Vive Pro 2 och Vive Focus 3 avtäckta – fin-VR i 5K-upplösning

Robot
Vive Pro 2 och Vive Focus 3 avtäckta – fin-VR i 5K-upplösning

Både trådad och trådlös VR när HTC presenterar nytt.

#htc, #vive-focus-3, #vive-pro-2


Medlem

Väldigt tråkiga lösningar. Besviken.

Medlem

Spoiler 😂 kollar på deras keynote live men de har inte nämnt vive pro ännu

Medlem

Inget sagt om ögonspårning/foveated rendering?

Medlem

Har hittat en sweetspot för mig i VR genom att köra 144hz med small FOV och smart smoothing (halvering av fps relativt display Hz). Kan köra ca 3x3k upplösning per öga i den konfigen vilket ger acceptabel skärpa utan att kompromissa med en känsla av immersion genom 144hz refreshraten. Har ett Pimax 5k som möjliggör denna typ av trixande med FOV och refreshrate, men med baksidan att jag släpar runt på onödigt stora displayer då jag tycker skärpa och refresh rate är mycket viktigare än FOV. Min poäng är att jag tycker 144hz i 72fps är en bra baseline - mao120hz i 60fps lär nog bli gränsfall när det kommer till att se ghosting-effekter. Kan va nåt att fundera över om man överväger att skaffa denna.

Medlem

Varför inga nya handkontroller? Deras gamla är ju äldre än stenåldern och ljusår efter exempelvis valve’s kontroller


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Nja, som ny kund måste jag köpa gamla fyrar och kontroller också, vilket blir ett rätt saftigt slutpris.

Utan ögonspårning också, vilket känns som spiken i kistan.

Blir att vänta på PSVR 2.0 som är bättre på nästan allt.

Medlem
Skrivet av bbkkyy:

Har hittat en sweetspot för mig i VR genom att köra 144hz med small FOV och smart smoothing (halvering av fps relativt display Hz). Kan köra ca 3x3k upplösning per öga i den konfigen vilket ger acceptabel skärpa utan att kompromissa med en känsla av immersion genom 144hz refreshraten. Har ett Pimax 5k som möjliggör denna typ av trixande med FOV och refreshrate, men med baksidan att jag släpar runt på onödigt stora displayer då jag tycker skärpa och refresh rate är mycket viktigare än FOV. Min poäng är att jag tycker 144hz i 72fps är en bra baseline - mao120hz i 60fps lär nog bli gränsfall när det kommer till att se ghosting-effekter. Kan va nåt att fundera över om man överväger att skaffa denna.

Så olika de kan vara. Själv tycker jag fov är det som är sämst med min Valve index. 130 fov har den men det är det som "förstör" mest med känslan. Hade det varit lite högre så tror jag absolut att det hade varit en bättre känsla. När det kommer till refreshrate så ser jag knappt skillnad på 120 eller 144 och speciellt efter att man spelat ett tag så är det något man lätt glömmer bort. Skulle till och med kunna spela i 90hz men då börjar det märkas av att det är lite lågt.

Just det med fov var något jag trodde att de skulle förbättra med nya HTC Vive. Att ha en större skärm med högre upplösning och en fov på säg 160 tillsammans med eyetracking skulle ge bra känsla och behålla bra prestanda.

Medlem

Det var dyrt. Inga OLED paneler heller. Min gml trotjänare HTC Vive org får hålla ett tag till. 👍

För de absolut flesta är detta inget att ha. Men för de som redan har en Vive-setup så är detta en rimlig premiumlösning. Det är ju verkligen bara en fräschare Vive pro.

Medlem

Härligt med en företagsversionen, då kan man handla företagsversionen till sig själv på företagskortet 😏

Medlem

Suck... Man hade hoppats på något som kunde slåss med Quest 2 där man slapp FB integrationen, men icke.... Enorm prisskillnad...

