Vi måste sluta behandla spel som mjölk med utgånget bäst-före-datum

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Samma här. Men det är nog många som tvekar mer inför gamla spel än gammal film eller musik. Jag spelar mycket retro.

Ja, i en aktuell tråd om Resident Evil och vilka spela man ska spela, så tycker några att det är helt galet att man tipsar om originalen för nya spelare, när det finns remakes.

Jag såg original-trilogin av Star Wars på bio och det är dom versionerna jag minns, och vill ha. De nyare versionerna med tillagda CGI-effekter och annat tjafs... nja...

Minns när jag köpte ett par ZZ Top-skivor. WTF? Varför låter trummorna som på nån Phil Collins-låt från 80-talet? Visade sig att nån pajas hade mixat om skivorna 1987 (tror jag det var), så att de coola 70-tals skivorna skulle låta "moderna". Jag trodde jag skulle bli galen.

Skribent
Skrivet av scaryfoot:

Ja, i en aktuell tråd om Resident Evil och vilka spela man ska spela, så tycker några att det är helt galet att man tipsar om originalen för nya spelare, när det finns remakes.

Jag såg original-trilogin av Star Wars på bio och det är dom versionerna jag minns, och vill ha. De nyare versionerna med tillagda CGI-effekter och annat tjafs... nja...

Minns när jag köpte ett par ZZ Top-skivor. WTF? Varför låter trummorna som på nån Phil Collins-låt från 80-talet? Visade sig att nån pajas hade mixat om skivorna 1987 (tror jag det var), så att de coola 70-tals skivorna skulle låta "moderna". Jag trodde jag skulle bli galen.

Åh fy fan. Den där ZZ Top-grejen hade jag förträngt. Ett rent och skärt kulturmord.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Åh fy fan. Den där ZZ Top-grejen hade jag förträngt. Ett rent och skärt kulturmord.

Ja, jag blev så glad när jag hittade boxen The Complete Studio Albums 1970-1990, äntligen kunde jag sova gott på natten igen

Medlem

Jag skulle vilja säga motsattsen, inget är för evigt och en upplevelse är aldrig lika bra andra gången som första.
Spela ice climber idag är inte skoj, men det är ett av mina första och bästa spel minnen.
-Hyrde Nintendo med mamma på videobutiken körde 2 spelare 8 år gammal.
Att försöka återuppleva denna känsla skulle inte gå.

För mig finns det defenetivt bäst före datum på spel.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Jag skulle vilja säga motsattsen, inget är för evigt och en upplevelse är aldrig lika bra andra gången som första.
Spela ice climber idag är inte skoj, men det är ett av mina första och bästa spel minnen.
-Hyrde Nintendo med mamma på videobutiken körde 2 spelare 8 år gammal.
Att försöka återuppleva denna känsla skulle inte gå.

För mig finns det defenetivt bäst före datum på spel.

Finns undantag. Jag gillade Gears of War 3 och Heavy Rain mer när jag spelade om dom några år senare.

Skribent
Skrivet av Ducci:

Jag skulle vilja säga motsattsen, inget är för evigt och en upplevelse är aldrig lika bra andra gången som första.
Spela ice climber idag är inte skoj, men det är ett av mina första och bästa spel minnen.
-Hyrde Nintendo med mamma på videobutiken körde 2 spelare 8 år gammal.
Att försöka återuppleva denna känsla skulle inte gå.

För mig finns det defenetivt bäst före datum på spel.

Ice Climber är ju fortfarande kul om man spelar det med rätt person. Men jo, det är klart att spel åldras. Det är många gamla favoriter som är svårspelade idag. Men jag vill KUNNA spela dem när andan faller på. Det handlar väl mer om bevarande av spelhistoria än att alla måste spela gamla spel hela tiden.

Skribent

Sitter här och läser lite i ett nummer av brittiska PC Gamer från 1997. En recension av Killing Time. För all del ett halvdant spel. Men det här stycket ur recensionen är ganska talande:
"One of the problems with games like this is the common fallacy that Doom games are Still A Laugh. Once you've played Quake, though, they're not (apart from Doom). Even Duke i struggling to hold on to its fans, and Doom II has long passed away. Why? Because their reality can't cut it."

Argumentet är att fps är för beroende av inlevelse och därför går det inte att gå tillbaka när man upplevt Quakes realism. Det är väl ganska uppenbart att det här citatet har åldrats väldigt mycket sämre än både Doom 2 och Duke Nukem 3D, dock.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ice Climber är ju fortfarande kul om man spelar det med rätt person. Men jo, det är klart att spel åldras. Det är många gamla favoriter som är svårspelade idag. Men jag vill KUNNA spela dem när andan faller på. Det handlar väl mer om bevarande av spelhistoria än att alla måste spela gamla spel hela tiden.

Ja, jag älskar gamla klassiker som Tomb Raider och Resident Evil. Ungar som testar dom nu kan nog inte fatta hur man kan gilla dom, SÅ trögt, fult och svårstyrt.
Men jag fick ett syskonbarn (17 år) att spela lite Tomb Raider. Han spelade nån timme, var helt uppslukad av atmosfären i spelet
Och ett annat syskonbarn, 10 år, tyckte att Toejam & Earl var roligt.

Medlem

Bra krönika! Här hemma har vi värsta spelmuseet. Min kille samlar på gamla spel. Vi har alltifrån Gamecube och Gameboy till Xbox och Playstation med tillhörande spel. Han brinner verkligen för att bevara spelhistoria (och spelar även ofta dessa gamla spel). Själv samlar jag på gamla PC-spel, men inte i lika stor uträckning. Blir dock väldigt inspirerad av hans spelsamlande.

123
Skriv svar