Days Gone på pc – FZ ger dig 30 minuter gameplay

Robot
Days Gone på pc – FZ ger dig 30 minuter gameplay

Efter två års PS4-exklusivitet - släpps till pc tisdag.

#days-gone


Medlem

Jag som normalt sett hatar zombiespel älskade det!

Körde ps4 versionen till mitt nyköpta ps5..

Ger det 9/10

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Själv var jag måttligt imponerad, en åsikt som å andra sidan imponerade måttligt på en hel del av er FZ-besökare som tyckte spelet höll god PS4-toppklass.

Ja men det brukar vara så, känns lite som en religion det här med PS "exklusiva" (som inte är så exlusiva längre).
Är det ett "exklusivt" spel så är det automagiskt värdsklass och håller man inte med så är man ett troll.

får väl se om det blir ett köp sen någon gång när backloggen krympt, vilket den konstigt nog aldrig gör


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Redaktör
Ponny

Ett sånt där backlogg-spel för egen del (de är väldigt många!). Nu när det dimpt ner via PS Plus borde jag kanske köra det. Ska bara klara AC Valhalla först ("bara", har spelat i över 90 timmar än anar jag inte målet...).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har ganska nyligen börjat spela det via PS Plus Collection. Har kanske lagt 4-5 timmar på det än så länge och tycker det är riktigt bra såhär långt.


signatur

PSN: Swede_78

Dex
Medlem
Skrivet av Issue:

Ja men det brukar vara så, känns lite som en religion det här med PS "exklusiva" (som inte är så exlusiva längre).
Är det ett "exklusivt" spel så är det automagiskt värdsklass och håller man inte med så är man ett troll.

får väl se om det blir ett köp sen någon gång när backloggen krympt, vilket den konstigt nog aldrig gör

Fast i det här fallet handlade det mer om att spelet hade väldigt mycket buggar och tekniska problem vid release och därför fick dåliga betyg.
Dock så fixade dom majoriteten av dessa problemen och när spelarna sen började spela det så märktes det hur bra spelet faktiskt var när buggar och tekniska problem var borta.

Eller du tror verkligen att detta har fått så bra betyg av spelare hela världen över bara för att dom allihop är fanboys av Playstation?

Själv gillade jag spelet också väldigt mycket när jag spelade det och skulle nog ge det typ 8.5 av 10 framför allt för rolig gameplay och en mycket bättre story än vad jag trodde det faktiskt skulle vara.

Redaktör
Skrivet av Issue:

Ja men det brukar vara så, känns lite som en religion det här med PS "exklusiva" (som inte är så exlusiva längre).
Är det ett "exklusivt" spel så är det automagiskt värdsklass och håller man inte med så är man ett troll.

får väl se om det blir ett köp sen någon gång när backloggen krympt, vilket den konstigt nog aldrig gör

Mja, kanske. Men det känns ändå som ett spel man antingen faller pladask för eller, som jag, inte kan se förbi bristerna på. Jag får samma känsla som på PS4: dålig timing i berättandet (saker är så satans utdragna) och stolpiga kontroller (kunde inte stänga av det här billarmet förrän jag stod exakt rätt, t.ex.). Men, det flyter utmärkt nu, och det gör skillnad. Och det gör en del rätt stora saker: riktigt fina miljöer och stämning, det blir svettigt när hälsan är låg och varelserna många, med mera. Skulle jag spela det igen vore pc eller PS5 ett krav.


signatur
Gen
Medlem

Ska bli intressant att se en jämförelse mellan PC och PS5 så man vet vad man missar. Spelet var dels gratis på PS+ och kostade knappt 150kr i butik så personligen kommer jag att lira på PS5.

Medlem
Skrivet av Dex:

Fast i det här fallet handlade det mer om att spelet hade väldigt mycket buggar och tekniska problem vid release och därför fick dåliga betyg.
Dock så fixade dom majoriteten av dessa problemen och när spelarna sen började spela det så märktes det hur bra spelet faktiskt var när buggar och tekniska problem var borta.

Eller du tror verkligen att detta har fått så bra betyg av spelare hela världen över bara för att dom allihop är fanboys av Playstation?