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Så olika de kan vara. Själv tycker jag fov är det som är sämst med min Valve index. 130 fov har den men det är det som "förstör" mest med känslan. Hade det varit lite högre så tror jag absolut att det hade varit en bättre känsla. När det kommer till refreshrate så ser jag knappt skillnad på 120 eller 144 och speciellt efter att man spelat ett tag så är det något man lätt glömmer bort. Skulle till och med kunna spela i 90hz men då börjar det märkas av att det är lite lågt.

Just det med fov var något jag trodde att de skulle förbättra med nya HTC Vive. Att ha en större skärm med högre upplösning och en fov på säg 160 tillsammans med eyetracking skulle ge bra känsla och behålla bra prestanda.

Jo smaken är som baken såklart! Kör mest simracing där man ju har fokus ganska långt framför sig, därav blir foven mindre viktig.
Ang skillnaden mellan 144 och 120 så är det ju egentligen skillnaden mellan 72 och 60 fps jag pekar på, när man kör i 'smart smoothing/brainwarp' läget. Jag upplever en svag jitter/ghosting effekt i 144hz/72fps därav min tanke att man kanske inte vill köra så med lägre refreshrate. Men som sagt, beror ju mycket på typ av spel också.

Medlem

Vive Pro 2 verkar rikta sig till dom som redan har en setup. Man kan köra med Index kontrollerna också så klart.
Focus 2 inte så mycket att säga, var väntat men synd att dom bara satsar på enterprise, jag tror endå många är beredda att betala för ett icke facebook headset även fast man får betala lite mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tar emot att ens tänka tanken om att köpa ett VR set när man inte kan uppa sin gamingrig pga halvledarbristen......... som förövrigt väntas vara i flera år enligt Intels chef. :/

Medlem

Det finns alltså folk som kommer vara intresserade av att köpa det här skiten?

Medlem

Alltså första april har redan varit. Vad är det för skit?

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

Det var dyrt. Inga OLED paneler heller. Min gml trotjänare HTC Vive org får hålla ett tag till. 👍

Samma här, väntar fortfarande på en värdig uppgradering. Hade jag spelat mycket oftare än jag gör hade jag kanske redan skaffat en Index men just nu är kravet att den ska vara trådlös och betydligt högre upplösning än min HTC Vive. Har dock köpt en htc wireless adapter som bör komma imorn så ska bli skönt att slippa sladden

Medlem
Skrivet av Sito:

Varför inga nya handkontroller? Deras gamla är ju äldre än stenåldern och ljusår efter exempelvis valve’s kontroller

Vive är väl kompatibel med valve’s kontroll? Så köp sådana om du föredrar dom.

Medlem

Väntar nog på nästa Index innan jag fixar VR.

Medlem

Ja det var lite tråkiga lanseringar måste jag säga. Så de anser att de själva inte kan bygga bättre lösningar än index och försöker inte ens? HTC lär försvinna snabbt även från vr marknaden med såna här hopplösa produkter.

Redaktör

Det känns som att de fastnat i gamla hjulspår med Vive Pro 2, den har ju inga moderniseringar förutom visuella förbättringar. Focus 3-kontroller och trådlöshet som default, med möjlighet att köra trådat, hade känts avsevärt bättre. Har man inte redan fyrar och kontroller landar priset på... tja, minst 12 000 kr?


signatur
Medlem

Inväntar Index 2.

Medlem

Bortsett från kravet på Facebook konto ser jag ingen vettig utmanare till Quest 2. Inget är ens i närheten av prissättningen och vad man får. AirLink släpptes häromdagen och det funkar faktiskt superbra med en WiFi 6-router. (PC VR trådlöst. dvs. du kan köra spel som Alyx från Steam etc.)

Kan enkelt packa med mitt Quest 2 överallt och det fungerar riktigt bra med inside-out tracking. Känns rätt överlägset!

Hatar dock Facebook men det är ur vägen när man väl loggat in en gång.

1
Skriv svar