Battlefield 6 släpps på Playstation 4 och Xbox One

Robot
Battlefield 6 släpps på Playstation 4 och Xbox One

Detta trots att det släpps ett år efter generationsskiftet.

#battlefield-6, #dice


Medlem

Det skulle ju inte vara ett särskilt konstigt val med tanke på hur svårt det är att få tag i PS5 och Xbox Series X/S och hur många potentiella kunder med PS4 och Xbox One det finns i världen.

Medlem

Fan också, begränsningar i design som vanligt alltså, men inte oväntat.

Medlem

Bekräftar ju rykterna som kröp omkring på nätet för några månader sedan. Att till next gen konsollerna och PC ökar spelar antalet och kart storleken medan last gen står kvar med max 64 spelare.

Ryktena sade också att det var olika versioner som gjordes av 2 olika team? Återstår att se om det stämmer då.
Men det skulle ju isf innebära mindre påverkan på next gen om det är helt olika versioner?

Medlem

Jag blev lite förvirrad av rubriken. Inte för att den är felaktig men jag tror man syftar på PS4 här:
Battlefield 6 släpps på Playstation 5 och Xbox One

Förvirrande titel. "Battlefield 6 släpps på Playstation 5 och Xbox One"
Ska det egentligen vara "Battlefield 6 släpps på Playstation 4 och Xbox One"?

Synd om de begränsar sig. Antagligen mindre raytracing och om det är gemensamma lobbies så kommer inte heller de snabba SSDerna spela någon roll. Alla kommer förmodligen få vänta på den långsammaste hårddisken innan en multiplayer-match börjar.

Medlem

Skönt ändå då flera av mina kompisar inte fått tag på en PS5:a ännu och det är inte säkert att de hinner få tag i en tills dess. Min största förhoppning gällande nästa BF är annars att det är mer i stil med BF3/BF4 än de senaste två spelen....


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Medlem
Skrivet av Mariva:

Skönt ändå då flera av mina kompisar inte fått tag på en PS5:a ännu och det är inte säkert att de hinner få tag i en tills dess. Min största förhoppning gällande nästa BF är annars att det är mer i stil med BF3/BF4 än de senaste två spelen....

BF4 var dock hemskt med alla trista stadsbanor och överdrivna vädereffekter som förstörde varenda match. Håller dock med om BF3, en riktig pärla.

Medlem

Inte oväntat.
EA är inte ute efter att driva generationen framåt utan satsar på gammal skåpmat som säljs till massorna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

Bekräftar ju rykterna som kröp omkring på nätet för några månader sedan. Att till next gen konsollerna och PC ökar spelar antalet och kart storleken medan last gen står kvar med max 64 spelare.

Det var samma grej med Battlefield 4. Så egentligen är inget så förvånande.

Skrivet av Molotov:

Inte oväntat.
EA är inte ute efter att driva generationen framåt utan satsar på gammal skåpmat som säljs till massorna.

Orkade inte läsa hela artikeln eller?

Medlem
Skrivet av Thane:

Det var samma grej med Battlefield 4. Så egentligen är inget så förvånande.

Orkade inte läsa hela artikeln eller?

Ja jag tror det enda som kommer skilja ifrån är spelar antalet, inget annat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fan Jag är en potentialmänniska. Och nu har den bilden förstörts för 6an.
EA/DICE hade kunnat få lite pluspoäng i anseende om de skippat


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag hade varit förvånad om de hade skippat Ps4/XBOne med BF6. Så länge man kan läsa att next-gen konsoler är bristvaror så kommer utvecklarna med multiplattformspel skapa dem till Ps4/XBOne för att nå ut till den stora skalan.

BF7 tror jag kommer bara vara next-gen + PC, om man gissar att det släpps om 2-4 år. Sen hurvida BF6 blir påverkad utav detta är avårt att säga. BFV var riktigt snygg på PC vid release, men däremot ett av de buggigastr BFs jag har någonsin spelat. Sen om man skaffar BF6 på release kommer nog bero på hur många polare som kommer köpa det Day 1 och lira.

