Grafiken i remastrade Mass Effect Legendary Edition hårdanalyseras

Robot
Grafiken i remastrade Mass Effect Legendary Edition hårdanalyseras

Hur ser spelen ut på PS5 och Xbox Series X/S?

#grafik, #mass-effect-legendary-edition, #remaster


Medlem

Hann riva av strax över sex timmar i helgen, där jag kört i 120fps på Series X och mina första intryck är:

. Det tog en stund att komma igång då en bugg gör att spelet kraschar om man försöker kallstarta det med trådlösa hörlurar inkopplade.
. Ettan ser jäkligt bra ut för att vara gammalt i grund.
. Flowet är brutalt med knappt märkbar input lag och har inte märkt några dippar i fps
. MAKO’n är fortfarande ett arsle att köra.
. Renegade Shepard är min förebild

Medlem

Av det jag sett ser det helt ok ut och har inte stött på några prestandaproblem alls. Märks att ME1 är gammalt, men gör inte spelet sämre för det. Påminner mig om något hur bra Bioware var under deras guldera. Intressant story och välgjort RPG, striderna är väl inte ME starka sida vill jag erkänna men inte därför jag spelar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nya styrningen för MAKO var ju fan katastrof. Höll ju på att bli sjuk av möget. Jäkla tur man kan ställa tebax det

Krävs ju bara lite övning för att köra den, sen är den hur kul som helst

Tycker de helt misslyckats med reflektionerna av ljuskällor i många fall, de är på fel ställe, se nedan.

Medlem

Ni som har lirat serien innan.
Det ser ju najs ut men jag är rädd för att spelet känns gammalt gameplaymässigt. Känns det som ett modernt spel? Eller har tiden gjort sitt?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ni som har lirat serien innan.
Det ser ju najs ut men jag är rädd för att spelet känns gammalt gameplaymässigt. Känns det som ett modernt spel? Eller har tiden gjort sitt?

Lite både och. Det är fortfarande, med dagens mått mätt, bland det bästa världsbyggandet som någonsin gjorts i ett spel, otroligt välgjorda karaktärer osv. Det finns absolut en tröskel att ta sig över rent gameplaymässigt, men efter några uppdrag börjar det ge med sig. Gun playet är väldigt stelt, dock roligare att använda mycket förmågor och efter lite levlande finns en hel del roliga kombinationer. Tycker ändå gameplayet är tillräckligt bra för att det ska vara värt resan, jag upplever inte att det är ett hinder för att njuta av spelet i stort.

Medlem

@Gregerory : Tja, jag har glömt bort mycket och sen gett mig fasiken på att spela renegade. Spelade sist 2016 vad jag kunde se i mina saves.

Det är rätt "clunky", osmidigt att röra sig. Striderna är väl lite fixade, även om jag tycker de är alldeles för lätta och då kör jag på hardcore. Har inte testat 2 och 3 och kommer inte göra det innan det är dax så detta är bara ettan. Bara kommit till Noveria än så länge.

Har sett många säga, på PC så klart, att de gamla med moddar fortfarande är bättre, men jag vet inte hur väl det stämmer in.

Men på konsol är det som synes en rejäl uppgradering

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ni som har lirat serien innan.
Det ser ju najs ut men jag är rädd för att spelet känns gammalt gameplaymässigt. Känns det som ett modernt spel? Eller har tiden gjort sitt?

Första spelet ME1 är lite trögt. Men ME2 och ME3 är betydligt bättre gameplaymässigt.
Tar du bara förbi dig ME1 så. Storyn är bra!

Medlem

Bara jag som upplever första spelet som otroligt buggigt? Spelat 1an (originalet) flera gånger tidigare och kan inte minnas någon tydlig bugg. I remaster har jag stött på säkert 20 tydliga buggar. Och AIn är verkligen helt fruktansvärd, vad hände här? Ofta springer de runt i cirklar och gör de inte det så står de helt still bakom en vägg.

Trevligt spel dock.

RmK
Medlem

Nu när man börjat se lite videos av spelet så ser uppdateringen av första spelet helt fantastiskt ut, detta är något jag har saknat. Får se om jag kan hålla mig till det kommer på en rea eller om jag råkar falla på köpknappen.

Avstängd

Intressant, funderar på att köpa detta till min ps5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Bara jag som upplever första spelet som otroligt buggigt? Spelat 1an (originalet) flera gånger tidigare och kan inte minnas någon tydlig bugg. I remaster har jag stött på säkert 20 tydliga buggar. Och AIn är verkligen helt fruktansvärd, vad hände här? Ofta springer de runt i cirklar och gör de inte det så står de helt still bakom en vägg.

Trevligt spel dock.

Har inte spelat orginalet sen det släpptes men spelar nu legendary edition och ME1 är ganska buggigt. Vet inte om det var så i orginalet också.

Jag har varit tvungen att ladda om save två gånger pga att karaktären fastnat. Reflektioner är väldigt hackiga. AI:n är extremt dum. I vissa dialoger hackar karaktärerna. Så ja det är buggigt. Jag vill bara ta mig igenom det. Storyn är ju bra men ser mer fram emot att få spela ME2

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ni som har lirat serien innan.
Det ser ju najs ut men jag är rädd för att spelet känns gammalt gameplaymässigt. Känns det som ett modernt spel? Eller har tiden gjort sitt?

1an, även om det har fått mycket kärlek i remastern, kan kännas "gammalt" gällande gamedesign. Men spelet utvecklades huvudsakligen med RPG och action aspekten är kompletterande. Men vill du har det enkelt för dig själv och bara uppleva world-building, välj Soldier för klasserna kommer inte "Kännas" tillräckligt annorlunda till trots skillnaderna och kommer av som klumpigt utförade. Du kommer däremot i ME2 och 3 uppleva större praktiska skillnader mellan klasserna där gameplayet är betydligt mer definierat och varierande.

På grund av hur 3an är beroende av "Military Strength" så vinner du mer på att ha spelat 1an, importerar sparfilen till 2an och vice versa. 1an är 14 år gammal, men som Terminator säger i Genisys; "Old but not obsolete".


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag vet inte vad jag förväntade mig. Men trodde det skulle bli en remaster i stil med Mafia. Jag spelade ME1 och 2 i dess original när dom kom. Det här var inte värt 649:- som det kostar på Origin. Mitt största problem var ansiktena och att man inte rört animationerna på dom. Det dom tar 649:- kan man åstadkomma med moddar.

Skribent
Skrivet av ohem:

1an, även om det har fått mycket kärlek i remastern, kan kännas "gammalt" gällande gamedesign. Men spelet utvecklades huvudsakligen med RPG och action aspekten är kompletterande. Men vill du har det enkelt för dig själv och bara uppleva world-building, välj Soldier för klasserna kommer inte "Kännas" tillräckligt annorlunda till trots skillnaderna och kommer av som klumpigt utförade. Du kommer däremot i ME2 och 3 uppleva större praktiska skillnader mellan klasserna där gameplayet är betydligt mer definierat och varierande.

På grund av hur 3an är beroende av "Military Strength" så vinner du mer på att ha spelat 1an, importerar sparfilen till 2an och vice versa. 1an är 14 år gammal, men som Terminator säger i Genisys; "Old but not obsolete".

Håller med i allt här. 1an kan känns väldigt daterat idag på många vis. I mångt och mycket var det en hybrid av Baldurs Gate och Gear of War spelmässigt med mer fokus på RPG-delen. Det är ju i princip tärningar som rullas i bakgrunden för att bestämma träffarna etc. 2an blir då mer ett action spel med RPG-element inbakade. Gillade 1an mer då jag föredrar RPG-delen, men jag kan inte neka till att gameplayet i där inte är det smidigaste.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av deezel:

Nya styrningen för MAKO var ju fan katastrof. Höll ju på att bli sjuk av möget. Jäkla tur man kan ställa tebax det

Menar du att dom lyckats göra den SÄMRE?! 😂

Moderator | Testpilot
Skrivet av RaXha:

Menar du att dom lyckats göra den SÄMRE?! 😂

Ja det är skräp. På PC så ändrar WASD vad de gör beroende på vad du siktar.

Istället för att W alltid används för att accerlera så kan den ibland agera back om du siktar bakåt. I samma veva kan ibland A vara för acceleration eller back, samma gäller alla knappar.

I vanlig ordning är det ju så att W alltid är för att gasa, och S alltid för att backa samt att A och D är för att svänga. Inget känns naturligt (för mig personligen) med det nya systemet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Menar du att dom lyckats göra den SÄMRE?! 😂

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja det är skräp. På PC så ändrar WASD vad de gör beroende på vad du siktar.

Istället för att W alltid används för att accerlera så kan den ibland agera back om du siktar bakåt. I samma veva kan ibland A vara för acceleration eller back, samma gäller alla knappar.

I vanlig ordning är det ju så att W alltid är för att gasa, och S alltid för att backa samt att A och D är för att svänga. Inget känns naturligt (för mig personligen) med det nya systemet.

Hehe, jupp. Blev ju snurrig och undrade ju först om jag mindes helt fel gällande styrningen (kan inte påstå att jag läst något om vad som skulle göras åt spelen). Sen såg jag att man kunde stänga av det och allt kändes helt plötsligt "bra" igen

Gasa som fasiken, börja svänga och sen hoppa. Pillar man sen lite på inställningarna i Coalesced_INT.bin så kan man ju få lite mer fräs i det helt En annan sak jag INTE gillar är kameraskakandet. Minns inte att det var så, men det kanske det var.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag vet inte vad jag förväntade mig. Men trodde det skulle bli en remaster i stil med Mafia.

Mafia var ju dock en fullfjädrad remake, inte en remaster.

Medlem

Är detta en artikel om en Digital Foundry video tänkte jag genaste. Ja, det var det!

Medlem

Är väldigt väldigt sugen på grund av att jag inte kunde (för dålig pc) spela ettan på pc. Men samtidigt så är jag emot att spela gammla spel jag redan spelat 2-3(ps3)och varit nöjd över.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag vet inte vad jag förväntade mig. Men trodde det skulle bli en remaster i stil med Mafia. Jag spelade ME1 och 2 i dess original när dom kom. Det här var inte värt 649:- som det kostar på Origin. Mitt största problem var ansiktena och att man inte rört animationerna på dom. Det dom tar 649:- kan man åstadkomma med moddar.

Men då är inte riktigt en remaster du ville ha, utan en remake. Spelet var aldrig marknadsförd som en remake.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Inhandlat nu, skall bli intressant att se om det levererar.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Inhandlat nu, skall bli intressant att se om det levererar.

Du får återkomma med intryck när du kommit en bit in på resan! Kul att höra hur du som förstagångsspelare upplever det i en remaster 14 år senare liksom!

Medlem

Åkte precis på en 9GB patch på Origin:

Skrivet av EA:

The following are fixes and improvements we’ve made across all platforms in this update.

General

  • Fixed the main issue where the launcher would crash or become unresponsive on Xbox Series X when using a wireless headset
    Known issue: This can still happen if you enable/disable a headset in the launcher. A future fix will resolve this issue.

  • Improved iris shaders for better interaction with light and ambient occlusion

  • Minor calibrations, fixes, and stability improvements

Mass Effect

  • Improved terrain textures

  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly

Mass Effect & Mass Effect 2

  • Resolved an issue where the character code would sometimes not display in the squad menu

  • Improvements to pre-rendered cutscenes to reduce occasional artifacts

Mass Effect 2

  • Improved lighting and shadows in some cinematics

  • Minor visual, rendering, and VFX improvements on some levels

  • Resolved minor text issues with achievements

Mass Effect 3

  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Inhandlat nu, skall bli intressant att se om det levererar.

Körde mycket Knights of the republic, Dragon Age när det begav sig men kom aldrig in i Mass Effect. Ser mig därmed som en förstagångsspelare den här gången.

Kört sen helgen och måste säga att jag tycker det håller upp väldigt bra (trots åldern) och känns som ett klassiskt Bioware-lir 🙂

Medlem
Skrivet av ohem:

Men då är inte riktigt en remaster du ville ha, utan en remake. Spelet var aldrig marknadsförd som en remake.

Nej det förstår jag också, jag vet skillnaden mellan remaster och remake. Köpet var lite spontant. Som jag skrev så hade jag en förvrängd bild av vad jag köpte. I slutändan tyckte inte jag att lite nya texturer var värt 649:-

1
Skriv svar