Stadia lever och frodas, hälsar Google

Robot
Stadia lever och frodas, hälsar Google

Har ett meddelande till alla "icke-troende".

#google, #google-stadia, #stadia


Medlem

Alltså numera låter 100 spel inte speciellt märkvärdigt. Finns så sinnesjukt mycket pixel och indie-spel och dessutom äldre titlar som inte längre är relevanta. Detta hjälper ju säkert inte folk att bli mindre skeptiska, men många är också rätt naiva och går på marknadsföringssnack.

Inaktiv

Med tanke på att de anställda på spelutvecklingen fick lovord strax innan de sparkades så håller jag mig fortsatt skeptisk.

Medlem
Medlem

Ok, vad fint! Övertygar inte en agnostiker dock.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Tjänster som Stadia kommer så småningom konkurrera ut konsolerna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså, det är väl klart google säger detta. Nåt annat vore väl att skjuta sej själva i foten.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tjänster som Stadia kommer så småningom konkurrera ut konsolerna.

Ja det är väl ingen vågad gissning, frågan är bara om det tar fem år eller femton. Har 1000 Mbit/s upp och ner men stadia känns som sirap. Att latenserna ska sänkas måste till flera generationer och ny teknik för.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tjänster som Stadia kommer så småningom konkurrera ut konsolerna.

Detta har jag hört sen 2005.

Istället för "any non-believers" borde de vända sig till THE ONE beliver.

PS Det är som att säga att hyreslägenheter kommer konkurrera ut bostadsrätter. Eller tvärtom. Bägge kommer alltid finnas.

Medlem

Alla har väl olika standard för hur hög eller låg en input-lag ska vara, jag klarar mig inte utan 144hz nu eller gränsfallet 60 fps.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känns mycket som Baghdad Bob varje gång någon från Stadia går ut och försvarar maskinen...

Medlem

Nästa Vecka: "Google lägger ner Stadia"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag brukar lira golf på jobbets rätt kassa wifi(ca 20Mbit/s) och till det duger Stadia bra. Att köra FPS känns dock uteslutet. Hemma med 300Mbit/s trådat känns det helt ok, men jag har ingen anledning när jag har en PC med ett 3080 i.

eld
Medlem

edit:

Skrivet av Matrosen:

Känns mycket som Baghdad Bob varje gång någon från Stadia går ut och försvarar maskinen...

Hann inte ens se din post innan jag bifogade gamle baghdad bob.

Det känns som att google gett sig in i något halvhjärtat när halvhjärtat inte riktigt räcker för att ta plats. Nintendo, Microsoft och Sony slänger stora mängder pengar på studios och projekt, och fortsätter slänga pengar även om det inte blir bra första gången, allt annat vore ju otänkbart.

It's not a lake, it's an ocean

Vem vet hur mycket detta uttalande är värt i morgon. Det känns lite som när Toshiba ena veckan bedyrade att de fortfarande skulle stödja HD DVD för att veckan efter deklarera det alla redan visste, nämligen att HD DVD läggs ned. (En orättvisa av Guds nåde! Men det är en annan diskussion.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

För att konkurrera ut Sony måste man börja göra många exklusiva spel som är riktigt bra.

Sen har PS5 många fördelar utöver bara bra spel, vilket är varför Sony kommer bli marknadsledande även denna generation.

3D-ljud, haptisk feedback, VR och där tappade Google bollen rejält. Google har inget förtroende att luta sig emot. Att sparka rätt folk och rekrytera fel folk kommer visa sig rätt dumt i längden. Bara dumpade sitt VR.

Vill man streama finns PS Now. Stödjer hellre de som byggde upp gaming än Google som bara vill köpa en del av kakan utan att bidra. Som jobbar emot personlig integritet. Som samlar information om ditt privatliv och säljer till högstbjudande. Vilket även är varför jag skippar Quest 2, även om FB sitter på bästa lösningen just nu.

Som gamer har man lite ansvar när man öppnar plånboken även för kommande generationer.

Medlem

Jag har aldrig övervägt skaffa Stadia. Jag gillar fysisk konsol och fysiska spel, med ingen extra input lag förutom den mellan kontrollen och konsolen, samt mellan konsol och TVn. PCn har jag utrustad med 3080 så finns ingen anledning att köra Stadia där, samt att Stadia är en "service", så skulle Google lägga ner det så kommer jag inte kunna spela längre.

