CS #18 Resan mot CS:GO Majoren i Stockholm börjar nu

Skribent
CS #18 Resan mot CS:GO Majoren i Stockholm börjar nu

Inledning

Den 4de november 2021 när åtta lag äntrar Ericsson Globe Arena för att påbörja 2021 års CS:GO Majorslutspel kommer det vara 788 dagar sedan Astralis stod på scen i Berlin i Mercedes-Benz Arena och lyfte bucklan från den senaste CS:GO majoren. Majoren som skulle varit i Rio förra året i maj blev flyttad till november förra året för att sedan bli helt inställd, p.g.a. pandemin och det gör att vi kommer ha mer än två år mellan två Majors. Vanligtvis är det två majors per år, så som kompensation har Valve gått in och dubblat prispoolen, så det är två miljoner dollar på spel som är den högsta prispoolen någonsin för en CS:GO turnering.

Varför är allt det här viktigt just idag då kan man fråga sig? Novembermörkret känns ju fortfarande väldigt långt borta och vårsolen har precis börja sprida ut sina vingar över vårat avlånga land, men faktum är att imorgon 10 maj börjar resan för den europeiska lagen att ta sig till den här prestigefyllda turneringen. Det är då dags för det första av tre kval som kommer fastställa de 24 lagen som kommer åka till Stockholm och spela den största CS:GO turneringen på över två år. Jag tyckte då det passade lämpligt att gå igenom lite förutsättningar och förklaringar varför det är så viktigt att spela just Majors.

Stickers och prestige

Att spela en Major är mer än att vara med i den enda Valvesponsrade turneringen i spelschemat samt tävla om de högsta prissummorna inom CS:GO. Det ger även organisationerna en rejäl ekonomisk skjuts i samband med speciella turneringsstickers som släpps till försäljning i spelet endast i samband med Majorturneringar, samt även pengar från ”viewer pass” som ger oss spelare chansen att vara med och chansa på vilka lag som ska vinna matcher och på så sätt vinna åtråvärda in-game föremål att visa upp för övriga vi spelar med/mot.

Den som är ny kanske frågar sig vad en sticker är för något, och det är en bra fråga. En sticker är ett digitalt klistermärke som sätts på ditt vapen i spelet för att ge det en unik look. De som vill köper en ”stickerspåse” för 0,85€ och i den ligger det en slumpmässig sticker från ett lag. Stickern kan vara av tre olika kvalitéer, där guld är den mest åtråvärda och såklart mest sällsynta. Förtjänsten från dessa stickers delas 50/50 mellan Valve och organisationerna. Från den senaste omgången stickers som släppts har jag hört att de större organisationerna fått in mer än två miljoner dollar. Om de två miljoner dollarna innefattar den delen som går till spelarna eller ej låter jag vara osagt.

Det är dock inte bara monetära skäl som gör att en Valve Major är en åtråvärd turnering att delta i, det är även prestigen i själva turneringen. Majors har en lång historia och många historiska CS:GO ögonblick har utspelat sig i just Majors, varav de mest ikoniska har blivit förevigade av Valve genom graffitis på själva banan där det utspelade sig.

Video från "theScore esports" om ikoniska CS:GO moment

Vidare är en Major den enda turneringen du inte kan bli inbjuden till, utan laget måste ta sig igenom en kvalificeringsprocess. Tidigare år har slutspelslagen från Majoren innan var automatiskt kvalificerade men det är ändrat nu. Faktum är att det hålls öppna kval för vilka lag som helst, så teoretiskt kan du ta fyra kompisar och anmäla ditt lag till alla kval och till sist gå hela vägen till den stora scenen. Fullständigt orimligt såklart, men möjligheten finns till skillnad från alla andra turneringar där de populäraste och bästa lagen blir inbjudna till huvudturneringen och sedan spelas ett stängt kval för att få med några ”bubblare”.

RMR-systemet

Nu när vi skrapat lite på ytan till vad en Major är, vad stickers är, varför det är viktigt att spela Majors så kan vi gå vidare och se över själva kvalificeringssystemet. Valve justerar lite då och då på format och kvalificeringssystem, och det systemet vi ser nu har vi inte haft förut. Valve har döpt systemet till ”Regional Major Rankings” och förkortas till RMR. I korthet går det ut på att det spelas tre kval och beroende på hur det går i kvalen får lagen olika mycket poäng, men om lagen skulle byta spelare mellan kvalturneringar blir det poängavdrag. När sedan tre kval är spelade går de lag som har högst totalpoäng vidare till Majoren.

När vi nu står inför första kvalet ser vi snabbt att lagen inte börjar på noll. Det här har att göra med den inställda Majoren, där en lång kvalificeringsprocess spelades innan Majoren blev inställd. De lag som presterade bäst i kvalen förra året har fått en liten startboost i poängräkningen.

RMR-resultat från 2020
RMR-ställning inför kval 1

När lagen kvalificerar sig för Majoren kan de komma in som ”legend”, ”challanger” eller ”contender” beroende på var de slutar i tabellen.

  • Legend: Topp 8 i kvalen över alla regioner. Går rakt in i gruppspelet till Majoren, där vi kommer ha 16 lag.

  • Challanger: plats 9-16 i kvalen över alla regioner. Går in seedade i kvalet mot gruppspelet i Majoren.

  • Contender: Plats 17-24 i kvalen över alla regioner. Går in oseedade i kvalet mot gruppspelet i Majoren.

För europeisk del slåss lagen om totalt elva platser, fördelat på tre legends, sex challangers och två contenders. Alla 24 lag som lyckas kvalificera sig kommer att få stickers i spelet och därmed många sköna slantar in i organisationens kassa. Bonusen för legends är att de är garanterade minst prispengarna för 16de plats, vilket var $8 750 förra Majoren så rimligtvis borde det vara dubbelt upp nu eftersom prispoolen är dubblad.

För mer information om RMR-systemet, se länk till CS:GO devs blogg.

För att få vara en RMR-turnering ansöker organisatörerna till Valve som sedan väljer ut de som de tycker är lämpliga att hålla i en kvalturnering. Än så länge är det oklart när turnering två och tre kommer spelas och vem som kommer anordna dem.

RMR-turnering 1

Den första kvalturneringen anordnas av B-site och går under deras varumärke ”Flashpoint 3”. Turneringen kommer spelas online och består av 16 lag som förutom poäng i kampen på en Majoroplats även slåss om $50 000.

Formatet är ett slutspelsträd med dubbeleliminering, vilket betyder ett upper bracket och ett lower bracket och även placeringsmatcher för alla platser från tolv och uppåt. Alla matcher som spelas är bo3.

Med tanke på att det är utslagsmatcher nästan direkt är det av största vikt att ”hit the ground running” så att säga och prestera direkt. Två dåliga matcher sen är det tack och god natt.

Turneringen börjar 10 maj och kommer hålla på till 30 maj, med i princip två matcher om dagen plus ett par vilodagar.
Formatet: Liquidpedia eller HLTV.org
Spelschema: HLTV.org

De svenska lagen som deltar

I den här första kvalturneringen har vi två svenska lag med, Ninjas in Pyjamas och Fnatic. Dignitas föll tyvärr på målsnöret i det sista öppna kvalet. Våra svenska lag går däremot in med helt olika förutsättningar.

Ninjas in Pyjamas

2021-04-23 slog bomben i CS:GO världen ner. Den danske stjärnspelaren Nicolai ”dev1ce” Reetdz även kallad Mr Consistent eller de lite mer obskyra ”Tom Cruise” eller ”Mr Counter-Strike”. Kalla honom vad man vill, oavsett så är det ingen tvekan om att den här trejden från Astralis till NiP var den mest uppseendeväckande och oväntade trejden i CS:GOs historia.

Extrainsatt HLTV confirmed som sändes en timme efter trejden blev officiell. 86 minuter långt.

Ninjorna har varit på en svagt uppåtgående trend och finner sig själva på plats 13 på HLTVs ranking. Laget har gradvis förbättrat och utvecklat sitt spel senaste året och med dev1ce som AWP-spelare är förväntningarna på organisationen skyhöga inför turneringen. NiP har under lång tid saknat en kompetent spelare med AWP, som kan skapa utrymme på kartan åt sina medspelare samt öppna rundor ur låsta situationer - och det är precis det som dev1ce förväntas tillföra. Med tanke på lottningen och stjärnsigneringen skulle jag säga att allt annat än topp 4 är ett misslyckande.

Risken, som jag ser det, är att eftersom NiP kommer ha allas ögon på sig kan pressen att prestera bli för stor och spelet låser sig alternativt är spelarna övertaggade på att bevisa att de nu är redo att ta klivet upp till topp fem i världen. Små misstag, blir till stora som leder till tidigt uttåg och därifrån börjar en nedåtgående spiral. Det är däremot ett extremfall som jag verkligen hoppas vi undviker och jag har stort förtroende för coachen Björn ”THREAT” Pers att han kan hålla koll på ungdomarna.

Laget har ännu inte spelat någon officiell match med devi1ce utan premiären blir 14de maj mot det polska kvallaget Anonymo.´

Fnatic

”There is something rotten in the state of denmark” är ett känt citat från Hamlet och det passar bra in på hur Fnatic är som lag just nu. Fnatic, som har en lång historia och vunnit många Majors, är inne i en rejäl neråtgående spiral. Rankingmässigt infinner sig Fnatic på den sämsta placeringen sedan september 2019, nämligen plats 26 - vilket är katastrofalt dåligt för ett lag som satsar på att kontinuerligt ligga topp fem.

Att organisationen har underpresterat en längre tid har inte undgått ledningen som gjort en del förändringar under 2021. I januari fick Robin ”Flusha” Rönnqvist lämna organisationen och in kom den unge Jack ”Jackinho” Ström Mattsson. När resultaten fortfarande var en besvikelse gjordes rollförändringar inom laget och vi ser numera Jackinho som AWP-spelare i stället för Jesper ”JW” Wecksell.

Ytterligare en ny spelare signades i slutet på april, Peppe ”peppzor” Borak. Hans roll är däremot än så länge oklar och han kommer inte spela den här turneringen, och med tanke på att lagen får böta poäng för att byta spelare ska det nog till en rejäl tågkrasch för att han ska få chansen i kommande RMR-turneringar eller Majoren.

Det finns självklart en uppsida att se också. Fnatic har en historia av att vara som bäst när det gäller och laget har sett marginellt bättre ut på senare tid sedan Jackinho tog över AWP-rollen, men rejäla bottennapp blandas fortfarande med bra noteringar och det gäller att få alla spelare att prestera på den höga nivån som alla vet finns inom Fnatic. Kan de hitta tillbaka till formen laget hade i slutet av januari kan vi se Fnatic gå långt, men annars är risken stor för ett tidigt uttåg.

Första matchen är mot Mousesports den 11te maj och är ett returmöte från en månad sedan, där vann Mousesports med 2-1.

Lag att hålla koll på

Det är ett stjärnspäckat europeiskt kval som vi har framför oss och jag tänkte lite snabbt nämna några av lagen som kan vara bra att hålla ett getöga på under turneringens gång.

  • Heroic: Den danska femman som har gjort det omöjliga, nämligen blivit ansedda som det bästa danska laget före självaste Astralis. Laget vann nyligen en stentuff ESL Pro League 13 på den häftigaste clutchen i CS:GOs historia. Trenden pekar spikrakt uppåt för Heroic som är nummer 2 på HLTVs ranking och får ses som favorit att ta hem hela turneringen

  • Astralis: Hur ska den danska femma ersätta devi1ce? Laget har spelat ett par officiella matcher sedan devi1ce lämnade, formen har varit varierande och för första gången på flera år är Astralis inte laget med stort L som man ska slå för att vinna turneringen. Kan de på något sätt utnyttja att de kommer inte kommer in som favorit och kommer vara relativt nederlagstippade? Kanske.

  • Vitality: Laget med världens bästa spelare, ZywOo, kan ej underskattas. Är han på spelhumör är inget motstånd för svårt, men samtidigt så har laget en tendens att falla ur matcherna om inte ZywOo presterar på topp. Vitality har nyligen adderat en ny spelare, Kyojin, och vi får se hur bra det går nu när han fått spela in sig några matcher från förra veckans Dreamhack Masters.

  • Complexity: Det amerikanska laget som har baserat sig i Europa under pandemin för att kunna tävla på den högsta nivån. Anförda av dansken BlameF har de under året blandat och gett, men med en hög högsta nivå kan de gå långt om spelet sitter. Börjar hitta fotfäste igen efter att de tappade den 16 årige oBo i september förra året.

  • G2 esports: I slutet på förra året värvade den franska organisationen in stjärnspelaren Nikola ”NiKo” Kovac i en uppmärksammad affär. Resultaten kom dock inte och ytterligare en förändring gjordes för två månader sedan när KennyS byttes ut mot AmaNEk. Sedan dess har laget sakta men säkert klättrat uppåt och kusinerna NiKo och HuNter- är en duo som inbringar respekt bland motståndarna.

  • Faze: Karrigan kom tillbaka till FaZe och var tänkt att ta tag i skeppet och leda det in på rätt spår. Än så länge har vi inte sett att det gått enligt plan, men det finns mycket kvalité i laget som består bland annat av både en av Brasiliens bästa spelare, coldzera, och en av USAs bästa spelare, Twistzz. Kan det här vara FaZe turnering?

Övriga lag:

Utöver de här lagen har vi bubblare i den tyska organisationen BIG som man aldrig vet var man har, Mousesports som försöker hitta fotfäste med sin nya IGL dexter, Fun plus Phoenix med en salig blandning spelare som på något sätt brukar kunna skrälla, OG med ENCE före detta IGL Aleksib samt den nya hypeade kazaken flameZ, Hyenas som i princip är gamla North, det polska laget Anonymo med den gamla storspelaren Snax som börjar hitta formen igen, Sprout som är lite av ett farmarlag för de större organisationerna och sedan har vi DBL PONEY som till den här turneringen har lånat in en gammal Majorvinnare, NBK, men tyvärr tror jag inte det räcker så långt för dem i det här sällskapet.

Slutord

Jag är redo att följa våra svenska lag på resan mot scenen i Ericson Globe arena. Framför allt ser jag fram emot att få se vilken påverkan dev1ce kan ha på NiP och om han kan ta dem till en topposition i den här första Majorkvalificeringsturneringen. Jag vill se ett taggat Fnatic och inte det trötta laget jag har bevittnat några gånger på senaste, jag vet ju att grabbarna kan men de måste bevisa det nu.

Medlem

Grym sammanställning!
Får erkänna att jag föredrar att se Device och danskarnas tårar när nått svenskt lag tvålar till dem, men det har ju inte varit så mycket av den varan den senaste tiden så "if you can't beat them..."

Även före Device tycker jag att NIP sett spännande ut och att man varit på rätt håll, som gammal fnatic fan är det däremot mer deprimerande.

Upp till bevis!

Medlem

Att NiP rekryterade device känns fortfarande helt galet, första gången det känns intressant att titta sen covid började.

fnatic: känner att jw måste bort, det har gått alldeles för många år där han har varit medioker och ändå stannat kvar i laget

Är till och med lite hype för dignitas, lekr0 har helt klart gett dem en nytändning, han har inte använts rätt av varken fnatic eller nip tidigare. nu får vi se vad han faktiskt kan tillföra ett lag.

Medlem

Grym tråd! Superbra info och överblick.

Jag och två polare har biljetter bokade för tävlingen, blir min andra turnering efter senaste dreamhack i malmö när fnatic vann.

Nip-signingen av device är ju otroligt spännande. Hoppas att det ökar kvaliteten på resterande spelare men också sprider ett lugn av att ha en så erfaren spelare i laget. Det är ju ett i övrigt väldigt ungt lag. Fnatic hoppas jag kan tända till, Jackinho och brollan får stå för den unga hungern så kan jw och krimz vara stabila lugnande spelare.

Sen följer jag dignitas med spänning, om lekr0 levererar tror jag de har en chans att slå sig in i de högre nivåerna.

Ändå hoppfullt för svensk cs, young-nip vs dignitas imorgon med

Skribent

Visst är det skönt att tvåla dit danskarna, men dev1ce har jag alltid gillat så jag är riktigt taggad på att se vad han hittar på i NiP.

Vi får se hur det blir JW nu när han har en ny roll som aggressiv rifler, kan vara ett genidrag eller platt fall. I vilket fall som helst så verkar organisationen satsa på det här laget eftersom det blir minuspoäng om man byter spelare mellan kvalen MEN får man inte så mycket poäng här är det inte så kostsamt att göra ett spelarbyte 🤔

Som sagt så är det en intressant turnering för många lag. Vitality fick storpisk igår och både nya kyojin och misuuta hade två katastrofala kartor med 16 frallor på 44 rundor. Den förlusten lämnar Vitality (som var överlägsen i förra årets kval) i en direkt utslagsmatch vs OG. Inte en helt lätt situation!

Skribent
Skrivet av Pizzapie:

Grym tråd! Superbra info och överblick.

Jag och två polare har biljetter bokade för tävlingen, blir min andra turnering efter senaste dreamhack i malmö när fnatic vann.

Nip-signingen av device är ju otroligt spännande. Hoppas att det ökar kvaliteten på resterande spelare men också sprider ett lugn av att ha en så erfaren spelare i laget. Det är ju ett i övrigt väldigt ungt lag. Fnatic hoppas jag kan tända till, Jackinho och brollan får stå för den unga hungern så kan jw och krimz vara stabila lugnande spelare.

Sen följer jag dignitas med spänning, om lekr0 levererar tror jag de har en chans att slå sig in i de högre nivåerna.

Ändå hoppfullt för svensk cs, young-nip vs dignitas imorgon med

Tack!

Menar du biljetter till själva Majoren? De har väl inte släppts än? (Hoppas jag, för isf har jag missat det helt...) Vi är ett gäng på 6 st än så länge som ska åka. Har hotellrum för 8 pers bokat, det är ju bara boka av 24 h innan ankomst om man inte vill ha rummen.

Synd att inte Dignitas lyckades ta sig till den här turneringen, med Heap och Lekr0 ser de faktiskt rätt bra ut. Faktum är att de är rankade som 24a, en plats bättre än Fnatic som ligger 25a.

https://www.hltv.org/ranking/teams/2021/may/10

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack!

Menar du biljetter till själva Majoren? De har väl inte släppts än? (Hoppas jag, för isf har jag missat det helt...) Vi är ett gäng på 6 st än så länge som ska åka. Har hotellrum för 8 pers bokat, det är ju bara boka av 24 h innan ankomst om man inte vill ha rummen.

Synd att inte Dignitas lyckades ta sig till den här turneringen, med Heap och Lekr0 ser de faktiskt rätt bra ut. Faktum är att de är rankade som 24a, en plats bättre än Fnatic som ligger 25a.

https://www.hltv.org/ranking/teams/2021/may/10

Du har rätt, vi har hotell bokat än så länge men har span för biljetterna till majorn. Sorry för förvirringen.

Ja det är synd, men hoppas verkligen de håller en jämn nivå och lyckats komma med i bra tävlingar.

Skribent
Skrivet av Pizzapie:

Du har rätt, vi har hotell bokat än så länge men har span för biljetterna till majorn. Sorry för förvirringen.

Ja det är synd, men hoppas verkligen de håller en jämn nivå och lyckats komma med i bra tävlingar.

phuu, sluta skräms sådär! Trodde ju jag missat biljettsläpp och det eventuellt var slut. Jag har ju lovat att styra upp allt kring turneringen och bara hojta till poalarna hur mycket det kostar och det vore ju ett jävla fiasko om jag missade biljettsläppet

Dessutom har jag en tråd här på FZ om Majoren som jag uppdaterar lite då och då. Länge sedan jag uppdaterade nu dock, men ska försöka få till en uppdatering nu i långhelgen som kommer. Har väntat på att mer information om biljetter ska släppas, men det har hänt en hel del annat som kan vara värt att ta upp.
https://www.fz.se/forum/trad/443029-csgo-major-i-sverige-allt...

Skribent

Angående matchen så var det riktigt dåligt av Fnatic. Ser oinspirerat ut och de verkar inte samspelta eller ha några nya taktiker, Mouz läste sönder dem på Inferno t.ex. Kändes som att någon måste göra ett grymt soloplay för att de ens ska kunna ta en runda.

Precis som med Vitality så hade vi JW på 16 och Golden på 17 frallor på 44 rundor, vilket är bedrövligt. Runda 1 på Inferno och runda 15 på Overpass personifierar Fnatics problem på ett bra sätt tycker jag.

Oinspirerad pickarunda på Inferno som är sönderläst av Mouz, spring rakt upp i mitten bara och se vad som händer. På Overpass runda 15 tappar Fnatic ett 5v2 läge p.g.a. brist i kommunikation och att de inte litar på varandra och tror att man själv måste göra något extra för att ta hem rundan. Liknande problem syndes i många andra rundor också, men inte så tydligt som sista rundan på första halvan av Overpass.

Tveksam att de kan rå på Complexity på lördag, men hoppas jag har fel!

Medlem

Tråkigt att de inte får det att fungera. Helt fel att förlita sig på att någon ska fixa matchen med individuell prestation. Alltid svårt att skrika efter förändringar i uppställningen, men säkert kommer något behöva hända om det här fortsätter. Går heller inte att säga ”vi är bäst på lan när det gäller”, alla måste anpassa sig till online-eran som råder. Men vad ska de göra, satsa på fler yngre spelare? Leta efter någon från Skandinavien/Europa?