Medlem

30 fps i 720p då? Får se hur optimerat det blir


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hade det funnits tillräckligt med tillgång av konsoler så hade jag tyckte det varit osmart men ska dom tjäna pengar så är väl detta bättre för dom.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag förstår det ur ett försäljningsperspektiv, men jag är ändå besviken. I och för sig kommer jag spela BF6 på PC ändå, FPS har inte på konsoler att göra.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Hade blivit väldigt förvånad om det hade blivit ps5/xbox series only

Medlem

Föreställ er spelen om man inte hade behövt anpassa efter senaste generationens konsoler.... Blir väl hela potentialen när BF7 släpps då.

Skribent
Skrivet av Notumforce:

Hade det funnits tillräckligt med tillgång av konsoler så hade jag tyckte det varit osmart men ska dom tjäna pengar så är väl detta bättre för dom.

Ja spelutvecklarna sitter lite jobbigt till här faktiskt. De vill nog flytta över till nya generationen helt, men i och med konsolbristen så skulle de minska försäljningen rejält. Dessutom verkar det ju som bristen kommer vara ett bra tag till så de kan inte heller skjuta på releaserna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av D1versity:

Föreställ er spelen om man inte hade behövt anpassa efter senaste generationens konsoler.... Blir väl hela potentialen när BF7 släpps då.

och då kommer din PS5 Pro/nya dator hållas tillbaka av PS5

Medlem

Ständigt detta klagande på konsol! Bara för att det släpps till förra generation så betyder det inte att det automatiskt blir dåligt. Dagens spelmotorer är riktigt bra på optimering, plus att spel i slutet av en generation oftast är riktigt snygga då utvecklarna har lärt sig att optimera riktigt bra för konsolerna. Gamers unite, för fan!

Medlem
Skrivet av Theapan:

Ständigt detta klagande på konsol! Bara för att det släpps till förra generation så betyder det inte att det automatiskt blir dåligt. Dagens spelmotorer är riktigt bra på optimering, plus att spel i slutet av en generation oftast är riktigt snygga då utvecklarna har lärt sig att optimera riktigt bra för konsolerna. Gamers unite, för fan!

Man kommer behöva sitta i lobbyn och vänta på att gamla ps4:or ska ladda leveln när nya konsollerna kunde startat i psrincip på en gång.

Men jag är ändå inte så sugen på battlefield efter deras förra hantering av bfV.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

och då kommer din PS5 Pro/nya dator hållas tillbaka av PS5

För att inte tala om Series S med sina futtiga 4-Tflops, kass minnesmängd och bandbredd, som redan nu ställer till problem...

Och då har ändå Series S en hyfsad Processor och lagring. Men fy i helvette vad drygt att optimera samt designa ett nytt spel och spelmotor idag, som måste anpassas efter antik konsolhårdvara, vilket på flera sätt var usel redan när den var ny.

Bara fixa QA för varje platform...

PC
Xbox One
Xbox One X
Xbox Series S
Xbox Series X
Playstation 4
Platstation 4 Pro
Playstation 5
+Eventuella versioner till streaming services likt Stadia

...måste vara rejält tids- och resurskrävande.

De som tror att spelen inte blir en fet kompromiss pga detta lever i en fantasivärld.

Medlem

Helt ärligt så tror jag det här är ett ganska dumt beslut av EA. Känns som ett kortsiktig beslut när det kommer till vinst, när de nu istället hade chansen att stärka sitt varumärke på marknaden genom att göra något häpnadsväckande som ger mycket hype inför next-gen och kommande Battlefield spel i serien. Och även sno åt sig mycket av call of duty fan basen, då ryktena säger att cod inte släpps i år så hade de tillslut kunnat få det där övertaget. Men istället tar man den där säkra vägen istället för att bygga upp ett varumärke som fått sig ett par smällar på senare åren.


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Angust:

Helt ärligt så tror jag det här är ett ganska dumt beslut av EA. Känns som ett kortsiktig beslut när det kommer till vinst, när de nu istället hade chansen att stärka sitt varumärke på marknaden genom att göra något häpnadsväckande som ger mycket hype inför next-gen och kommande Battlefield spel i serien. Och även sno åt sig mycket av call of duty fan basen, då ryktena säger att cod inte släpps i år så hade de tillslut kunnat få det där övertaget. Men istället tar man den där säkra vägen istället för att bygga upp ett varumärke som fått sig ett par smällar på senare åren.

