Paradox efter massiva kritiken: "Vi skulle ha pausat Europa Universalis IV-utvecklingen"

Robot
Paradox efter massiva kritiken: "Vi skulle ha pausat Europa Universalis IV-utvecklingen"

Johan Andersson ber om ursäkt för buggig, utskälld expansion.

#europa-universalis-iv, #paradox


Skrivet av Nyhet:

Johan Andersson ber om ursäkt för buggig, utskälld expansion.

Nej, det gör jag inte alls.

Medlem

Ganska förvånande att de släppte något i så dåligt skick bara månader efter att de haft en twitch-presentation där de nämner att de ska skärpa sig när det kommer till kvalitet efter empire of sin släppet.

Hoppas de verkligen gör något denna gång. Det räcker inte bara med att medge att det blev fel.

Paradox är kända för att göra bra spel. Vore tråkigt om de tappar det ryktet.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Nej, det gör jag inte alls.

Vänta lite... Kan det vara så att det finns fler personer som heter Johan Andersson?????


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

Nej, det gör jag inte alls.

"Johan Andersson ber om ursäkt för buggig expansion, men johanAndersson gör det inte."


signatur
Medlem

Paradox har mjölkat EU4 bra länge nu, för egen del så är det mitt överlägset mest spelade spel på Steam (~1200h). Men jag har inte köpt något DLC sen Mandate of Heaven just p.g.a. DLC'erna förändrar spelen, men inte nödvändigtvis till det bättre eller roligare. Hela EU4 till fullpris ligger ju på nästan 400€ vilket säger ganska mycket om affärsmodellen.

Skrivet av Tomas Helenius:

"Johan Andersson ber om ursäkt för buggig expansion, men johanAndersson gör det inte."

Jag är glad att ni förtydligar ert reportage. Tyvärr har jag redan anmält er för förtal.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ganska förvånande att de släppte något i så dåligt skick bara månader efter att de haft en twitch-presentation där de nämner att de ska skärpa sig när det kommer till kvalitet efter empire of sin släppet.

Hoppas de verkligen gör något denna gång. Det räcker inte bara med att medge att det blev fel.

Paradox är kända för att göra bra spel. Vore tråkigt om de tappar det ryktet.

Paradox utvecklade ju inte EoS, till skillnad från EU4 och dess expansioner som är utvecklade "in-house", fast utomlands, men du fattar.

Medlem
Skrivet av Spektra:

Paradox har mjölkat EU4 bra länge nu, för egen del så är det mitt överlägset mest spelade spel på Steam (~1200h). Men jag har inte köpt något DLC sen Mandate of Heaven just p.g.a. DLC'erna förändrar spelen, men inte nödvändigtvis till det bättre eller roligare. Hela EU4 till fullpris ligger ju på nästan 400€ vilket säger ganska mycket om affärsmodellen.

Tycker likadant. Har inte känt att jag behöver förändra min spelupplevelse speciellt mycket, gratis-patcharna med deras förbättringar av kartan duger gott.

Medlem
Skrivet av Spektra:

Paradox har mjölkat EU4 bra länge nu, för egen del så är det mitt överlägset mest spelade spel på Steam (~1200h). Men jag har inte köpt något DLC sen Mandate of Heaven just p.g.a. DLC'erna förändrar spelen, men inte nödvändigtvis till det bättre eller roligare. Hela EU4 till fullpris ligger ju på nästan 400€ vilket säger ganska mycket om affärsmodellen.

De släpper ju väldigt många av uppdateringarna gratis och expansionerna och grundspelet är väldigt ofta rabatterade med rätt saftiga rabatter samt att grundspelet flera gånger gått att få tag på gratis. Så med antalet timmar man spenderar i spelet blir det inte så farligt. Jag bidrar mer än gärna med mina riksdaler för kontinuerlig uppdatering och förbättringar men håller med om att de bör höja kvaliteten en del då det brustit alltför ofta.
Men de kan om de vill... Crusader Kings 3 är toppen.

Jag skulle inte bli förvånad om de teasar EU5 på pdxcon snart.

Medlem

Om jag kunde ge den här DLC'n en tumme ner utan att äga den så skulle jag göra det.

Spelet förstördes inte bara för dem som ägde den, som tur var så kan man spela i tidigare uppdateringar innan dem släppte ut den och när det fortfarande funkade.

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

Jag är glad att ni förtydligar ert reportage. Tyvärr har jag redan anmält er för förtal.

Jag gick i gymnasiet med en Johan Andersson. Såvida du inte är kockutbildad och från Mora har du juridiska tråkigheter att se fram emot.


signatur
Medlem

Fast det här är bara en expansion till ett av deras spel. Hur var det med Imperator Rome? Det var väl johanAndersson som var huvudansvarig för det. Vill minnas att det fick usel kritik vid release, även om det blivit bättre ett par år senare.. Sen har de släppt Crusader Kings III som fått riktigt bra kritik från start också.

Medlem

Jag började nojja lite kring Paradox när dom gick public, och man fick känslan av det man hörde genom vinrankorna att dom lite prioriterade sånna Magnum beställningar på krogen och att flyga med flygplan på minimalt energi-effektivt vis.

Kan bara vara nått jag fått om bakfoten.

Men känns som en inte helt ovanligt narrativ att bra studios kommer ifrån en vilja att göra maximalt feta spel, och sen när det gått bra ett tag så börjar det prioriteras ner och man börjar tjäna mammon ist.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast det här är bara en expansion till ett av deras spel. Hur var det med Imperator Rome? Det var väl johanAndersson som var huvudansvarig för det. Vill minnas att det fick usel kritik vid release, även om det blivit bättre ett par år senare.. Sen har de släppt Crusader Kings III som fått riktigt bra kritik från start också.

Det är nog för mycket corporate och familjeansvar för att gubben ska kunna leverera optimalt i dagsläget.

1
Skriv svar