Pc-test av Resident Evil Village: "En besvikelse som kräver arbete"

Robot
Pc-test av Resident Evil Village: "En besvikelse som kräver arbete"

Håller inte – än! – menar Digital Foundry.

#capcom, #digital-foundry, #resident-evil-village


Medlem

Jag hade bara problem med framrate dippar vilket var det enda störiga för mig. Ibland bara dök fps av ingen anledning alls.

Annars var jag nöjd. FOV i spel har jag personligen aldrig brytt mig om.

Medlem

Funkade bra för mig. Lirade allt på Max och gick nog aldrig under 60fps vad jag vet.
Med ett 3080 då.

Men lirade med dosa så känns ju av mindre då om det är lågt.

FoV var jobbigt men hittade en fix.

Medlem

Är foven lika "smal" på versionen till konsollerna?

Medlem

Jag kan förstå att många privatpersoner inte fattar grejen med FOV.

Kom ihåg själv när jag lira Borderlands 1, som hade låst konsol-fov, och efter några timmars spelande kände obehag. Då förstod jag dock aldrig varför just det spelet var så. FOV trodde jag bara var en grej för att kunna se mer... herp derp x).

Men att stora utvecklare 2021 fortfarande inte kan fixa till en FOV-slider...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag kan förstå att många privatpersoner inte fattar grejen med FOV.

Kom ihåg själv när jag lira Borderlands 1, som hade låst konsol-fov, och efter några timmars spelande kände obehag. Då förstod jag dock aldrig varför just det spelet var så. FOV trodde jag bara var en grej för att kunna se mer... herp derp x).

Men att stora utvecklare 2021 fortfarande inte kan fixa till en FOV-slider...

Förstår inte heller varför FOV-reglage o.d. saknas i moderna titlar. Använder det själv främst för att optimera spelupplevelsen, men sympatiserar med de som drabbas av värre obehag. Enda gången jag känt av något liknande var p.g.a. överdriven head bobbing i Wolfenstein II: The New Colossus, vilket gjorde mig riktigt illamående.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

NuZ
Testpilot

Även på konsol är det konstiga konturer runt objekt när raytracing är på och stämmer in i kören. En FOV slider 2021 borde vara standard


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

fick starta om ibland pga laggen men var det enda. Kul spel! välgjort imo!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men lirade med dosa så känns ju av mindre då om det är lågt.

Vad är dosa? (säkert obvious, men jag har ingen aning)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Har inget att klaga på, jag föreslår att folk testar det själva innan de går på samma linje som DF.

Medlem

Dosa är säkert handkontroll för folk som sällan brukar använda handkontroll. Kommer def att vänta lite med vissa spel i framtiden. Tråkigt att spel som Cyberpunk tar så lång tid innan dom kanske blir bra(ps5 versionen).

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag hade bara problem med framrate dippar vilket var det enda störiga för mig. Ibland bara dök fps av ingen anledning alls.

Annars var jag nöjd. FOV i spel har jag personligen aldrig brytt mig om.

Hände mig med men endast på ett fåtal ställen, främst när det blir mycket insekter på skärmen när man leker med Dimetriscu-döttrarna., annars så har det flutit på fint i runt 90 fps!

Medlem

Klarat RE8 2 gånger nu och är nära att klara det en tredje gång...

Inte haft några problem alls med spelet,

Testade demot på Ps5 och PC men kände att just FOVen inte var trevlig på Ps5, så köpte det på PC.
Kör med utrawide skärm, vilket kändes mycket bättre med den låsta FOVen.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vad är dosa? (säkert obvious, men jag har ingen aning)

Spelkontroller/Gamepad

Medlem

Dumheter, det är ett fantastiskt underhållande spel det är vad som räknas.

Medlem

För mig lirade det väldigt bra, maxade allt med ett 3070 dippade nästan aldrig under 60 iaf. Däremot så kunde jag inte tabba ut / tabba in ibland utan att spelet bestämde sig för att äta upp allt mitt ram-minne (som att den skapade upp 2 instanser). jag har bara 16GB ram och så fort jag tabbade ur å in så låg jag över 80% över minnesallokering så i dunno.. Sedan är jag för immersive i spel så jag tänker inte så mkt på om grafiken har skavanker men tyckte grafiken var nice overall. FOV löste sig med en mod

Medlem

Körde med RT off, visst ser man skillnad när de jämför brevid varandra men inget jag skulle se/tänka på alls. SKulle va nöjd med vilken version som helst alla såg bra ut. Inte direkt som jag stannar upp o räknar pixlar och kollar så kanterna är raka.

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Förstår inte heller varför FOV-reglage o.d. saknas i moderna titlar. Använder det själv främst för att optimera spelupplevelsen, men sympatiserar med de som drabbas av värre obehag. Enda gången jag känt av något liknande var p.g.a. överdriven head bobbing i Wolfenstein II: The New Colossus, vilket gjorde mig riktigt illamående.

Finns en hel del anledningar men det mesta bottnar i att spelutvecklare är lata.
Samt att det inte har varit praxis då "konsol FOV" har varit standard i nästan 20 år.

Medlem

Tråkigt för Digital Foundry att de fick ett måndagsexemplar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag kan förstå att många privatpersoner inte fattar grejen med FOV.

Kom ihåg själv när jag lira Borderlands 1, som hade låst konsol-fov, och efter några timmars spelande kände obehag. Då förstod jag dock aldrig varför just det spelet var så. FOV trodde jag bara var en grej för att kunna se mer... herp derp x).

Men att stora utvecklare 2021 fortfarande inte kan fixa till en FOV-slider...

Till alla er som klagar på FOV-slider så har den en mening i det här spelet.
Det skall vara klaustrofobiskt och kännas som man är utsatt. Hade man sett 180 grader, hur läskigt hade det varit då? Det är inte Quake Champions vi spelar.

Se det som en modernisering av Resident Evil med fasta kameravinklar. Ungefär så.
Det är ovant först, men efter att ha spelat i en halvtimme med spelet FOV så har jag inga som helst problem. Man vänjer sig och förstår samtidigt anledningen till det.

Medlem

Har lite problem med att fpsen droppar till 40-50 på mitt GTX 1080 med medium-inställningar i 1080p. Tack och lov finns det en lite mod/hack till PC versionen där man kan ändra FoV själv. Min sambo blev jätteillamående med standard-FoV så vi fick sluta spela första kvällen. Som tur löstes det med modden. Det jag stör mig på är att spelet alltid startar i window mode trots att jag ställer in fullscreen varje gång jag spelar. Förstår att det går att ändra i en inifil men hur kan det här existera i ett spel 2021? Går heller inte tabbar in och ur utan att spelat ballar ur totalt. I övrigt fantastiskt spel.

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns en hel del anledningar men det mesta bottnar i att spelutvecklare är lata.
Samt att det inte har varit praxis då "konsol FOV" har varit standard i nästan 20 år.

Det är ju rimliga tankar. Förhoppningsvis kan inställningen till såna här saker ändras under åren (vi ser ju olika grafiklägen även på konsoler nuförtiden).

Skrivet av Kris:

Tråkigt för Digital Foundry att de fick ett måndagsexemplar.

Efter ett par år i "branschen" har de nog ett öga för sånt andra missar, även om en själv gillar spelet?

Skrivet av arelion:

Har lite problem med att fpsen droppar till 40-50 på mitt GTX 1080 med medium-inställningar i 1080p. Tack och lov finns det en lite mod/hack till PC versionen där man kan ändra FoV själv. Min sambo blev jätteillamående med standard-FoV så vi fick sluta spela första kvällen. Som tur löstes det med modden. Det jag stör mig på är att spelet alltid startar i window mode trots att jag ställer in fullscreen varje gång jag spelar. Förstår att det går att ändra i en inifil men hur kan det här existera i ett spel 2021? Går heller inte tabbar in och ur utan att spelat ballar ur totalt. I övrigt fantastiskt spel.

Nu blir det kanske att dra japanska utvecklare över en kam, men min bild är att de inte verkar inte ha ett särskilt starkt PC-fokus, varför de versionerna blir lidande? Samtidigt verkar t.ex. fler och fler japanska spel dyka upp på Steam.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Till alla er som klagar på FOV-slider så har den en mening i det här spelet.
Det skall vara klaustrofobiskt och kännas som man är utsatt. Hade man sett 180 grader, hur läskigt hade det varit då? Det är inte Quake Champions vi spelar.

Se det som en modernisering av Resident Evil med fasta kameravinklar. Ungefär så.
Det är ovant först, men efter att ha spelat i en halvtimme med spelet FOV så har jag inga som helst problem. Man vänjer sig och förstår samtidigt anledningen till det.

Låter som att man skulle säga vi kör 4:3 formatet för då blir det en mer klaustrofobisk känsla.
Nej, det är lathet hos utvecklaren.
Tekniska missar och lathet ska inte ses som "game design"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte så förvånad, ser resident evil serien som konsollspel med mer eller mindre bra PC-portar överlag.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter som att man skulle säga vi kör 4:3 formatet för då blir det en mer klaustrofobisk känsla.
Nej, det är lathet hos utvecklaren.
Tekniska missar och lathet ska inte ses som "game design"

Fast det är garanterat enligt game design. De slopade FOV-slidern från RE7 som använder samma motor. Av vilken anledning? Knappast lathet / teknisk miss eftersom funktionen redan är implementerad sedan tidigare.
Ju mindre du kan avläsa av omgivningen, desto mer utsatt blir du. Det tror jag är anledningen.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast det är garanterat enligt game design. De slopade FOV-slidern från RE7 som använder samma motor. Av vilken anledning? Knappast lathet / teknisk miss eftersom funktionen redan är implementerad sedan tidigare.
Ju mindre du kan avläsa av omgivningen, desto mer utsatt blir du. Det tror jag är anledningen.

Nej det låter helt klart som en sk "efterhandskonstruktion" till förklaring så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känner inte direkt igen något av problemen, förutom att en del speglingar i vatten med RayTracing påslaget på mitt 6900 XT är rejält pixliga.
Annars kör jag i 1440p med allt på max (iofs inte Image Quality, jämförde med det på 1 och hela vägen upp till 2, ingen märkbar skillnad direkt) och konstant mellan 110 och 144 fps (på 1440p 144 Hz-skärm)


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Spelkontroller/Gamepad

Gamer sen 70talet och har spelat på samtliga konsoller - men ALDRIG hört det uttrycket innan där ser man, man lär sig alltid något nytt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Gamer sen 70talet och har spelat på samtliga konsoller - men ALDRIG hört det uttrycket innan där ser man, man lär sig alltid något nytt!

Jag vet inte varför jag kallar det dosa. Kanske pga TV-Dosa. Antar att någon i familjen kallade det för det förr i tiden och det följde med bara

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag vet inte varför jag kallar det dosa. Kanske pga TV-Dosa. Antar att någon i familjen kallade det för det förr i tiden och det följde med bara

Ahh jag trodde det var något som var vanligt att folk kallade det som jag missat haha


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar