Diskutera – Vilket spel vill du göra VR av?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag tyckte båda två faktiskt var förvånadsvärt bra Portar från vad förresten? Du menar från icke-vr versionen?

Jo precis, portar från icke-vr.

Hur bra är förvånansvärt bra?
Bra för att inte vara VR från början?
Tillräckligt bra för den stora massan att lägga 200h i(antar att många spenderar så lång tid i icke-VR versionen).

Det var länge sen jag kollade på recensionen, men har för mig att den inte riktigt var 100.
Man vill ju gärna kunna använda vapnets sikte, slippa teleportering och lite annat som hjälper till för inlevelsen.

Doom 3 VR verkar också ha en del problem tyvärr, såg jag :/

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jaaaaaaa 😍🥰❤

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, portar från icke-vr.

Hur bra är förvånansvärt bra?
Bra för att inte vara VR från början?
Tillräckligt bra för den stora massan att lägga 200h i(antar att många spenderar så lång tid i icke-VR versionen).

Det var länge sen jag kollade på recensionen, men har för mig att den inte riktigt var 100.
Man vill ju gärna kunna använda vapnets sikte, slippa teleportering och lite annat som hjälper till för inlevelsen.

Doom 3 VR verkar också ha en del problem tyvärr, såg jag :/

SkyrimVR behöver likt vanlig bethesda manér moddas för att bli bra.
Det är faktiskt inte så länge sen modden "Higgs" släpptes som gör SkyrimVR mer interaktivt eller vad man ska säga.
"Half life alyx interaktivt" dvs allt kolliderar på ett verkligare förväntat sätt (för att vara ett modernt VR-spel) med objekt och miljön och smidigare hantering av items.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av androsynth:

Finns något spel i Myst-serien i VR? Dom skulle passa prima annars. En snygg Myst- och/eller Riven-remake i VR vore inte så dumt.

VR missions i VR 😄🙃

Myst finns redan men bara till quest tror jag. Kommer på steam senare. https://store.steampowered.com/app/1255560/Myst/

Medlem
Skrivet av Molotov:

SkyrimVR behöver likt vanlig bethesda manér moddas för att bli bra.
Det är faktiskt inte så länge sen modden "Higgs" släpptes som gör SkyrimVR mer interaktivt eller vad man ska säga.
"Half life alyx interaktivt" dvs allt kolliderar på ett verkligare förväntat sätt (för att vara ett modernt VR-spel) med objekt och miljön och smidigare hantering av items.

https://youtu.be/xDHtr4hnKEA

Ser rätt nice ut faktiskt.

Medlem

F.E.A.R. Det mest stämningsfulla spelet som skapats.

Medlem
Skrivet av martinot:

Stod en fråga i hemsidan, och svarade direkt i kommentarstråden. Tog 4 sekunder.

Ahh. Då är en sådan där som inte tål avvikande åsikter från dina egna?

Har snackats om att VR skall slå i massvis med år. Har sagts att det är framtiden och skall bli hur stort som helst.

Hitintills har marknaden helt uteblivit, och är en total fail.

SÅ oavsett vad du tycker, och vill läsa, bakom dina rosa glasögon, så har VR tankat så här långt i verkligheten.

Detta beror på att jag representerar långt fler användare och spelare, än den floppade nischen av människor som fortfarande hoppas på att VR kommer bli stort.

Lite som alla Linux-fanatiker som tror att nästa år kommer bli året då Linux slår igenom på desktop.

VR-marknaden har ökat i värde med 30% varje år och förväntas göra det under överskådlig framtid så någon fail är det inte. Visst har det inte gått så fort som väntat men framåt går det med jämna steg.

Ingen Linux-fanatiker som kan något om Linux förväntar sig att Linux skall slå igenom på desktop, snarare tvärtom.
Linux är alldeles för spretigt och ohomogeniserat för att normala människor skall orka sätta in sig i det.
Jag har använt Linux dagligen i över 20 år och rekommenderar det ej till någon som inte har ett gediget datorintresse och inte är intresserad av att lära sig ett nytt system.
Mitt system fungerar mycket bättre, för mig, än vad en windowsinstallation kan göra men det är långt ifrån nybörjarvänligt.
De som säger att Linux kan vara bättre än Windows på det mesta kan ha rätt men de som säger att Linux är för alla har definitivt fel och kan inget om Linux.

nxo
Medlem

Hade gärna sett som några nämnt tidigare, dead space och silenthill i VR, samt bioshock. Dock inte en version av tidigare spel utan helt nya av dom men i VR, efter att ha plågat/njutit/vrålat mig igenom mer eller mindre alla skräckspel som erbjuds nu i vr så kan jag inte gå tillbaka till platta 3d spel när det kommer till skräck de ger mig inget, skräckspel ska upplevas i VR. Senaste spelade nu är "wraith the oblivion afterlife" kan rekommendera det starkt.

Medlem
Skrivet av Kiske:

VR-marknaden har ökat i värde med 30% varje år och förväntas göra det under överskådlig framtid så någon fail är det inte. Visst har det inte gått så fort som väntat men framåt går det med jämna steg.

Ingen Linux-fanatiker som kan något om Linux förväntar sig att Linux skall slå igenom på desktop, snarare tvärtom.
Linux är alldeles för spretigt och ohomogeniserat för att normala människor skall orka sätta in sig i det.
Jag har använt Linux dagligen i över 20 år och rekommenderar det ej till någon som inte har ett gediget datorintresse och inte är intresserad av att lära sig ett nytt system.
Mitt system fungerar mycket bättre, för mig, än vad en windowsinstallation kan göra men det är långt ifrån nybörjarvänligt.
De som säger att Linux kan vara bättre än Windows på det mesta kan ha rätt men de som säger att Linux är för alla har definitivt fel och kan inget om Linux.

Håller med om Linux (och andra Unixar som *BSD). Utmärkt för utvecklare, embedded och servrar. Mindre trevligt för normalanvändaren.

Gällande att VR ökar med 30% så är det ju alltid lätt att öka många i procent i början när marknadsandelen för något (som VR-spel i detta fallet) är väldigt liten.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bumbibengt:

Myst finns redan men bara till quest tror jag. Kommer på steam senare. https://store.steampowered.com/app/1255560/Myst/

Nice! Då gäller det att skramla ihop till en ny dator. Min laptop från 2017 börjar redan kännas lite gammal (8GB ram & 3GB VRAM kommer man inte långt med numer)

Skrivet av androsynth:

Nice! Då gäller det att skramla ihop till en ny dator. Min laptop från 2017 börjar redan kännas lite gammal (8GB ram & 3GB VRAM kommer man inte långt med numer)

Det finns många bra PCVRspel som du borde uppleva, men just Myst kommer komma till Quest och där behöver du ingen dator till 🙂.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det finns många bra PCVRspel som du borde uppleva, men just Myst kommer komma till Quest och där behöver du ingen dator till 🙂.

Det finns redan till Quest sen ett antal månader tillbaka

Medlem

Jag vill ha något fränt och realistiskt westernspel i VR, lite som RDR2.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det finns många bra PCVRspel som du borde uppleva, men just Myst kommer komma till Quest och där behöver du ingen dator till 🙂.

Oh really? Så det är som en egen fristående vr-enhet? Som virtual boy fast bra?

Skrivet av androsynth:

Oh really? Så det är som en egen fristående vr-enhet? Som virtual boy fast bra?

Den är exakt som Virtual Boy. Bortsett från färgskärmar, rörelsekontroller, spårning i rummet (och vridning), och kul spel.

Det är en fristående enhet, men den kan också anslutas till PC via antingen tråd eller Wifi. Sen den släpptes för ett halvår sen har den blivit standardlösningen för VR.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Oh really? Så det är som en egen fristående vr-enhet? Som virtual boy fast bra?

Jag startade för ett tag sen den officiella Quest 2 tråden på FZ. Läs där och undrar du nåt mer är det bara att fråga
https://www.fz.se/forum/trad/441383-oculus-quest-2-officiella...

Men som ovan sa, ja det är en sk stand alone VR där själva headsetet är som en konsol där man laddar ner spel på osv.
Det går även att använda till PC som sagt både med kabel och trådlöst även det.

Det är därför det är idag det populäraste VR headsetet på marknaden plus det förhållandevis låga priset.
Det finns heller ingen konkurrent på marknaden som erbjuder nått liknande ännu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av androsynth:

Oh really? Så det är som en egen fristående vr-enhet? Som virtual boy fast bra?

Det är äkta VR på precis samma sätt som Vive, Rift etc. men den kan köras både fristående eller kopplad mot dator. Den säljer som smör och hade nog sålt ännu bättre om folk visste att den existerar

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med om Linux (och andra Unixar som *BSD). Utmärkt för utvecklare, embedded och servrar. Mindre trevligt för normalanvändaren.

Gällande att VR ökar med 30% så är det ju alltid lätt att öka många i procent i början när marknadsandelen för något (som VR-spel i detta fallet) är väldigt liten.

VR och AR har ett marknadsvärde på runt 150 miljarder dollar. Det är som drygt 8st Logitech, 1st AstraZeneca, 1st Qualcomm, 0,75st Intel, 1,5st AMD eller ett halvt Nvidia. Tycker du det är lite så får du tycka det.
Faktum är att VR är en av de allra snabbast växande marknaderna inom techsektorn.
Jag tycker själv att VR inte är konsumtionsfärdigt än och har inget sug att skaffa det förrän användarvänlighet, kvalitet och standarder är bättre men siffrorna ljuger inte om populariteten. Snabbast framåt just nu går Kina, troligtvis pga inhemska standalone headsets.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är äkta VR på precis samma sätt som Vive, Rift etc. men den kan köras både fristående eller kopplad mot dator. Den säljer som smör och hade nog sålt ännu bättre om folk visste att den existerar

Den hade sålt bättre om folk inte visste att den måste kopplas mot ett Facebookkonto. Ingen jag känner som är högre utbildad inom datorvetenskap, elektronik eller teknik skulle ta i den med tång ens.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Den hade sålt bättre om folk inte visste att den måste kopplas mot ett Facebookkonto. Ingen jag känner som är högre utbildad inom datorvetenskap, elektronik eller teknik skulle ta i den med tång ens.

Nej där tror jag du har fel.
Majoriteten struntar nog i om det är en Facebook produkt.
I Tyskland tex där inga Facebook prylar säljs pga Tyskland utreder Facebook för "antitrust & anticompetetive laws" så beklagar folk att dom måste beställa från andra länder.

I Sverige syns ingen reklam för Oculus Quest 2 heller förutom på Facebooks egna kanaler och butiker som Inet och komplett som visar att dom säljer den.
Men ingen reklam på TV eller så.

Sen anser jag mig ha ganska goda kunskaper om "dator" fast utan ha gått utbildning, jag och många andra har inga problem med att det är en Facebook produkt. Ganska neutralt inställd i Facebook som företag men Facebook sociala hemsidan gillar jag inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kiske:

Den hade sålt bättre om folk inte visste att den måste kopplas mot ett Facebookkonto. Ingen jag känner som är högre utbildad inom datorvetenskap, elektronik eller teknik skulle ta i den med tång ens.

Det är en högljudd minoritet som klagar på sånt, de flesta har Facebook och vet inte ens om att Facebook tillverkar ett VR-headset, än mindre hur det är att använda.

Medlem
Skrivet av Kiske:

VR och AR har ett marknadsvärde på runt 150 miljarder dollar. Det är som drygt 8st Logitech, 1st AstraZeneca, 1st Qualcomm, 0,75st Intel, 1,5st AMD eller ett halvt Nvidia. Tycker du det är lite så får du tycka det.
Faktum är att VR är en av de allra snabbast växande marknaderna inom techsektorn.
Jag tycker själv att VR inte är konsumtionsfärdigt än och har inget sug att skaffa det förrän användarvänlighet, kvalitet och standarder är bättre men siffrorna ljuger inte om populariteten. Snabbast framåt just nu går Kina, troligtvis pga inhemska standalone headsets.

Jag avsåg hur stor marknaden för VR-spel är jämfört med den totala spelmarknaden.

Hint; allt handlar om sammanhang och relationer. Du kan inte jämföra hur stort ett läkemedel är med godismarknaden.

Äpplen och päron.

Jämfört med den totala marknaden för spel är marknaden för rena VR-spel försvinnande liten.

Vilket är och var min poäng.

För mig är det klart att VR floppat och inte alls levt upp till all den hype det hade för ca fem år sedan!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jag avsåg hur stor marknaden för VR-spel är jämfört med den totala spelmarknaden.

Hint; allt handlar om sammanhang och relationer. Du kan inte jämföra hur stort ett läkemedel är med godismarknaden.

Äpplen och päron.

Jämfört med den totala marknaden för spel är marknaden för rena VR-spel försvinnande liten.

Vilket är och var min poäng.

För mig är det klart att VR floppat och inte alls levt upp till all den hype det hade för ca fem år sedan!

Ok så ditt första inlägg som lät som du representerade nått och hade koll var som sagt bara personliga känslor.
Om du nu själv säger äpplen och päron kan vi ju jämföra vad som helst med varandra och det som är "mindre" säga åren flopp.

Man måste tänka lite vad man säger/skriver hur man framställer sig själv ibland


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av martinot:

Jag avsåg hur stor marknaden för VR-spel är jämfört med den totala spelmarknaden.

Hint; allt handlar om sammanhang och relationer. Du kan inte jämföra hur stort ett läkemedel är med godismarknaden.

Äpplen och päron.

Jämfört med den totala marknaden för spel är marknaden för rena VR-spel försvinnande liten.

Vilket är och var min poäng.

