Drakextra! Nästa Dragon Quest avtäcks om precis två veckor

Robot
Drakextra! Nästa Dragon Quest avtäcks om precis två veckor

Den oändliga historien fortsätter.

#dragon-quest, #square-enix


DQ 3/4 är nog mina favoriter men röstar på trean den här gången. Den knyter ihop hela Loto-trilogin på ett så fint sätt.

Medlem

Bilden till nyheten såg verkligen ut som Sonic innan man hann titta ordentligt 😂

Kontot avslutas

Själv har jag inte hunnit testa så många delar än, håller på med Dragon Quest 3 som är väldigt bra men min personliga favorit är DQ 11 än så länge. Det finns så mycket med den delen som jag gillar.

Kommer det endast handla om nya titlar under deras live sändning? Så ska jag ge upp hoppet av DQ 4, 5 och 6 portningar?
Skulle varit kul annars eftersom dem tre första delarna som portades 2019 också är från mobil versionerna.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag gillar 4, 5, 8, 9 och 11 men om måste välja blir det 8 🥰

Medlem

Jag hoppade på Dragon Quest XI för bara några veckor sedan då det kom upp på Game Pass. Jag gillar artstylen och striderna och har ganska så kul (är ingen jrpg-spelare vanligtvis) men herregud vad stereotypt och borderline rasistiskt det är ibland. Är alla spelen i serien såhär?

Medlem

OMG! OMG! OMG! OMG! OMG!
De och YS-spelen

Skrivet av greb1989:

Jag hoppade på Dragon Quest XI för bara några veckor sedan då det kom upp på Game Pass. Jag gillar artstylen och striderna och har ganska så kul (är ingen jrpg-spelare vanligtvis) men herregud vad stereotypt och borderline rasistiskt det är ibland. Är alla spelen i serien såhär?

Vad är det som är rasistiskt i DQ XI? Legit fråga, jag har inte ens spelat det själv än och har inte hört något om det. Men visst, DQ-kompositören t ex är ju ökänd för en del mindre smarta uttalanden i olika samhällsfrågor så ingenting skulle förvåna mig, tyvärr.

Medlem

Nej. Ingen rasism eller anti-lgtb i Dragon Quest.

Det är enkelt att hitta annars. Jag googlade på "dragon quest racism", men fann inget.
Jag hittade bara kompositören.

Sugiyama (kompositören) är uppenbarligen inte något fan utav LGTB-rörelsen. Han säger att personer som är LGTB inte är produktiva för att de inte får några barn. Sen tycker han inte att skolan i Japan ska undervisa i LGTB-frågor. Square Enix tar avstånd till hans position.

Citat:

Sugiyama's statements in the program left some video game fans wondering if they should continue to support the franchise. Anime News Network reached out to video game company Square Enix and the company provided the following statement:

The views of an individual do not reflect the views nor efforts of the company. SQUARE ENIX employs a global multicultural staff of various beliefs, sexual orientations and gender identities. As a matter of policy we do not condone discrimination or harassment of any kind and we respect the diversity of sexuality and gender identity of everyone around the world.

Källa:
https://www.animenewsnetwork.com/interest/2018-08-07/square-e...

Jag tror inte om Sugiyamas konserva syn kommer ut i musiken.
Och om han försöker med det så lär det inte komma igenom Square Enix granskning.
Square Enix tar ju starkt och tydligt avstånd till Sugiyamas individuella åsikter.

Det finns heller ingenting på Wikipedia om "criticism" eller "racism"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Quest

-

Det finns också åtminstone en homosexuell karaktär i spelserien:
https://gaymingmag.com/2020/06/dragon-quest-11s-sylvando-is-a...

Det finns både bra och dåliga saker med hur hans karaktär representerar homosexuella, men utifrån den här analysen ger skribenten honom ändå en tumme upp.

Kortfattat
Bra: Han är också en äkta hjälte och inte någon en-dimensionell skämtgubbe (trots att han är komiker/jester). Han visar även på ansvarsfullhet. Han räddar huvudkaraktären ur knipor, utan att begära någon beröm eller något för det. Hans tropes som homosexuell finns där men tas aldrig i överdrift.

Dåligt: Square Enix går inte hela vägen, med att visa hans sexualitet. Det bara hintas om det. Det sämsta är hans ability där han slänger en slängkyss, men till skillnad ifrån kvinnliga karaktärer så gör hans kyss giftskada istället, som om hans affektion är giftig.

Sylvando får ändå ett "okej". Styrkorna överväger.

TLDR

Det finns inget som styrker att Dragon Quest är varesig rastiskt eller anti-LGTB.
Det skulle vara mycket enkelt att hitta med en googling.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Kontot avslutas
Skrivet av Hanzo:

Nej. Ingen rasism eller anti-lgtb i Dragon Quest.

Det är enkelt att hitta annars. Jag googlade på "dragon quest racism", men fann inget.
Jag hittade bara kompositören.

Sugiyama (kompositören) är uppenbarligen inte något fan utav LGTB-rörelsen. Han säger att personer som är LGTB inte är produktiva för att de inte får några barn. Sen tycker han inte att skolan i Japan ska undervisa i LGTB-frågor. Square Enix tar avstånd till hans position.

Jag tror inte om Sugiyamas konserva syn kommer ut i musiken.
Och om han försöker med det så lär det inte komma igenom Square Enix granskning.
Square Enix tar ju starkt och tydligt avstånd till Sugiyamas individuella åsikter.

Det finns heller ingenting på Wikipedia om "criticism" eller "racism"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Quest

-
https://gaymingmag.com/wp-content/uploads/2020/06/sylvandodq-...

Det finns också åtminstone en homosexuell karaktär i spelserien:
https://gaymingmag.com/2020/06/dragon-quest-11s-sylvando-is-a...

Det finns både bra och dåliga saker med hur hans karaktär representerar homosexuella, men utifrån den här analysen ger skribenten honom ändå en tumme upp.

Kortfattat
Bra: Han är också en äkta hjälte och inte någon en-dimensionell skämtgubbe (trots att han är komiker/jester). Han visar även på ansvarsfullhet. Han räddar huvudkaraktären ur knipor, utan att begära någon beröm eller något för det. Hans tropes som homosexuell finns där men tas aldrig i överdrift.

Dåligt: Square Enix går inte hela vägen, med att visa hans sexualitet. Det bara hintas om det. Det sämsta är hans ability där han slänger en slängkyss, men till skillnad ifrån kvinnliga karaktärer så gör hans kyss giftskada istället, som om hans affektion är giftig.

Sylvando får ändå ett "okej". Styrkorna överväger.

TLDR

Det finns inget som styrker att Dragon Quest är varesig rastiskt eller anti-LGTB.
Det skulle vara mycket enkelt att hitta med en googling.

Får jag fråga varför du använder den engelska beteckningen för HBTQ?

Men det finns tyvärr människor som honom överallt.
Själv tycker jag att det är bra att det finns människor som avstår från barn på ett eller annat sätt eller som bara skaffar typ ett barn och inget mer med tanke på överbefolkningen i världen.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Får jag fråga varför du använder den engelska beteckningen för HBTQ?

Inte tänkt på det. Den engelska beteckningen / förkortningen är vanligare.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Kontot avslutas
Skrivet av Hanzo:

Inte tänkt på det. Den engelska beteckningen / förkortningen är vanligare.

Efter att jag ställde frågan till dig så hörde jag från en som jag känner att det är vanligt att man använder båda förkortningarna, eller LGBTQI som man egentligen ska säga idag om man ska vara politiskt korrekt för att räkna in Queer och Inter med.

Själv så höll jag på mycket med HBTQ frågor när jag gick på folkhögskola eftersom det är viktigt för mig med alla människors lika värde, ifrågasatte både KD och SD på den tiden som båda var emot att homosexuella skulle få adoptera.
Så det var ju lite pinsamt att jag fick googla LGBT (även att jag gissade att det hade något med HBTQ att göra) när du skrev ditt svar.
Men man lär sig något nytt varje dag.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vad är det som är rasistiskt i DQ XI? Legit fråga, jag har inte ens spelat det själv än och har inte hört något om det. Men visst, DQ-kompositören t ex är ju ökänd för en del mindre smarta uttalanden i olika samhällsfrågor så ingenting skulle förvåna mig, tyvärr.

Well, borderline rasistiskt skulle jag säga. Man spelar oerhört på stereotyper så till den grad att jag faktiskt noterade det och då är jag inte särskilt känslig för sådant vanligen. Man går över en gräns som ialf jag känner är lite tveksam. Speciellt när man kommer till staden Gondolia blir det löjligt. Tråkigt då jag som sagt verkligen gillar spelet annars.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nej. Ingen rasism eller anti-lgtb i Dragon Quest.

Det är enkelt att hitta annars. Jag googlade på "dragon quest racism", men fann inget.
Jag hittade bara kompositören.

Sugiyama (kompositören) är uppenbarligen inte något fan utav LGTB-rörelsen. Han säger att personer som är LGTB inte är produktiva för att de inte får några barn. Sen tycker han inte att skolan i Japan ska undervisa i LGTB-frågor. Square Enix tar avstånd till hans position.

Jag tror inte om Sugiyamas konserva syn kommer ut i musiken.
Och om han försöker med det så lär det inte komma igenom Square Enix granskning.
Square Enix tar ju starkt och tydligt avstånd till Sugiyamas individuella åsikter.

Det finns heller ingenting på Wikipedia om "criticism" eller "racism"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Quest

-
https://gaymingmag.com/wp-content/uploads/2020/06/sylvandodq-...

Det finns också åtminstone en homosexuell karaktär i spelserien:
https://gaymingmag.com/2020/06/dragon-quest-11s-sylvando-is-a...

Det finns både bra och dåliga saker med hur hans karaktär representerar homosexuella, men utifrån den här analysen ger skribenten honom ändå en tumme upp.

Kortfattat
Bra: Han är också en äkta hjälte och inte någon en-dimensionell skämtgubbe (trots att han är komiker/jester). Han visar även på ansvarsfullhet. Han räddar huvudkaraktären ur knipor, utan att begära någon beröm eller något för det. Hans tropes som homosexuell finns där men tas aldrig i överdrift.

Dåligt: Square Enix går inte hela vägen, med att visa hans sexualitet. Det bara hintas om det. Det sämsta är hans ability där han slänger en slängkyss, men till skillnad ifrån kvinnliga karaktärer så gör hans kyss giftskada istället, som om hans affektion är giftig.

Sylvando får ändå ett "okej". Styrkorna överväger.

TLDR

Det finns inget som styrker att Dragon Quest är varesig rastiskt eller anti-LGTB.
Det skulle vara mycket enkelt att hitta med en googling.

Nu missuppfattade du nog mig något, jag sa inte uttryckligen att det var rasistiskt, utan att jag tycker man balanserar på en gräns som man tyvärr ibland går över. Hela Gondolia är väl ett utmärkt exempel? Man drar det några steg för långt för att det inte ska skava för mig.

Kontot avslutas

Jag tror starkt på att dem kommer avtäcka en engelsk version av Dragon Quest X till Nintendo Switch.
Framförallt när jag läste detta uttalandet från Yuji Horii i slutet av förra året:

”Next year, Dragon Quest will celebrate its 35th anniversary. I believe we will be able to make all sorts of announcements in regards to that. And there is still a whole lot of fun to look forward to in Astoltia [the world of Dragon Quest X]. Please continue to support Dragon Quest in the future. Thank you very much!”


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar