Gabe Newell: Du får veta mer om Steams konsolplaner i slutet av året

Robot
Gabe Newell: Du får veta mer om Steams konsolplaner i slutet av året

Vad menar Gaben med sitt kryptiska uttalande?

#gabe-nevel, #steam


Medlem

ge oss HL3 istället.

Medlem

Vet inte vad detta skulle kunna innebära, men att spela sina Steam-spel på konsoll, vare sig det är cross buy eller endast streaming, känns ju inte speciellt logiskt då det skulle uppmuntra folk att köpa spel från Steam istället för t.ex PS Store?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ge oss HL3 istället.

Half-Life är över som serie. Alla tunga namn bakom spelen har hoppat av Valve, och då känns det poänglöst med en fortsättning gjorda av folk som inte hade något att göra med originalen.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

RmK
Medlem

Kan det bli nästa nivå av Steam Machines kanske? Tror inte de blev så populära när de begav sig så detta kan ju vara ett försök att strömlinjeforma konceptet. De har ju redan ett fungerande OS att bygga vidare på, ett bra sätt också att låsa folk till Steam istället för att gå till Epic/Origin etc.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Slashgibber:

Half-Life är över som serie. Alla tunga namn bakom spelen har hoppat av Valve, och då känns det poänglöst med en fortsättning gjorda av folk som inte hade något att göra med originalen.

Ändå lyckades de langa fram det tokhyllade Alyx.


signatur
NuZ
Testpilot

Tycker steam på konsol låter konstigt men vissa spel från valve finns väl? Half-Life till xbox, Portal, orangebox mfl?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Alyx var ett steg i rätt riktning, men Gabe jobbar lite för segt för att bygga hype hos mig. Fool me once... Ge en riktig pressrelease om du har något att komma med typ!

Portal 3 och mera Alyx i ett VR-set som tävlar med Quest 2 skulle dock få mig att hoppa på hans hype-train. En konsol, not so much.

Jag kan inte tänka mig att Sony och Microsoft kommer tillåta Steam som en spelplattform på deras konsoler, det hade förstört hela deras affärsidé. Det handlar antagligen om crossplay och chatter.

Medlem

Helt sjukt att csgo är snart 10 år gammalt…

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Half-Life är över som serie. Alla tunga namn bakom spelen har hoppat av Valve, och då känns det poänglöst med en fortsättning gjorda av folk som inte hade något att göra med originalen.

Sovit under en sten?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av RmK:

Kan det bli nästa nivå av Steam Machines kanske? Tror inte de blev så populära när de begav sig så detta kan ju vara ett försök att strömlinjeforma konceptet. De har ju redan ett fungerande OS att bygga vidare på, ett bra sätt också att låsa folk till Steam istället för att gå till Epic/Origin etc.

Problemet är att de inte kan sälja en ångmaskin som tekniskt kan konkurrera med PS5 eller XSS till samma pris som dem, eller ens i närheten. Åtminstone inte utan att , till skillnad mot hur de funkade tidigare, låsa ner dem totalt.

Sen brände de nog en hel del broar med hur de slarvade bort inte bara maskinkonceptet, utan även handkontrollen. Och lastat på det dessutom utvecklandet av Windows-kompatibilitet som de började driva just som en nödlösning när SteamOS (mycket på grund av Valves eget bortslarvande) sakta eroderade bort. Så det blir en än tyngre väg att komma in i spelmaskinracet idag. För att inte tala om att övertala tredjepartsutvecklare att stödja en plattform till. Särskilt idag när summan av Microsofts decennier av API-inlåsningar är mer en mer komplicerande konkurrenshämmare än någonsin.

Troligare är då kanske en St(r)eamBox.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ändå lyckades de langa fram det tokhyllade Alyx.

Och det spelet hade förmodligen också varit bra om det hade varit ett helt nytt IP. Det är gameplayet som gjorde det spelet bra, inte att det var Half-Life.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Och det spelet hade förmodligen också varit bra om det hade varit ett helt nytt IP. Det är gameplayet som gjorde det spelet bra, inte att det var Half-Life.

