Kebabpizza - Utöver kebab, vad mer?

Medlem

Skövde kan få till såsen och hela pizzan med. Hentorps Pizzeria är nog bäst.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Gnällkuk

På min kebabpizza har jag helst utöver köttet, rödlök, vitlökssås och sriracha (rip). Min lokala grill hade missat det där om srirachan och de var inne på sista flaskan när jag var där för 1,5 månad sedan. Var där igår igen och till min glädje hade de lyckats hogga åt sig allt som fanns kvar på Axfood och kunde stoltsera med 2½ låda.

De la även aldrig på sriracha om ingen frågade efter det specifikt, med undantag för stamkunder. Blev så glad!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tomatsås, lök, skinka, jordnötter, vitlökssås och kebab


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Självklart ska det vara sallad på

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Botten, tomatsås, ost, kebab, kebabsås. Om jag är väääldigt hungrig kryddar jag till med pommes på och ev stark kebabsås (dock är de flesta pizzeriornas "starka" såser vanliga milda i princip.
https://cdn.discordapp.com/attachments/209013502071930891/698...

Det där är gyros, inte kebab. Finns en hel del ställen som enbart har gyros, men kallar det kebab. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Har nog aldrig ätit en kebabpizza

det där är nästan imponerande, typ som att inte ha mobiltelefon!

Medlem

På mitt nuvarande hak brukar jag ta standardvarianten med kebab, sås (blandad) och feferoni. Händer att jag tar med pommes på men då ska pizzerian ha jävligt bra och krispiga pommes. Riktigt skön känsla att trycka i sig en hel pizza med pommes frites på

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det där är gyros, inte kebab. Finns en hel del ställen som enbart har gyros, men kallar det kebab. ^^

Jag har inte detta snacket igen


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Skövde kan få till såsen och hela pizzan med. Hentorps Pizzeria är nog bäst.

http://www.hentorpspizzeria.se/images/Pizzarubrik2_kebabpizza...

Alpina då?


signatur

Halo kompis!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Joakim Bennet:

Har nog aldrig ätit en kebabpizza men det är ju tydligt att såsen är det viktigaste. Och ska man gå efter vad puristerna säger är det ju småland som är sås-mecka i sammanhanget. Bodde några år i Växjö, men minns faktiskt inte riktigt hur såsen var där. Men kan tänka mig att den är i Jönka-härandet? Någon urinvånare som vet?

Vänta. Nu. Har vi jobbat tillsammans i över ett decennium och det är först nu du bekänner att du aldrig ätit en kebabpizza. Vi har käkat kebattallrik, kebabrulle och kebab i bröd tillsammans. Hur är detta möjligt.

Måste omvärdera hela min världsbild nu.

Apropå sås. Såsen är viktig och vi har insett att det lokala utbudet kring kontoret har klen sås. Enda sättet att överleva är att ta gyrossåsen på kebabtallriken.


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Har nog aldrig ätit en kebabpizza men det är ju tydligt att såsen är det viktigaste. Och ska man gå efter vad puristerna säger är det ju småland som är sås-mecka i sammanhanget. Bodde några år i Växjö, men minns faktiskt inte riktigt hur såsen var där. Men kan tänka mig att den är i Jönka-härandet? Någon urinvånare som vet?

Kan du ens kalla dig svensk medborgare som aldrig ätit kebabpizza? Fy på dig...

Kebab i alla dess former. Dock absolut inte med vitlökssås. Big no no... Stark sås, gärna sallad, gurka, tomat, rödlök och fefferonis på. Som en utrullad kebabrulle.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Jag har inte detta snacket igen

Nae men börja kalla det korrekt då! ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Alpina då?

Alpina är en av de pizzerior med bäst lokaler i Skövde. Speciellt om man kommer ett gäng på 6-10 pers.

Själva pizzorna bakas av ett 10-tal olika personer? Ibland är pizzorna utmärkta (5 av 5), ibland är de 3.5 av 5.

Hentorp har aldrig understigit en 4:a.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kebabkött, isbergssallad, rå lök, färska tomater, gurka, kebabsås, peperoni

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

De la även aldrig på sriracha om ingen frågade efter det specifikt, med undantag för stamkunder. Blev så glad!

Bra att det inte är en standard med Sriracha.
Den mest populära Sriracha-såsen innehåller tyvärr sulfiter som kan orsaka allergi.

