Spelutvecklare med konsekvent kvalité/spelsläpp

Medlem
Inaktiv

Kan inte riktigt hålla med om att Nintendo släpper konsekvent bra titlar med saker som Amiibo festival, Wii music, Wii resort, Links crossbow training och Urban champion mm i bagaget. Om man ska vara petig Däremot brukar de flesta vara ganska bra polerade förutom misstagen.

Medlem
Artifact hette spelet.
Skrivet av jehuty:

Valve har väl förlorat titeln genom att släppa det där kortspelet vad det nu heter. Floppade hårt men kan inte komma ihåg vad folk tyckte om det.

Artifact hette det (jag har inte spelat det men jag har förstått att folk föredrar att spela Magic the gathering AFK och Hearthstone online.)

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware.

Jag vet att en del inte gillade Dark Souls 2, men enligt mig och väldigt många så är det fortfarande ett riktigt bra spel.

Bloodborne och just Dark Souls 2 är dom två spel från FS som jag spelat mest så jag tycker det är ett bra spel


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Tycker Rockstar har haft hög kvalité i alla fall sen GTA 3.
Santa Monica Studio tycker jag också har skött sig bra med God of War spelen.
Sen gillar jag Jonathan Blows (Thekla Inc.) spel. Tycker båda har varit intressanta och ibland frustrerande.
Kan avsluta med Playdead som jag tycker är svinbra på dystopiska plattformsspel.
Jag vet inte om jag ska ta med Phil Fish (Polytron) eller inte eftersom han bara har släppt Fez än men det var i alla fall ett bra spel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Bullfrog 🙂

Medlem
Skrivet av ZF:

Trodde det skulle vara spel som är välgjorda och rätkodade för att helt enkelt låta fint, se bra ut och funka.

Även sådana kan ju däremot bli totalsågade rent av.

Så jag får säga Psygnosis. En enorm katalog av nästan enbart välfungerande spel, och knappt några nerlagda projekt.

Här håller jag definitivt inte med - och det tar emot att säga det.

Det psygnosis hade att brilljera med främst är att deras spel var imponerande rent tekniskt/grafiskt - men de flesta är faktiskt inte direkt bra spel (yes, subjektivt - i know).
Om vi tar Shadow Of The Beast så är det grafiken och musiken som är jawdropping...själva spelen är rätt mediokra annars vad det gäller gameplay (om man jämför med andra spel som släpptes samtidigt).

Utsidorna på spelens lådor var alltid magnefika med förövrigt - men det får man förklarningen med att det fanns tonvis med spel på hyllorna under deras storhetstid, så de ville få folk att haja till och ta deras spel (många köpte ju faktiskt spelen efter utsidorna på den tiden).

Med det sagt så har de även en hel del spel som är bra (Armour-Geddon / Barbarian bland annat).

Men om man tar sig en titt på listan över alla spel de släppt finns det sjukt mycket spel som är mediokra.

Men psygnosis har likväl en speciell plats i mitt hjärta!

Förövrigt finns det en bra intervju med f.d anställde hos psygnosis på Retrohour.

Edit: Jag SKULLE vilja säga att Sierra Online var ett av de bästa...men sen kom jag på en hel del floppar de släppt med. Dock handlade iofs inte tråden om vilka som enbart släppt bra, utan de som rent generellt hållit hög kvalite.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Att bara en person har nämt Remedy är ju nästan skamligt. Kan inte påminna mig att något av deras spel skulle ha varit trasigt vid release.
Egen spelmotor, som verkligen har potential.
Framkant med teknik, Control måste ju ha varit något av de första spelen som fick Raytracing.

Man kan ha åsikter om Quantum Break, men det var absolut inget dåligt spel. Gillade personligen konceptet med spel blandat med en Tv serie. Spelet fick oförskämt mycket skit bara för att det var exklusive titel till Microsoft Store och Xbox one.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Rockstar och Bethesda skulle jag nog säga

Fallout '76 håller nog inte med dig.

Medlem

Bungie tycker jag nog varit konsekventa genom åren, även om Destiny led av en del problem vid launch. Playground Games har varit väldigt stabila med Forza Horizon-serien och det ska bli mycket intressant att se om de lyckas förvalta Fable-serien med lika bravur.