För mig är det klart att VR floppat och inte alls levt upp till all den hype det hade för ca fem år sedan!

Du vill att det ska vara en flopp, men verkligheten är att det växer sig exponentiellt större för varje månad som går. Ända sedan dess release 2016 har det gått att säga att VR aldrig har varit större än vad det är nu.

Vissa trodde att Half-Life: Alyx som släpptes för drygt ett år sedan skulle vara ”Peak VR” för att så många skaffade VR bara för att uppleva ett nytt Half-Life, verkligheten är att mer än 50% av användarna har tillkommit sedan den ”toppen” enbart på Steam.

VR behöver heller inte bli lika stort som platt gaming för att vara en succé. Det är redan stort nog för att utvecklarna ska kunna tjäna pengar utan subventioner och det kommer bara bli lättare med tiden. Med det sagt kan VR/AR mycket väl ersätta alla typer av skärmar i framtiden, även för platta spel, teknologin behöver bara fortsätta mogna enligt den inslagna banan.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ända sedan dess release 2016 har det gått att säga att VR aldrig har varit större än vad det är nu.

Det är alltid extremt lätt att växa i början, med stora procentuella ökningar, när marknadsandelarna är extremt små i sammanhanget. Det gäller alla produktkategorier.

När VR-spel (som tagits fram exklusivt för att vara det, och inte halvtaskiga pålägg i efterhand) kommit upp i andel av 10% av den totala spelmarknaden så säg till.

Dels så tror jag att det är extremt många år bort. Dels när det händer, så förutspår jag att tillväxten kraftigt kommer avta och plana ut. Det kommer vara en liten nischmarknad.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Det är alltid extremt lätt att växa i början, med stora procentuella ökningar, när marknadsandelarna är extremt små i sammanhanget. Det gäller alla produktkategorier.

När VR-spel (som tagits fram exklusivt för att vara det, och inte halvtaskiga pålägg i efterhand) kommit upp i andel av 10% av den totala spelmarknaden så säg till.

Dels så tror jag att det är extremt många år bort. Dels när det händer, så förutspår jag att tillväxten kraftigt kommer avta och plana ut. Det kommer vara en liten nischmarknad.

Jo visst, speciellt i början. Men mellan maj 2016 och maj 2019, tre år, kom det till 1 miljon användare på Steam. Ett år senare var det en miljon till. Och ytterligare ett år senare en miljon till. Användarbasen är jämförbar med användare som använder Linux, Mac eller 4K-skärmar på Steam och växer fortare än dessa kategorier.

PSVR vet vi passerade 5 miljoner för ett par år sen, och att Sony satsar på en uppföljare. Quest har ingen försäljningsstatistik men uppskattningar ligger på 3-5 miljoner i en snabbt ökande takt (deras produkt Quest 2 blev vanligaste headset på Steam på bara ett halvår efter release).

Facebooks målbild för ett hälsosamt, bidragslöst ekosystem för VR är 10 miljoner användare och dom är alltså redan kanske halvvägs dit.

Det håller inte att kalla det för en flopp. Det växer så det knakar, användarna får ut ett värde och utvecklare tjänar pengar på sina spel. Helt meningslöst att villkora det mot en godtycklig andel av totala spelmarknaden. Mobilspel har dubbelt så stor andel som PC-marknaden och är ständigt ökande, det tar i min mening inte bort ett dyft av värdet från PC-spel.

Men som sagt, framtiden lär komma när XR ersätter alla typer av skärmar och vi får se vem som har rätt.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jo visst, speciellt i början. Men mellan maj 2016 och maj 2019, tre år, kom det till 1 miljon användare på Steam. Ett år senare var det en miljon till. Och ytterligare ett år senare en miljon till. Användarbasen är jämförbar med användare som använder Linux, Mac eller 4K-skärmar på Steam och växer fortare än dessa kategorier.

Jag tycker jämförelsen med Linux du tar upp ovan är intressant. Den har många gånger hypats att slå igenom som generellt desktopsystem ("xxxx" will be the year of Linux on the desktop). Även om Linux växte snabbt ett tag som desktopOS så har det sedan länge planat ut, och fortsätter vara ett nischat OS på desktop på några få % marknadsandel. Som ett generellt desktopOS, som många förutspådde och hoppades på, så har det definitivt floppat.

Ser en tydlig parallell till just VR som du tar upp ovan. Det kommer säkert att etablera sig som en tydlig nisch för de som är extremt intresserade, men det kommer inte att uppnå någon större volym på marknaden bland normala spel och gamers. Tror det kommer floppa som den massmarknad som många tidigare förutspådde. Men som nisch? Absolut. Där är det säkert här för att stanna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar