Snabbkollen - Kommer du lira Mass Effect: Legendary Edition?

Medlem
Skrivet av korvmos:

Om du inte köper enskilda spel, köper du boxar eller vad menar du?

Nej det kanske var lite otydligt, men det jag menade var att jag inte köper spel alls längre, av flera anledningar. Främst tid och gamepass.

Medlem

Fick hem spelet idag. Aldrig rört serien tidigare, så kommer förhoppningsvis lira det en del i helgen. Har inga direkta förväntningar, men vad man hör så ska det vara jäkligt bra.

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Nej det kanske var lite otydligt, men det jag menade var att jag inte köper spel alls längre, av flera anledningar. Främst tid och gamepass.

Aha, då är jag med


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Fick hem spelet idag. Aldrig rört serien tidigare, så kommer förhoppningsvis lira det en del i helgen. Har inga direkta förväntningar, men vad man hör så ska det vara jäkligt bra.

Jävla lyckost! Att få återuppleva Mass Effect trilogin för första gången vore något det! Helt otrolig spelserie. Min absoluta favorit. Här kommer ett tips: Tänk på att till och med små val du gör i första spelet kan få stora/mellanstora konsekvenser i tredje spelet. I mångt och mycket så känns ME1, 2 och 3 som ett enda stort spel, där allt hänger ihop i ett helt fantastiskt universum med sin egen historia och regler. Läs ALLA Codex-noteringar du låser upp så att du bättre förstår galaxen och alla aliens du möter. Lyssna på vad karaktärerna säger i dialogerna och låt dig svepas med på ett sjuhelvetes äventyr! Varje gång jag spelar igenom Mass Effect så blir Vintergatan som ett andra hem för mig!


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja, det kan bli bättre. 3an är fortfarande en storymässig katastrof med ännu mer katastrofalt slut. Jag säger slut i singular, för att ändra färgen ändrar inte slutet.

Citadel DLC är dock underbart och att de gjorde ett extended cut helt gratis är ändå något?

Från ett visuellt perspektiv är sluten väldigt lika men från ett story och filosofiskt perspektiv är de väldigt annorlunda. Jag förstår inte fullt ut varför folk var så aggressiva mot slutet. Alla val man gör representerar temat som existerar i spelet. AIs krig mot organics, går det att få fred? Ska vi ta risken och låta teknologi utvecklas eller ska vi låta en SUPER GOD AI styra galaxen från utrotning, Eller ska vi utvecklas till ett högre medvetande där AIs och organics upplever samma värld? Är Reapers verkligen onda eller är de alla organics enda hopp?

Jag tycker allt detta är EXAKT vad Mass Effect handlar om. Sen kan man absolut debattera om de gjorde det på ett skitdålig sätt vilket nu de flesta verkade tycka. Jag personligen, speciellt inte efter Extended Cut tycker inte slutet är dåligt men det är absolut väldigt långt ifrån perfekt annars hade det inte blivit en sådan storm över det.

Jag är dock mega fanboy så kan defintivt vara biased, jag spelade ME3 när jag var typ 16 och hade redan lirat ettan och tvåan typ 5 gånger innan

Jag säger dock att Citadel DLC var ett av de bästa om inte det bästa DLCt jag någonsin spelat till något spel. Det var fanservice gjort på rätt sätt och ett alternativt sätt att ta farväl av alla karaktärer i trilogin.

"Outriders" var inte kul, "Scavengers" var inte kul heller, "Returnal" skapar migrän, så "Mass Effect" får nog stå för vårens underhållning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja, det kan bli bättre. 3an är fortfarande en storymässig katastrof med ännu mer katastrofalt slut. Jag säger slut i singular, för att ändra färgen ändrar inte slutet.

Trean har enligt mig den tyngsta storyn. Ettan är ett klassiskt "stoppa skurken" äventyr. Tvåan (som är ett fantastiskt spel) känns lite mer okoncentrerat. Mer "putting a team together" än att följa någon röd tråd om man säger som så. Trean är när allt ställs på sin spets. Galaxen faller samman. Reapers slaktar oskyldiga varje dag. Fler och fler flyktingar från hela solsystem som fallit anländer på The Citadel för varje uppdrag man slutför. Allt man gör i spelet går i slutändan ut på att bekämpa Reapers. Och sedan så är den sista striden episk! Även om slutet inte är perfekt så tycker jag inte att det förstör hela spelet.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem
Skrivet av magma:

Har bara startat 1:a och 2:a spelet men bara kört någon timma eller två på vardera, är riktigt sugen på att köpa detta

Finns några bilder ute: https://www.resetera.com/threads/mass-effect-legendary-editio...

Står mellan detta och outriders (har två vänner som försöker övertala mig haha).

Om det är så att du och polarna har få tillfällen där ni faktiskt kan lira, kan jag rekommendera att köpa ME:LE. Denna triologi är helt fantastiskt!
Detta även om den stora majoriteten skapade kalabalik gällande slutet av ME3 (förstorat i mina ögon då det var ett bra slut men inte fantastiskt som resterande serie var).

Ytterligare tillägg, har ej spelat Outriders eller har någon riktigt koll på det. Ovan är enbart utifrån vad en själv får för SPT (skoj per timme)!

Medlem

Nope, har ej råd att införskaffa detta nu så blir nog bra allt senare.

Medlem

Tror tyvärr inte att jag kommer ha tid i helgen Synd, för jag har sett fram emot att återbesöka dessa favoriter.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag kommer att vänta lite så jag vet att det fungerar innan jag köper det.
Man har blivit lurad av buggiga och dåligt optimerade spel lite för många gånger nu.

De får inte en krona av mig innan dess

Medlem

Blir nog att spela så småningom. Spelade Mass effect 3 igen förra sommaren när det äntligen kom ut på steam så är lagom sugen på att spela det igen. Inväntar recensionerna för att se hur mass effect 1 & 2 står sig,

Medlem

Några år sen senaste genomspelningen. Var en massa mods redan då. Så nu blir det dax igen. Men blir nog inget köp, det ingår i ea play. Pre-load idag, play imorrn.

Har inte haft någon koll alls på vad de gjort osv, men även om jag skulle vara ny spelare så skulle jag skita i vad alla andra sagt och gå in utan förväntningar - det tänker iaf jag göra

Avstängd

Nja. Av de bilder man sett så ser remastern rätt mycket fulare ut.. Skippar.

Remastern är alltså sista bilden med mycket sämre ljus (=i princip inga skuggor) allting ser platt och tråkigt ut, man ser tydligare hur omoderna modellerna ser ut.. Dark Souls, Batman osv osv, dessa snabba remasters är inget som någonsin har ett imponerande resultat. Förvisso kan det finnas en och annan scen där det ser bättre ut (och som såklart promotas innan släpp), men jag tippar som vanligt på att överlag ser det sämre ut bara.

Geeks Gaming
Skrivet av Harmond:

Nja. Av de bilder man sett så ser remastern rätt mycket fulare ut.. Skippar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/817169275604566031/842...

https://i.imgur.com/CxWoWdH.jpg

Remastern är alltså sista bilden med mycket sämre ljus (=i princip inga skuggor) allting ser platt och tråkigt ut, man ser tydligare hur omoderna modellerna ser ut.. Dark Souls, Batman osv osv, dessa snabba remasters är inget som någonsin har ett imponerande resultat. Förvisso kan det finnas en och annan scen där det ser bättre ut (och som såklart promotas innan släpp), men jag tippar som vanligt på att överlag ser det sämre ut bara.

Dags att kolla synen?

Medlem
Skrivet av Harmond:

Nja. Av de bilder man sett så ser remastern rätt mycket fulare ut.. Skippar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/817169275604566031/842...

https://i.imgur.com/CxWoWdH.jpg

Remastern är alltså sista bilden med mycket sämre ljus (=i princip inga skuggor) allting ser platt och tråkigt ut, man ser tydligare hur omoderna modellerna ser ut.. Dark Souls, Batman osv osv, dessa snabba remasters är inget som någonsin har ett imponerande resultat. Förvisso kan det finnas en och annan scen där det ser bättre ut (och som såklart promotas innan släpp), men jag tippar som vanligt på att överlag ser det sämre ut bara.

Day 1 patch är inte ute ännu vad jag vet så kan bli justerat till release


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kommer lira det framöver, men det får vänta tills jag är i rätt sinnesstämning


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem

Avvaktar nog tills det kommer till Game Pass.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Nja. Av de bilder man sett så ser remastern rätt mycket fulare ut.. Skippar.

https://cdn.discordapp.com/attachments/817169275604566031/842...

https://i.imgur.com/CxWoWdH.jpg

Remastern är alltså sista bilden med mycket sämre ljus (=i princip inga skuggor) allting ser platt och tråkigt ut, man ser tydligare hur omoderna modellerna ser ut.. Dark Souls, Batman osv osv, dessa snabba remasters är inget som någonsin har ett imponerande resultat. Förvisso kan det finnas en och annan scen där det ser bättre ut (och som såklart promotas innan släpp), men jag tippar som vanligt på att överlag ser det sämre ut bara.

Legendary Edition ser ju mycket bättre ut.

För att inte tala om HDR-stödet som gör bilden ännu mer uppslukande. Utöver högupplösta texturer, nya modeller, bättre ljussättning och skuggor samt tweaks i gameplay så har ju även LE stöd för snabba SSD:er. Så man behöver inte sitta och vänta i över en minut när man åker hiss, eller ta onödiga omvägar bara för att assets ska laddas in.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Legendary Edition ser ju mycket bättre ut.
https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/6079b9f050d9...

https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/6079ba14bbb6...

https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/6079ba5f7250...

För att inte tala om HDR-stödet som gör bilden ännu mer uppslukande. Utöver högupplösta texturer, nya modeller, bättre ljussättning och skuggor samt tweaks i gameplay så har ju även LE stöd för snabba SSD:er. Så man behöver inte sitta och vänta i över en minut när man åker hiss, eller ta onödiga omvägar bara för att assets ska laddas in.

Precis som jag skrev, några scener som man promotat ser bättre ut, men överlag, näh, inte från vad jag sett (finns fler bilder än den jag visade + filmer). Ljussättningen är som sagt mycket sämre i vissa scener, vilket man ser tydligt på jämförelsen jag postade. Inget spel jag skulle förbeställa iaf... Finns som sagt många exempel på remasters som sett snygga ut när man väl promotat, men när det sen kommer ut så ser originalet bättre ut. Modellerna ser ut som skräp:

Väldigt låg-poly.. många karaktärer ser ut som sminkade grisar i remastern, antagligen för att försöka dölja hur dåligt ljuset är och att man inte tycks ha ökat antalet polygoner alls.

edit: fler jämförelser här:
https://rpgcodex.net/forums/threads/mass-effect-legendary-edi...
originalet ser helt klart mycket mer atmosfäriskt ut. kan inte bry mig mindre om att någon textur kanske är mer högupplöst när ljuset ser sådär platt och tråkigt ut...

Medlem

Ganska komiskt att man ändrade på kameravinklarna i ME2 för att lägga mindre fokus på Miranda's sjärt, men samtidigt väljer att sexualisera Liara ännu mer.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Precis som jag skrev, några scener som man promotat ser bättre ut, men överlag, näh, inte från vad jag sett (finns fler bilder än den jag visade + filmer). Ljussättningen är som sagt mycket sämre i vissa scener, vilket man ser tydligt på jämförelsen jag postade. Inget spel jag skulle förbeställa iaf... Finns som sagt många exempel på remasters som sett snygga ut när man väl promotat, men när det sen kommer ut så ser originalet bättre ut. Modellerna ser ut som skräp:

https://i.imgur.com/OWxRJv2.png

https://i.imgur.com/ehUg7j6.png

Väldigt låg-poly.. många karaktärer ser ut som sminkade grisar i remastern, antagligen för att försöka dölja hur dåligt ljuset är och att man inte tycks ha ökat antalet polygoner alls.

edit: fler jämförelser här:
https://rpgcodex.net/forums/threads/mass-effect-legendary-edi...
originalet ser helt klart mycket mer atmosfäriskt ut. kan inte bry mig mindre om att någon textur kanske är mer högupplöst när ljuset ser sådär platt och tråkigt ut...

Att du upplever vissa scener som platt har nog att göra med att LE använder dynamisk ljussättning och subsurface scattering, som gör att huden absorberar ljus och sprider ut det, vilket bland annat gör att skuggor blir mindre tydliga. I originalet så använder man "fejkat" ljus vid cutscenes och konversationer för att få den atmosfär du pratar om. I LE så använder man naturliga ljuskällor. I vissa fall kanske det ser bättre ut, men det är inte realistiskt, och i bland så passar det inte ens in i omgivningen. Men det har en speciell Mass Effect-känsla som vi blivit vana vid, och att du föredrar den looken tänker jag inte motsätta mig då. Men ur ett tekniskt perspektiv så bjuder LE bara på förbättringar.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Att du upplever vissa scener som platt har nog att göra med att LE använder dynamisk ljussättning och subsurface scattering, som gör att huden absorberar ljus och sprider ut det, vilket bland annat gör att skuggor blir mindre tydliga. I originalet så använder man "fejkat" ljus vid cutscenes och konversationer för att få den atmosfär du pratar om. I LE så använder man naturliga ljuskällor. I vissa fall kanske det ser bättre ut, men det är inte realistiskt, och i bland så passar det inte ens in i omgivningen. Men det har en speciell Mass Effect-känsla som vi blivit vana vid, och att du föredrar den looken tänker jag inte motsätta mig då. Men ur ett tekniskt perspektiv så bjuder LE bara på förbättringar.

Ja, grejen är ju att man ändrar en grej och men inte en annan, då får man detta ojämna reslutat i grafiken.

Batman blev ju också sådär efter remastern, ifall man jämförde scener så såg originalet bättre ut i nästan 9/10 fall. Det som man man måste (borde!) göra är att flytta och ändra ljuskällor, lägga till arkitektur som ger skuggor och blockerar ljus för att ett scen ska se lite mer intressant ut. I originalet behövde man som sagt inte det för man fejkade atmosfären på andra sätt. Här har man bara valt att skippa det eftersom det betyder massor av extra jobb per scen, eller level.

Detta platta och tråkiga ljus är en direkt följd av ett spel som inte har speciellt avancerad arkitektur som kastar skuggor och ger atmosfär men där motorn i sig nu ska skapa detta helt automatiskt (från en alldeles för tom omgivning)..

Jag tycker det är tråkigt att man inte går den där extra milen för att göra det så bra som möjligt när man nu gör en remaster. Har dock en känsla att detta kommer gå förbi många då de inte kommer jämföra så som jag gör ovan, så ingen kommer klaga tyvärr.

Om vi kunde vara mer kritiska skulle vi få bättre remasters där man verkligen lägger manken till.

Medlem

Blir Subnautica below zero i helgen...

Medlem

Njae, varvade dem alla när de kom ut. Bra spel (då), men...orka.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

12
Skriv svar