Ubisoft ska göra fler "high-end" free to play-spel, men överger inte AAA-spelen

Robot
Ubisoft ska göra fler "high-end" free to play-spel, men överger inte AAA-spelen

Liknar utvecklingen vid CoD och Warzone.

#ubisoft


NuZ
Testpilot

Ass Creed BR..... hype?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nä fy fan...

Medlem

Om det innebär att deras AAA-spel inte innehåller några mikrotransaktioner och att de överlåter dem till deras "Free-To-Play"-spel är det inte mig emot. Då kanske Ubisoft släpper deras AAA-spel mer sällan men av bättre kvalitet. Då slipper jag mikrotransaktionerna för jag spelar inte "Free-To-Play"-spel ändå...
Annars skiter jag nog i Ubisoft helt framöver...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Om det innebär att deras AAA-spel inte innehåller några mikrotransaktioner och att de överlåter dem till deras "Free-To-Play"-spel är det inte mig emot. Då kanske Ubisoft släpper deras AAA-spel mer sällan men av bättre kvalitet. Då slipper jag mikrotransaktionerna för jag spelar inte "Free-To-Play"-spel ändå...
Annars skiter jag nog i Ubisoft helt framöver...

Rent nyfiken, men hur förstör MTX ditt nöje av att spela t.ex. Assassin's Creed Valhalla?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Rent nyfiken, men hur förstör MTX ditt nöje av att spela t.ex. Assassin's Creed Valhalla?

Inte mig du frågar men jag svarar ändå.

De begränsar antalet olika rustningar i spelet för att kunna sälja fler i shopen.
De gör leveling / penga drops mindre / långsammare och säljer sedan lösningen i shopen.
om man redan har köpt Ultimate edition med preorder osv. för 1000kr + och ändå får man inte allt till spelet.

Finns säkert fler anledningar jag inte kommer på just nu....

Medlem
Skrivet av xdrive:

Inte mig du frågar men jag svarar ändå.

De begränsar antalet olika rustningar i spelet för att kunna sälja fler i shopen.
De gör leveling / penga drops mindre / långsammare och säljer sedan lösningen i shopen.
om man redan har köpt Ultimate edition med preorder osv. för 1000kr + och ändå får man inte allt till spelet.

Finns säkert fler anledningar jag inte kommer på just nu....

Återigen så svarar det inte min fråga; hur tar det bort ditt nöje från spelet? Många saker som finns i MTX store går att fixa genom världen. Jag har haft extremt kul med Valhalla och känner inte dugg påverkad utav att det finns ett MTX system.
Levling är inte segt, känner inte att jag har problem med currency på något sätt. Har inte vid något tillfälle känt att min progress blivit negativt påverkad.

Det är såklart subjektivt, så jag försöker inte ändra någons åsikt. Har bara alltid tyckt att det är bissart att man blir så fokuserad på MTXen att man tydligen inte kan njuta av spelet som knappt blir påverkad utav det (som sagt, jag har inte märkt av att balanseringen skulle vara dålig att jag måste ta till mig MTX för att kunna progressa)

Medlem

Nej tack


signatur

Ultrazine

Medlem

Eh...Nej tack!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Deras spel passar nog rätt bra i f2p, allt dom gör är bara copy paste nu förtiden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Avstängd

Skräll att Ubisoft återigen försöker kopiera sina konkurrenter. Ubicopy blir mer och mer likt Kina.

Medlem
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Återigen så svarar det inte min fråga; hur tar det bort ditt nöje från spelet?

Jag vet inte om det har med åldern att göra men jag blir bara mer och mer bitter när jag börjar lägga märket till hur jag mjölkas dagligen av respektive företag. Att man skulle behöva ge extra utöver det spelet kostade för någon fin liten hatt eller ballt svärd var ju helt otänkbart för några år sedan. Nu är det liksom en strippad standard edition du får till fullpris och ska du ha lite extra så får du allt pröjsa några hundra till och inte nog med det du kan ju få superduper edition också om du slänger 999kr. Men vet du vad? Inte får du hela spelet för det, näääää, du ser den där fina hatten där... den som är mycket snyggare än alla andra? Den får du ge 99kr för!

Fy fan, det är som om man skulle köpa en film och behöva betala extra för att kostymerna och effekterna skulle vara snyggare. Det är är ren beteendepsykologi bakom mikrotransaktioner och det är vidrigt.

