Den stora Death Stranding-tråden

Avstängd

När i spelet får man använda vapen? Hur många timmar in ungefär? Funderar på att skita idet helt och hållet för jag orkar inte gå runt och bära lådor i 80 + h innan jag får SPELA spelet

Medlem
Skrivet av Knalle:

Efter en och en halv månads intensivt spelande är det dags att dela med mig av min upplevelse med det här helt sanslösa spelet som är förvånansvärt svårt att lägga ifrån sig och ens sluta tänka på. Jag spelade ut storyn för några dagar sedan och fällde fan i mig ett par tårar. Det är nog första gången någonsin jag gör det i ett spel och det ska vanligtvis mycket till men Death Stranding slår an något i en som gör det svårt att inte påverkas emotionellt, speciellt med tanke på hur världen och samhället sett ut det senaste året. Det är nästan kusligt hur aktuellt budskapet är.

Nu kommer jag bli lite personlig här. Det här spelet har hjälpt mig genom en hittills jobbig vinter. Mitt liv vändes upp och ner för några månader sedan p.g.a. ett kraschat förhållande och flytt, och detta i kombination med distansundervisning och avsaknad av ordentliga vardagsrutiner har gjort att jag känt mig ensam. Har nog varit på randen till depression om jag ska vara ärlig men Death Stranding har hjälpt mig tillbaka, hur löjligt det än kan låta för utomstående.
Jag skaffade en PS4 förra sommaren efter att inte ha ägt en konsol eller spelat aktivt på nästan 10 år. Jag har bara periodvis följt vad som hänt i spelvärlden och har givetvis missat oerhört mycket. Det som slår mig mest efter denna långa frånvaro är hur långt branschen kommit när det gäller saker som berättande, karaktärer och användande av musik - tv-spel har blivit en konstform och för mig är Death Stranding ett klockrent exempel på detta.

Jag vet att detta aldrig kommer vara ett lättillgängligt spel och att många anser det vara tråkigt, repetitivt och konstigt och det har jag full förståelse för. Det är inte för alla och kan kräva tid och tålamod att komma in i. Den vackra spelvärlden är karg och död och utöver de fiender man stöter på är interaktionen med andra karaktärer i princip avgränsad till filmsekvenser och hologram. Det förstärker känslan av att människorna inte vågar ge sig ut och verkligen lever i isolering. Ändå är man aldrig helt ensam för spår efter andra porters finns utströdda lite här och var och även om man aldrig direkt stöter på andra spelare finns ändå känslan av sammanhållning och ett community där man hjälps åt. Känslan när likes från andra spelare trillar in efter att man byggt en bro över en flod, lagt ut en stege eller ett rep vid ett brant stup eller byggt klart en bit motorväg är väldigt tillfredsställande. Likaså blir man lika glad när man hamnar i knipa och kvarlämnad utrustning eller ett fordon från en annan spelare blir ens räddning.

Att planera sin rutt inför leveranserna är en stor del i spelet och även om konceptet är simpelt så är uppdragen riktigt beroendeframkallande. I början hamnade jag i flera jobbiga situationer eftersom jag inte var tillräckligt väl förberedd, men efter ett tag när man låst upp ny utrustning samt lärt sig kartan och hur landskapet är utformat blir det lite lättare och mycket roligare. Eftersom fast travel är begränsat så lär man känna världen på ett helt annat sätt än i andra stora spelvärldar, trots att det inte finns så mycket tydliga landmärken. Jag är väldigt imponerad över hur Kojima och hans studio har lyckats göra världen intressant, trots att det inte finns städer att utforska eller människor att prata med överallt. Det är själva resandet genom landskapet som är det viktiga här, och hur man väljer att ta sig an det - vilka vägar man tar, vilken utrustning man tar till hjälp. Frihetskänslan är enorm. Det är egentligen helt otroligt hur kul det kan vara att leverera x antal paket från punkt A till punkt B. Känslan när man till slut kommer fram efter att ha smugit sig förbi BT's och kämpat genom en snöstorm med tung packning som man lyckats hålla helt intakt är oslagbar! En annan höjdpunkt för mig var när jag efter många timmar slutligen färdigställde mitt linbanesystem (zip-lines) i området kring Mountain Knot City. Det är svårt att sluta leverera även efter att storyn spelats igenom.

