Kebabpizza - Utöver kebab, vad mer?

Avstängd
Kebabpizza - Utöver kebab, vad mer?

Tja FZ!

Jag satt och funderade olika ingredienser olika pizzerior har på sina kebabpizzor.
Vissa har lök och pommes, vissa har isbergssallad, tomat och även GURKA hur sjukt det än låter.

Vad föredrar ni på eran kebabpizza? Enbart vitlökssås? Jag själv vill bara ha vitlök- & "röd"sås (piri piri?)

Det vore kul och läsa vad ni får på eran lokala kebaberia 🙂


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Inaktiv

Enkelt, 50% kebab, 50% pizza.

Medlem

Nu har inte vi det här men jag har hört att vissa pizzerior har kebabpizza med pommes på.

Jag vill nästan hämta högaffeln bara av tanken.

Medlem

Jag tar gärna med isbergssallad och strips!
Fullständigt onödigt men fantastiskt gott!

Men om man låter en helt vanlig kebabpizza svalna, petar bort peperoni och tomat, och brer på en mjuk vaniljglass så är det makalöst!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu har inte vi det här men jag har hört att vissa pizzerior har kebabpizza med pommes på.

Jag vill nästan hämta högaffeln bara av tanken.

Varför inte, det är ju som en kebabtallrik på en pizza! Alldeles underbart!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men om man låter en helt vanlig kebabpizza svalna, petar bort peperoni och tomat, och brer på en mjuk vaniljglass så är det makalöst!

Intressant sätt att få en måltid att istället bli en efterrätt. Jag kommer ju bli tvungen att pröva någon gång men det låter helt hemskt

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Jag tar gärna med isbergssallad och strips!
Fullständigt onödigt men fantastiskt gott!

Men om man låter en helt vanlig kebabpizza svalna, petar bort peperoni och tomat, och brer på en mjuk vaniljglass så är det makalöst!

Vaniljglass? Hahah 🤣


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Botten, tomatsås, ost, kebab, kebabsås. Om jag är väääldigt hungrig kryddar jag till med pommes på och ev stark kebabsås (dock är de flesta pizzeriornas "starka" såser vanliga milda i princip.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Intressant sätt att få en måltid att istället bli en efterrätt. Jag kommer ju bli tvungen att pröva någon gång men det låter helt hemskt

Det var såklart en dum fyllegrej...Som slutade med att typ hela festen satt och smaskade kebabpizza med vaniljglass!
För av någon anledning funkar kombinationen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Varför inte, det är ju som en kebabtallrik på en pizza! Alldeles underbart!

Skrivet av Bussovic:

Botten, tomatsås, ost, kebab, kebabsås. Om jag är väääldigt hungrig kryddar jag till med pommes på och ev stark kebabsås (dock är de flesta pizzeriornas "starka" såser vanliga milda i princip.
https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/698...

😁

Medlem

Kebabpizza med isbergssallad, tomat och kebabsås (inte orientdressing som är vanligt här i norr) är fantastiskt gott.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Alltså...såsen är viktigast.
Småländsk sås.

Jönköpingsk kebabsås och ingen jäkla vitlökssås.
Såsen ska dessutom läggas direkt på pizzan och inte i någon fjantig plastburk vid sidan av.


signatur

Viam inveniam aut faciam

När jag växte upp så var kebabpizzan med isbergsallad, lök, tomat och gurka och bägge såser (inte alltid man får det nu mera).

På "mitt" ställe nu så finns alla sorter, en enkel med kebab och pepperoni, en med sallad och en med sallad + strips. Kan uppskatta alla tre. Tror det även finns en med sallad + fetaost. Men man får bara en sås. Hur som helst. pizzasalladen där är bäst och det är ju det viktigaste.

Vad för sås man får är ju också olika. Vit, mild kebabsås, vitlöksås. Även den röda kan diffa. Och bean.

Kebaben ska förövrigt serveras i långa, breda bitar, inte som nån jävla nötgyros.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

När jag gjorde lumpen i Sollefteå (lääänge sen) så hade de kebabpizza med stark sås som _verkligen_ gjorde skäl för namnet "stark". Minns att varje gång jag hade ätit den pizzan så fick jag gå upp mitt i natten och dricka vatten som en törstig kamel! Kan tyvärr inte minnas vad de hade på pizzan i övrigt förutom den utsökta såsen.

I Stockholm så hade de förr i världen en klockren kebabpizza på Professorn i studentboendet Lappkärrsberget. Sist jag var där och åt den så var den dock inte lika bra som jag vill minnas att den var. På den kebabpizzan hade de i alla fall färsk tomat, gul lök, fefferonifrukter och både vitlökssås och stark/röd sås. Ingen pommes eller liknande. Tyvärr var den "starka" såsen på Professorn rena rama mellanmjölken jämfört med den på lumpenpizzan.

Medlem

Ingenting förstör en pizza som sås. Utöver basingredienserna behövs bara kebabkött och peperoni, pommes har ingenting på pizza att göra.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Jönköpingsk kebabsås och ingen jäkla vitlökssås.
Såsen ska dessutom läggas direkt på pizzan och inte i någon fjantig plastburk vid sidan av.

Vad är det som är så "speciellt" med jönköpings kebabsås då? Har hört att de ska vara bäst på det men har aldrig smakat själv


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Jag tar gärna med isbergssallad och strips!
Fullständigt onödigt men fantastiskt gott!

Men om man låter en helt vanlig kebabpizza svalna, petar bort peperoni och tomat, och brer på en mjuk vaniljglass så är det makalöst!

Påminner mig om en kompis sedan studietiden som alltid köpte en liten vaniljglass när vi käkade på McDonalds och använde som dip till sina pommes.

Låter förövrigt riktigt vidrigt, men jag är tillräckligt nyfiken för att prova. Är det ett heltäckande lager som typ smör på en macka eller mer lite ringlade som pizzabagarna lägger på den vanliga såsen?

Skribent

Gällande topic så är lök viktigt tycker jag. Röd lök.

Tomat, ost, kebab, lök, färska tomater, fefreroni och vitlökssås är grunden sedan brukar jag ibland lägga till ananas och isbergssallad alternativt pommes.

Har även provat en variant med skinka på, det fungerade sådär.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nu äter jag aldrig kebabpizza, men jag gjorde det i tonåren och då var det rödlök och peperonis som gällde, inget annat. Ja utöver ost och tomatsås då...

Medlem

Lök! Det måste vara lök!

Bäst är att äta på plats men,
om du tar med så ska såsen alltid va brevid.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lök, isbergssallad, jalapeños och vitlökssås.

Medlem

Först och främst ska det vara småländsk kebabsås, inte någon vitlökssås eller "röd", "Brun", "blandad" etc. Förstår inte vad resten av landet sysslar med när de ska ha vitlökssås på kebabpizza.

Personligen gillar jag att det finns lite skinka på min kebabpizza, samt pommes.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det absolut viktigaste att kebabsås från Småland.
Har bott i Stockholm nästan hela livet och har är man riktigt dålig på såser.
Den röda att aldrig stark och vitlöken är ganska tråkig. Jämfört med de flesta andra platser är pizzor överlag bättre ute i landet.

Pepperoni ska läggas på efter och vara kall. Visa kör den i ugnen vilket borde vara straffbart.
Får gärna vara isbergssallad på efter då det gör den fräschare men är inget måste.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skribent

Absolut inte pommes, men en hel del färsk tomat och massor av jalapeño.

Inaktiv

pommes, bacon och mycket kebabsås.. är man riktigt hungrig slänger man på sallad också. Det är gott det

Frilansare

Har nog aldrig ätit en kebabpizza men det är ju tydligt att såsen är det viktigaste. Och ska man gå efter vad puristerna säger är det ju småland som är sås-mecka i sammanhanget. Bodde några år i Växjö, men minns faktiskt inte riktigt hur såsen var där. Men kan tänka mig att den är i Jönka-härandet? Någon urinvånare som vet?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Påminner mig om en kompis sedan studietiden som alltid köpte en liten vaniljglass när vi käkade på McDonalds och använde som dip till sina pommes.

Låter förövrigt riktigt vidrigt, men jag är tillräckligt nyfiken för att prova. Är det ett heltäckande lager som typ smör på en macka eller mer lite ringlade som pizzabagarna lägger på den vanliga såsen?

Ta en slev mjuk glass och bred ut det som att du la grädde på en chockladkaka!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Har nog aldrig ätit en kebabpizza men det är ju tydligt att såsen är det viktigaste. Och ska man gå efter vad puristerna säger är det ju småland som är sås-mecka i sammanhanget. Bodde några år i Växjö, men minns faktiskt inte riktigt hur såsen var där. Men kan tänka mig att den är i Jönka-härandet? Någon urinvånare som vet?

Född och uppvuxen i trakterna kring Jönköping. Ingen annan sås jag har ätit har hållt måtten. Någon pizzeria på västkusten har jag prövat som var ganska nära, men den lilla sista touchen saknades som lyfter den över alla andra.

För oss sås-purister, jag vill bestämt hävda att Pizzeria Primas sås är den absolut bästa i stan. Åsikter?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skriv svar