Hoppas att det bara är en tillfällighet.

Skribent

Jag är tveksam till förändringar i laget, men har samtidigt ingen koll på varken nye sjätte spelaren peppzor eller om det finns några bra yngre spelare. Just nu kan jag inte riktigt sätta fingret på vad problemet är, men hoppas att det är något som kan redas ut och vi kan få tillbaka Fnatic i toppen där de hör hemma.

Skribent

20 minuter till matchstart: https://www.twitch.tv/flashpoint/

Intervju från HLTV.org med bl.a. NiP IGL Hampus dev1ce-transfern: "Like signing Cristiano Ronaldo"

Skribent

Goda nyheter för er som missat matchstart. Tekniska problem har gjort att endast 2 rundor har spelats...

I övrigt så är det här så jävla dåligt, och tyvärr inte så ovanligt. Just sånt här gör att esport aldrig kommer växa till en mer "normal" publik, det känns oseriöst och går inte att planera in. Tänk dig att du ska se en match i vilken sport som helst och det står att matchen startar 18.00, fast matchen startar istället 20 minuter senare helt utan anledning. Fullständigt bedrövligt, men vardagsmat i esporten.

Vidare så kan en match ta upp 3-4 h, så att få någon ointresserad att sätta sig ner för en så lång tid är omöjligt. Personligen vill jag ha fler bo1 och striktare schema för att locka en bredare publik. Med en karta får man en matchtid på cirka 1 h, vilket känns som max för att få med de som inte är superintresserade.

Jag har aldrig producerat något eller varit involverad i streaming eller andra sändningar men A och O är väl förberedelser och tester innan man går live? Det verkar de flesta esport-tävlings-organisatörer skita i och det tycker jag är tråkigt och oseriöst.

Har faktiskt funderat på att skriva några rader om vad jag tycker är fel inom esportscenen och hur jag skulle vilja att det var samt lite förslag på hur esporten kan växa utanför "den inre cirkeln", men än så länge finns den "krönikan" endast i mitt huvud.

Medlem

Så trist med förseningen och teknikstrul. Tycker verkligen du ska skriva något. Nu satt jag själv, men hur ska jag motivera en kompis som inte är inbiten att titta tillsammans om sändningen blir försenad och det strular så med tekniken. Det är som du sa, matcherna är så pass långa att det är knepigt att viga tid för det. Särskilt med småbarn eller andra grejer.

Men bo1 ökat samtidigt risken för mer upsetts och random resultat. Svårt att avväga.

Det är ju majorkval, under all kritik att nip får spela med sämre förutsättningar i en så viktig tävling.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Goda nyheter för er som missat matchstart. Tekniska problem har gjort att endast 2 rundor har spelats...

I övrigt så är det här så jävla dåligt, och tyvärr inte så ovanligt. Just sånt här gör att esport aldrig kommer växa till en mer "normal" publik, det känns oseriöst och går inte att planera in. Tänk dig att du ska se en match i vilken sport som helst och det står att matchen startar 18.00, fast matchen startar istället 20 minuter senare helt utan anledning. Fullständigt bedrövligt, men vardagsmat i esporten.

Vidare så kan en match ta upp 3-4 h, så att få någon ointresserad att sätta sig ner för en så lång tid är omöjligt. Personligen vill jag ha fler bo1 och striktare schema för att locka en bredare publik. Med en karta får man en matchtid på cirka 1 h, vilket känns som max för att få med de som inte är superintresserade.

Jag har aldrig producerat något eller varit involverad i streaming eller andra sändningar men A och O är väl förberedelser och tester innan man går live? Det verkar de flesta esport-tävlings-organisatörer skita i och det tycker jag är tråkigt och oseriöst.

Har faktiskt funderat på att skriva några rader om vad jag tycker är fel inom esportscenen och hur jag skulle vilja att det var samt lite förslag på hur esporten kan växa utanför "den inre cirkeln", men än så länge finns den "krönikan" endast i mitt huvud.

Som en som jobbar med att producera esportstävlingar så måste jag ändå säga att det ofta inte är så enkelt som man gärna vill Speciellt inte i Coronatider, där lagg är och datorrouting är en helt annan sak än när man kunde vara på LAN. Jag har varit med om problem som uppstått av att datortrafiken mellan USA och storbritanien typ gått sönder, då klockan slagit en viss tid i USA och folk slutat jobba, vilket gjort att matcher försenast för att det plötsligt inte går att få bra ping en dag, men funka exakt samma tid en annan. Man kan testa tills allt går sönder, och ska göra det förstås, men esportens problem är att det är så mycket mer beroende på så många fler faktorer och infastrukturella problem än exempelvis en fotbollsmatch där alla bara tekniskt sett ska vara där och ha en boll. Jag har haft personer som sagt att vi måste undkomma detta, men då skulle vi behöva bygga ett eget internet

Om man ska slå ett visst försvar för esporten Det är inte som andra sporter, med unika problem. Men jag kan garantera att alla försöker att undvika problemen och arbeta så dom inte uppstår, men ibland är det enklare sagt än gjort.

Sen håller jag med om att varierande matchlängd är en styggelse. Speciellt i CS och DOTA. Tur nog så jobbar jag mest med Rocket League, där det är ett mycket mindre problem.

Jag kollar inte på CS, men jag antar att detta var NIP vs Anonomo kontroversen? Där var just problemen att man inte kunde få routingen att gå korrekt mellan två platser, något som måste ha gått tidigare. Inte omöjligt, men också ett svårförutsett problem. Sen verkar det vara massa annat som dummat sig i det domslutet förstås


signatur

Videomupp

Skribent
Skrivet av WildThing:

Som en som jobbar med att producera esportstävlingar så måste jag ändå säga att det ofta inte är så enkelt som man gärna vill Speciellt inte i Coronatider, där lagg är och datorrouting är en helt annan sak än när man kunde vara på LAN. Jag har varit med om problem som uppstått av att datortrafiken mellan USA och storbritanien typ gått sönder, då klockan slagit en viss tid i USA och folk slutat jobba, vilket gjort att matcher försenast för att det plötsligt inte går att få bra ping en dag, men funka exakt samma tid en annan. Man kan testa tills allt går sönder, och ska göra det förstås, men esportens problem är att det är så mycket mer beroende på så många fler faktorer och infastrukturella problem än exempelvis en fotbollsmatch där alla bara tekniskt sett ska vara där och ha en boll. Jag har haft personer som sagt att vi måste undkomma detta, men då skulle vi behöva bygga ett eget internet

Om man ska slå ett visst försvar för esporten Det är inte som andra sporter, med unika problem. Men jag kan garantera att alla försöker att undvika problemen och arbeta så dom inte uppstår, men ibland är det enklare sagt än gjort.

Sen håller jag med om att varierande matchlängd är en styggelse. Speciellt i CS och DOTA. Tur nog så jobbar jag mest med Rocket League, där det är ett mycket mindre problem.

Jag kollar inte på CS, men jag antar att detta var NIP vs Anonomo kontroversen? Där var just problemen att man inte kunde få routingen att gå korrekt mellan två platser, något som måste ha gått tidigare. Inte omöjligt, men också ett svårförutsett problem. Sen verkar det vara massa annat som dummat sig i det domslutet förstås

Yes, du kan säkert tusen gånger mer än mig om det här men det är konstigt att vissa som håller events i princip aldrig har problem och andra har konstanta problem.

En fotbollsmatch i högsta skiktet har extremt mycket teknik bakom sig med sändningen för att få iväg alla signaler till alla som tittar och allt övrigt runtomkring. I hockey måste all teknik fungera för att få isen i rätt temperatur o.s.v. De stora sporterna går visserligen under en helt annan budget, men alla sporter har sina utmaningar så vet inte om jag håller med om att just esport är så speciellt (även om esport har speciella problem som inte andra sporter har).

Sedan så förstår jag inte hur det kan vara så mycket problem vid sändningar när det sällan är problem när man själv spelar? Igår hade vi fem stycken på samma lina (alla från NiP satt tillsammans på ett ställe och alla från ANonymo satt tillsammans på ett annat ställe) från mitten av Stockholm som hade packet loss på 30-40 % genom hela matchen, jag förstår inte hur det kan inträffa utan att det är en riktad attack mot NiP eller att deras ISP hade stora problem - fast då hade ju fler i Stockholm haft problem.

Visserligen extremt förenklad bild, men är det inte typ såhär det går till? För mig är det oförklarligt att man inte har 2-3 servrar i backup om det skulle skita sig med den första eller är det mer jobb i bakgrunden än att connecta produktionen till en annan server eftersom allt grundläggande är på plats?

Måste säga att det är intressant att få en liten inblick i en esport-produktion. Jobbar du med det på heltid?

edit: Hittade ett klipp på Youtube där en hävdar att han har upp till 40 % packet loss under en match. Det var alltså liknande det här som NiP spelade med igår...

Skribent
Skrivet av Pizzapie:

Så trist med förseningen och teknikstrul. Tycker verkligen du ska skriva något. Nu satt jag själv, men hur ska jag motivera en kompis som inte är inbiten att titta tillsammans om sändningen blir försenad och det strular så med tekniken. Det är som du sa, matcherna är så pass långa att det är knepigt att viga tid för det. Särskilt med småbarn eller andra grejer.

Men bo1 ökat samtidigt risken för mer upsetts och random resultat. Svårt att avväga.

Det är ju majorkval, under all kritik att nip får spela med sämre förutsättningar i en så viktig tävling.

Japp, jag får ofta mothugg när jag förespråkar fler bo1 men jag tror det skulle reducera matchtiderna och locka fler tittare. Jag tycker inte det är ett problem att risken för upsets ökar för kan man inte vara bäst när det gäller utan extrachanser är man helt enkelt inte tillräckligt bra. Se på fotbolls-vm, två dåliga matcher så är du borta. Kommer du till slutspel och tappar formen är du borta. Samma med många andra sporter.

Självklart ska inte alla matcher vara bo1, men matcher som inte är utslagsgivande eller matcher som inte är för direkt avancemang ser jag en stor fördel med att ha som bo1. Min favorit är som Majors var förut när jag började följa CS:GO, bo1 GSL-gruppspel med rak bo3 utslagning men såklart så behöver ju inte alla turneringar ha samma format, det viktigaste är att man som ej inbiten tittare kan förstå formaten. Väldigt många traditionella sporter följer ungefär samma riktlinjer, så det är enkelt att komma in i nya sporter men esport skiljer sig på den punkten och det är upp till de som gör formaten att göra dem enkla och överskådliga för fler än de som spelar.

Försök förklara det här formatet på ett enkelt sätt för någon som inte följer esport. 🙄

Skribent

Utslagsmatch för Fnatic nu kl 21.00.

Fnatic vs Complexity
Stream: https://www.twitch.tv/flashpoint

Medlem

Det är slut killar.
Golden är en favorit men ser man på reaktionerna på honom och JW så är nog något på gång i Fnatic: Twitch.tv

Skribent

Verkligen. Mycket dystra miner måste jag säga. Precis som dig tror jag på förändringar inom laget, men det känns som att problemen ligger djupare just nu.

Trist som fan i alla fall. Om NiP ryker imorn så ser det inte så bra ut för de svenska lagen att ta sig till hemmamajoren...

Skribent

NiP - Anonymo kommer spelas om!

Upon examining the documentation provided by the Swedish team and conducting "an extended sequence of tests, configurations and analysis", the organisers concluded that the issue was caused by "some security settings on the server that partially blocked traffic from the NIP connection/ISP, therefore confirming it was not something they could control and solve."

https://www.hltv.org/news/31756/nip-vs-anonymo-flashpoint-3-m...

Antingen hela matchen eller bara tredje kartan. NiP låter Anonymo bestämma. Tidpunkt för matchen är idag okänt.

Skribent

In a statement posted via the team's Twitter account earlier on Sunday, Anonymo accused FACEIT, Flashpoint 3's tournament operator, of "being pressured by NIP on a business level" to order a replay, and said that they were contacted about the matter on Saturday evening, less than 24 hours before the scheduled start time of the rematch. "There was not even enough time to properly respond, let alone prepare for the match," Anonymo wrote. "It's just ridiculous."

The Polish team added that they offered to postpone the match when the network issues were brought up - just two rounds into the series - and that this solution was not accepted by their opponents.

Från samma länk som ovan samt:

https://mobile.twitter.com/AnonymoEsports/status/139398409932...

Vet inte riktigt vad man ska tro. Money talks heter det ju och NiP är ett megastort namn och nu dessutom med dev1ce. En Major utan NiP skulle organisatörerna torska mycket pengar på.

Edit: Correction May 16 22:16 : A previous version of this article said that NIP's players declined the offer to postpone the original match when the first map was still being played. Contacted by HLTV.org, Anonymo clarified that it was FACEIT, the tournament operator, that pushed for the match to continue.

Medlem

Spela om tills man når resultatet man vill ha, vilket skämt. Tror inte för fem öre att Anonymo hade haft samma möjlighet att försöka tvinga fram en ny match om det var deras sida som hade problem, Flashpoint borde stått på sig låtit resultatet gälla, framförallt när NiP under matchtid försökte tvinga fram spel via tredjepartsserverar.

Visar att man kan putsa upp ytan hur mycket man vill, bakom fasaden är det samma rötägg som under "gamla" NiP inom organisationen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spela om tills man når resultatet man vill ha, vilket skämt. Tror inte för fem öre att Anonymo hade haft samma möjlighet att försöka tvinga fram en ny match om det var deras sida som hade problem, Flashpoint borde stått på sig låtit resultatet gälla, framförallt när NiP under matchtid försökte tvinga fram spel via tredjepartsserverar.

Visar att man kan putsa upp ytan hur mycket man vill, bakom fasaden är det samma rötägg som under "gamla" NiP inom organisationen.

Men nu var det ju flashpoints servrar det var fel på, vilket de har erkänt. Att Anonymo potentiellt inte har samma kraft att forcera en replay säger ingenting om det är rätt beslut eller inte, det skulle bara bekräfta flashpoints inkompetens.

Replay känns inte rättvist för mig, inte heller att låta resultatet stå som det är.
Otroligt amatörmässigt av flashpoint, inget beslut kan bli bra när matchen redan har spelats.

Skribent

HLTV Confirmed talkshow idag kommer bl.a. ta upp NiP - Anonymo kontroversen. Intressant att få höra vad "föstå-sig-påarna" har att säga.

https://www.hltv.org/news/31764/discussing-g2s-role-and-playe...

https://www.twitch.tv/hltvorg

Edit: börjar nu kl 20.00 alltså.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spela om tills man når resultatet man vill ha, vilket skämt. Tror inte för fem öre att Anonymo hade haft samma möjlighet att försöka tvinga fram en ny match om det var deras sida som hade problem, Flashpoint borde stått på sig låtit resultatet gälla, framförallt när NiP under matchtid försökte tvinga fram spel via tredjepartsserverar.

Visar att man kan putsa upp ytan hur mycket man vill, bakom fasaden är det samma rötägg som under "gamla" NiP inom organisationen.

Samma sak fast tvärtom hände för ett år sedan när NIP mötte Heretics i ett major kval som ESL hanterade. Matchen sköts upp och spelades dagen efter utan att någon av lagen protesterade. Vet inte exkat hur stor organisation Anonymo är, men Heretics var eller är knappast något "power house" inom CS heller.

"A year ago, we experienced a similar issue against Heretics during the Road to Rio Major Qualifier, when Heretics experienced internet problems. We waited over an hour, and trusted ESL to handle the issue. Ultimately they decided to postpone the final map to the next day, prioritizing competitive integrity, which we fully agreed with. This precedent was not offered to us when we experienced the above-mentioned issues."

Source: https://twitter.com/NIP/status/1393329454403948546

NIP har även släppt en timeline på vad som hänt (deras syn på det i alla fall).

Source: https://twitter.com/NIP/status/1394054924896440325

Vet att NIP har lite tveksamheter i bagaget, men i detta fallet tycker jag inte dom gjort något fel. Dom har gjort det som är bäst för egna laget utefter dom regler och förutsättningar som finns.

Själv tycker jag all skuld ligger på Flashpoint/FaceIT (som jag förstått hanterat servrarna) i detta fallet. Men även om jag är biased för NIP så tycker jag inte det är rättvist att spela om matchen heller. En svår situation att lösa i efterhand kan man säga.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Japp, jag får ofta mothugg när jag förespråkar fler bo1 men jag tror det skulle reducera matchtiderna och locka fler tittare. Jag tycker inte det är ett problem att risken för upsets ökar för kan man inte vara bäst när det gäller utan extrachanser är man helt enkelt inte tillräckligt bra. Se på fotbolls-vm, två dåliga matcher så är du borta. Kommer du till slutspel och tappar formen är du borta. Samma med många andra sporter.

Självklart ska inte alla matcher vara bo1, men matcher som inte är utslagsgivande eller matcher som inte är för direkt avancemang ser jag en stor fördel med att ha som bo1. Min favorit är som Majors var förut när jag började följa CS:GO, bo1 GSL-gruppspel med rak bo3 utslagning men såklart så behöver ju inte alla turneringar ha samma format, det viktigaste är att man som ej inbiten tittare kan förstå formaten. Väldigt många traditionella sporter följer ungefär samma riktlinjer, så det är enkelt att komma in i nya sporter men esport skiljer sig på den punkten och det är upp till de som gör formaten att göra dem enkla och överskådliga för fler än de som spelar.

https://i.imgur.com/yyid5UF.png

Försök förklara det här formatet på ett enkelt sätt för någon som inte följer esport. 🙄

Det där ser ju i mitt tycke inte konstigare än ett slutspelsschema i NHL. Öst och väst har varsitt slutspel, och vinnarna i vardera conference möts i en slutlig final.
Att de sen har en massa extra matcher om plats 7/5/3 kan jag dock tycka är lite onödigt...

EDIT:
Okej, vid närmare titt funkar det ju inte alls som jag trodde. Upper bracket går vinnarna vidare, lower bracket möter förlorarna i round 1 upper varandra. Märkligt upplägg, det håller jag med om.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det där ser ju i mitt tycke inte konstigare än ett slutspelsschema i NHL. Öst och väst har varsitt slutspel, och vinnarna i vardera conference möts i en slutlig final.
Att de sen har en massa extra matcher om plats 7/5/3 kan jag dock tycka är lite onödigt...

EDIT:
Okej, vid närmare titt funkar det ju inte alls som jag trodde. Upper bracket går vinnarna vidare, lower bracket möter förlorarna i round 1 upper varandra. Märkligt upplägg, det håller jag med om.

Upplägget kallas Double-elimination och är ganska vanligt förekommande, men inte inom dom mest kända/största sporterna kanske. Alla dom där extra matcherna är dock inte en del av detta utan beror på att varje lag måste få en exakt placering för att dom ska kunna dela ut korrekt kvalpoäng till lagen. I vanliga fall hamnar lagen bara på t.ex. delad 5-8 plats.

För att fylla på med info angående NIP vs Anonymo så är här en video från en av kommentatorerna i tävlingen som förklarar saken från sitt perspektiv (håller med han på det mesta).

https://www.youtube.com/watch?v=UnTExUp8348

Skribent

Beslut är taget i frågan och karta 3 (Mirage) kommer spelas om ikväll kl 21.00.

Jag är tveksam till vad jag tycker, eftersom vi har ett resultat och matchen är färdigspelad så borde det resultatet stå. Utifrån vad som hände så kan man sedan analysera och göra förändringar i reglerna för att förhindra att det händer igen.

Hade NiP vunnit så hade det aldrig varit tal om omspel och eftersom NiP spelade vidare så fick vi ett resultat. Om matchen genomförs är det mig veterligen första gången i cs 1.6 samt cs:go historien som en färdigspelad match spelas om. Matcher har avbrutits mitt i och flyttas för att spelas klart senare (som NiP - Heretics som nämns ovan) samt som i Fnatic - LDLC där Fnatic använde en olaglig boost och matchresultatet blev ogiltigförklarat. Dennmatchen skulle spelas om MEN där lämnade Fnatic wo för att "shitstormen" blev för stor. En annan incident var när en övertid var felinställd i en match mellan NiP och Fnatic. Där spelades faktiskt övertiden om (Fnatic vann båda gångerna).

Jag tycker NiP borde lämna wo och köra på i lower bracket, de har fått svart på vitt att de inte ljög eller fuskade med något samt att de inte är "dåliga förlorare" vidare skulle det ge dem upprättelse och respekt från communityn som är guld värt i det långa loppet. Om matchen spelas och NiP vinner blir det minst sagt intressant att se hur internet reagerar. NiP har en del i bagaget redan och får de ännu mer badwill är risken att de tappar fans och skadar organisationen i det långa loppet (trots att de egentligen inte gjort något fel).

Medlem

Även om beslutet inte är bra (den enda bra utkomsten hade varit om de flyttade matchen INNAN den hade spelats) så tycker jag inte att nip ska lämna WO. Då får vi ytterligare en situation där communityn har pressat fram en regelvidrig utkomst genom en "shitstorm", precis som olofboost. Att fnatic la sig platta där hjälpte inte direkt deras rykte, de var fortfarande proffsscenens mest hatade fram tills laget splittrades.

12
Skriv svar