EU och Sverige tittar på att förbjuda import av såsen, åtminstone den ifrån Huy Fong Foods.

https://www.expressen.se/kvallsposten/srirachasas-kan-forbjud...

https://feber.se/samhalle/popular-srirachasas-kan-forbjudas/4...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Alpina är en av de pizzerior med bäst lokaler i Skövde. Speciellt om man kommer ett gäng på 6-10 pers.

Själva pizzorna bakas av ett 10-tal olika personer? Ibland är pizzorna utmärkta (5 av 5), ibland är de 3.5 av 5.

Hentorp har aldrig understigit en 4:a.

Kan nog inte helt hålla med om det faktiskt. Har varit stabila 4or varje gång jag varit där. Enda jag kan klaga på är att botten är så mjuk så man inte kan ta upp pizzaslicerna med en hand.

Men Hentorp får jag försöka ta mig till nästa gång jag ska till Skövde!


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Nae men börja kalla det korrekt då! ;P

Nu är det försvenskat så då är det kebab!!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Tar bort alllt som har med kebab att göra på min kebabpizza så blir den god

Medlem

Ingen med Skellefteåkänningar här? Början 2000 så hette kebabbrulle sandwich kebab eller kebabsandwich i stan. Var dessutom hamburgerdressing isf kebabsås. Magiskt gott. Vet någon om detta lokala fenomen finns kvar?

Medlem
Skrivet av Beguven:

Ingen med Skellefteåkänningar här? Början 2000 så hette kebabbrulle sandwich kebab eller kebabsandwich i stan. Var dessutom hamburgerdressing isf kebabsås. Magiskt gott. Vet någon om detta lokala fenomen finns kvar?

Det enda Skellefteå är känt för är ju Calskrove!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Brukar köra en specialare, Banana dvs Skinka banan curry med Kebabkött (Nöt) och sås, Fullkomlig eufori i munnen

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det enda Skellefteå är känt för är ju Calskrove!

https://www.listor.se/wp-content/uploads/2015/04/calskrove-ny...

När det gäller snabbmat är Skellefteå bäst i Norrland

150 gram starka jalapeno samt någon ghost pepperbaserad sås måste man ha.

Kanske lite pommes med


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Backloggens befriare

Min standard är deg, tomatsås, ost, skinka, kebabkött, kebabsås (gärna blandad stark och mild), isbergssallad, tomat och gurka och gärna rödlök.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Skövde kan få till såsen och hela pizzan med. Hentorps Pizzeria är nog bäst.

http://www.hentorpspizzeria.se/images/Pizzarubrik2_kebabpizza...

Imorgon blir det ett besök på Hentorps pizzeria!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Kebabpizza med dem vanliga ingredienserna fast förutom vit- och rödsås så tar jag beanaisesås. Beställer jag kebab så åker jag till pizzerian och beställer, känner alltid att jag behöver förtydliga, gör jag det på telefon blir det alltid fel. Orten jag bor på har inga goda kebabsåser. Kompisar tittade alltid snett eller förstod aldrig hur det kunde vara gott men för min del förstod jag inte hur det inte skulle vara gott. För min del är vilken kött som helst gott med bea.

Medlem
Skrivet av Stoffelito:

Kebabpizza med dem vanliga ingredienserna fast förutom vit- och rödsås så tar jag beanaisesås. Beställer jag kebab så åker jag till pizzerian och beställer, känner alltid att jag behöver förtydliga, gör jag det på telefon blir det alltid fel. Orten jag bor på har inga goda kebabsåser. Kompisar tittade alltid snett eller förstod aldrig hur det kunde vara gott men för min del förstod jag inte hur det inte skulle vara gott. För min del är vilken kött som helst gott med bea.

Ett tips är att kolla med din närmaste ICA-handlare om de kan beställa såser från Ilovepizza. Jag vet att de skickar sina såser till diverse ICA-butiker runt om i landet så de är förmodligen beställningsbara även om de inte ingår i standardutbudet som finns i alla butiker.

De som står bakom ilovepizza är samma familj som driver bland annat Utby pizzeria med erkänt bra såser. Så vitt jag förstår är burksåserna så nära originalreceptet man kan komma utan att besöka deras pizzerior. Har tyvärr inte haft möjlighet att pröva färdigsåserna, men Utbys såser är toppklass i stil med Jönköpings finest.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Imorgon blir det ett besök på Hentorps pizzeria!

Härligt! :9


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Alltså...såsen är viktigast.
Småländsk sås.

Småländsk sås?

Du menar alltså vatten


signatur
Skriv svar