Death Stranding är ett spel som fått mig att skratta, gråta, känna mig frustrerad, berörd och glad. En upplevelse som jag uppriktigt kan säga inte liknar något annat, både spelmässigt och emotionellt. Det har gett mig en påminnelse om betydelsen av mänsklig kontakt, vänskap och sammanhållning. Även i den konstiga värld vi själva levt i sedan början av 2020 finns det hopp och man är aldrig helt ensam.

Det finns givetvis mycket mer att avhandla vad gäller story, karaktärer, skådespelarnas insatser o.s.v. men jag nöjer mig med att säga att det är jävligt välgjort och engagerande. Jag var lite orolig över hur de skulle knyta ihop säcken men det gjordes med bravur. Oförglömlig spelupplevelse!

Tack för mig och trevlig helg!

Det låter inte alls löjligt. Snarare tvärtom, det är ju fantastiskt att något kan underhålla dig och ta fokus från "skit". Allt som inte är substanser men får oss att må bra ska vi vara tacksamma över.

Tack för en lång och ärlig text. Delar mycket av dina intryck, spelet är väldigt unikt och välproducerat. Ett mästerverk.

Tråkigt att det har ett bäst före datum dock.. onlinebiten lär vara stendöd inom kort.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Levi:

När i spelet får man använda vapen? Hur många timmar in ungefär? Funderar på att skita idet helt och hållet för jag orkar inte gå runt och bära lådor i 80 + h innan jag får SPELA spelet

Om du vill använda vapen, kika efter något annat.

Det finns men tror starkt att du kommer att bli missnöjd.

Att bära lådor ÄR att spela spelet. Låter knäppt men det är fantastiskt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det finns gott om vapen i spelet! Granater, vanliga vapen, bola gun etc. Du får några redan efter 2-3 timmar (granater, bola gun). Du bygger ju till och med upp en vapensamling i ditt privata rum. De finns massor av fiender i spelet som du kan knocka ut eller döda.

Jag sprang alltid runt med något vapen! Sen finns det väl de som aldrig har med sig vapen ut? Smaksak.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns gott om vapen i spelet! Granater, vanliga vapen, bola gun etc. Du får några redan efter 2-3 timmar (granater, bola gun). Du bygger ju till och med upp en vapensamling i ditt privata rum. De finns massor av fiender i spelet som du kan knocka ut eller döda.

Jag sprang alltid runt med något vapen! Sen finns det väl de som aldrig har med sig vapen ut? Smaksak.

https://preview.redd.it/a8uhbc9eaqh41.jpg?auto=webp&s=dd26da...

Tror inte jag hade med mig några vapen på mina resor. Tog bara onödigt med plats😅

Medlem
Skrivet av Thane:

Tror inte jag hade med mig några vapen på mina resor. Tog bara onödigt med plats😅

Jo, det är fullt möjligt att spela utan. För min del gav jag mig inte ut utan ett par extra boots och en Bola Gun. Det är skönt att ha något att kunna skära igenom områden fyllda med BTs eller MULES.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns gott om vapen i spelet! Granater, vanliga vapen, bola gun etc. Du får några redan efter 2-3 timmar (granater, bola gun). Du bygger ju till och med upp en vapensamling i ditt privata rum. De finns massor av fiender i spelet som du kan knocka ut eller döda.

Jag sprang alltid runt med något vapen! Sen finns det väl de som aldrig har med sig vapen ut? Smaksak.

https://preview.redd.it/a8uhbc9eaqh41.jpg?auto=webp&s=dd26da...

Det finns vapen, absolut. Användandet är klart begränsat gentemot de flesta andra spel dock.

