Playstation 5 fyller 6 månader – sätt ditt betyg!

Medlem

Tickande fläkt och det faktum att batteri "problemet" fortfarande finns i PS5an... Vill kunna använda den långt in i framtiden efter att servarna är nedstängda, precis som det kan vara kul att slänga fram ett NES. Ger den en 3a... Kontrollen gillar jag dock, men Sony borde göra drivrutiner till PC för den också...

Medlem

Väntar på en bundle med GTA6... 😋

Medlem

Har bara haft min i 10 dagar. Väldigt glad över att den är tyst. Det enda jag kan klaga på är menyerna som är ett stort steg bakåt från PS4 menyer som redan var ganska dåliga. Samtliga USB-ingångar redan är upptagna iom att jag kör PSVR och har en extern disk som båda måste vara inkopplade på baksidan.

Medlem

Instämmer till stor del med vad @Gregerory skrev ett par inlägg upp i tråden. Oljudet från skivorna verkar i stort sett ha försvunnit, så det tar upp betyget. Nedan betyg är baserade på disc-versionen.

Spelutbud: 2/5 (om du har spelat titlarna i PS Collection) eller 5/5 (om du inte har spelat titlarna i PS Collection)

Utbudet av spel till next-gen är väl inte mycket att hurra över än så länge. Men PS Collection är fenomenalt bra samling om du, som jag, inte redan har spelat alla titlarna som ingår. För mig innebär samlingen flera månader av speltid och efter det räknar jag med att next-gen-titlarna börja trilla in.

Storlek och ljudnivå: 4/5

Storleken stör mig inte, kanske för att den står upp och därför kan gömmas bakom TV:n. Just nu lirar jag dock från 4K-monitor så då stör den inte estetiken i vardagsrummet. Färgkombinationen lämnar väl lite övrigt att önska (helt vit eller helt svart borde ha varit alternativen att välja mellan).

Ljudnivån är som sagt bra nu, men nya enheter bör uppdateras omedelbart för att inte den optiska läsaren skall snurra igång med jämna mellanrum. När den snurrar låter den värre än en Plextor-brännare från 2001 på maxhastighet .

Kontrollen: 4/5

Dualsense är helt klart bättre än DualShock, men jag tycker faktiskt som @lars_kongo att den är lite överhypad?

Kanske beror det på att jag förutom Astro enbart har spelat last-gen. Men om man jämför haptisk feedback i DualSense triggers med Xbox Elite Controller 2 tycker i varje fall jag att den är lite i hårdaste laget. Det finns liksom inget mjukare mellansteg mellan ingen feedback alls och hårt motstånd. Batteritiden känns också något i kortaste laget, man bör definitivt ladda mellan varje spelsession och den laddar ur sig alldeles för snabbt om den inte används på ett par dygn.

Vikten är märkbart tyngre än en DualShock 4 om man växlar mellan dem. Men i praktiken märker jag inte av tyngden när jag spelar, så komforten känns faktiskt helt okej. Än så länge håller jag dock Elite 2 snäppet över i totalbetyg (inte minst för att man kan byta mellan olika triggers, kryss och spakar).

SSD / Laddtider: 5/5

Jämfört med PS4 Pro är det en enorm skillnad. Det märks inte lika mycket i last-gen-titlarna som inte är optimerade med patchar, men jag upplever (placebo?) att det är skillnad även där. Att spela i 60 FPS på konsol gör att jag faktiskt hellre spenderar tid vid PS5:an än vid PC-riggen.

Prisnivå för konsol/spel/tillbehör: 3/5

Priset för konsolen är riktigt bra för det man får (jag fick min av CDON 22/12 för listpris). Men vill du ha en laddstation, extra kontroller och några PS5-spel så sticker det snabbt iväg. Konsolen är 5/5 i pris men spelen är för dyra i PS Store. Jag rekommenderar ingen att köpa digitala versionen, det kommer kännas riktigt surt att inte kunna fynda skivor till lägre priser.

TOTALBETYG: 4/5

tl;dr har du inte spelat alla stora titlar från PS4 är det värt det redan nu, i annat fall kan du gott avvakta och plockat upp nästa uppdatering av konsolen. För mig tog det flera månader av F5 och förhandsbokningar sedan tidigt 2020 att få tag i ett exemplar, så problemet med tillgänglighet skall ju också vägas in någonstans.

Medlem
Skrivet av ZF:

Blir garanterat inte bli en slim redan ett år efter. Det kommer bli en (till det yttre) likadan som drar 10-20w mindre.

Alltså samma utveckling som varenda generation innan.