Medlem

Håller jag allra högst:
Naughty Dog
Remedy
id Software
Turn 10
Microprose (bara för att jag inte kommer på ett dåligt släpp, gillade massor av deras spel på 80/90-talen)

Håller jag också högt:
Rare (även Viva Pinata var ju lite mysigt tyckte jag)
Polyphony (japp även GT5 och GT6 gillade jag skarpt trots de skavanker de hade)
Relic
Valve (Artifact har ändå 76 på metacritic, inte helt värdelöst, bara inte lika bra som de två giganterna där ute, spelet är inte urkasst)
Insomniac (Resistance-spelen gillade jag också även om de inte alltid rankats i topp av alla)
I viss mån Bungie. Jag gillade Destiny. Så de har väl bara bra spel i mina ögon

Säkert någon jag glömt bort.

Medlem

Nästan alla spelföretag har något skelett i garderoben. Men för mig ploppade dessa namn upp vid lite kontemplation:

Naughty Dog - oavsett vad håller de alltid riktigt hög kvalitet o tillhör en min absoluta favvo studios

Sucker Punch - klarhet efter klarhet

Insomniac games - alltid snygga, polerade o tighta upplevelser, verkar också ha väldigt bra arbetsmiljö

Santa Monica studios - God of war, god of war o god of war, så bra

Rocksteady - vet inget mer de gjort förutom batman, o även om jag inte är ett fan av arkham knight så är alla riktigt välgjorda titlar

FromSoftware - Ja, asså, alla är ju sjukt bra.

Flakmonkey

De flesta har ju redan nämnts så onödigt att ta upp dem igen, men några som jag tycker håller väldigt hög kvalitet på sina spel även om jag kanske inte älskar alla är Ninja Theory och Team Ico

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Rockstar och Bethesda skulle jag nog säga

Bethesda? Really???

Själv säger jag FromSoftware utan att tveka en sekund.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Bethesda? Really???

Själv säger jag FromSoftware utan att tveka en sekund.

Det är hans åsikt och jag håller med han, sluta trampa på folks åsikter!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det är hans åsikt och jag håller med han, sluta trampa på folks åsikter!

Sen får man ju säga att även om de är buggiga, så har deras spel varit otroligt underhållande att spela


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

4A Games; Remedy, Naughty Dog fram till TLOU2.

Fram till TLOU2? Seriöst? På riktigt? 🙂

Medlem
Skrivet av Ankh:

Sen får man ju säga att även om de är buggiga, så har deras spel varit otroligt underhållande att spela

Instämmer även fall spelen är buggiga så är det bara roliga bugar om du frågar mig alla deras spel är bra, förutom möjligen Fallout 76 men sen varnade dom för att det skulle vara väldigt dåligt vid launch också!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Bethesda? Really???

Själv säger jag FromSoftware utan att tveka en sekund.

Ponera att det står kvalitet och inte hög kvalitet.

Jag håller med om att Bethesda är ganska jämna, alla deras spel är buggiga RPG lir med stora mod communities.

Medlem
Skrivet av AblacK:

FromSoftware är nog den enda som inte haft ett riktigt lågvattenmärke hitills. Rockstar är förvisso bra med, men inte alltid i min genre av spel.

Då har du inte spelat deras tidiga spel :). Folk gillar deras saker sedan deamons souls, spelen de gjorde innan det var... plågsamma, intressanta men plågsamma.

Skrivet av A1200G:

Fram till TLOU2? Seriöst? På riktigt? 🙂

Du vet säkert att det är ett polariserat spel. Ja "på riktigt". För mig är det en stor besvikelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av baxtex:

Ponera att det står kvalitet och inte hög kvalitet.

Jag håller med om att Bethesda är ganska jämna, alla deras spel är buggiga RPG lir med stora mod communities.

Bethesda är konsekventa, men deras spel är aldrig av bra kvalité och de har aldrig varit det, dvs DERAS spel inte spel du är utgivare av. De måste alltid fixas av communityn för att inte vara trasiga buggiga sörjor till spel. De är också oftast väldigt ytliga spel men folk gillar dem för att du har frihet att springa runt och göra massa annat istället för mainstoryn, vilket för mig bara visar hur dålig deras story oftast är när man till stor del inte bryr sig om den för allt annat är mera intressant. Så ja, konsekvent absolut. Men då skulle man kunna säga att LJN också var konsekventa under 8bit tiden.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Du vet säkert att det är ett polariserat spel. Ja "på riktigt". För mig är det en stor besvikelse.

Spelade inte ens klart det, tyckte storyn var horribelt berättad. Det var snyggt men enda anledningen till att jag ville spela det var storyn och där misslyckades de totalt. De hade kunnat göra det såååå bra men de valde istället att göra det till en jävla röra. Så ja, håller med, fram till TLOU2 var ND väldigt bra.