Däremot så har jag på senaste tiden sneglat på att skaffa mig själv en Chromebook, och skulle jag ta med den när jag åker iväg någonstans så skulle jag se nyttan av att ha tillgång till Stadia (förutsatt att man är någonstans som har vettig internetuppkoppling). Så vem vet, kanske blir att man premunerar på det någon gång i framtiden, men den kommer inte ersätta min PC eller Ps5 de kommande 10 åren.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tjänster som Stadia kommer så småningom konkurrera ut konsolerna.

Men det var ju smartphones som skulle döda konsolspelandet??

Medlem

Man ska nog hålla sig borta från Stadia i dagsläget. Streaming kommer att vara kvar och komma mer och mer, ja. Men det finns flera streaming tjänster som man får på köpet. Och sådana man inte behöver köpa sina spel igen. T. Ex. xCloud (Cloud Gaming) i Xbox Game Pass Ultimate eller fristående. Om nu Stadia hade först släppt en konsol som skulle få extra krut av just Stadia stream hade Google varit relevanta vid det här laget. Just nu är det nästan självmord av nya kunder att bli kunder. För, precis som någon skrev, Google lovordade sin enda studio en vecka och la ner den veckan efter. Det är för osäkert.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

För att konkurrera ut Sony måste man börja göra många exklusiva spel som är riktigt bra.

Sen har PS5 många fördelar utöver bara bra spel, vilket är varför Sony kommer bli marknadsledande även denna generation.

3D-ljud, haptisk feedback, VR och där tappade Google bollen rejält. Google har inget förtroende att luta sig emot. Att sparka rätt folk och rekrytera fel folk kommer visa sig rätt dumt i längden. Bara dumpade sitt VR.

Vill man streama finns PS Now.

Jag kan se din poäng här.

Citat:

Stödjer hellre de som byggde upp gaming än Google som bara vill köpa en del av kakan utan att bidra.

Öhm, hur exakt skiljer det sig mot hur Sony köpte upp massa studios och diverse IPn när de börja med Playstation?

Citat:

Som jobbar emot personlig integritet. Som samlar information om ditt privatliv och säljer till högstbjudande. Vilket även är varför jag skippar Quest 2, även om FB sitter på bästa lösningen just nu.

Håller med men knappast som att Sony är fläckfria på den fronten heller...
https://www.fz.se/nyhet/284158-sony-patenterar-system-for-att...

Eller när PSN-konton läckte och hur de hanterade det.
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_PlayStation_Network_outage...

Citat:

Som gamer har man lite ansvar när man öppnar plånboken även för kommande generationer.

Igen, håller med. Fast googlar man exempelvis "Sony Conflict Minerals", verkar Sony höra till de sämre bland de större tech-bolagen. Osäker hur det ligger till i fabrikerna där konsolen tillverkas, men innan har det ju inte varit något vidare där heller.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Detta har jag hört sen 2005.

Istället för "any non-believers" borde de vända sig till THE ONE beliver.

PS Det är som att säga att hyreslägenheter kommer konkurrera ut bostadsrätter. Eller tvärtom. Bägge kommer alltid finnas.

Håller inte med exemplet. Svårt att jämföra gamla konsoler och gammal PC-hårdvara som tappar värde efter generationsskifte med bostadsrätter som verkar "alltid" gå upp.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

För att konkurrera ut Sony måste man börja göra många exklusiva spel som är riktigt bra.

Sen har PS5 många fördelar utöver bara bra spel, vilket är varför Sony kommer bli marknadsledande även denna generation.

3D-ljud, haptisk feedback, VR och där tappade Google bollen rejält. Google har inget förtroende att luta sig emot. Att sparka rätt folk och rekrytera fel folk kommer visa sig rätt dumt i längden. Bara dumpade sitt VR.

Vill man streama finns PS Now. Stödjer hellre de som byggde upp gaming än Google som bara vill köpa en del av kakan utan att bidra. Som jobbar emot personlig integritet. Som samlar information om ditt privatliv och säljer till högstbjudande. Vilket även är varför jag skippar Quest 2, även om FB sitter på bästa lösningen just nu.

Som gamer har man lite ansvar när man öppnar plånboken även för kommande generationer.