Två år efter blir det om den kommer i slutet av 2022, och vanligtvis kommer Slim-modellen tre år efter release. Men det kan mycket väl bara röra sig om en revision. PS3 såg en krympning från 90 nm till 65 nm innan Slim, mest troligt för att IBM började tillverka 65 nm Cell i samband med att PS3 släpptes i Europa. Och sedan kom ytterligare en krympning, till 45 nm, med PS3 Slim. PS4 såg dock aldrig någon krympning för vanliga modellen, utan där kom krympningen från 28 till 16 nm med PS4 Slim.

Medlem

Klippet var iaf nytt


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Positivt:
Alla PS4 spel laddar supersnabbt nu! Demon's Souls är hur snyggt som helst. I relation till PS4 är konsolen knäpptyst.

Negativt:
Hatar DualSense. För mycket krims krams med den kontrollen. Om jag använder mina Sony Bluetoothhörlurar till min Sony TV (de går inte att ansluta till PS5 utan en adapter) så kommer det fortfarande ljud från kontrollen. Extremt opraktiskt när resten av familjen sover. Ok, det går att stänga av ljudet från kontrollen. Men hur vet jag att jag inte missar något då? Det går också att ansluta en sladd mellan kontrollen och hörlurarna. Det är vad jag i praktiken gör för att få tyst på kontrollen. Men varför ska jag behöva göra det? Att DualSense dessutom har en förväntad livstid på 400h före drifting ska bli ett problem gör att jag undviker att spela på PS5 så mycket som möjligt för att spara på kontrollerna. Finns spelet till Series X också väljer jag att köpa det till den istället för att inte förbruka mina DualSense. Testade RE Village på PS5 men den haptiska funktionaliteten var bara störande.

Medlem

Det ena minus är storleken och aningen lite diskutrymme

Gnällkuk

24st har gett konsolen en etta i betyg, man undrar ju hur många av dessa som ens äger en ps5:a?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Dex
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

24st har gett konsolen en etta i betyg, man undrar ju hur många av dessa som ens äger en ps5:a?

Samma sak i artikeln om Xbox Series. Just nu är där 32 stycken som har gett 1 i betyg.

Kommer alltid finnas fanboys som bara måste hata och förstöra tyvärr.

Men ser ut som att dom nya konsolerna är väldigt populära i alla fall

Medlem

Jag är supernöjd med min, haft den ca 2 månader nu. Som ny ägare av Playstation har jag gått om spel att spela från PS4-eran så har inga problem med den spel-mässigt sega starten. Det ända jag saknar spontant förutom mer spel är VRR-stöd.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

2/5 i nuläget, min enhet lider av coilwhine inte i alla spel dock, men sitter även nära TV ca 1,2-1,5 meter och spelar med "öppna" hörlurar.

Brist på ps4 spel som körs i 60 fps drar ner betyget också.

Medlem

Inte imponerad. Så det får en 2a.
Men jag hade nog orimliga förväntningar iof.

ZF
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Två år efter blir det om den kommer i slutet av 2022, och vanligtvis kommer Slim-modellen tre år efter release. Men det kan mycket väl bara röra sig om en revision. PS3 såg en krympning från 90 nm till 65 nm innan Slim, mest troligt för att IBM började tillverka 65 nm Cell i samband med att PS3 släpptes i Europa. Och sedan kom ytterligare en krympning, till 45 nm, med PS3 Slim. PS4 såg dock aldrig någon krympning för vanliga modellen, utan där kom krympningen från 28 till 16 nm med PS4 Slim.

Det är möjligt (orkar inte kolla upp exakt vad) att det inte var någon krympning av själva processorn, men även gammel-PS4 hade flera energisparande revisioner redan innan slim.

Det finns mycket att spara in även på "modekortet" i form av effektivare banor, bättre strömreglering, färre komponenter osv.

Skrivet av Mathmage:

Om jag använder mina Sony Bluetoothhörlurar till min Sony TV (de går inte att ansluta till PS5 utan en adapter) så kommer det fortfarande ljud från kontrollen. Extremt opraktiskt när resten av familjen sover. Ok, det går att stänga av ljudet från kontrollen. Men hur vet jag att jag inte missar något då? Det går också att ansluta en sladd mellan kontrollen och hörlurarna. Det är vad jag i praktiken gör för att få tyst på kontrollen. Men varför ska jag behöva göra det? Att DualSense dessutom har en förväntad livstid på 400h före drifting ska bli ett problem gör att jag undviker att spela på PS5 så mycket som möjligt för att spara på kontrollerna. Finns spelet till Series X också väljer jag att köpa det till den istället för att inte förbruka mina DualSense. Testade RE Village på PS5 men den haptiska funktionaliteten var bara störande.

Går inte allt ljud via lurarna om detta väljs i själva spelet?

Drifting är nog oundvikligt sålänge den nuvarande typen av spakar används. Och så verkar ju kvalitén variera med leverantör av dem, vilken är blandad ändå, så det är allt ett lotteri oavsett vilken kontroll de sitter i. Den ökade dödzonsprecisionen i dagens maskiner bidrar säkert till att fler märker av det. Jag hade aldrig minsta problem med detta på PS3, oavsett hur lealösa spakarna blivit i övrigt. Men på PS4 så dök det upp ett dött område (fast inte i mitten) på en kontroll som fortfarande var som ny.

Så det hade ju helt klart varit bra om kontrollerna var utformade för enkelt byte av spakar.

Medlem

Det första jag gjorde med min PS5a var Demon souls...och WOW...nextgen!
Var super imponerad, och det är jag väl fortfarande egentligen.
Sjuk grafik och ändå med ett bra flyt, Dualsense gör sig också bra i det spelet.

Men sen då...?

Utbudet av Nextgen spel är verkligen super lågt.

Så hårdvaran ger jag nog stark 4a av 5
Men mjukvara 2 av 5

Medlem

Jag är otroligt nöjd med min PS5:a. Supertyst, supersnabb och välbyggd. Längtar till God of War och PSVR2 !

Medlem
Skrivet av Millmount:

Brist på ps4 spel som körs i 60 fps drar ner betyget också.

529 spel än så länge verkar det som.

4/5 ger jag den.
Min är tyst och efter senaste uppdateringen är läsaren nästan helt tyst och spinner inte upp på max utan extremt lite så det knappt ens hörs.

Nu 6 månader efter release är spelutbudet bättre men visst är det inte super. Men ingen konsol har haft grymt spelutbud vid release det senaste 10-åren

Kontrollen är riktigt bra och har inte följt hypen mer än det jag själv såg och vart ändå positivt överraskad.
Priserna på tillbehör och kontroll är dock alldeles för hög


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

ZF
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Det första jag gjorde med min PS5a var Demon souls...och WOW...nextgen!
Var super imponerad, och det är jag väl fortfarande egentligen.
Sjuk grafik och ändå med ett bra flyt, Dualsense gör sig också bra i det spelet.

Men sen då...?

Demon's souls är ju egentligen last last gen. Och även om det är snyggt så märks det ju ärligt talat på många sätt.

Men överlevde du det så borde ju "Returnal" vara perfekt. Det är next gen souls på riktigt.

Medlem
Skrivet av Taskman:

529 spel än så länge verkar det som.

4/5 ger jag den.
Min är tyst och efter senaste uppdateringen är läsaren nästan helt tyst och spinner inte upp på max utan extremt lite så det knappt ens hörs.

Nu 6 månader efter release är spelutbudet bättre men visst är det inte super. Men ingen konsol har haft grymt spelutbud vid release det senaste 10-åren

Kontrollen är riktigt bra och har inte följt hypen mer än det jag själv såg och vart ändå positivt överraskad.
Priserna på tillbehör och kontroll är dock alldeles för hög

Finns några kritiker-rosade spel som saknar stöd för 60 fps men kommer förhoppningsvis, Horizon Dawn, unchartered serien, Detroit Become Human , Red Dead 2, BloodBorne, de har jag på min "att spela-lista"

GTA V också men där kan man ej klandra Sony så mkt iom att xbox saknar 60 fps support i det.

Gnällkuk
Skrivet av Dex:

Samma sak i artikeln om Xbox Series. Just nu är där 32 stycken som har gett 1 i betyg.

Kommer alltid finnas fanboys som bara måste hata och förstöra tyvärr.

Men ser ut som att dom nya konsolerna är väldigt populära i alla fall

Man verkligen ser framför sig hur de klickar i ettan självbelåtet och tänker att nu jävlar visade man dom allt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

4/5. Den är snabb som fasen och handkontrollen är ett stort steg upp från DS4, även om möjligheten att testa DualSense funktioner fullt ut är väldigt begränsade. Detta eftersom det finns så få "riktiga" PS5-spel, vilket också är det som drar ner betyget. 95% av min speltid än så länge är upphottade PS4-spel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

NuZ
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Man verkligen ser framför sig hur de klickar i ettan självbelåtet och tänker att nu jävlar visade man dom allt!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi...

Hahaha jag skrattar så jag gråter! Ett hamsterhjul på huvudet 🤣🤣🤣


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ralf:

Inte imponerad. Så det får en 2a.
Men jag hade nog orimliga förväntningar iof.

Vad hade du för förväntningar?

Dex
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Man verkligen ser framför sig hur de klickar i ettan självbelåtet och tänker att nu jävlar visade man dom allt!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi...

Haha exakt så är det

Medlem
Skrivet av ChriL:

Vad hade du för förväntningar?

"Sinnessjukt snabb hårddisk"......Nja en vanlig SSD

Hoppa in i spel och fortsätta där man är..... Jo det funkar. Fast i ett spel precis som på ps4. Jag räknade med att det skulle var liknande Xbox där flera spel hade resume play.

Sen störde jag mig på att Borderlands som jag hade på skiva hela tiden installerade ps4 versionen fast jag redan hade ps5 versionen installerad..... ( Det är förhoppningsvis en bug som är fixad nu men ändå)

Sen finns inga spel (för mig) förutom demon souls. Det var ju jävligt snygg dock.

Sen så även om det inte drabbade mig så stör jag mig på att folk inte kan köpa sitt ps5 som dom vill.
Och att Sony inte har nått lika bra erbjudande som gamepass. ( Nej psnow är inte lika bra)

De 2 sista klagomålen är skitsamma egentligen men ändå 😊

Men jag skaffade mig en hyffsat bra och innan ps5 så jag antar att det är väl det som gör att jag inte blev så imponerad. 🤔

Medlem
Skrivet av Dex:

Samma sak i artikeln om Xbox Series. Just nu är där 32 stycken som har gett 1 i betyg.

Kommer alltid finnas fanboys som bara måste hata och förstöra tyvärr.

Men ser ut som att dom nya konsolerna är väldigt populära i alla fall

Men det är ju fler som gett betyget 5. Det är väl fanboys om nått? Eller menar folk att ps5 är den absolut bästa konsolen som någonsin gjorts och dom är mer nöjda med den än någon annan konsoll innan dess?

Den är inte värd en 1a eller en 5a. Den kanske visar sig vara värd en 5a om några år.

Medlem
Skrivet av Ralf:

"Sinnessjukt snabb hårddisk"......Nja en vanlig SSD

Hoppa in i spel och fortsätta där man är..... Jo det funkar. Fast i ett spel precis som på ps4. Jag räknade med att det skulle var liknande Xbox där flera spel hade resume play.

Sen störde jag mig på att Borderlands som jag hade på skiva hela tiden installerade ps4 versionen fast jag redan hade ps5 versionen installerad..... ( Det är förhoppningsvis en bug som är fixad nu men ändå)

Sen finns inga spel (för mig) förutom demon souls. Det var ju jävligt snygg dock.

Sen så även om det inte drabbade mig så stör jag mig på att folk inte kan köpa sitt ps5 som dom vill.
Och att Sony inte har nått lika bra erbjudande som gamepass. ( Nej psnow är inte lika bra)

De 2 sista klagomålen är skitsamma egentligen men ändå 😊

Men jag skaffade mig en hyffsat bra och innan ps5 så jag antar att det är väl det som gör att jag inte blev så imponerad. 🤔

Förstår inte riktigt logiken med hårdisken, är ju i princip noll laddningstider på spel till ps5. Köpte nya resident evil och det finns inga laddningstider i det spelet.

Sen så låter det som att du har blandat ihop xbox series x med ps5 om du nu trodde att det skulle finns resume play och ett xbox pass liknade system.

Skulle nog säga att förväntningar är fel ord här, tror mer på att du har missförstått.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Förstår inte riktigt logiken med hårdisken, är ju i princip noll laddningstider på spel till ps5. Köpte nya resident evil och det finns inga laddningstider i det spelet.

Sen så låter det som att du har blandat ihop xbox series x med ps5 om du nu trodde att det skulle finns resume play och ett xbox pass liknade system.

Skulle nog säga att förväntningar är fel ord här, tror mer på att du har missförstått.

Jag förväntade mig i princip noll laddning. Hur det nya resident evil spelet är på ps5 är ju inte intressant...

Jag har inte trott att det skulle finnas ett Xbox gamepass på ps5. Vart får du det ifrån?

Ja resume play har jag missförstått eftersom jag trodde det skulle fungera liknande Xbox och inte fungera precis som på ps4.

Alltså mina förväntningar infriades inte.

Men att jag inte är nöjd betyder ju inte att du eller andra inte får vara jättenöjda. Det är väl toppen att du är nöjd 👍

Medlem

”Coil whine” är det veckans ord? Aldrig hört det förut och helt plötsligt skriver alla om det 😂

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag förväntade mig i princip noll laddning. Hur det nya resident evil spelet är på ps5 är ju inte intressant...

Jag har inte trott att det skulle finnas ett Xbox gamepass på ps5. Vart får du det ifrån?

Ja resume play har jag missförstått eftersom jag trodde det skulle fungera liknande Xbox och inte fungera precis som på ps4.

Alltså mina förväntningar infriades inte.

Men att jag inte är nöjd betyder ju inte att du eller andra inte får vara jättenöjda. Det är väl toppen att du är nöjd 👍

Du skrev ju att du tyckte det var kasst att ps5an inte hade ett xbox gamepass liknande system, men det visste du väl innan?

De spel jag har spelat till ps5 har noll laddningstider, du måste ha spelat ps4 spel?

Jag ville mest veta vilka förväntningar du hade eftersom du gav så dåligt betyg. Mest nyfiken 🙂

123
Skriv svar