EDIT: Det här har alltså inte med Valhalla att göra, jag äger inte ens spelet, utan är generellt om just mikrotransaktioner.

Medlem

Ja för min del så kan dom lägga över all verksamhet åt att göra "high end" (jo tjena) F2P, mobilspel eller indie då jag tappat nästan allt förtroende för Ubisofts stora AAA lir. Finns säkert en stor asiatisk marknad som slukar upp dom typen av spel med hull och hår, det ska man inte glömma. Suck.

Tror helt ärligt att Black Flag var det senaste jag faktiskt uppskattade. R6: Siege blev visserligen riktigt bra sen och Valhalla har jag inte spelat än (hört ganska bra saker). Men det är ju väldigt tydligt i vilken riktning Ubisoft går och tänker fortsätta gå i framtiden. Trist, men vem vet, Far Cry 6 kanske blir revolutionerande och ändrar min åsikt helt...

Geeks Gaming

Har totalt slutat köpa Ubisoft spel. Alla deras spel känns bara "meh", urvattnade och fulla med mtx. Och varje gång man hör Ubisoft open world så somnar man för man vet att det blir att jaga ikoner på en karta.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Har totalt slutat köpa Ubisoft spel. Alla deras spel känns bara "meh", urvattnade och fulla med mtx. Och varje gång man hör Ubisoft open world så somnar man för man vet att det blir att jaga ikoner på en karta.

Var är de fullproppade med mtx? Jag spelar deras spel rätt mycket. Men har aldrig fått upp någon ruta att köpa grejor för riktiga pengar, men du kanske bara hänger i shopen i menyn?

Medlem

Inte konstigt att utvecklare väljer att gå denna vägen när allt fler människor förväntar sig att allt de konsumerar ska vara gratis. Räcker ju att titta här på Fz där en majoritet klagar på att spel kostar 600-800 kr.

Det är i mobilspel och f2p spel pengarna finns att hämta. Fakta.

Medlem
Skrivet av normalniklas:
Skrivet av SCORPION2000:

Eh...Nej tack!

Som ovan

Nej tack.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av DarkSvenn1002:

Var är de fullproppade med mtx? Jag spelar deras spel rätt mycket. Men har aldrig fått upp någon ruta att köpa grejor för riktiga pengar, men du kanske bara hänger i shopen i menyn?

Det märks ganska mycket hur deras spel blir mer grindiga och grindiga för att dom ska sälja xp-boosts. Ta Breaking point där dom hade gjort så det tog typ 10 timmar att grinda ingame pengar för att ens kunna uppgradera sitt vapen. Men gissa vad? Du kunde köpa dom direkt när du installerat spelet för riktiga pengar.
I Odyssey kunde du inte ens köra/ta dig vidare i vissa av slut uppdragen om du inte va tillräckligt hög level. Guess what. Du kan ju alltid köpa xp boost.

Kör MMO's med bättre grind än vad ubisoft har.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Det märks ganska mycket hur deras spel blir mer grindiga och grindiga för att dom ska sälja xp-boosts. Ta Breaking point där dom hade gjort så det tog typ 10 timmar att grinda ingame pengar för att ens kunna uppgradera sitt vapen. Men gissa vad? Du kunde köpa dom direkt när du installerat spelet för riktiga pengar.
I Odyssey kunde du inte ens köra/ta dig vidare i vissa av slut uppdragen om du inte va tillräckligt hög level. Guess what. Du kan ju alltid köpa xp boost.

Kör MMO's med bättre grind än vad ubisoft har.

Du vet att du kan spela utan lootershoter skiten i breakpoint, ett helt suveränt spel nu förtiden.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Inte mig du frågar men jag svarar ändå.

De begränsar antalet olika rustningar i spelet för att kunna sälja fler i shopen.
De gör leveling / penga drops mindre / långsammare och säljer sedan lösningen i shopen.
om man redan har köpt Ultimate edition med preorder osv. för 1000kr + och ändå får man inte allt till spelet.

Finns säkert fler anledningar jag inte kommer på just nu....

Valfritt,valfritt och...valfritt.
De vet hur man ska utnyttja dessa rastlösa gloryhunters/statfreaks och ärligt man köper en frickin Gold edition på 1000:- och förväntar sig att få vad? Ett bättre spel? Ett annat spel? Mer av spelet? Några fattiga skins och en enhörning eller nåt annat dravel 😅 Hade folk bara slutat köpa skit men så ser ju inte direkt marknaden ut när du har idioter som köper skins i ett shooterspel för miljoner...Kanske inte företagen som det är fel på? 🤔
Tror fan snart man får skapa en rejäl kurs i grundskolan om vilket ansvar man har som tänkande individ än att klaga på företagen som egentligen bara följer och gärna driver utvecklingen, men det är ju vi som bestämmer om de ska få sålt deras skit,vi som formar deras affärsplaner.

