Playstation 5 fyller 6 månader – sätt ditt betyg!

Gen
Medlem

Fördelar :
+ 60fps
+ Extremt snabba laddningstider
+ Riktigt tyst under load
+ Adaptive triggers
+ Handkontrollern

Nackdelar :
- Tveksam kvalitet på vissa delar (min har fläktmissljud samt coil whine)
- Alldeles för få spel som är patchade till att köras i 4K och/eller 60fps, Xboxen sopar banan sin FPS boost eller vad det heter
- För dyra spel denna generation

Medlem

Den är utan tvekan det bästa jag spelat på i hela mitt liv! Känslan i kontrollerna går bara inte att jämföra med något annat, och bildkvalitén, ojojoj... Det är svårt att sammanfatta hela upplevelsen, men ska man lista den så blir det följande:

5/5!

Fördelarna:
+ Den är snygg som bara den, och passar långt bättre ihop med mitt i övrigt svarta tema på tv-bänken än jag trodde var möjligt.
+ Heeeelt ljudlös!
+ Otrolig feedback i kontrollerna
+ Grafiken ihop med Ray Traycing...RAWR!
+ Ett helt enormt spelutbud i AAA-klass
+ Den spelar mina Blu-Ray-fimer!

Nackdelarna:
- Jag har verkligen ingen aning.
- Allt ovanför är ren lögn.
- Jag har bara sett den på bild, inte ens i naturlig storlek!
- Jag väntar fortfarande tjurigt på att den ska komma ut i butik...i år.
- Jag TROR att den spelar mina Blu-Ray-filmer, men jag VET ju inte

Förhoppningsvis kommer det en mindre variant av burken så att den får plats i hemmet, inte ute på balkongen


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Emret:

Egentligen tycker jag mycket om min PS5:a men eftersom jag haft "otur" med min så blir betyget därefter.
3 av 5 skulle jag säga.

Jag gillar DualSense-kontrollen och jag tycker PS5:ans gränssnitt är fint, högupplöst och har HDR.

Men... min originalmaskin väsnades något kopiöst. Troligtvis inte coil whine utan missljud från fläkten. Ett tjutande ljud som började direkt när fläkten startade och upphörde i samma sekund som fläkten stannade.
Pratade med Playstation support om det och de bad mig skicka in maskinen, vilket jag gjorde.
Två veckor senare får jag tillbaka en annan maskin (med annat serienummer). Upptäcker direkt att min ersättningsmaskin är oerhört repig, både på den svarta fronten men också på de vita sidopanelerna. Utöver det så är originalfelet, med tjutande fläkt, kvar. Så nu har jag fått skicka iväg den en andra gång....

Var med om detta med min splitt nya Xbox 360. Den slutade bara fungera och jag fick skicka in den till MS. Det jag får tillbaka sedan är en konsol som ser riktigt begagnad ut, full med repor och skit. Tycker in du som kund ska godta detta...

Medlem

Ger den 4 av 5. Den har lite saker jag saknar. Som teman och så. Annars perfekt

Gnällkuk
Skrivet av Athretil:

”Coil whine” är det veckans ord? Aldrig hört det förut och helt plötsligt skriver alla om det 😂

Det har varit förpassat till PC-spelare tidigare. Det är ett slags tjutande missljud som kan uppstå under hög belastning och ofta, men inte alltid är relaterat till högre fps.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det har varit förpassat till PC-spelare tidigare. Det är ett slags tjutande missljud som kan uppstå under hög belastning och ofta, men inte alltid är relaterat till högre fps.

Tack så mycket!

Medlem
Skrivet av Athretil:

”Coil whine” är det veckans ord? Aldrig hört det förut och helt plötsligt skriver alla om det 😂

Det är som ordet "Woke" för mig. För ca ett år sedan var det typ ingen som nämnde ordet. Hade aldrig hört talats om det eller dess betydelse.

Efter Tlou 2 så skulle alla helt plötsligt använda det, speciellt på Reddit, och används fortfarande flitigt inför nya spelsläpp. Nästan som om folk på de svenska sidorna kände sig "tuffa och coola" när de använde det engelska ordet. Själv ogillar jag ordet som fan.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det är som ordet "Woke" för mig. För ca ett år sedan var det typ ingen som nämnde ordet. Hade aldrig hört talats om det eller dess betydelse.

Efter Tlou 2 så skulle alla helt plötsligt använda det, speciellt på Reddit, och används fortfarande flitigt inför nya spelsläpp. Nästan som om folk på de svenska sidorna kände sig "tuffa och coola" när de använde det engelska ordet. Själv ogillar jag ordet som fan.

Coil whine är ett begrepp/term för att förklara ett tjutande ljud som kan uppstå när komponenter (CPU/GPU för det mesta, men även fläktar) går i högvarv. Det begreppet har funnits väldigt länge (min gissning skulle vara 20 år om inte mer), men sällan utryckts inom konsol-marknaden då det sällan uppstått där. Ju kraftfullare komponenter man har desto högre chans att det förekommer.

Vet inte varför du skulle ogilla begreppet som förklarar vad för sorts oljud hårdvara i sig orsakar för personen som har stött på problemet?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

24st har gett konsolen en etta i betyg, man undrar ju hur många av dessa som ens äger en ps5:a?

Fick en etta av mig eftersom den inte går att köpa någonstans. Vaporware

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns en enkel fix om cd spelaren låter ovanligt högt. Instruktioner finns på PlayStation officiella supportsida men kort innebär det följande:

1. Sätt i en valfri skiva.
2. Stäng av och koppla ut alla kablar
3. Ta bort sidopanelen på konsollens undersida
4. Du ser nu 4 skruvar vid cd spelaren och en svart cirkel. Pilla bort dammskyddet på svarta cirkeln.
5. Skruva skruven under dammskyddet tills skivan kommer ut.
6. Ta ut skivan. Sätt tillbaka dammskyddet. På med plastsidan. Koppla in och njut av en mycket tystare Playstation 5.

^
+
Bra tips, kikade på YT och hittade videon nedan i ämnet.

---

Min PS5 röst blir,
4 av 5, som säkerligen med tiden blir 5 av 5.
Under åren har PS varit lite tunna i början avseende op, och häpnadsväckande att de ännu inte släppt stöd för interna diskplatsen.
Men lider inte av det då farten på en USB3 SSD i alla fall just nu inte ligger så långt efter den interna enligt Digital Foundrys tester så klarar mig fint med min externa USB3 1TB SSD och med tiden kommer de säkert ikapp med op.

Kul med nya kontrollen som verkligen ger en ny dimension, och kommande PSVR2 blir för mig första "investeringen" i 3D svängen.
Stör mig inte alls på storleken, och det skulle varit skoj om Sony inte jagat ned de som gjorde alternativa konsolsidor, men jag antar att de själva med tiden tänker sälja sådana.

Väldigt generöst introduktionspaket med spel och som så med Sony Home blev det inte direkt "sämre"

Så "happy camper" här.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Coil whine är ett begrepp/term för att förklara ett tjutande ljud som kan uppstå när komponenter (CPU/GPU för det mesta, men även fläktar) går i högvarv. Det begreppet har funnits väldigt länge (min gissning skulle vara 20 år om inte mer), men sällan utryckts inom konsol-marknaden då det sällan uppstått där. Ju kraftfullare komponenter man har desto högre chans att det förekommer.

Vet inte varför du skulle ogilla begreppet som förklarar vad för sorts oljud hårdvara i sig orsakar för personen som har stött på problemet?

Uttryckte mig lite fel här. Jag har inte problemet med ordet Coil whine, utan problemet med ordet "Woke". Så för min del var det ett annat ord, alltså "Woke". Coil Whine har jag hört i flera år.

Medlem

Tycker steget ps4 till ps5 är det minsta hittills hur jag upplevt det. Känns som om jag spelar ps4a fortfarande fast med snabbare laddning och lite skarpare grafik. Flera av spelen jag har går ju att köra på båda maskinerna.

Alltså jag är nöjd men revolutionen får nog vänta på sig till de riktiga storspelen kommer...

På min ena DS tycker jag x fastnar lite och sen andra har jag fått utbytt pga fel på skakfunktionen.

Medlem

-är att konsolen saknar HBO nordik vad jag kan se. Och jag bytte nyligen till HBO nordik. Som tur är så har min tv det iaf. Annars så är det bara lite små saker som stör mig. Som tex hur menyerna är uppbyggda. Och att Ps store bara blir svåtare och svårare att hitta i. Skulle vara perfekt med en lista som samlar allt dom kommer tex. För mig var det perfekt som det var på ps3an. Förutom det är jag jätte nöjd.

Medlem

Om man känner att man inte har något att spela på sin PS5 och inte har skaffat Returnal så missar man verkligen något.

Det känns otroligt next-gen i hur kontrollen används, hur det ser ut och hur det känns att spela.
Självklart är inte roguelite för alla och spelet kan vara väldigt frustrerande men jag och många andra skulle nog påstå att detta är ett "must have" till PS5


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

https://youtu.be/P1IcaBn3ej0

Nästa generation handlar inte om hårdvarors råa beräkningar utan smart mjukvara...

Medlem
Skrivet av ZF:

Demon's souls är ju egentligen last last gen. Och även om det är snyggt så märks det ju ärligt talat på många sätt.

Men överlevde du det så borde ju "Returnal" vara perfekt. Det är next gen souls på riktigt.

Hmm kanske borde testa Returnal då i väntan på Elden ring, tack

123
Skriv svar