Vad menar du med köpa in sig och utan att bidra?? Till skillnad från Microsoft och Epic har de inte köpt upp stora producenter och de har heller inte några exklusiva titlar så som Sony eller Xbox har. Om nånting så bidrar Stadia till att göra spelande mer tillgänglig.

Medlem
Skrivet av alias:

Ja det är väl ingen vågad gissning, frågan är bara om det tar fem år eller femton. Har 1000 Mbit/s upp och ner men stadia känns som sirap. Att latenserna ska sänkas måste till flera generationer och ny teknik för.

Jag har Bahnhof 100Mbit och det jag har spelat på Stadia fungerar utan problem. Då har jag kört med kontroll, med Mus tangentbord är det märkbar latency ja.

Skrivet av A1200G:

Detta har jag hört sen 2005.

Istället för "any non-believers" borde de vända sig till THE ONE beliver.

PS Det är som att säga att hyreslägenheter kommer konkurrera ut bostadsrätter. Eller tvärtom. Bägge kommer alltid finnas.

Skrivet av Påskmust:

Men det var ju smartphones som skulle döda konsolspelandet??

Uttryckte mig lite fel, jag tänkte mer att tjänster som Stadia kommer konkurrera ut Casual gaming.
Tex Många (helt felaktigt imo) på står att "föräldrar" i första hand väljer konsol när man ska köpa till sina barn för dom inte är insatta i datorer osv. Eller folk som bara vill starta ett spel enkelt och köra sägs det också väljer en konsol framför en speldator.
Stadia eller liknande kommer bli en casualtjänst för dessa som "bara vill starta och köra".
Dom behöver bara komma igång med samma hårda marknadsföring osv som MS och Sony kör tex och få ihop ett bibliotek som är nått att tala om så tror jag det kommer gå väldigt fort.
Den som inte ser detta vet jag inte riktigt vad det tänker med?

Stadia kommer inte ersätta "premium"-delen av gaming nej.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Öhm, hur exakt skiljer det sig mot hur Sony köpte upp massa studios och diverse IPn när de börja med Playstation?

Störigt det där, dom köpte upp Psygnosis för att ha en studio som skulle göra PS1-spel åt dom, och fick en massa gamla Amiga-IPn på köpet dom knappt gjort ett dugg med. Och om dom besöker ett gammalt IP som Lemmings så blir det bara ett riktigt dåligt mobilspel med massa microtransaktioner.

Medlem
Skrivet av Hjulsta:

Håller inte med exemplet. Svårt att jämföra gamla konsoler och gammal PC-hårdvara som tappar värde efter generationsskifte med bostadsrätter som verkar "alltid" gå upp.

Ingenting går upp för alltid. Detta kommer många Hemnetknarkare att lära sig the hard way. In due time. 🙂

Medlem

När företag officiellt måste tala om att deras tjänster inte är döende, så vet man att det hela är påväg utför.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Hjulsta:

Vad menar du med köpa in sig och utan att bidra?? Till skillnad från Microsoft och Epic har de inte köpt upp stora producenter och de har heller inte några exklusiva titlar så som Sony eller Xbox har. Om nånting så bidrar Stadia till att göra spelande mer tillgänglig.

Tveksamt. Tycker Stadia gör mer för att skada ryktet och hypen kring streaming.

Kommer vara Sony, Microsoft och möjligen även Amazon (som till skillnad från Google smart nog satsat på Windows) som kommer att få spelstreaming att flyga på riktigt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Stadia funkar riktigt bra, det är riktigt gött att kunna sätta sig och spela vid vilken tv/skärm som helst i huset utan att behöva ladda ner något eller köpa svindyr hårdvara.

Medlem
Skrivet av martinot:

Tveksamt. Tycker Stadia gör mer för att skada ryktet och hypen kring streaming.

Kommer vara Sony, Microsoft och möjligen även Amazon (som till skillnad från Google smart nog satsat på Windows) som kommer att få spelstreaming att flyga på riktigt.

Apple lär väl också ha något på gång. Är det då via Apple TV, vi får se.

Medlem

Det jag väntar på till Stadia är att Ubisoft+ ska köras igång utanför USA. Fungerar ju till och med utan Stadia Pro nu.
Spelar nästan varje dag via Stadia och för mig fungerar det riktigt bra och då har vi bara en 250/100 lina som delas av hela familjen med olika streamar igång hela tiden. Så de som har problem med Stadia och har fiber bör nog kolla upp sin anslutning.

123
Skriv svar