Medlem
Skrivet av Filikun:

Jag vet inte om det har med åldern att göra men jag blir bara mer och mer bitter när jag börjar lägga märket till hur jag mjölkas dagligen av respektive företag. Att man skulle behöva ge extra utöver det spelet kostade för någon fin liten hatt eller ballt svärd var ju helt otänkbart för några år sedan. Nu är det liksom en strippad standard edition du får till fullpris och ska du ha lite extra så får du allt pröjsa några hundra till och inte nog med det du kan ju få superduper edition också om du slänger 999kr. Men vet du vad? Inte får du hela spelet för det, näääää, du ser den där fina hatten där... den som är mycket snyggare än alla andra? Den får du ge 99kr för!

Fy fan, det är som om man skulle köpa en film och behöva betala extra för att kostymerna och effekterna skulle vara snyggare. Det är är ren beteendepsykologi bakom mikrotransaktioner och det är vidrigt.

EDIT: Det här har alltså inte med Valhalla att göra, jag äger inte ens spelet, utan är generellt om just mikrotransaktioner.

Tack för svaret.

Personligen håller jag inte med. Assassin's Creed 1 och 2 var ju betydligt kortare spel och hade mindre innehåll än t.ex. Valhalla (tar Valhalla som exempel för jag har inte spelat Odyssey eller Origin). Alla 3 spelen kostade lika mycket under release, men Valhalla har definitivt mer content.
Det där med "Jag betalade X summa, därmed förväntar jag mig hela hamburgaren" är ett gammalt trasigt argument som bara är applicerbart om Spel X med MTX skulle ha betydligt mindre content än Spel Y och Z som företaget har släppt innan. Men i det här fallet så ser jag inte att Ubi har gått den vägen. Spelen har blivit större och längre, med mer innehåll, även om man inte räknar med MTX. Valhalla är det största ASsassin's Creed spelet som Ubi har släppt, om man tittar på hur lång tid det tar att klara storyn.

Om vi tar Rainbow Six Siege som exempel. Du betalar för spelet 1 gång, ett spel som har varit igång sen 2015. Hade Ubi inte haft den "game as service"-typ så hade de istället gjort Rainbow Six Siege 2 året efter, sen 3 därefter osv, och blivit en ny "CoD" bara.

Det jag ser så är trenden att hata MTX, fastän det inte påverkar spelarna alls. Ingen är tvingad till att köpa. Man missar absolut ingenting. Jag har hittills inte sett varför jag skulle ha större nöje av att köpa en speciell hatt jämfört med vad jag kan hitta in-game, då det påverkar inte storyn.

Sen sista gällande "det är beteendepsykologi bakom mikrotransaktioner och det är vidrigt", säg något inom media-branchen som inte har beteendepsykologi bakom sig? Böcker har omslag som ska locka dig, filmer har flashiga trailers och posters, reklam har oftast någon jingle som ska fastna i huvudet, produkter oftast färgtema som ska locka (rött är populärt) etc.
Just gällande Ubisoft så tycker jag att de kör väldigt milt med att locka folk till MTX jämfört med t.ex. EA.
Anledningen jag tar Valhalla som exempel är pga det är Ubisoft vi pratar om, och där så ser jag inget utav den typiska "öppna lootlådor, massa flashiga effekter och ljud varje gång du gör det"-grej. Jag märkte inte ens att spelet hade en in-game shop förens flera timmar in i spelet där jag går runt i menyerna. Och även då så är det väldigt simpel design, inget som försöker locka dig extra mycket för att du ska spendera pengar. Även R6S så är deras "lootboxes" extremt milt i jämförelse med andra spel.

I vilket fall, jag tror inte jag kommer riktigt förstå varför folk hatar MTX till den grad de gör. Känns lite som att hata biltillverkarna för att de erbjuder uppgraderingspaket till bilen du tänker köpa, även om inget i det paketet skulle göra dina bilresor på något sätt bättre eller njutat utav dem mera...

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Personligen håller jag inte med.

Det är okej.

1
Skriv svar