Har du köpt ett Xbox istället för PS5? Hur tänkte du?

Medlem
Har du köpt ett Xbox istället för PS5? Hur tänkte du?

Jag är fett trött på att vänta på att få tag på ett PS5. Dessutom verkar MS ha fått väldigt mycket rätt med Xbox den här nya generationen. Sammantaget gör det att jag nu starkt överväger att köpa Series X istället för PS5. Jag fattar att det här är lite av en känslig fråga med många som är "investerade" i ena eller andra sidan, men ni som redan gjort vad jag överväger, känner ni er nöjda, eller borde ni väntat lite till så här i efterhand?

Personligen är jag lite orolig för att det kommer finnas väldigt få JRPG, eller japanska spel generellt, till Xbox. Jag är heller inte ett dugg intresserad av AAA FPS, om det nu spelar någon roll. Däremot, gamepass, X/S-tanken (kan ha en till mig och min son så vi kan spela ihop lättare) och MS generella öppenhet gentemot typ cross platform osv är verkligen lockande.

Sorry på förhand för att det här säkert är en fråga som ställts flera gånger, men en snabb bläddring såg jag bara långa trådar för Xbox respektive PS var för sig.

Medlem

Har ingen Xbox eller PS5 ännu, men den senaste tiden så har jag allt mer och mer öppnat mig för tanken att köpa en Xbox i slutet av året när Starfield troligtvis släpps.

JRPGs brukade vara exklusiva till PS1 och PS2, men dom senaste 10 åren så har dom blivit allt mer och mer multiplattform, om inte till Xbox åtminstone till Steam.

Medlem

Jag har inte köpt någon av dem ännu men om jag köper en av konsolerna (spelar huvudsakligen PC) så lär det bli en Xbox denna gången. Haft PS de senaste två generationerna men tycker att Sony har ett väldigt svagt startfält för 5:an. Jag spelar huvudsakligen konsol för NHL spelen och Sonys exklusiva titlar, jag är dock endast intresserad av västerländska titlar och blev faktiskt besviken av God of War och Horizon Zero Dawn föll mig ej i smaken (döda robotar är tråkigt).

Huvudsakliga anledningen till att köra med Xbox kommer från det faktum att Gamepass är en riktigt bra tjänst som mig veterligen erbjuder möjligheten att spela många spel både på PC och konsol med samma save. Det är attraktivt att få välja mellan att sitta i soffan eller vid skrivbordet. PS5:an har just nu inget som jag är intresserad av så om inget ändrar sig relativt snart så blir det en Xbox vid TV:n.

ZF
Medlem

Kolla på mjukvaruutbudet och välj därefter. Om det överlag inte tilltalar på endera plattform så tycker jag ju inte det verkar vettigt att se en prenumerationstjänst som en fördel oavsett. Då det ju rimligen kommer bli mest av det man inte var intresserad av där ändå.

Skrivet av Birkovic:

MS generella öppenhet gentemot typ cross platform osv är verkligen lockande.

Kan vi avfärda det här självspinnande hittepåt nån gång?

Microsoft var inte det minsta för detta annat än under kniven. (Alltså först när det började gå dåligt för dem och de också hade en "annan" plattform att rädda.) Sonys plattform däremot var ju dessutom först ut med cross-play redan på PS2-tiden, vilket fortsatte på PS3. Då hade Microsoft vind i seglen, särskilt för nätverksspelande online, och var inte ett dugg intresserade av cross-play.

Gör Sony samma sak nu? Visst, kanske det. Men glöm att Microsoft gör något konsumentvänligt bara för att. För om det nu trots allt låg någon som helst sanning bakom deras marknadsnack så skulle de ju till att börja med inte behövt köpa Bethesda osv.

Medlem

Jag köpte en series X. Noll ånger på det köpet. Gamepass, FPS boost och quickresume gör den stört bra om du frågar mig. Känns verkligen att Microsoft satsar.

Medlem

Viktigast är ju vilka spel som finns tillgängliga. Gillar du det som finns på gamepass, har tid att utnyttja det, och inte kommer sakna Sonys exklusiva så är det väl bara att köra.
Har ingen koll på JRPG utbudet på xbox dock, men du får väl leva med att Persona-serien t.ex. inte finns.

Medlem

Jag har både Xbox Series X och PS5 här hemma. Kan ärligt säga att jag inte startat Xboxen på en månad nu. För min del så grundar det sig i att troféer är ett bättre system. Rent hårdvarumässigt (minus handkontroll) är Xboxen bra mycket bättre och knäpptyst. Det är inte PS5an.

Allt beror på, har du redan ett stort spelbibliotek till PS så hade jag väntat.

Medlem

Jag sålde mitt ps5 på releasedagen för 9000
Köpte en Xbox series x för 5690 kr, köpte till headset och Xbox all access och extra kontroll.

Det blev ungefär samma pengar. Tänker att jag köper ps5 senare och är grymt nöjd med xboxen. Har ju ingen gaming PC, så xsx blir perfekt så länge.

Medlem

Jag har båda och xboxen används mest pga game pass om jag ska vara ärlig. Föredrar ps5ans kontroll men det är på xboxen jag får många spel till ett riktigt bra pris.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag har skaffat en Series X fast jag från början ville ha PS5!

Jag har alltid haft ett gott öga till Playstation och förra generationen skaffade jag bara PS4 och var helt inställd på att det skulle bli en PS5 för min del.Men jag var blev som så många andra tagen på sängen av hur svår den var att få tag i och bokade inte konsol förens i Oktober 2020 och med väntat leveransdatum 3 Maj 😑

I december var mitt sug efter nya generationen outhärdligt och möjligheten att köpa Series X på Webhallen blev möjligt efter tips i stora förbokningstråden, och i mitten av december kunde ja hämta ut den.

Hade från början tänkt att använda den tills mitt PS5 kom fram men blev så positivt överraskad att jag avbokade PS5.

Quick Resume är underbart
Den är knäpptyst även när man spelar på skiva.
Gamepass är kanon, har hittat så många spel jag aldrig upptäckt annars, och finns något för alla.

Kommer säkert skaffa PS5 med längre fram men just nu finner ja inga anledningar som lockar. En vän som var här och provade gjorde samma sak, han tröttnade på att vänta och skaffade Xbox istället han med 🙂

Medlem

Hade alltid kört Sony fram till denna generation.
Först var det kontrollen som lockade mig, köpte en Xbox dosa till min PC och blev förvånad hur pass mycket skönare dem var jämfört med PS4 kontrollen. Sen Microsofts mer konsumentvänliga approach och mer jordnära kontakt mot gamers.

Sen var det game pass och värdet där i. Annars inga större skillnader hårdvarumässigt, finns fördelar med både Series x och PS5, så för min del var det gamepass och ergonomin i kontrollen 🙂

Medlem

Jag har ägt xbox 4 ggr och har varit jättenöjd alla gånger. I slutändan fanns det däremot för lite spel som tilltalade mig vilket gjort att jag sålt alla mina xbox maskiner.
Bra byggkvalitet och överlag bra design och det är fint att Microsoft verkligen försöker.
Det tråkiga är väl att man inte har spelen och det finns ett oerhört glapp att få fram ett killer spel som horizon eller god of war till xbox. Halo har just nu inget bra rykte men förhoppningsvis kan nästa spel ta igen lite.

Medlem

Det enda positiva mot PS5 är att du får tillgång till game pass om du inte har en speldator.
Vilket är en ganska bra tjänst.
Jag tror inte om man håller sig till game pass blir sämre än en +/- 0 affär. Dvs du hinner helt klart spela minst 1 spel utan problem under tiden det tar att betala för game pass.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle aldrig i mitt liv stödja Sony

It's not a lake, it's an ocean

Jag har spelat på Xbox sedan 2002 och haft PlayStation parallellt sedan PS3. Även om maskinerna varit ganska jämna hårdvarumässigt med lite olika styrkor och svagheter på endera sida varje generation, har spelutbudet faktiskt skilt sig åt en hel del. Så mitt tips är att kolla en del på vilken sorts spel du gillar och utgå från det. Det mesta går att stå ut med (jag föredrar exempelvis Xbox One X alla dagar före min PS4, men jag skulle aldrig vilja vara utan min PS4 eftersom den har ett gäng exklusiva spel jag älskar), men om man inte hittar spelen man vill ha spelar en skön handkontroll eller bra tjänster mindre roll.

Xbox One var ett steg bakåt på flera sätt, men Game Pass är verkligen en dundertjänst och med alla nya studior under Microsofts paraply tror jag att vi kommer få se en rejäl boost i utbudet av riktigt bra titlar till Xbox Series X/S. Många av dem ligger dock flera år in i framtiden.

Invänta E3, är ett tips. Det är bara några veckor bort. Efteråt vet vi betydligt mer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag köpte först Xbox Series X och strax efter lyckades jag få tag i en PS5:a.
Tyvärr har PS5:an bara vara strul för min del. Tjutande fläkt och maskin in på service. Ersättningsmaskin full av repor och med samma fel. Den skickades iväg på service igen men verkar ha kommit bort med PostNord.

Xboxen presterar utan tjafs. Och GamePass är fantastiskt. Kan rekommendera.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Rakoon:

Skulle aldrig i mitt liv stödja Sony

Ja fy och blä! Hörde att de äter barn och bränner kors i folks trädgårdar.....

Inget företag är ”trevligt” för någon annan än aktieägare, är min åsikt.

OP, kör på det du känner. Skaffa båda som jag försöker göra. Game pass, västerländska spel och öppenhet och samröre med fansen gör Xbox som ett självklart val. Men Sonys egna äventyrsspel, balla handkontroll och japanska spel gör ju den maskinen också självklar. Fps och ARPG vs. 3rd person och JRPG är väl ”den stora” skillnaden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag och brorsan körde PS4 de sista åren förra generationen men gjorde hoppet tillbaka till Xbox efter att ha läst på mycket om Gamepass och framtida utbudet etc.

Fantastisk konsol med gamepass som får oss att prova på spel vi aldrig hade provat annars. Samt att man slipper det konstanta tjatet att övertala honom och andra vänner att införskaffa spel.

Jag tror inte du hade blivit besviken iaf.

Jag hade inte varit inne på Elgiganten på flera månader när jag en dag fick för mig att ta en titt på lite laptops. Det första jag ser är två lådor med Xbox - Series X. Jag bara glider dit direkt och tar en av lådorna och går direkt till kassan. "Jaha, denna tänkte jag, jag skulle köpa idag . . ."

Stack hem och satte upp allt, köpte GamePass, sedan den dagen leker livet.

PS5 har jag varit sugen på som alla andra, men den är alldeles för stor och lider av lite problem vad jag hört (högt ljud, dålig kontroll (?), så jag väntar ett par år på den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Stod och valde ganska länge mellan xb och ps. Blev en ps5 till slut och nöjd med den. Får se om man ändrar sig sen men för mig handlar allt om spelen, skiter fullständigt i märket. Hade en 360 som jag var grymt nöjd med. Fast ms verkar ha gått mer och mer åt onlinespel och föredrar för det mesta single player så blev en ps. Nu har ju ms köpt upp massa bolag så om något år när spelen börjar utannonseras så får man se om man gjorde rätt beslut eller inte. Fable är ett spel jag kommer sakna i alla fall. Game pass har jag däremot noll intresse av.

Medlem

Köp alla tre!

Du kan ju börja med en Series S som är lätt att få tag på, och sedan en Series X om du får blodad tand.

När det går att få tag på PS5 köper du den, om du vill det vill säga. Då kan du alltid kränga både X och S till ett vettigt pris om du känner för det.

Alternativt att du helt enkelt behåller och har alla tre konsoler i din ägo en vacker dag. Jag menar, varför inte? Det bästa av två (tre) världar.

Medlem

Nu är jag iofs lite färgad då jag lirar allt jag kan på Xbox om jag får välja och överlag är jag nöjd med båda konsolerna, men. PS5 känns inte lika välbyggd som Series X. Den låter (inte mycket) men du hör den ibland och känns helt ärlig lite plastig(?) kontrollen är dock underbar och jag har inte märkt av någon drifting som en del verkar ha problem med.

Får jag dock komma med ett förslag så tycker jag att du ska spana in en Series S? Billig som attan och känns verkligen next gen. Köpte en att ha på sommarstället och är verkligen supernöjd. Speciellt intressant blir den för någon som kanske inte sitter på något stort fysiskt bibliotek för Xbox och som vet med sig att man kommer att lira det mesta på PS5. Gamepass är snorbilligt och du hittar trots allt lite jrpgs där som du kanske kan sysselsätta dig med under tiden? Bara en tanke som sagt, då får du känslan av det nya samtidigt som du kanske inte känner samma stress över en PS5?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja fy och blä! Hörde att de äter barn och bränner kors i folks trädgårdar.....

Inget företag är ”trevligt” för någon annan än aktieägare, är min åsikt.

OP, kör på det du känner. Skaffa båda som jag försöker göra. Game pass, västerländska spel och öppenhet och samröre med fansen gör Xbox som ett självklart val. Men Sonys egna äventyrsspel, balla handkontroll och japanska spel gör ju den maskinen också självklar. Fps och ARPG vs. 3rd person och JRPG är väl ”den stora” skillnaden

Alltid lätt att överdriva för att försöka argumentera emot något. Köp Sony produkter om du vill, inte sitter jag och klagar personligen på dig och hittar på lögner.

Medlem

Har både ps5 och Xbox Series X sen releasedagen. Spelat igenom Spider-Man på Ps5an, annars har den knappt rörts medans Xboxen går varm varje dag. Skulle rekommendera Xbox tack vare Game Pass alla dagar i veckan, annars är konsollerna ganska likvärdiga.

Medlem

Har haft Playstation 1-4 men valde att gå över till xbox för denna generation och den största anledningen till bytet var Game pass då man får otroligt mycket för pengarna! Speciellt om man följer https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Medlem

Köpte Xbox S X och hade hoppats det skulle komma några bra spel under tiden jag väntar på att få tag på en PS5:a, men tyvärr har det mesta som släppt blivit en besvikelse typ Cyberpunk Watchdogs o Valhalla. Vill i allafall ha Xbox för Flightsim när det släpps senare.

Just nu står den mest o dammar, barnen spelar Minecraft och Fortnite på den ibland när dom kör flera tillsammans, annars föredras det att spela på PC istället.

Varken jag eller barnen hittats nåt intressant på Gamepass heller, skulle det dyka upp nått guldkorn så köper jag det hellre så slipper man månadskostnaden. Gamepass o PsNow är mest skräp tycker jag. Bättre att använda pengarna och köpa några AAA spel till PS5an på rea.

Just nu har jag börjat spela Death Stranding på PS4pro och det är snyggare, mer välproducerad och har fantastiskt ljud o musik som slår allt på Nya Xboxen idag. Sen har jag några andra bra spel att beta av i väntan på en PS5A.

Bara hoppas man får tag på en snart så man kan spela Ratchet & Clank när det släpps.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tack för alla svar hörrni. Jag kanske ska förtydliga att jag själv kört Ps4 senaste generationen och den innan det körde jag Xbox 360. Innan dess hade jag både Ps2 och Xbox. Som några sagt så känns det ju lite klent med exklusiva spel till Xbox, men det kanske kommer på sikt. Jag har ju naturligtvis också Nintendo och varje generation brukar jag utgå från dem och sedan köpa en av de andra. Jag kanske får min dos JRPG via Nintendo, men det är inte bara det. Känns som att Sonys fokus på liksom storydrivna singleplayer inte är matchad på Xbox.

Det här är väl egentligen det sista jag borde tänka på, men jag återkommer till det hela tiden... Både X och S är snygga! Ps5 däremot... jag kan fan inte vänja mig vid hur den ser ut. Sjukt ful.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Det här är väl egentligen det sista jag borde tänka på, men jag återkommer till det hela tiden... Både X och S är snygga! Ps5 däremot... jag kan fan inte vänja mig vid hur den ser ut. Sjukt ful.

Hehe, hur ofta tänker man ”det här spelet suger verkligen, men jag spelar ändå för konsollen är så jävla snygg!”

Syftet i slutändan är ju bara spelen. Ställ en blomkruka framför när den inte används 🙂

Medlem

Jag har i och för sig aldrig ägt en maskin från Sony men heller ingen xbox sedan originalet. Det har alltid varit PC. Köpte en Series S till barnet och den är sjukt liten och tyst samt funkar perfekt (hade velat ha Series X men orkar inte ständigt vara på alerten) för vardagsrumsspelande. Tror du kommer bli riktigt nöjd med en xbox tills Sony släpper en mindre PS5 och den faktiskt går att köpa.

Medlem

Min plan var att vänta och hoppas på en redesign av PS5 om något år. För ett par månader sedan råkade jag se att XSX fanns inne på lokala Elgiganten så det blev ett improviserat köp. Inte ångrat det alls. Knäpptyst, quickresume, gamepass.
Fortfarande helt inne på att köpa en PS5 om ett par år när det finns en go backlog med Sonyspel, tror aldrig Microsoft kommer upp i den kvaliteten med sina spel tyvärr. Måste dock säga att jag blev imponerad av Gears5+Hivebusters.

12
Skriv svar