Skribent
Skrivet av Rejzer:

Du nämnde ju redan 2
Diablo 2 crashade en hel del om jag inte minns fel.
Hellfire eller om det var ren d1 kom det snabbt en patch som man fick ladda ned (tog evigheter , säkert 3mb).

Tror många glömmer att spel back in the days inte alls var så buggfria som vi minns det. Snarare var det nog att folk inte kunde skriva om det på internet. Diablo 2 hade en hel del problem under ett långt tag. River of Flames kraschade 5/10 ggr för mig och en kompis till mig kunde aldrig komma in i djungeln (akt 3) för spelet kraschade alltid efter cutscenen.

Men det hindrade ändå inte mig att lägga typ 200 h i spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Dödgrävaren

Arkane tycker jag håller bra kvalitet också, Arx Fatalis, Dishonored 1 å 2, samt Prey, Alla väldigt stabila och framförallt kul spel!

Medlem

Nintendo är inte perfekta, men samtliga 3D-Mariospel har varit topp, även om jag tycker att 64 har åldrats dåligt.


signatur

Övning ger träning.

FM-guru
F.d. Sisyr

Obsidian, förstås. De gjorde tre mindre titlar (Skyforge, Pathfinder Adventures och Armored Warfare) på kort tid för andra företags räkning när de hade det knapert med cash och behövde money-grabba lite, men de kan man bortse från tycker jag.

Annars har de överlag varit i det närmaste unikt konsekventa, dels som Obsidian, dels som föregångaren Black Isle Studios. Man har jobbat med mååånga olika varumärken och spelmekaniker och ändå konsekvent levererat spelvärda upplevelser i snart 25 år.

Inget annat företag är i närheten av Obsidian rörande detta, i min mening. Av det jag spelat, dvs...

Alla Black Isles/Obsidians titlar;

Fallout (1997)
Fallout 2 (1998)
Planescape: Torment (1999)
Icewind Dale (2000)
Icewind Dale: Heart of Winter (2001)
Icewind Dale: Heart of Winter - Trials of the Luremaster (2001)
Icewind Dale II (2002)
Baldur's Gate: Dark Alliance II (2004)
Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (2004)
Neverwinter Nights 2 (2006)
Alpha Protocol (2010)
Fallout: New Vegas (2010)
Dungeon Siege III (2011)
South Park: The Stick of Truth (2014)
Pillars of Eternity (2015)
Skyforge (2015)
Armored Warfare (2015)
Pathfinder Adventures (2016)
Tyranny (2016)
Pillars of Eternity II: Deadfire (2018)
The Outer Worlds (2019)
Grounded (2020, fortfarande under utveckling)
Avowed (TBA)

Medlem

Nintendo, Rockstar av dom stora.
Sen finns det ju mindre och indieutvecklare som jag inte kan namnen som bara ger ut välgjorda saker, sen att det inte passar alla är en annan sak.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johlor:

Om man tittar på buggfria och "hela" upplevelser måste väl ändå Nintendo ligga högt (om inte högst?) på listan. Sen kan man ju ha åsikter om deras IPs, men jag har aldrig känt att ett spel varit ofärdigt när det släppts.

Det krävs inte mycket för att det ska bli polerat med den basala spelbyggnaden. De behöver ju knappast sitta och regissera manus särskilt hårt eller köra motion-capture,designen är färdig bara å köra på i samma gamla mall ,allt verkar köras på samma grafikmotor och idéerna är utvattnade sen länge men tydligen funkar det.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bethesda är konsekventa, men deras spel är aldrig av bra kvalité och de har aldrig varit det, dvs DERAS spel inte spel du är utgivare av. De måste alltid fixas av communityn för att inte vara trasiga buggiga sörjor till spel. De är också oftast väldigt ytliga spel men folk gillar dem för att du har frihet att springa runt och göra massa annat istället för mainstoryn, vilket för mig bara visar hur dålig deras story oftast är när man till stor del inte bryr sig om den för allt annat är mera intressant. Så ja, konsekvent absolut. Men då skulle man kunna säga att LJN också var konsekventa under 8bit tiden.

Som Fallout 3,NV och 4? Just de 76 också 🤔,snacka om företag med finger på pulsen.
Använt samma uråldriga recept sen Fallout 3 och kommer med all säkerhet sabba nr 5 med en "uppgraderad" motor lagom till 2028?
Varsågoda MS ni har köpt en riktig gris i en jädra gammal säck. Tur att Zenimax har fler bollar att spela med

Skriv svar