Xbox Series fyller 6 månader - Vad tycker du om konsolerna?

Medlem

Knappt rört min tyvärr. Spelade lite Hitman. Använder min ps5a mkt mer

Medlem

Den obefintliga(?) ljudnivån är jag mest nöjd med hittils. Jag är inte den som spelar spel mest för fantastisk grafik, men jag väntar fortfarande på att bli imponerad.

Medlem
Skrivet av insilence:

Har både Series X och Ps5.
För mig är den klara vinnaren Xbox denna gång.

Game pass är så otroligt bra, och allt med själva konsolen känns mer modernt och genomtänkt på xbox.
PS5 har sina fantastiska exklusiva spel, bara därför jag har den, men som hårdvara ligger dom efter nu. Sedan är deras gränssnitt riktigt uruselt faktiskt.

Håller med om att PS5 gränssnitt är uselt. Så även fast jag inte testat nya Xbox så utser jag den som vinnare i den punkten

Medlem

Jag älskar min måste jag säga. Game pass tillsammans med EA Play ger mig så jäkla mycket spel att spela. Barnen också, Aldrig något tjat om att köpa nya spel längre, finns alltid nått dom kan spela. Och den är tyst, "snygg" och en kompetent blu-ray spelare (även om det var lite svårt att hitta dom separata inställningarna för bluray-spelaren).

Medlem
Skrivet av insilence:

Har både Series X och Ps5.
För mig är den klara vinnaren Xbox denna gång.

Game pass är så otroligt bra, och allt med själva konsolen känns mer modernt och genomtänkt på xbox.
PS5 har sina fantastiska exklusiva spel, bara därför jag har den, men som hårdvara ligger dom efter nu. Sedan är deras gränssnitt riktigt uruselt faktiskt.

Jag tycker inte PS5:ans gränssnitt är uselt. Det är mer begränsat än Xbox då det inte går att customize:a vad man vill ska synas eller inte, men jag trycker det är betydligt renare än Xboxens dashboard som har brickor och scroll överallt, och dessutom reklambrickor som jag får eksem av.
Saknar att man inte kan skapa mappar på PS5 vilket man kunde göra på PS4 (ganska långt in i cykeln dock), men det kanske kommer.
Tycker PS5:ans gränssnitt snyggare om än inte lika funktionellt som krysslådans.

Medlem

Supernöjd, haft min sedan releasedagen - extra poäng att man faktiskt kunde förbeställa långt i förväg.

Gött är också att gamla kontroller går att använda, annars brukar ju det vara ett enormt pungslag att behöva lägga 3x600 spänn extra så man har fyra kontroller.

Tyst som en mus, och väldigt smidig med integrerad ström i en så liten förpackning, jag slänger bara ner den i en ryggsäck när vi åker till stugan.

Medlem

När det kommer till "Nextgen" och nya spel tror jag den tiden är lite förbi och något vi lika gärna kan glömma. Nuförtiden känns inte nya maskiner som helt nya plattformar med helt nytt spelbibliotek. Jag tror aldrig att det kommer släppas ett nytt Xbox eller Playstation som har ett fett utbud av nya exklusiva titlar vid lansering.
Jag tror det minskar för varje generation som går. Den gamla hårdvaran och dess stöd fasas ut i allt långsammare takt vilket jag kan förstå ur ett affärsmässigt perspektiv. Att skaffa nya maskinen är mer en uppsäkring för framtiden, mer likt att gå från PC till PC än tex Nintendo till Super Nintendo.

Medlem

Väldigt subjektivt inlägg, har kört Xbox sen första generationen.

Denna generations övergång känns mer legitim, enklare samt betydligt mer ekonomiskt försvarbart. Detta pga bakåtkompabiliteten samt Game pass.

Hårdvaran är tyst och snabb, det bara funkar.
Visst, handkontrollen var lite väl försiktig i utvecklingen men den gör det den skall.

Sen saknar man spel som verkligen visar vad DirectX-lådan går för, men det kommer. Fram till dess så har jag en gedigen backlog att plöja och ser inga problem alls med det, då ett bra spel är ett bra spel.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Väldigt nöjd med min enda att gnäll på är blu-ray uppspelningen som är lika trasig som på Xbox One dvs att appen är kass och uppspelningen laggar.

Medlem

Spelar bara PUBG för tillfället, men kapade laddtider och stabila fps är naturligtvis helt underbart.
Fördubblade mitt k/d efter jag köpte Series X.
Har haft lite strul med UI, några små buggar som meddelande avisering som inte gick att ta bort, men inget allvarligt.

Hårdvaran har fungerat perfekt, dock vill USB krångla för mig ibland så headset sändaren ibland inte detekteras.
Men det kan ju vara dongeln som krånglar med, då jag hade samma strul med den på min One X.
Har aldrig varit så nöjd med en konsol innan.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Har både Series X och PS5 och de är helt OK (nämner PS5 då de flesta i den här tråden verkar vilja nämna konsolen i sina inlägg, i en tråd som egentligen handlar enbart om Xbox ).

Series X:
+ Tyst
+ Minimalistisk design, men Svart är ju trevlig färg
+ Bra prestanda
+ Quick Resume
- Quick Resume (opålitlig, då flertal spel plötsligt har förlorat HDR eller ej startat när funktionen nyttjats)
- Kostar att få Dolby Atmos till hörlurar (enbart gratis första 6 månaderna)
- Bluray spelaren är inget vidare, bättre med dedikerad spelare till 4k Filmer
- Plottrigt gränssnitt (kräver ibland en hel del klick för att komma rätt)

Tjänst - GamePass
+ Helt Ok för priset (Dock oklart om det är värt att betala fullpris för det i framtiden, om man nu spelar sporadiskt)
+ Grymt utbud, särskilt trevligt att flertalet går att spela på PC.
- Tredjeparts spel försvinner från tjänsten (Går därmed inte bygga upp en backlog).

PS5:
+ Tyst
+ Snygg design (Både svart och vit, underbart)
+ Bra prestanda
+ Dualsense (när spel nyttjar den på rätt sätt)
+ Spelljud (med rätt inställningar och hörlurar)
+ Minimalistiskt gränssnitt (troligen mer van vid detta), med grym integration av Playstation store
- Bluray spelaren är inget vidare, bättre med dedikerad sådan till 4k Filmer
- Går för tillfället inte lägga till extra HDD

Tjänst - PS plus
+ Möjlighet att bygga upp backlog
- Få nya spel (även om de blivit bättre på det under 2021).

Hårdvarumässigt känns det inte direkt som någon skillnad hittills (överlag) mellan de båda. Finns spännande tekniker i de båda som förhoppningsvis nyttjas på ett mer framträdande sätt framöver. Finns nog en hel del annat, men inget jag hittills funderat över (som jag själv nyttjat)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ingen tvekan om att hårdvaran är bra och gui är bra imo men kan inte ge 5 men en 4 får den allt.
Samt jag gillar ms xbox division mer konsument vänliga sätt än sony så kommer alltid priotera en xbox konsoll före sonys.

Vem gillar inte gamepass och får dom bara pli på nästa version av deras windows store så är det 10/10

Kommer skaffa en ps5 när det är lättare att få tag på en vilket lär bli om 1-2år specifikt för unika sony spel, men dess gui är hemskt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Som PS5 ägare är jag rätt avundsjuk på Series X, fps boost och game pass. Har förvisso en kraftfull dator men man blir sugen. Bra jobbat, Microsoft.
Hoppas nu att det kommer grymma spel till PS5 och att allt till X dyker upp på PC.

Ambassadör
Xbox

Kanske inte helt oväntat så är jag så in i helskotta nöjd med min Series X.

Kraften, snabbheten, laddtiderna, FPS Boost, Quick Resume, Auto-HDR, Smart Delivery, bakåtkomp på både spel och tillbehör etc. etc. Det är helt i linje med hur Xbox konsoler har varit sedan Xbox One X, bäst på det mesta.


signatur

Jump in.

ZF
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Nackdelen med Series S är att den inte har någon optisk läsare, men hade ju varit omöjligt att göra den så liten annars.

Gick det att få plats med en skivläsare i PS2 slim så borde det gå att få plats med en nästan var som helst som är lite större än en skiva.

Nu är det kanske inte lika mycket luft i SS som i OneS AD, men nog hade det gått in en läsare där med utan problem. Men platsbrist var ju såklart inte vad som stoppade detta.

ZF
Medlem
Skrivet av matt76:

- Kostar att få Dolby Atmos till hörlurar (enbart gratis första 6 månaderna)
-

?????????!!!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Nej, alltså Series X har jag inkopplad till min TV i vardagsrummet, och min Series S står vid min PC, inkopplad till ena datorskärmen.

Mainar Series X, men om TV:n ockuperad kan jag dra mig tillbaka till min man cave och sitta och lira Xbox vid min PC. Egentligen ett ganska onödigt inköp, men ha-begäret var för stort, och skönt att ändå ha möjligheten att sitta någon annanstans och spela... Dock trist om man köpt spel fysiskt och inte kan spela det på Series S.

Tanken är att spela storspel på X (som till exempel RE8 som jag hoppas få idag), och lite mindre arkadspel/Game Pass på S.

Känner igen mig där. Samma upplägg här, men One X som backup istället för S.

Skrivet av Subzero199:

Jag älskar min måste jag säga. Game pass tillsammans med EA Play ger mig så jäkla mycket spel att spela. Barnen också, Aldrig något tjat om att köpa nya spel längre, finns alltid nått dom kan spela. Och den är tyst, "snygg" och en kompetent blu-ray spelare (även om det var lite svårt att hitta dom separata inställningarna för bluray-spelaren).

Nej precis, med GamePass frågar barnen knappt efter spel längre. Blir nog köpt typ 1 spel i månaden ändå (av gammal vana).

Skrivet av matt76:

Har både Series X och PS5 och de är helt OK (nämner PS5 då de flesta i den här tråden verkar vilja nämna konsolen i sina inlägg, i en tråd som egentligen handlar enbart om Xbox ).

Series X:
+ Tyst
+ Minimalistisk design, men Svart är ju trevlig färg
+ Bra prestanda
+ Quick Resume
- Quick Resume (opålitlig, då flertal spel plötsligt har förlorat HDR eller ej startat när funktionen nyttjats)
- Kostar att få Dolby Atmos till hörlurar (enbart gratis första 6 månaderna)
- Bluray spelaren är inget vidare, bättre med dedikerad spelare till 4k Filmer
- Plottrigt gränssnitt (kräver ibland en hel del klick för att komma rätt)

Tjänst - GamePass
+ Helt Ok för priset (Dock oklart om det är värt att betala fullpris för det i framtiden, om man nu spelar sporadiskt)
+ Grymt utbud, särskilt trevligt att flertalet går att spela på PC.
- Tredjeparts spel försvinner från tjänsten (Går därmed inte bygga upp en backlog).

PS5:
+ Tyst
+ Snygg design (Både svart och vit, underbart)
+ Bra prestanda
+ Dualsense (när spel nyttjar den på rätt sätt)
+ Spelljud (med rätt inställningar och hörlurar)
+ Minimalistiskt gränssnitt (troligen mer van vid detta), med grym integration av Playstation store
- Bluray spelaren är inget vidare, bättre med dedikerad sådan till 4k Filmer
- Går för tillfället inte lägga till extra HDD

Tjänst - PS plus
+ Möjlighet att bygga upp backlog
- Få nya spel (även om de blivit bättre på det under 2021).

Hårdvarumässigt känns det inte direkt som någon skillnad hittills (överlag) mellan de båda. Finns spännande tekniker i de båda som förhoppningsvis nyttjas på ett mer framträdande sätt framöver. Finns nog en hel del annat, men inget jag hittills funderat över (som jag själv nyttjat)

Med Games with gold har jag nog fått skapligt många titlar till min backlog. Den tjänsten (2-3 gratisspel i månad ingår även med GamePass.

Inaktiv

Helnöjd med min. Riktigt genomtänkt. Att kunna ladda sina cloud saves mellan PC och konsol är guld värt för mig. Riktigt grymt att de satsar så mycket på min back log också Game pass är outstanding inom gaming just nu.

Ser mycket fram emot alla RPGs som är på gång!

Skrivet av ZF:

?????????!!!

Det är en engångskostnad. Jag betalade 70:- spänn för ett par år sedan till min PC. Samma licens används till 2 datorer och min Series X så det är en piss i havet.

Medlem

Är som sagt helt förtjust i min Series X. Allt bara fungerar. Microsoft har också satsat så generöst på bakåtkompatibilitet att det egentligen inte finns någon orsak att starta upp någon äldre krysslåda.

Tänkte säga att jag gillar att den är så tyst, men ska samtigt inte glömma att lyfta fram hur skön Dolby Atmos är. Beställde dock hem längre HDMI 2.1 kablar av hög kvalitet till OLED tv:n.

Till det negativa hör att jag fick vänta så länge innan jag fick handlat någon konsol. Största bidragande orsak här var att jag inte förbokat den, utan ville testa köpa konsolen som Xbox All Access via min lokala handlare.

Medlem
Skrivet av Snoop0:

Som PS5 ägare är jag rätt avundsjuk på Series X, fps boost och game pass. Har förvisso en kraftfull dator men man blir sugen. Bra jobbat, Microsoft.
Hoppas nu att det kommer grymma spel till PS5 och att allt till X dyker upp på PC.

Har du missat att PS5 har PsNow som är typ samma tjänst som gamepass, Du kan dessutom få pscollection en samling bra mycket bättre spel.

Mest prisvärda spelsamling man kan få är pscollection plus att man köper några AAA titlar som Ghost of Tsushima, Spider-Man, The last of us, Death stranding mm på rea så har man en fin samling kvalitetsspel som borde räcka mer än ett år…


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Får en fyra av mig. Allt fungerar bra förutom när jag stänger ner spel ibland så stängs Xboxen av. Har googlat detta och hittar ingen som har samma problem. Den stängs inte av under spelandet utan när jag vill endast stänga ner spelet för att byta spel exempelvis...

Är sjukt nöjd med min Series X. Bättre konsol går inte att hitta. Den låter INGENTING över huvudtaget, ser inte ut som en Belgian Blue Router på anabola steorider och laddningstiderna mellan PS5:an och series X är obefintliga (nej, du hinner inte kolla mess på telefonen mellan laddningarna på någon av konsolerna).
Game Pass har levererat om och om igen och ÄR hands down den allra mest prisvärda tjänsten som går att hitta gällande valuta för pengarna. PS5:an kommer med största sannolikhet att ligga i topp de närmare 3-4 åren, men sen är Xbox ifatt försäljningsmässigt - till stor del pga av värdet hos främst GP. Sony, som inte skulle släppa någon motsvarighet till GP hakar nu på tåget, men problemet tror jag är att de är väldigt sent ute om man ser till den stora massan av alldagliga spelare som kanske bara köper en två-tre spel om året (tänk PS- spelare som köper konsolen för FIFA och ett och annat party- eller familjespel). De ser nog värdet i en tjänst som GP då det ger dem mer värde för mindre pengar i både det korta och långa loppet. Sony har inte den pengapung MS har. Xbox släpper sina titlar day one gratis och med 18 nya studios under sina vingar kommer vi säkert att få en hel del spel som är både top notch och halvdana - men vad gör det? De kommer likväl vara gratis. Sony har varken viljan eller den ekonomiska möjligheten att låta sina förstapartsspel vara tillgängliga till den breda, abonnemangsbetalande massan, de kan heller inte sluta flera lukrativa avtal med flera utgivare på samma sätt som MS kan because money. Åter till min högst subjwktiva syn på värdet av GP - spelade igenom min första säsong i NHL-spelet NHL-21 ända sen NHL-94 utan att behöva betala en spänn, ser nu fram emot att spela FIFA 21 gratis och har lirat mängder med andra spel såsom Destiny 2 bl a med alla expansioner gratis - spel som säkert reas på PS Store med jämna mellanrum, men som sammantaget säkert går på minst 600kr tillsammans om inte mer. Det motsvarar en 4-5 månaders gamepass, och vid det laget har jag förmodligen tröttnat så pass på ovan nämnda spel och testat en 30 andra under tiden utan att ha betalat en enda krona. F ö är det en fröjd att spela gamla spel med FPS-boost right out of the box och avsevärt högre upplösning. Sony got none of that och det lär inte komma heller pga av de gamla PS-konsolernas arkitektur. Jag tror det här blir den sista generationen som Sony initialt leder generationen, men att striden kommer att stå mellan MS och andra större aktörer och att Sony inom 10-12 år är borta från banan. Ja, skratta du;)

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Är sjukt nöjd med min Series X. Bättre konsol går inte att hitta. Den låter INGENTING över huvudtaget, ser inte ut som en Belgian Blue Router på anabola steorider och laddningstiderna mellan PS5:an och series X är obefintliga (nej, du hinner inte kolla mess på telefonen mellan laddningarna på någon av konsolerna).
Game Pass har levererat om och om igen och ÄR hands down den allra mest prisvärda tjänsten som går att hitta gällande valuta för pengarna. PS5:an kommer med största sannolikhet att ligga i topp de närmare 3-4 åren, men sen är Xbox ifatt försäljningsmässigt - till stor del pga av värdet hos främst GP. Sony, som inte skulle släppa någon motsvarighet till GP hakar nu på tåget, men problemet tror jag är att de är väldigt sent ute om man ser till den stora massan av alldagliga spelare som kanske bara köper en två-tre spel om året (tänk PS- spelare som köper konsolen för FIFA och ett och annat party- eller familjespel). De ser nog värdet i en tjänst som GP då det ger dem mer värde för mindre pengar i både det korta och långa loppet. Sony har inte den pengapung MS har. Xbox släpper sina titlar day one gratis och med 18 nya studios under sina vingar kommer vi säkert att få en hel del spel som är både top notch och halvdana - men vad gör det? De kommer likväl vara gratis. Sony har varken viljan eller den ekonomiska möjligheten att låta sina förstapartsspel vara tillgängliga till den breda, abonnemangsbetalande massan, de kan heller inte sluta flera lukrativa avtal med flera utgivare på samma sätt som MS kan because money. Åter till min högst subjwktiva syn på värdet av GP - spelade igenom min första säsong i NHL-spelet NHL-21 ända sen NHL-94 utan att behöva betala en spänn, ser nu fram emot att spela FIFA 21 gratis och har lirat mängder med andra spel såsom Destiny 2 bl a med alla expansioner gratis - spel som säkert reas på PS Store med jämna mellanrum, men som sammantaget säkert går på minst 600kr tillsammans om inte mer. Det motsvarar en 4-5 månaders gamepass, och vid det laget har jag förmodligen tröttnat så pass på ovan nämnda spel och testat en 30 andra under tiden utan att ha betalat en enda krona. F ö är det en fröjd att spela gamla spel med FPS-boost right out of the box och avsevärt högre upplösning. Sony got none of that och det lär inte komma heller pga av de gamla PS-konsolernas arkitektur. Jag tror det här blir den sista generationen som Sony initialt leder generationen, men att striden kommer att stå mellan MS och andra större aktörer och att Sony inom 10-12 år är borta från banan. Ja, skratta du;)

Jösses! Ett av de mest ”fanboyiga” inlägg jag någonsin läst. Underhållande!

Medlem

dahlbäckkrome: Intressant läsning. Håller med dig på många punkter. Sony investerar i PlayStation 5 så kanske FPS Boost (eller vad Sony kommer att döpa det) kommer samt Auto-HDR. Sony skulle kunna fixa en variant av Smart Delivery. Quick-Resume också. På dem 4 sakerna. Smart Delivery, Quick-Resume, Auto-HDR och FPS Boost tar tid men är helt utförbar. Men sedan finns det teknik i Xbox Series som tyvärr inte finns i PlayStation 5.

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Mycket nöjd klart mer nöjd med min Serie X än PS5, tystare läsare när man ska titta på 4K UHD Blu Ray, mycket optimeringar mot äldre spel.

Deras satsning på Gamepass och FPS Boost är riktigt bra och att Ea Spel ingår delvis. Enormt utbud sen tycker jag deras butik på digitala spel generellt haft bättre erbjudande än PSN Store.

På minus kontot är väl bristen på exklusiva spel som mest troligt ser ut och ta fart från 2022.

Så var det för mig med, till en början.. Men det har kommit ett par feta spel till PS5 exklusivt som jag inte kunnat varit utan. Såsom Demon's Souls och Returnal (och snart Ratchet&Clank) m.m. Sen har jag börjat uppskatta kontrollen mer och mer. Den är ju för fan genialisk. Haptiska feedbacken, triggersen, högtalaren osv, gör ju spelen rakt av bättre/mer inlevelserika. Plus att jag stadigt/alltid får ut snabbare nätverkshastighet på PS5:an. Får ut oftast ut mina 500Mbit ner, knappt hälften på min Series X (kör trådlöst med Wi-fi 6-router, PS5:an har stöd för Wi-fi 6, komiskt nog inte Series X).

Älskar dock såklart Quick Resume och Game Pass (även om det blir lite som så att jag tappar värdet lite på spelen där, medan spel jag måste köpa prioriteras att spelas klart).

Föredrar även Achievements över Trophies, och även om det är lite tråkigt att vi inte fick ett nytt UI med Series X/S, så är det som är där nu bländande bra/fungerande/genomtänkt. Gillar dock även PS5:ans UI, som även rullar i 4K, kontra Series X:s 1080p..

Ja.. för och nackdelar med båda. Jag gillar båda, men Sonys geniala kontroll och exklusiva spel väger tungt för mig. Den överlägset bästa kontrollen som någonsin tillverkats (förutsatt att finesserna används bra, om ens, i spelen). Jag är tacksam över att jag äger båda konsolerna, helt enkelt. 🙏

Medlem

Är helsåld på min Series X! Väntar bara på att de riktigt tunga spelen ska komma, vilka för min del gärna kan få vänta ca 2 år till då jag jag småbarn just nu som ändå sätter käppar i gaming-hjulen ett tag till

Skrivet av Freeman79a:

dahlbäckkrome: Intressant läsning. Håller med dig på många punkter. Sony investerar i PlayStation 5 så kanske FPS Boost (eller vad Sony kommer att döpa det) kommer samt Auto-HDR. Sony skulle kunna fixa en variant av Smart Delivery. Quick-Resume också. På dem 4 sakerna. Smart Delivery, Quick-Resume, Auto-HDR och FPS Boost tar tid men är helt utförbar. Men sedan finns det teknik i Xbox Series som tyvärr inte finns i PlayStation 5.

Tjo!:) När det gäller Quick Resume, så är det inbyggt i hårdvaran från start på boxen och därmed hårdvaru-accelererat, så en sådan motsvarighet kommer tyvärr inte komma till PS - troligtvis inte i alla fall under denna generation. En sak som jag glömde poängtera i föregående inlägg är att PS5:an initialt presterat bättre än vad Series X har gjort prestandamässigt i en hel del multiplattformsspel, där den på pappret inte borde ha gjort det. Vad det här med största sannolikhet handlar om är att utvecklare haft tillgång till PS5:s SKU sen januari 2020, men Series X/S SKU släpptes först i månadsskiftet juni/juli samma år pga att utvecklingskitens manualer var färdiga först då, då MS valt att implementera en nyare variant av sin SKU, som innehöll en massa nyheter som inte finns på PS5, då Series X stödjer RDNA 2.0. Man kan alltså säga (på pappret i alla fall) att det är troligt att Series X:n kommer att dra ifrån PS5:an avseende en hel del grafiska skeenden inom de närmaste 1-2 åren med en 15-20% förbättring inom vissa områden, samt att man som konsument får ta del av arkitekturella egenskaper som inte finns på PS5:an, vilket kommer att förbättra upplevelsen ytterligare om det implementeras rätt. "Fanboyigt?" Nja, kanske - kanske inte!;)

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Tjo!:) När det gäller Quick Resume, så är det inbyggt i hårdvaran från start på boxen och därmed hårdvaru-accelererat, så en sådan motsvarighet kommer tyvärr inte komma till PS - troligtvis inte i alla fall under denna generation. En sak som jag glömde poängtera i föregående inlägg är att PS5:an initialt presterat bättre än vad Series X har gjort prestandamässigt i en hel del multiplattformsspel, där den på pappret inte borde ha gjort det. Vad det här med största sannolikhet handlar om är att utvecklare haft tillgång till PS5:s SKU sen januari 2020, men Series X/S SKU släpptes först i månadsskiftet juni/juli samma år pga att utvecklingskitens manualer var färdiga först då, då MS valt att implementera en nyare variant av sin SKU, som innehöll en massa nyheter som inte finns på PS5, då Series X stödjer RDNA 2.0. Man kan alltså säga (på pappret i alla fall) att det är troligt att Series X:n kommer att dra ifrån PS5:an avseende en hel del grafiska skeenden inom de närmaste 1-2 åren med en 15-20% förbättring inom vissa områden, samt att man som konsument får ta del av arkitekturella egenskaper som inte finns på PS5:an, vilket kommer att förbättra upplevelsen ytterligare om det implementeras rätt. "Fanboyigt?" Nja, kanske - kanske inte!;)

Ja precis. Dem så kallade "tools". Sony har ett försprång när det gäller det. Kommer bli lite bättre för dem. Men inte i närheten av mycket bättre det kommer bli för Microsoft's del. AMD släppte ju nyss FidelityFX. Det är skillnad på 12 och 9. Smart Shift är inte så jätte bra.

12
Skriv svar