Utvecklare: Valve hotade att ta bort vårt spel om vi sålde det billigare på andra plattformar

Robot
Utvecklare: Valve hotade att ta bort vårt spel om vi sålde det billigare på andra plattformar

Stämmer nu Valve för monopolbeteende.

#valve, #wolfire


Flakmonkey

Inget är ju bevisat ännu, men skulle någon bli förvånad om det var på det här sättet? Valve känner sig för första gången hotade på marknaden (även om de förstås fortfarande är överlägset störst) och spänner musklerna på det sättet de kan. Det är lätt att spela good guy när man sitter ohotad och med alla de bra korten. Då kan man vara ödmjuk och peka på andra och säga hur dåliga och dumma de är, men sen när det väl kommer till kritan. Ja då är man inte den som är den.

Medlem

Marknaden borde bestämma. Om utvecklarna satte ett pris och ”skatten” lades på så är det köparna som bestämmer om Steam är värt det eller inte.
Utvecklare som vill använda plattformen för marknadsföring kan ju kompensera med att sänka sitt pris OM de tycker att det lägre priset från deras håll kan motiveras genom ökad marknadsföring.
Provisionen är ju en form av skatt/moms fast inte statlig då

Medlem

Kan inte valve stämma apple så att det läcker massa dokument.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ju fortare folk inser att företagens huvudmål är att tjäna så mycket pengar de bara kan, ju bättre blir det. Folk tar ofta Valves rygg men glömmer att de själva är precis lika vidriga som Epic.

VALVe idag är bara en stor röra. Visst finns det bra saker med deras plattform, men man kan inte hänga på nostalgifaktorn hur länge som helst. Mitt första spel var HL2 där en gång i tiden, men jag vill hellre ha mina spel på andra ställen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Umi
Medlem

Skulle inte alls förvåna mig om det vore sant. Som sagt tidigare i tråden så har väl Epics intåg med 12% har nog skakat Valve kontoret en aning

Medlem

Hur är det monopol om Valve säger att ifall spelet säljs billigare på andra ställen så vill de inte att produkten ska finnas i deras butik om inte priset matchar?
Har inte Valve rätt att neka spel oavsett anledning till deras butik, eller?

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur är det monopol om Valve säger att ifall spelet säljs billigare på andra ställen så vill de inte att produkten ska finnas i deras butik om inte priset matchar?
Har inte Valve rätt att neka spel oavsett anledning till deras butik, eller?

Det blir ju ett ultimatum för utvecklare och andra storefronts, då andra storefronts inte kan sälja billigare spel för att tävla mot steam, och att välja bort steam är för farligt val för utvecklare.

Det här är väl ändå det konsumenterna vill ha, att plattformar ska börja tävla med priserna precis som fysiska butiker gör.

Medlem

Tror faktiskt inte på vad Wolfire utvecklaren säger, eller i alla fall att det blivit någon form av misskommunikation mellan honom och Vavle.

Vavle har ju inte brytt sig alls om utvecklare säljer sina spel på andra plattformar. Det finns ju hur många spel som helst som finns både på GOG och Steam exempelvis, till varierande priser till och med. Sen har vi ju mängder med bundles där Steam nycklar säljs till mycket lägre priser än på Steam - och vad jag vet så tar Vavle 0% i såna fall. Utvecklare kan generera Steam nycklar mer eller mindre fritt och använda lite som de vill. Krävs rätt mycket för att Vavle ska gå in och göra något.

Det finns till och med spel som är borttagna från Steam, alltså att Vavle inte får en krona av försäljningen, och de fortsätter sälja Steam nyckar på sin egen sida. Jag vet att spelet Motor Rock exempelvis gjort så i en massa år, och Vavle har inte lyft ett finger för att stoppa det (eller låtsas som de inte ser det).

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur är det monopol om Valve säger att ifall spelet säljs billigare på andra ställen så vill de inte att produkten ska finnas i deras butik om inte priset matchar?
Har inte Valve rätt att neka spel oavsett anledning till deras butik, eller?

Skillnad på monopol och att en aktör har en monopolställning. Se t ex Microsoft och Google som inte får promota sina egna produkter som de gjorde förut med Windows-explorer och android-chrome. Trots att ingen av dom hade ett monopol.

Medlem

Braaaa, tryck till dem rejält nu så dom ändrar sänker också så att man slipper byta platform.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Tror faktiskt inte på vad Wolfire utvecklaren säger, eller i alla fall att det blivit någon form av misskommunikation mellan honom och Vavle.

Vavle har ju inte brytt sig alls om utvecklare säljer sina spel på andra plattformar. Det finns ju hur många spel som helst som finns både på GOG och Steam exempelvis, till varierande priser till och med. Sen har vi ju mängder med bundles där Steam nycklar säljs till mycket lägre priser än på Steam - och vad jag vet så tar Vavle 0% i såna fall. Utvecklare kan generera Steam nycklar mer eller mindre fritt och använda lite som de vill. Krävs rätt mycket för att Vavle ska gå in och göra något.

Det finns till och med spel som är borttagna från Steam, alltså att Vavle inte får en krona av försäljningen, och de fortsätter sälja Steam nyckar på sin egen sida. Jag vet att spelet Motor Rock exempelvis gjort så i en massa år, och Vavle har inte lyft ett finger för att stoppa det (eller låtsas som de inte ser det).

Vart får du din information ifrån?

Är mest nyfiken för womfire verkar beredda att gå till rätten. Dvs rätt troligt att de tror att de har ett case.

Sedan givet hur föredetta anställda talar om Valve och deras NDA som läckte för ett tag sedan så tror jag absolut att Valve gör så här.

Steam är trots allt deras kassako iom att de knappt levererar några nya spel och fortfarande lever på cosmetics till CS och DOTA2 vid sidan av steam.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Tror faktiskt inte på vad Wolfire utvecklaren säger, eller i alla fall att det blivit någon form av misskommunikation mellan honom och Vavle.

Vavle har ju inte brytt sig alls om utvecklare säljer sina spel på andra plattformar. Det finns ju hur många spel som helst som finns både på GOG och Steam exempelvis, till varierande priser till och med. Sen har vi ju mängder med bundles där Steam nycklar säljs till mycket lägre priser än på Steam - och vad jag vet så tar Vavle 0% i såna fall. Utvecklare kan generera Steam nycklar mer eller mindre fritt och använda lite som de vill. Krävs rätt mycket för att Vavle ska gå in och göra något.

Det finns till och med spel som är borttagna från Steam, alltså att Vavle inte får en krona av försäljningen, och de fortsätter sälja Steam nyckar på sin egen sida. Jag vet att spelet Motor Rock exempelvis gjort så i en massa år, och Vavle har inte lyft ett finger för att stoppa det (eller låtsas som de inte ser det).

Precis vad jag tänkte
Det är nått som inte stämmer med den här historien.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Är det här ens nyheter? Så har det väl varit länge?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Tror faktiskt inte på vad Wolfire utvecklaren säger, eller i alla fall att det blivit någon form av misskommunikation mellan honom och Vavle.

Vavle har ju inte brytt sig alls om utvecklare säljer sina spel på andra plattformar. Det finns ju hur många spel som helst som finns både på GOG och Steam exempelvis, till varierande priser till och med. Sen har vi ju mängder med bundles där Steam nycklar säljs till mycket lägre priser än på Steam - och vad jag vet så tar Vavle 0% i såna fall. Utvecklare kan generera Steam nycklar mer eller mindre fritt och använda lite som de vill. Krävs rätt mycket för att Vavle ska gå in och göra något.

Det finns till och med spel som är borttagna från Steam, alltså att Vavle inte får en krona av försäljningen, och de fortsätter sälja Steam nyckar på sin egen sida. Jag vet att spelet Motor Rock exempelvis gjort så i en massa år, och Vavle har inte lyft ett finger för att stoppa det (eller låtsas som de inte ser det).

Skrivet av Molotov:

Precis vad jag tänkte
Det är nått som inte stämmer med den här historien.

Nu är jag för att man är källkritisk, men i det här fallet måste jag fråga om det är det automatiska Valveförsvaret som talar? Wolfire har uppenbarligen så mycket på fötterna att de är beredda att gå till domstol mot ett av världens största spelföretag för att få sin sak prövad. Onekligen tycker jag det låter som att de vet exakt vad de pratar om och har undersökt det här i månader så något missförstånd har jag svårt att se att det ska vara.

edit: Förtydligar kring att det är av mig en uppskattning att de undersökt det här i flera månader, inget jag vet exakt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu är jag för att man är källkritisk, men i det här fallet måste jag fråga om det är det automatiska Valveförsvaret som talar? Wolfire har uppenbarligen så mycket på fötterna att de är beredda att gå till domstol mot ett av världens största spelföretag för att få sin sak prövad. Onekligen tycker jag det låter som att de vet exakt vad de pratar om och har undersökt det här i månader så något missförstånd har jag svårt att se att det ska vara.

Jag är inte själv så helt säker. Mest för att jag själv tittade lite snabbt på priser mellan Epic Games Store och Steam, och hittade t.ex. Subnautica som är billigare på Epic Games Store än vad den är på Steam.
Nu kan det vara pga Euro/SEK att det skiljer sig att Epic är billigare (30 euro Below Zero på Steam, 209 SEK Below Zero på Epic), har ingen om US-regionen har samma priser på spelen. Men om de har undersökt saken i månader som du tror att de har gjort, så borde de ha hittat flertal spel som är billigare utanför Steam, och ifrågasatt om dessa, eller hur?

Med tanke på hur många nyheter om stämningar som flödar in just nu (Apple vs Epic, Sony Digitala PSN, och nu denna) inom en så väldigt kort period, så tror jag det är mer av en våg/trend i ett försök om att få mer pengar.

Nu får vi säkert vänta tills dokumentet dyker upp så man kan läsa noggrannare på vad de yrkar, referenser osv.

Medlem

Jag älskar Steam som spelklient och vill ha rubbet samlat dit. Däremot gillar jag inte att sånt här sker om det nu är sant.

Skumt då jag har sätt flera spel säljas billigare på andra klienter än hos Steam. T.ex. kommande Days Gone säljs hos EPiC för 349:- och på Steam säljs det för 49.99 Euro. (Över 500:-.) Eller gör Valve så här mot mindre indie utvecklare?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ju fortare folk inser att företagens huvudmål är att tjäna så mycket pengar de bara kan, ju bättre blir det. Folk tar ofta Valves rygg men glömmer att de själva är precis lika vidriga som Epic.

Alltså, kan folk sluta låtsas som om dessa företag är vidriga? Det är ett extremt laddat ord, typ som om de inte vore mänskliga eller mindre värda än dig själv. Vidriga... jesus herre min jävlar vilket språkmissbruk. Jag tänker att man kan lämna den typen av beskrivningar till problem som på riktigt gör att människor tar skada, inte att de har sämre förutsättningar att tjäna pengar.

Jag tycker också att Valve ska sänka andelen de tar från utvecklare, men jag vet inte om de skulle haft råd att utveckla Half-Life Alyx som de gjorde om de dragit in mindre än hälften av den summan de tar idag vid köp. Så för mig är det inte hela världen. I vilket fall, att måla ut dem som någon typ av härskare över helvetet känns typ som något som ligger väldigt nära "jorden är platt" i nivå.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Tror faktiskt inte på vad Wolfire utvecklaren säger, eller i alla fall att det blivit någon form av misskommunikation mellan honom och Vavle.

Vavle har ju inte brytt sig alls om utvecklare säljer sina spel på andra plattformar. Det finns ju hur många spel som helst som finns både på GOG och Steam exempelvis, till varierande priser till och med. Sen har vi ju mängder med bundles där Steam nycklar säljs till mycket lägre priser än på Steam - och vad jag vet så tar Vavle 0% i såna fall. Utvecklare kan generera Steam nycklar mer eller mindre fritt och använda lite som de vill. Krävs rätt mycket för att Vavle ska gå in och göra något.

Det finns till och med spel som är borttagna från Steam, alltså att Vavle inte får en krona av försäljningen, och de fortsätter sälja Steam nyckar på sin egen sida. Jag vet att spelet Motor Rock exempelvis gjort så i en massa år, och Vavle har inte lyft ett finger för att stoppa det (eller låtsas som de inte ser det).

Fast samtidigt om man säljer steamnycklar på t.ex IndieGala eller Humble Store och Valve får 0%. Så drar man in köparen i Steams ecosystem eftersom spelen lagras där och spelaren måste använda sig av Steam. Vilket man inte gör om man säljer spelet på Epic för ett lägre pris. Då använder man Epics launcher.

Medlem

Jag köper de flesta av mina steam spel på Green an gaming. Där kostar de oftast en hundring eller två mindre än på steam. Visst nu är väl det att de mass köper in nycklar. Det är kanske skillnad om det är på epic/origin/ubi och vad alla nu heter.

Medlem

Om man kollar på huvudpåståendet att Valve inte vill att du säljer spelet billigare någon annanstans så känns det ganska logiskt i fallen du använder steamkeys. Eftersom steamkeys genereras gratis så skulle du utan denna regeln i teorin kunna utnyttja systemet genom att prissätta ditt spel på 60 euro på steam och sälja det för 50 euro på din hemsida och få alla intäckterna. Valve har väl liknande regler som säger att steam versionen ska vara lika uppdaterad som på andra butiker också. Så du kan inte ha en nyare patchad version på försäljning någon annanstans och inte också erbjuda den till steamversionen.

I övrig gällande påstående att dom inte får sälja spel någon annanstans utan drm och lägre pris så låter det mer som ett missförstånd. Säljs inte dom flesta spel på gog utan drm och det finns ju spel som både säljs på gog och steam där. Så det är väl kanske en permanent lägre prissättning på en annan butik dom motsätter sig. För priset varierar ju alltid mellan butikerna nu genom vanliga reor. Känns som det saknas detaljer i den här storyn.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Jag är inte själv så helt säker. Mest för att jag själv tittade lite snabbt på priser mellan Epic Games Store och Steam, och hittade t.ex. Subnautica som är billigare på Epic Games Store än vad den är på Steam.
Nu kan det vara pga Euro/SEK att det skiljer sig att Epic är billigare (30 euro Below Zero på Steam, 209 SEK Below Zero på Epic), har ingen om US-regionen har samma priser på spelen. Men om de har undersökt saken i månader som du tror att de har gjort, så borde de ha hittat flertal spel som är billigare utanför Steam, och ifrågasatt om dessa, eller hur?

Med tanke på hur många nyheter om stämningar som flödar in just nu (Apple vs Epic, Sony Digitala PSN, och nu denna) inom en så väldigt kort period, så tror jag det är mer av en våg/trend i ett försök om att få mer pengar.

Nu får vi säkert vänta tills dokumentet dyker upp så man kan läsa noggrannare på vad de yrkar, referenser osv.

Utifrån texten antog jag att de undersökt under flera månader med tanke på att de pratat med andra och även pratat med advokater, men jag hade kunnat varit tydligare att jag inte exakt vet hur länge de undersökt utan det var en uppskattning. En felformulering av mig.

Jag har precis som du sett skillnader i pris mellan butikerna, men hade de inte haft rejält med bevis att gå på är jag tveksam till att de vågat ta fighten mot Valve. Vi vet inte vilka spel som omfattas av vilka avtal, om de är tidsexklusiva eller om priset på något sätt är knytet till vilken region det utvecklats i. Vi har ju en "grå marknad" som livnär sig på att köpa spel från en regional marknad och sälja till en annan så vi vet ju att spel på Steam kostar olika mycket beroende på var i världen du bor. Kanske subventionerar Epic subventionerar spelen som säljs för att nå upp till Steams pris (var inte just Subnautica ett av Epis gratisspel appropå ingenting?).

Jag är också nyfiken på dokumenten och hoppas att det blir något mer offentliggjort snart.

Medlem
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur är det monopol om Valve säger att ifall spelet säljs billigare på andra ställen så vill de inte att produkten ska finnas i deras butik om inte priset matchar?
Har inte Valve rätt att neka spel oavsett anledning till deras butik, eller?

Frågan som du ställer är den som skall besvaras i domstol.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Marknaden borde bestämma. Om utvecklarna satte ett pris och ”skatten” lades på så är det köparna som bestämmer om Steam är värt det eller inte.
Utvecklare som vill använda plattformen för marknadsföring kan ju kompensera med att sänka sitt pris OM de tycker att det lägre priset från deras håll kan motiveras genom ökad marknadsföring.
Provisionen är ju en form av skatt/moms fast inte statlig då

Tycker detta låter utomordentligt bra ur konsumentsynpunkt.

Medlem

Det står i Steams avtal att om du har ditt spel på steam så får du inte ha det billigare på andra ställen digitalt. Det är inget nytt och har varit känt länge. Sen om det är rättvist är väl en annan femma.

Medlem

Suprise, Suprise!

Tar fram popcorn och inväntar trogna Gabe fanatics/fanaticos.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det står i Steams avtal att om du har ditt spel på steam så får du inte ha det billigare på andra ställen digitalt. Det är inget nytt och har varit känt länge. Sen om det är rättvist är väl en annan femma.

Från en annan tråd:

Skrivet av Fiddi:

För vår del är det ju precis vad som händer redan på ett gäng spel.
Tex. Death Stranding på Epic ligger på 420 kr ord. pris gentemot Steam där det kostar 60€ ord. pris, det är en dryga 200 kr skillnad. Liknande situation med Horizon Zero Dawn, Mount and Blade och Cyberpunk 2077.
Likaså finns det ett par utliggare som kostar mer, och såklart många som kostar lika mycket (beroende på växlingskurs eftersom Valve ligger långt efter i "valutasupport").

Football Manager 2021 var billigare på Epic när jag kollade sist. Så något verkar inte stämma riktigt med det första citatet ovan eller så är Valve lite flexibla kring reglerna.

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag älskar Steam som spelklient och vill ha rubbet samlat dit. Däremot gillar jag inte att sånt här sker om det nu är sant.

Skumt då jag har sätt flera spel säljas billigare på andra klienter än hos Steam. T.ex. kommande Days Gone säljs hos EPiC för 349:- och Steam säljs det för 49.99 Euro. (Över 500:-.) Eller gör Valve så här mot mindre indie utvecklare?

Precis, stora företag som sony kan såklart förhandla sig till ett bättre kontrakt men är du en mindre utvecklare så får du gilla läget.

Skriv svar