Själv gillade jag spelet också väldigt mycket när jag spelade det och skulle nog ge det typ 8.5 av 10 framför allt för rolig gameplay och en mycket bättre story än vad jag trodde det faktiskt skulle vara.

Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.
Tomas under sin recension föll inte för spelet och det var inte populärt.
När jag haft åsikter om exklusiva spel har jag fått höra om det med, precis som du nu kommer och säger "Eller du tror verkligen att detta har fått så bra betyg av spelare hela världen över bara för att dom allihop är fanboys av Playstation?".

PS folk verkar försvara sina älskade spel väldigt mycket och jag skulle inte bli förvånad om folk röstar upp bara för att rösta upp.

Samma sorts fanboys (från båda sidor) som ger Xbox series en 1a i betyg eller PS5 en 1a, liksom bara för att rösta ner.. eller i dessa fall rösta upp.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Redaktör
Skrivet av Issue:

Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.
Tomas under sin recension föll inte för spelet och det var inte populärt.
När jag haft åsikter om exklusiva spel har jag fått höra om det med, precis som du nu kommer och säger "Eller du tror verkligen att detta har fått så bra betyg av spelare hela världen över bara för att dom allihop är fanboys av Playstation?".

PS folk verkar försvara sina älskade spel väldigt mycket och jag skulle inte bli förvånad om folk röstar upp bara för att rösta upp.

Samma sorts fanboys (från båda sidor) som ger Xbox series en 1a i betyg eller PS5 en 1a, liksom bara för att rösta ner.. eller i dessa fall rösta upp.

Man behöver nog inte vara fanboy för att sätta högsta eller lägsta betyg, det är nåt en del alltid gör. Finns alltid ytterligheter, ohc det är kanske inte alltid dem man ska använda som måttstock.Rörande recensioner så var väl mitt PS4-omdöme en ytterlighet, så tycker man inte att mina klagomål känns så viktiga så kan det vara klokt att kolla upp mer positiva recensioner också innan man bestämmer sig för att köpa eller skippa Days Gone.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Issue:

Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.
Tomas under sin recension föll inte för spelet och det var inte populärt.
När jag haft åsikter om exklusiva spel har jag fått höra om det med, precis som du nu kommer och säger "Eller du tror verkligen att detta har fått så bra betyg av spelare hela världen över bara för att dom allihop är fanboys av Playstation?".

PS folk verkar försvara sina älskade spel väldigt mycket och jag skulle inte bli förvånad om folk röstar upp bara för att rösta upp.

Samma sorts fanboys (från båda sidor) som ger Xbox series en 1a i betyg eller PS5 en 1a, liksom bara för att rösta ner.. eller i dessa fall rösta upp.

Javisst finns det mycket fanboys som ger 1:or och 10:or på olika spel utan att ens ha testat spelen. Jag brukar ofta klaga på på just detta även här på FZ.

Men tycker också det blir väldigt fel att man "ignorerar" ett spel bara för att det får bra betyg av spelare, men inte av recensenterna.
Det innebär ju inte att det bara "fanboys" för det. Där finns en hel del spel som har fått olika betyg av recensenter och spelare. Cyberpunk är ju ett sånt exempel

Alla tycker helt enkelt olika och tycker det stämmer inte alls med detta spelet då dom flesta spelare som spelade det efter release faktiskt gillar spelet och många även förklara varför. Det är ju en anledning till att Sony väljer att släppa just detta spelet även till PC

Frilansare

Är ju sugen att försöka mig på det här igen, men minns ju Tomas alla suckar, och ser inte fram emot att jaga bensindunkar stup i kvarten.

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Är ju sugen att försöka mig på det här igen, men minns ju Tomas alla suckar, och ser inte fram emot att jaga bensindunkar stup i kvarten.

Jag har läst detta på många ställen, men tror aldrig att jag en enda gång faktiskt fick jaga bensindunkar i detta spel. Jag passade alltid på och ta en liten omväg (om det behövdes) och körde inom något av lägren och tankade fullt.

Några gånger passade jag på också att tanka med en bensindunk, men det var bara när jag gick förbi så passade jag på att ta upp en.

Kände aldrig själv att det var något problem med alls med just bensin i spelet, men det kan också varit för att jag körde spelet på easy så kanske är skillnad på hur mycket bensin som används om man kör på easy

Medlem

Älskar detta spelet. Stort grattis till folk som inte spelat det innan, och nu får möjlighet på PC!

Skrivet av Dex:

Jag har läst detta på många ställen, men tror aldrig att jag en enda gång faktiskt fick jaga bensindunkar i detta spel. Jag passade alltid på och ta en liten omväg (om det behövdes) och körde inom något av lägren och tankade fullt.

Några gånger passade jag på också att tanka med en bensindunk, men det var bara när jag gick förbi så passade jag på att ta upp en.

Kände aldrig själv att det var något problem med alls med just bensin i spelet, men det kan också varit för att jag körde spelet på easy så kanske är skillnad på hur mycket bensin som används om man kör på easy

Jag har spelat genom spelet på normal, Hard II och nu senast nästan klar med Survival II. Tro mig, bensin är endast ett problem om du GÖR det till ett problem. Bensindunkar växer för fan på träd, mer eller mindre. Det enda sättet du kan få soppetorsk är om du vägrat köra på vägar. Kör du på vägar KOMMER du passera en av följande:

Bensinmack
Bogserbil
NERO checkpoint

Allihop har bensin.


signatur

I drank what?

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Man behöver nog inte vara fanboy för att sätta högsta eller lägsta betyg, det är nåt en del alltid gör. Finns alltid ytterligheter, ohc det är kanske inte alltid dem man ska använda som måttstock.Rörande recensioner så var väl mitt PS4-omdöme en ytterlighet, så tycker man inte att mina klagomål känns så viktiga så kan det vara klokt att kolla upp mer positiva recensioner också innan man bestämmer sig för att köpa eller skippa Days Gone.

Det är ju också svårt när man spelar ett spel och det finns så mycket bra, men så är det annat som skaver i bakgrunden som gör att man inte kan släppa det och stör sig väldigt mycket på som står ivägen för upplevelsen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Dex:

Fast i det här fallet handlade det mer om att spelet hade väldigt mycket buggar och tekniska problem vid release och därför fick dåliga betyg.

Tyckte det klagades mer på att det var en vit man i spelet som protag, saker som recencenter kallade sexistisk, och OMG du kan döda "barn" i zombie hordsen som finns i spelet.

edit:
Tänker på ställen som polygon, kotaku, ign etc.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Ni som spelat, vilken svårighetsgrad rekommenderar ni? Vill gärna ha lite utmaning. Är det stor skillnad?

Avstängd
Skrivet av Mithos-SWE:

Tyckte det klagades mer på att det var en vit man i spelet som protag, saker som recencenter kallade sexistisk, och OMG du kan döda "barn" i zombie hordsen som finns i spelet.

edit:
Tänker på ställen som polygon, kotaku, ign etc.

Jag går alltid in och läser Woke-artiklar när jag är sugen på att bli riktigt förbannad.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Är ju sugen att försöka mig på det här igen, men minns ju Tomas alla suckar, och ser inte fram emot att jaga bensindunkar stup i kvarten.

Var också lite orolig att det skulle va något som störde innan jag testade spelet. Men som andra skriver så blev det aldrig något problem. Det finns dunkar och bensinpumpar överallt. Sen efter lite uppgraderingar på motorcykeln så kan man köra genom hela kartan utan att behöva tanka.
Jag tyckte snarare att det höjde inlevelsen och blev ett spännande avbrott när man körde runt och soppan började sina. Då kunde man hoppa av den trygga hojen för att rensa en bensinmack eller smyga in i något camp/Nest för att ta en bensindunk. Men är som sagt inget måste, du kan bara köra runt längs vägarna så hittar man bensin utan ansträngning.

Medlem

Days Gone var en trevlig upplevelse tyckte jag - spelade det väl för dryga år sedan i väntan på Last of us Part II. När jag lirarde det på PS4 så fanns inga tekniska problem och spelet flöt fint. Precis som många öppna världar spel blir det aningen repetitivt dock och ett STORT minus för de extremt sega flashbacks från innan "katastrofen" när man umgås med sin käresta.

Skulle ge spelet typ 7/10 ändå - spelade Last of Us strax innan och det är ju extremt mycket bättre i min värld (framförallt berättandet). De kunde absolut kortat ner spelet och infört de roliga "hordes" momenten betydligt tidigare i spelet. Just hordes är ju något som är en smart och originell idé för detta lir som man tyvärr slarvade bort lite.

Medlem

Tyckte om spelet väldigt mycket och skulle ge det 4/5 i betyg. Gillade gameplay och storyn.
Som i dom flesta open world spel blir sidouppdragen till slut lite repetitiva men tyckte huvuduppdragen va bra.
Och känslan när man ska möta sin första horde kändes omöjlig men va väldigt pulshöjande och tillfredsställande när man till slut lyckats "kötta" ner.

Tycker absolut att Days Gone platsar in i listan bland PS andra exklusiva stortitlar.

Frilansare
Skrivet av ToubiCaro:

Var också lite orolig att det skulle va något som störde innan jag testade spelet. Men som andra skriver så blev det aldrig något problem. Det finns dunkar och bensinpumpar överallt. Sen efter lite uppgraderingar på motorcykeln så kan man köra genom hela kartan utan att behöva tanka.
Jag tyckte snarare att det höjde inlevelsen och blev ett spännande avbrott när man körde runt och soppan började sina. Då kunde man hoppa av den trygga hojen för att rensa en bensinmack eller smyga in i något camp/Nest för att ta en bensindunk. Men är som sagt inget måste, du kan bara köra runt längs vägarna så hittar man bensin utan ansträngning.

Låter bra, tack för infon!

Medlem

Kom igen nu brittmarie- kör för fa-an. Missa inte detta lir ni som tvekar, jag själv har svårt att fastna i spel men detta var ett undantag som sög in mig direkt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bland de fulaste trick jag sett är när de höjde priset precis innan release. Lade märke till det när jag igår bläddrade in på Steam för att möjligen köpa det.
Hade det på wishlisten för 39,99 EUR, sen så var det helt plötsligt 49,99 EUR innan det skulle släppas.
Det gav mig en otrolig avsmak... Så nope, blir nog inget pga detta snikiga drag.
Ser ju iofs ganska medelmåttigt ut i övrigt, så vetefan.

Medlem

Days gone var inget för mig, tyvärr. Ville älska det men var för mycket brister i gameplay och storyn var meh.

SoL
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som spelat, vilken svårighetsgrad rekommenderar ni? Vill gärna ha lite utmaning. Är det stor skillnad?

Survival! Spelet är ökänt för att vara lite för enkelt

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Days gone var inget för mig, tyvärr. Ville älska det men var för mycket brister i gameplay och storyn var meh.

Håller med. Det var många ögon rullningar och suckar när jag körde det, stängde av det för att aldrig starta igen, någonstans mitt i storyn som jag inte minns ett jota av och inte vill minnas.

Bacon john eller vad fan han hette var otroligt tråkig karaktär, hans brud var ännu tråkigare.

Gen
Medlem

Digital Foundry släppte en video som jämförde PC versionen med PS5 och givetvis finns det skillnader, speciellt texturer, ljussättning och skuggor. Har man det varken på PC eller PS5 kan det vara värt att köpa det på PC trots allt då det heller inte var speciellt krävande. Laddningstiderna på PS5 var dessutom väldigt långa (~35 sek) mot PCns 8-9 sek.

Inaktiv

Snyggt spel, och åka hoj är ju alltid kul.
Men vilken sanslöst känslolös combat det var!
Slåss med kniven känns som att vifta med en tunn kvist. En freaker tål 40 kniv slashes och 20 svingar från ett baseballträ.
Skjuta känns väldigt stelt och saknar kraft. Man måste sätta skott i huvudet även på folk annars tål de 5-6 skott.
Men de kanske är zombies också, vem vet, har inte kommit så långt.
Kanske får sänka svårighetsgraden nåt snäpp för min realism-älskande nerv skriker, men då riskerar man att det blir för lätt istället och tröttnar pga det iställt.
Känns inte jättemycket som att apokalypsen hänt heller. Hela skogen är full med banditer som jag bara plöjer ner gång på gång.

1
Skriv svar