Jag håller inte med. Tror inte man stärker sitt varumärke genom att stänga ut en stor skara av spelare som inte lyckats få tag på next-gen konsoler. Med tanke på att Sony har bekräftat att Ps5 kommer vara en bristvara under 2022 så tycker jag att Dice gör helt rätt med att porta spelet till äldre konsoler, även om det finns potential att det stryper spelet funktionsmässigt.

Jag skulle snarare säga att Dice/EA hade fått en enorm skitstorm om de hade exkluderat Ps4/XBOne, därmed uteslutit många BF-fans från att spela senaste spelet. Om du tror det du säger skulle "vara bättre", varför då ens släppa spelet på konsol överhuvudtaget? Att släppa BF på PC-only hade gett Dice störst utrymme för innovation, ha extremt bra grafik, funktioner etc.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Bekräftar ju rykterna som kröp omkring på nätet för några månader sedan. Att till next gen konsollerna och PC ökar spelar antalet och kart storleken medan last gen står kvar med max 64 spelare.

Ryktena sade också att det var olika versioner som gjordes av 2 olika team? Återstår att se om det stämmer då.
Men det skulle ju isf innebära mindre påverkan på next gen om det är helt olika versioner?

Att ha två olika versioner skulle hindra cross-platform-spelande och därmed splittra spelarbasen ganska mycket


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag håller inte med. Tror inte man stärker sitt varumärke genom att stänga ut en stor skara av spelare som inte lyckats få tag på next-gen konsoler. Med tanke på att Sony har bekräftat att Ps5 kommer vara en bristvara under 2022 så tycker jag att Dice gör helt rätt med att porta spelet till äldre konsoler, även om det finns potential att det stryper spelet funktionsmässigt.

Jag skulle snarare säga att Dice/EA hade fått en enorm skitstorm om de hade exkluderat Ps4/XBOne, därmed uteslutit många BF-fans från att spela senaste spelet. Om du tror det du säger skulle "vara bättre", varför då ens släppa spelet på konsol överhuvudtaget? Att släppa BF på PC-only hade gett Dice störst utrymme för innovation, ha extremt bra grafik, funktioner etc.

Fine de hade säkert funnits en hel del folk som hade blivit griniga att de inte hade kunnat köpa det, men jag hade hellre tagit den kortsiktiga smällen då bf inte är en årlig release vilket gör att du fortf har potentialen att få en större spelarbas så fort de får tag på en maskin.

Det jag menar är att för framtida släpp hade hypen varit större tack vare innovationerna som hade kunnat göras nu med bf som släpps i höst när inte de har lika stor konkurrens i höst.

För en next-gen only titel gör mig definitivt mer hype och sugen på ett köp än en cross-gen titel. blir lite meh över detta för min del, Så kanske blir att jag skippar spelet helt o hållet nu. Om inte dice lyckas överaska med något sinnesjukt i juni.

Det jag håller tummarna för är det finns två olika versioner att den gamla generationen får någon nerbantad version och next-gen & pc får den ordentliga upplevelsen


signatur

God is dead

Skribent
Skrivet av Angust:

Helt ärligt så tror jag det här är ett ganska dumt beslut av EA. Känns som ett kortsiktig beslut när det kommer till vinst, när de nu istället hade chansen att stärka sitt varumärke på marknaden genom att göra något häpnadsväckande som ger mycket hype inför next-gen och kommande Battlefield spel i serien. Och även sno åt sig mycket av call of duty fan basen, då ryktena säger att cod inte släpps i år så hade de tillslut kunnat få det där övertaget. Men istället tar man den där säkra vägen istället för att bygga upp ett varumärke som fått sig ett par smällar på senare åren.

Problemet är väl också att BF främst är ett multiplayerspel och då krävs det ju att det finns en spelarbas för att spelet ska fungera. Genom att enbart släppa det till next-genkonsolerna så hade de ju skurit ned spelarbasen rejält och det skulle kunna döda ett spel som BF right out of the gate. Det främsta problemet sitter ju inte i att få folk att köpa konsolerna, problemet ligger ju i att folk inte kan få tag på dem.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar