

#xbox-series


Vilken konsol!?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du kan väl skicka bilden till telefonen eller datorn från Series X?
Vet inte hur responstiden ser ut, men det låter ju bra som koncept.

Jag vet att man kunde streama från konsol till PC innan, men tror inte längre det går...?

Hursomhelst så funkade inte det så bra för mig då mitt wifi är rätt slött, och även med bra wifi blir det inte den responsen jag vill ha.

Medlem

blev en femma. mycket bra och gör lätt att installera och komma in i. tillochmed mina pensionärs föräldrar skulle kunna detta. med xbox alltså.

Medlem

Har en S och rätt nöjd. Ett bra komplement till pcn med gamepass ultimate


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Har både Series X och Ps5.
För mig är den klara vinnaren Xbox denna gång.

Game pass är så otroligt bra, och allt med själva konsolen känns mer modernt och genomtänkt på xbox.
PS5 har sina fantastiska exklusiva spel, bara därför jag har den, men som hårdvara ligger dom efter nu. Sedan är deras gränssnitt riktigt uruselt faktiskt.

12
Skriv svar