Nej inte beredd att hålla med.
Gameplayet är ingen spec, egentligen bara väldigt välpolerat. Half life univerumet osv gör hela grejen imo.
Finns andra spel med "Bättre VR-Gameplay" än Alyx.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Och det spelet hade förmodligen också varit bra om det hade varit ett helt nytt IP. Det är gameplayet som gjorde det spelet bra, inte att det var Half-Life.

Detta håller nog inte jättemånga med om.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Slashgibber:

Och det spelet hade förmodligen också varit bra om det hade varit ett helt nytt IP. Det är gameplayet som gjorde det spelet bra, inte att det var Half-Life.

Är ett spel någonsin bra bara för att det tillhör ett visst varumärke? Hänger inte riktigt med i resonemanget där.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är ett spel någonsin bra bara för att det tillhör ett visst varumärke? Hänger inte riktigt med i resonemanget där.

Jag bara ifrågasätter varför man blir upphetsad över uppföljare till story-drivna spel, gjorde av folk som inte hade något att göra med skapandet av originalspelen. Det är därför jag ser HL-serien som död, för att ingen som byggt upp universumet är kvar på Valve.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag bara ifrågasätter varför man blir upphetsad över uppföljare till story-drivna spel, gjorde av folk som inte hade något att göra med skapandet av originalspelen. Det är därför jag ser HL-serien som död, för att ingen som byggt upp universumet är kvar på Valve.

En Strider i VR är amazing, oavsett vem som kodat den.
Alyx är gjort med mycket kärlek till orginalen, vilket skiner igenom.

Medlem

Tvivlar på att sony/microsoft skulle släppa in frifräsande butiker på konsollerna? Dom har ju ett faktiskt monopol och inte bara ett praktiskt sådant på sina egna butiker...

Känns typ troligare att dom skulle släppa en egen konsoll än att dom skulle få launcha Steam på konsollerna...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag bara ifrågasätter varför man blir upphetsad över uppföljare till story-drivna spel, gjorde av folk som inte hade något att göra med skapandet av originalspelen. Det är därför jag ser HL-serien som död, för att ingen som byggt upp universumet är kvar på Valve.

Ett universum kan vara större än enskilda skapare. Jag tror verkligen att personer som inte var med och skapade ett universum kan göra bra alster utifrån det, som fångar helt rätt känsla. Det gäller inte bara spel. Finns många exempel på det imo.

Edit: Samtidigt förstår jag vad du menar. Det kanske inte blir exakt likadant - eller lika bra - som om alla originalskapare hade varit kvar. Det kan iofs vara en bra sak ibland, också.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Ett universum kan vara större än enskilda skapare. Jag tror verkligen att personer som inte var med och skapade ett universum kan göra bra alster utifrån det, som fångar helt rätt känsla. Det gäller inte bara spel. Finns många exempel på det imo.

Edit: Samtidigt förstår jag vad du menar. Det kanske inte blir exakt likadant - eller lika bra - som om alla originalskapare hade varit kvar. Det kan iofs vara en bra sak ibland, också.

Det är lite det jag menar, det blir några andras vision som i slutändan kommer skilja sig från originalvisionen. Kan det bli bra? Javisst, men jag hade hellre sett att dom skapade något nytt istället. Ta en bokserie, hade någon accepterat om Disney köpte upp rättigheterna till Sagan om Ringen-böckerna och satte en rando på att skriva uppföljare? Varför är det då annorlunda med spel? Är det för att spelförfattare ofta är anonyma?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Steam stream till Nintendo switch

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag bara ifrågasätter varför man blir upphetsad över uppföljare till story-drivna spel, gjorde av folk som inte hade något att göra med skapandet av originalspelen. Det är därför jag ser HL-serien som död, för att ingen som byggt upp universumet är kvar på Valve.

Det finns exempel på skapare vars idéer har tagits till nya och bättre nivåer av andra. Alyx var fantastiskt bra och gjordes med enormt mycket respekt för atmosfären i HL2.

Ett annat exempel som inte rör just spel: Jag önskar verkligen att Ridley Scott släppte Alien till andra som kan respektera och utveckla hans ursprungliga vision bättre än han själv. Där skulle jag verkligen se det som ett plus om någon annan tog över.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är lite det jag menar, det blir några andras vision som i slutändan kommer skilja sig från originalvisionen.

Jo, det kan ju ändras under seriens gång, tyvärr. Som när huvudförfattaren Drew Karpyshyn bakom dom två första Mass Effect-spelen lämnade Bioware och Mass Effect 3 ändrade kurs mot ett katastrofalt slut med dess "deus ex machina"-idioti och allt vad det innebar.

Medlem
Skrivet av aholman:

Steam stream till Nintendo switch

Ja varför inte.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Någon form av streamingtjänst låter väl mest logiskt?

Medlem

Sony ser nog gärna Half-Life: Alyx som en lanseringstitel till PSVR 2.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det är lite det jag menar, det blir några andras vision som i slutändan kommer skilja sig från originalvisionen. Kan det bli bra? Javisst, men jag hade hellre sett att dom skapade något nytt istället. Ta en bokserie, hade någon accepterat om Disney köpte upp rättigheterna till Sagan om Ringen-böckerna och satte en rando på att skriva uppföljare? Varför är det då annorlunda med spel? Är det för att spelförfattare ofta är anonyma?

Det finns en poäng i att spelskapare gärna hellre får skapa nya ips istället för att mjölka gamla, särskilt i denna tid av remasters och remakes i mängder. Men att säga att det alltid/oftast är bättre att skapa nytt, bara för att gamla rävar slutat, håller jag inte med om. Jag gillar tex Star Wars även utan Georges inblandning. Ofta är ett universum så pass bra att det är synd att sluta skapa alster utifrån det. Half-Life: Alyx kan tjäna som ett sådant exempel.

Vidare håller jag med om att en ny och Disney-skapad Sagan om ringen-bok skulle vara skandal, och att spelutvecklare förmodligen ofta får för lite uppmärksamhet för sina verk. Men spel, till skillnad från en bok(serie), är ofta skapad av flera personer, varför det inte är helt jämförbart. Säkerligen även skapandet av ett spels universum kan i en spelutvecklarstudio vara en delad insats. Med flera kockar i samma soppa märks det kanske helt enkelt inte om någon eller rentav flera byts ut, särskilt inte till personer som kan föra in ny energi och nya idéer till ett projekt.

Någon nämnde Mass Effect ovan, och där tycker jag exempelvis att dlc:t Citadel till tredje spelet är bland det bästa i hela serien, trots att huvudskaparen av universumet hade lämnat studion och kanske inte alls var medverkande i skapandet av det dlct.

Allt det jag skriver kanske bara är ett sätt för mig själv att säga att jag aldrig kommer att sluta hoppas på ett Half-Life 3 😌

Medlem

Steam kommer säkert satsa på ett eget Stadia/Luna/Xcloud/PSNow. Släppa en slags streamlösning där de kan sälja in nästa generation av sin handkontroll.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Det finns en poäng i att spelskapare gärna hellre får skapa nya ips istället för att mjölka gamla, särskilt i denna tid av remasters och remakes i mängder. Men att säga att det alltid/oftast är bättre att skapa nytt, bara för att gamla rävar slutat, håller jag inte med om.

Jag sa inte att resultatet alltid blir bättre, jag säger att vad är poängen med att bli upphetsad av en uppföljare till en story-driven spelserie om dom som författat den inte längre är med? Kan Half-Life 3 bli bra? Det tror jag. Kommer jag bry mig? Nej, för att gameplay kan vem som helst göra, men en konsekvent och sammanhängande handling kan bara skapas av samma person som startade handlingen till att börja med. Som mitt tidigare exempel, hade du blivit upphetsad av om någon, låt oss säga Disney, lyckades köpa upp äganderättigheterna till Sagan om Ringen-böckerna och satt någon rando på att mjölka ut nya böcker?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

12
Skriv svar