Om det man är ute efter är vapen och pang pang så tror jag att DS är fel spel att satsa på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag måste säga att frågetecknen är många nu i början av spelet. Jag hoppas det klarnar lite vad vad som hänt världen och vad det är som pågår
Jag har spelat metal Gear serien så man vet ju hur kojimas spel är iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag måste säga att frågetecknen är många nu i början av spelet. Jag hoppas det klarnar lite vad vad som hänt världen och vad det är som pågår
Jag har spelat metal Gear serien så man vet ju hur kojimas spel är iaf

Japp, det är så spelet känns det första. Sen blir det bättre och bättre! Du kommer få svar. Riktigt bra spel!

Blev sugen på att spela om det på PC nu. Såg att det är på rea.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Japp, det är så spelet känns det första. Sen blir det bättre och bättre! Du kommer få svar. Riktigt bra spel!

Blev sugen på att spela om det på PC nu. Såg att det är på rea.

Jo det har varit på rea ett tag. Death stranding har legat på min Steam wishlista länge så jag slog till eftersom jag ville ha nå nytt att spela

Det är väldigt snygg och detaljerat, hade det haft Raytracing hade det varit 👌


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Är det nödvändigt att göra andra mission förutom huvuduppdrragen som jag antar är ”Sams missions”?

Medlem

Köpte det vid release på PS4 men spelade aldrig färdigt det. Nu när det var på rea på Steam plockade jag upp det och råkade spela 32 timmar över helgen.

Sjukt bra spel. Bra musik, avslappnande (för det mesta) och utmanande. Storyn är helt bisarr och jag älskar den.

5/5

Medlem

Mysigt spel, har efter bara några korta sessioner i början nu fått spela en lite längre och tagit mig till port knot city.
Det jag reagerat på är att kartan är väldigt plottrig, man ser ju allt som alla andra spelare placerar ut.
Jag verkar "dela världen" med många väldigt aktiva spelare om man säger så
På "bossen" man fick möta i port knot så var det typ hologram som kasta granater åt mig hela tiden som jag använde på bossen.
Inte mig emot det var en lätt boss och gjorde bara "transportsträckan" att klara den kortare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mysigt spel, har efter bara några korta sessioner i början nu fått spela en lite längre och tagit mig till port knot city.
Det jag reagerat på är att kartan är väldigt plottrig, man ser ju allt som alla andra spelare placerar ut.
Jag verkar "dela världen" med många väldigt aktiva spelare om man säger så
På "bossen" man fick möta i port knot så var det typ hologram som kasta granater åt mig hela tiden som jag använde på bossen.
Inte mig emot det var en lätt boss och gjorde bara "transportsträckan" att klara den kortare.

Härligt då är du där spelet öppnar sig och blir ännu mer skoj!
Grattis! Den roligare biten börjar nu!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Roligt att ni också gillar! Blev klar för en månad sen ungefär och jag älskade atmosfären. Kände också att jag ville använda så lite vapen som möjligt. Det känns också fint när man hjälps åt. Ägnade timmar åt att bygga vägar.

Helt unik upplevelse! 5/5

Avstängd

Jag får psykbryt på att man måste slå ner horder av Mules , det är ju helt omöjligt... kunde man inte få ett enda vapen tidigare i spelet?

Riktigt dåligt med fysiken också när man kör motorcykel på ojämn mark..
Går ju knappt att köra framåt

Medlem
Skrivet av Levi:

Jag får psykbryt på att man måste slå ner horder av Mules , det är ju helt omöjligt... kunde man inte få ett enda vapen tidigare i spelet?

Riktigt dåligt med fysiken också när man kör motorcykel på ojämn mark..
Går ju knappt att köra framåt

Satsa på att inte komma i situationer där du behöver slåss👍

Medlem
Skrivet av Levi:

Jag får psykbryt på att man måste slå ner horder av Mules , det är ju helt omöjligt... kunde man inte få ett enda vapen tidigare i spelet?

Riktigt dåligt med fysiken också när man kör motorcykel på ojämn mark..
Går ju knappt att köra framåt

I kris kasta cargo i nyllet på dom o slå dom med deras. De tål bara 1-2 smällar då. Du får "batman" pickan relativt fort o då nlir de busenkelt

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

I kris kasta cargo i nyllet på dom o slå dom med deras. De tål bara 1-2 smällar då. Du får "batman" pickan relativt fort o då nlir de busenkelt

Hur kastar man cargo ?
Sätter man i cargo settings ett cargo i handen? har burit i handen men vet inte om jag kunde kasta med sikte på något?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag försökte undvika Mule encounters. Det går att cancellera deras ping genom att i rätt ögonblick skicka ut en lika dan "scanner ping". Lyckas man med det hittar dom dig inte. Sen blir det till att springa utav helvete (vilket blir lättare när man hittat speed skeleton) för att ta sig därifrån.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Satsa på att inte komma i situationer där du behöver slåss👍

Man vill väl ha loot

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur kastar man cargo ?
Sätter man i cargo settings ett cargo i handen? har burit i handen men vet inte om jag kunde kasta med sikte på något?

Ha i valfri hand. Håll in triggern antingen l2 eller r2 beroende på vilkeen han du håller cargo i. När du svingar den med fyrkant så kan du släppa deno då kastar du iväg den. Svårt o förklara finns nog video på youtube 🤗

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Ha i valfri hand. Håll in triggern antingen l2 eller r2 beroende på vilkeen han du håller cargo i. När du svingar den med fyrkant så kan du släppa deno då kastar du iväg den. Svårt o förklara finns nog video på youtube 🤗

Tack ska testas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

eld
Medlem
Skrivet av Hanzo:

även:

Medlem
Skrivet av Emret:

Jag försökte undvika Mule encounters. Det går att cancellera deras ping genom att i rätt ögonblick skicka ut en lika dan "scanner ping". Lyckas man med det hittar dom dig inte. Sen blir det till att springa utav helvete (vilket blir lättare när man hittat speed skeleton) för att ta sig därifrån.

Brukade också undvika MULEs i den utsträckning det gick men de är trots allt ganska enkla att knocka. Tar hellre ett helt läger med MULEs framför BTs. Trots 100+ timmar spelade så tycker jag fortfarande att BTs är smått ångestframkallande. Har sällan känt mig så utsatt i ett spel som när man är tvungen att smyga igenom ett område med dessa.

Har inte rört Death Stranding på en månad nu men tänker fortfarande på det nästan dagligen. Vilken upplevelse!

Avstängd
Skrivet av Knalle:

Brukade också undvika MULEs i den utsträckning det gick men de är trots allt ganska enkla att knocka. Tar hellre ett helt läger med MULEs framför BTs. Trots 100+ timmar spelade så tycker jag fortfarande att BTs är smått ångestframkallande. Har sällan känt mig så utsatt i ett spel som när man är tvungen att smyga igenom ett område med dessa.

Har inte rört Death Stranding på en månad nu men tänker fortfarande på det nästan dagligen. Vilken upplevelse!

Jag har bara spelat en bit i början. Var inte alls min typ av spel men antar att det finns dom som gillar att gå runt haha.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har bara spelat en bit i början. Var inte alls min typ av spel men antar att det finns dom som gillar att gå runt haha.

Det är ju inte bara gå runt som är själva grejen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Knalle:

Brukade också undvika MULEs i den utsträckning det gick men de är trots allt ganska enkla att knocka. Tar hellre ett helt läger med MULEs framför BTs. Trots 100+ timmar spelade så tycker jag fortfarande att BTs är smått ångestframkallande. Har sällan känt mig så utsatt i ett spel som när man är tvungen att smyga igenom ett område med dessa.

Har inte rört Death Stranding på en månad nu men tänker fortfarande på det nästan dagligen. Vilken upplevelse!

Det helt sjukt vad bra design det är på BT-encounters. Har nog aldrig varit så spänd i något annat spel som jag var VARJE gång som då.

Medlem

Nån som vet om Death Stranding gör sig bäst på PC eller PS5? sugen på äntligen ta mig an spelet men svårt välja plattform. PC är normalt bäst tekniskt men hur bra är portningen?

Skriv svar